Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Welsh Smalspoor in 0-16,5 / NG7 door dutchbuilder
Vandaag om 15:57:48
Ucci en IB1 met Itrain door Hasenwald
Vandaag om 15:56:43
Fleischmania Nostalgia door Karben
Vandaag om 15:55:47
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door ArjanB
Vandaag om 15:54:36
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:50:22
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Frank Bunnik
Vandaag om 15:48:16
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 15:40:56
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 15:34:47
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 15:18:31
Onderdelen BR52 Minitrix 2051 door RobertH
Vandaag om 15:15:38
Polderbaan(tje) 0,3m2 door spoorijzer
Vandaag om 14:51:17
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
Vandaag om 14:49:16
Piko Eas-z gebracht als Eaos door Te 2/2
Vandaag om 14:40:07
Stalen D 4 deurs spoor 0 door Edwin2121992
Vandaag om 14:20:57
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 14:14:51
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 14:13:08
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door robin binsbergen
Vandaag om 14:13:04
Marklin My world, motor heeft kuren door Montanbahn
Vandaag om 14:10:33
Oud model gangbaar maken door hervé
Vandaag om 14:02:07
Raadplaatje door Charles_
Vandaag om 14:00:17
W.V. Kalender 2026 door Wim Vink
Vandaag om 13:52:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Mispoes
Vandaag om 13:49:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 13:43:55
Airtex foto behang als achtergrond door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:42:31
Brexbachtalbahn - Duitslands mooiste zijlijn. door Brexbachtalbahn
Vandaag om 11:48:22
Bentheimer Eisenbahn AG- dochterbedrijven. door Hans Reints
Vandaag om 11:17:18
Project X...... door Ronald Halma
Vandaag om 11:13:24
Aachenau West door Ronald Halma
Vandaag om 11:03:16
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 09:55:53
De projecten van Ruben (NL H0) door VulcanRaven
Vandaag om 08:53:28
  

Auteur Topic: Met welk ander materieel kon Plan U gekoppeld  (gelezen 4040 keer)

brutus1

  • Offline Offline
  • Berichten: 623
Met welk ander materieel kon Plan U gekoppeld
« Gepost op: 30 April 2024, 21:15:38 »
na veel zoeken dan toch maar de vraag hier gesteld. Met welk ander materieel kon Plan U gekoppeld worden. Bijvoorbeeld een Pec? Of zit de koppeling op een dusdanige hoogte dat alleen met Plan U gekoppeld kan worden.

gr
Brutus
« Laatst bewerkt op: 30 April 2024, 21:51:13 door Duikeend. Reden: titel aangepast »

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5409
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: plan U
« Reactie #1 Gepost op: 30 April 2024, 21:41:23 »
Plan U kon met al het stroomlijnmaterieel gekoppeld worden dat ouder is dan Mat’64.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Keska

  • Offline Offline
  • Berichten: 455
Re: plan U
« Reactie #2 Gepost op: 30 April 2024, 21:41:37 »
 :)
Hondekoppen, etc..
In de jaren zeventig reed op vrijdag een plan U gekoppeld aan een hondekopIntercity naar Rotterdam.
In Op de Rails stond destijds foto.
Ronald

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8584
  • Spoor N
Re: plan U
« Reactie #3 Gepost op: 30 April 2024, 21:42:42 »
Koppelen kon met al het materieel met de koppeling op dezelfde hoogte zoals Plan X, mat 36, '46 en '54 en de Pec maar dan alleen als overbrenging. In de rijdende dienst was alleen in tractie rijden met andere plan U mogelijk.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

odaoda

  • Offline Offline
  • Berichten: 201
Re: Met welk ander materieel kon Plan U gekoppeld
« Reactie #4 Gepost op: 01 May 2024, 09:08:38 »

spoorijzer

  • Online Online
  • Berichten: 3051
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Met welk ander materieel kon Plan U gekoppeld
« Reactie #5 Gepost op: 01 May 2024, 09:58:04 »
Dus eigenlijk kon vroeger alles met alles, behalve dus Plan V (en uiteraard kon het dieselmaterieel qua tractie niet met het electrische materieel). Mooi overzicht.

Weet iemand de reden waarom men bij Plan V de koppeling omhoog heeft gebracht? De eerste(n) plan T (TT) had(den) nog lage koppelingen dacht ik?

Groeten,
Rogier

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26898
    • Pagina van klaas
Re: Met welk ander materieel kon Plan U gekoppeld
« Reactie #6 Gepost op: 01 May 2024, 10:03:37 »
De koppelingen van plan T en V zijn hoger geplaatst om te voorkomen dar het met ander materieel gekoppeld zou worden. Heeft volgens mij te maken met een afwijkende elektrische besturing.

In het overzicht zie je ook dat plan T/V met ander materieel alleen gekoppeld kan worden met een koppelboom. Dus zonder lucht, rem en elektrische verbinding.
« Laatst bewerkt op: 01 May 2024, 10:06:16 door Klaas Zondervan »
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

spoorijzer

  • Online Online
  • Berichten: 3051
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Met welk ander materieel kon Plan U gekoppeld
« Reactie #7 Gepost op: 01 May 2024, 10:20:26 »
Ik weet dat het aangepast was, maar de reden niet meer. Dank Klaas!

Het materieen na plan V heeft ook de hoge koppeling gekregen dacht ik?

edwin1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 2040
  • Allegra" treinstel
Re: Met welk ander materieel kon Plan U gekoppeld
« Reactie #8 Gepost op: 01 May 2024, 10:43:38 »
Plan T stel 501 is afgeleverd met de koppelling laag maar deze is later gelijk omhoog gebracht zoals bij de andere stellen

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10763
Re: Met welk ander materieel kon Plan U gekoppeld
« Reactie #9 Gepost op: 01 May 2024, 10:54:32 »
De koppelingen van plan T en V zijn hoger geplaatst om te voorkomen dar het met ander materieel gekoppeld zou worden. Heeft volgens mij te maken met een afwijkende elektrische besturing.
Volgens mij had het met een nieuwe Europese standaard te maken. Al het materieel heeft tegenwoordig dezelfde koppelingshoogte, in binnen- en buitenland.

Nog niet nagezocht, maar zo zit het wel in mijn hoifd.
No dress rehearsel, this is our life.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26898
    • Pagina van klaas
Re: Met welk ander materieel kon Plan U gekoppeld
« Reactie #10 Gepost op: 01 May 2024, 11:18:31 »
In het boek Elektrische treinen in Nederland, deel 3, lees ik deze verklaring: doordat plan T/V een hogere aanzetversnelling heeft dan oudere treinstellen, zou bij onderling koppelen de plan T/V het hardst moeten werken, wat een overbelasting van de tractie-installatie zou betekenen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8584
  • Spoor N
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5409
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Met welk ander materieel kon Plan U gekoppeld
« Reactie #12 Gepost op: 01 May 2024, 11:48:27 »
Volgens mij had het met een nieuwe Europese standaard te maken. Al het materieel heeft tegenwoordig dezelfde koppelingshoogte, in binnen- en buitenland.

Klopt.

Echter, de NS DE-IV / SBB RAm stellen (1957) hadden hun koppeling ook al op de Europese standaardhoogte. Bij Plan U en het ontwerp van Mat’64 vond NS het niet nodig om aan de Europese standaard te voldoen, terwijl deze treinen jonger zijn dan de DE-IV / RAm. Nadat de TT 501 in dienst was gekomen, heeft men inderdaad de hoogte van de koppeling in het ontwerp van de serie Plan T 502-531 en van Plan V gewijzigd, om de reden die hier al eerder is beschreven. De 501 is hierop aangepast, zodat dit protostel met zijn soortgenoten gecombineerd kon rijden.

Jeroen

Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26898
    • Pagina van klaas
Re: Met welk ander materieel kon Plan U gekoppeld
« Reactie #13 Gepost op: 01 May 2024, 12:01:53 »
Staat die Europese standaard ergens beschreven? Het is niet dat ik het niet geloof, maar hier had ik nog nooit van gehoord. Een zoektocht op google leverde tot nu toe nog niks op.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4074
Re: Met welk ander materieel kon Plan U gekoppeld
« Reactie #14 Gepost op: 01 May 2024, 12:05:16 »
In het boek Elektrische treinen in Nederland, deel 3, lees ik deze verklaring: doordat plan T/V een hogere aanzetversnelling heeft dan oudere treinstellen, zou bij onderling koppelen de plan T/V het hardst moeten werken, wat een overbelasting van de tractie-installatie zou betekenen.
Buiten dat nog, Plan V heeft een compleet andere elektrische koppeldoos. Die heeft namelijk 5 rijen met contacten tegenover het oudere materieel met 3, dus niets zou overeen komen daarin ook.

De NS20 had de gebruikelijke koppelbomen aan boord om te combineren met een trekhaak van normaal stoot- en trekwerk, en had daarna nog een afwijkende unieke koppelboom aan boord om te combineren met ander materieel met een trekoog boven een lage AK.
« Laatst bewerkt op: 01 May 2024, 21:26:48 door Thom »