Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 12:16:15
Servo's voor de deuren van de Volmer E-lokloods. door bellejt
Vandaag om 12:15:29
herrmann door Klaas Zondervan
Vandaag om 12:06:58
Modelwensen 2026 door Bob11
Vandaag om 12:05:27
BrauWelt, fantasiebaan in H0 door Jelmer
Vandaag om 11:52:36
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 11:48:21
Rondom Charlois door spoorijzer
Vandaag om 11:43:13
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 11:41:22
Roco 42616 door Ronald69
Vandaag om 11:17:28
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 11:02:57
Digikeijs 4024 servodecoder bewegingsuitslagen niet te programmeren door Dave.......
Vandaag om 10:41:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:37:11
kerstbaan thuis door Keska
Vandaag om 10:26:48
Wat wordt op dit object op het perron geklikt? door RobVille
Vandaag om 10:26:20
Lima 149757 set Erasmus door eichddraig
Vandaag om 10:20:52
Kerstbaantjes of winterbanen.. door Keska
Vandaag om 10:20:48
Voiture-restaurant « Libre-Service » - Jouef HJ4208 - HO 1/87 - CIWL - EP IV door martijnhaman
Vandaag om 08:40:06
Combine als lading: welke wagon geeft het beste resultaat door ArjanB
Vandaag om 02:23:47
'Permaloog' met electronenbuizen door Martin Hornis
Vandaag om 00:19:41
Train o Matic smart power pack door Blausee-Mitholz
22 December 2025, 23:53:34
Goede wensen voor 2026 door Hans Reints
22 December 2025, 22:58:54
Even voorstellen Niels uit Den Haag door RallyAstra
22 December 2025, 22:53:11
Vreemd verschijnsel BR 80 017 (startset) Roco door wob
22 December 2025, 22:11:59
Aachenau West door wob
22 December 2025, 22:00:45
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
22 December 2025, 21:45:50
Raadplaatje door Sikko
22 December 2025, 21:36:57
Au bord de la Cèze door Frank 123
22 December 2025, 21:17:03
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door spoorfreak
22 December 2025, 19:35:02
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
22 December 2025, 18:57:14
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door RetroJack
22 December 2025, 18:48:37
  

Auteur Topic: Met welk ander materieel kon Plan U gekoppeld  (gelezen 4248 keer)

brutus1

  • Offline Offline
  • Berichten: 623
Met welk ander materieel kon Plan U gekoppeld
« Gepost op: 30 April 2024, 21:15:38 »
na veel zoeken dan toch maar de vraag hier gesteld. Met welk ander materieel kon Plan U gekoppeld worden. Bijvoorbeeld een Pec? Of zit de koppeling op een dusdanige hoogte dat alleen met Plan U gekoppeld kan worden.

gr
Brutus
« Laatst bewerkt op: 30 April 2024, 21:51:13 door Duikeend. Reden: titel aangepast »

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5434
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: plan U
« Reactie #1 Gepost op: 30 April 2024, 21:41:23 »
Plan U kon met al het stroomlijnmaterieel gekoppeld worden dat ouder is dan Mat’64.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Keska

  • Offline Offline
  • Berichten: 479
Re: plan U
« Reactie #2 Gepost op: 30 April 2024, 21:41:37 »
 :)
Hondekoppen, etc..
In de jaren zeventig reed op vrijdag een plan U gekoppeld aan een hondekopIntercity naar Rotterdam.
In Op de Rails stond destijds foto.
Ronald

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8643
  • Spoor N
Re: plan U
« Reactie #3 Gepost op: 30 April 2024, 21:42:42 »
Koppelen kon met al het materieel met de koppeling op dezelfde hoogte zoals Plan X, mat 36, '46 en '54 en de Pec maar dan alleen als overbrenging. In de rijdende dienst was alleen in tractie rijden met andere plan U mogelijk.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

odaoda

  • Offline Offline
  • Berichten: 204
Re: Met welk ander materieel kon Plan U gekoppeld
« Reactie #4 Gepost op: 01 May 2024, 09:08:38 »

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3296
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Met welk ander materieel kon Plan U gekoppeld
« Reactie #5 Gepost op: 01 May 2024, 09:58:04 »
Dus eigenlijk kon vroeger alles met alles, behalve dus Plan V (en uiteraard kon het dieselmaterieel qua tractie niet met het electrische materieel). Mooi overzicht.

Weet iemand de reden waarom men bij Plan V de koppeling omhoog heeft gebracht? De eerste(n) plan T (TT) had(den) nog lage koppelingen dacht ik?

Groeten,
Rogier

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 27070
    • Pagina van klaas
Re: Met welk ander materieel kon Plan U gekoppeld
« Reactie #6 Gepost op: 01 May 2024, 10:03:37 »
De koppelingen van plan T en V zijn hoger geplaatst om te voorkomen dar het met ander materieel gekoppeld zou worden. Heeft volgens mij te maken met een afwijkende elektrische besturing.

In het overzicht zie je ook dat plan T/V met ander materieel alleen gekoppeld kan worden met een koppelboom. Dus zonder lucht, rem en elektrische verbinding.
« Laatst bewerkt op: 01 May 2024, 10:06:16 door Klaas Zondervan »
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3296
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Met welk ander materieel kon Plan U gekoppeld
« Reactie #7 Gepost op: 01 May 2024, 10:20:26 »
Ik weet dat het aangepast was, maar de reden niet meer. Dank Klaas!

Het materieen na plan V heeft ook de hoge koppeling gekregen dacht ik?

edwin1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 2042
  • Allegra" treinstel
Re: Met welk ander materieel kon Plan U gekoppeld
« Reactie #8 Gepost op: 01 May 2024, 10:43:38 »
Plan T stel 501 is afgeleverd met de koppelling laag maar deze is later gelijk omhoog gebracht zoals bij de andere stellen

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10776
Re: Met welk ander materieel kon Plan U gekoppeld
« Reactie #9 Gepost op: 01 May 2024, 10:54:32 »
De koppelingen van plan T en V zijn hoger geplaatst om te voorkomen dar het met ander materieel gekoppeld zou worden. Heeft volgens mij te maken met een afwijkende elektrische besturing.
Volgens mij had het met een nieuwe Europese standaard te maken. Al het materieel heeft tegenwoordig dezelfde koppelingshoogte, in binnen- en buitenland.

Nog niet nagezocht, maar zo zit het wel in mijn hoifd.
No dress rehearsel, this is our life.

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 27070
    • Pagina van klaas
Re: Met welk ander materieel kon Plan U gekoppeld
« Reactie #10 Gepost op: 01 May 2024, 11:18:31 »
In het boek Elektrische treinen in Nederland, deel 3, lees ik deze verklaring: doordat plan T/V een hogere aanzetversnelling heeft dan oudere treinstellen, zou bij onderling koppelen de plan T/V het hardst moeten werken, wat een overbelasting van de tractie-installatie zou betekenen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8643
  • Spoor N
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5434
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Met welk ander materieel kon Plan U gekoppeld
« Reactie #12 Gepost op: 01 May 2024, 11:48:27 »
Volgens mij had het met een nieuwe Europese standaard te maken. Al het materieel heeft tegenwoordig dezelfde koppelingshoogte, in binnen- en buitenland.

Klopt.

Echter, de NS DE-IV / SBB RAm stellen (1957) hadden hun koppeling ook al op de Europese standaardhoogte. Bij Plan U en het ontwerp van Mat’64 vond NS het niet nodig om aan de Europese standaard te voldoen, terwijl deze treinen jonger zijn dan de DE-IV / RAm. Nadat de TT 501 in dienst was gekomen, heeft men inderdaad de hoogte van de koppeling in het ontwerp van de serie Plan T 502-531 en van Plan V gewijzigd, om de reden die hier al eerder is beschreven. De 501 is hierop aangepast, zodat dit protostel met zijn soortgenoten gecombineerd kon rijden.

Jeroen

Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 27070
    • Pagina van klaas
Re: Met welk ander materieel kon Plan U gekoppeld
« Reactie #13 Gepost op: 01 May 2024, 12:01:53 »
Staat die Europese standaard ergens beschreven? Het is niet dat ik het niet geloof, maar hier had ik nog nooit van gehoord. Een zoektocht op google leverde tot nu toe nog niks op.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4090
Re: Met welk ander materieel kon Plan U gekoppeld
« Reactie #14 Gepost op: 01 May 2024, 12:05:16 »
In het boek Elektrische treinen in Nederland, deel 3, lees ik deze verklaring: doordat plan T/V een hogere aanzetversnelling heeft dan oudere treinstellen, zou bij onderling koppelen de plan T/V het hardst moeten werken, wat een overbelasting van de tractie-installatie zou betekenen.
Buiten dat nog, Plan V heeft een compleet andere elektrische koppeldoos. Die heeft namelijk 5 rijen met contacten tegenover het oudere materieel met 3, dus niets zou overeen komen daarin ook.

De NS20 had de gebruikelijke koppelbomen aan boord om te combineren met een trekhaak van normaal stoot- en trekwerk, en had daarna nog een afwijkende unieke koppelboom aan boord om te combineren met ander materieel met een trekoog boven een lage AK.
« Laatst bewerkt op: 01 May 2024, 21:26:48 door Thom »