Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 14:11:43
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door Ronaldk
Vandaag om 13:55:49
Next 18 ESU adapterplaatje door C_Jabaaij
Vandaag om 13:42:53
Modelspoordagen 10 & 11 januari 2026 door tothebeach
Vandaag om 13:27:00
Problemen met digikeijs drc1100 lichtset inbouw door 1200blauw
Vandaag om 13:25:03
20 jaar BNLS jubileum door KNed
Vandaag om 13:22:03
Show je realistische treinsamenstelling door VAM65
Vandaag om 13:15:56
Rondom Charlois door Huup
Vandaag om 13:07:17
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Hans GJ
Vandaag om 12:39:36
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Hans GJ
Vandaag om 12:24:47
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door basjuh1981
Vandaag om 12:21:49
Terschellinger Spoor door F Helm
Vandaag om 12:20:26
VERPLAATST: upload deleten door Duikeend
Vandaag om 11:49:52
Starter met spoor G door rjr
Vandaag om 11:40:14
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:39:26
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door Eric B
Vandaag om 10:32:21
Hoe voorkom je strooilicht van smd led? door bellejt
Vandaag om 10:17:58
ESU V5 Decoder setting door Remunj
Vandaag om 10:01:59
Zee. Land. door spoorijzer
Vandaag om 08:54:10
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Jelmer
Vandaag om 08:18:33
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door Lucien
Vandaag om 07:38:18
Goede wensen voor 2026 door dh3201
Vandaag om 07:31:11
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 04:33:34
3 januari NVBS oliebollenrit door Thom
Vandaag om 01:57:01
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
Vandaag om 01:41:31
Hulp nodig bij: sleutelen aan Minitrix BR 01 (de oude versies) door Gabriël Bergsma
Vandaag om 00:21:56
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
15 December 2025, 23:00:18
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Quinzeedied
15 December 2025, 22:41:19
De eerste versie van de Roco 1000 door Huup
15 December 2025, 22:06:39
Een diorama in TT (VEB Schwellenrost) door Kees-Jan
15 December 2025, 21:17:05
  

Auteur Topic: Efteling spoorweg gaat elektrisch  (gelezen 15795 keer)

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7771
Re: Efteling spoorweg gaat elektrisch
« Reactie #75 Gepost op: 24 April 2024, 07:58:34 »
En in aanvulling op de suggestie voor een smalspoor krokodil: ik had er een tramlijn van gemaakt. Dan kan je helemaal over de top met een trammetje met balkons, bovenlichten, grijpstangen met bling bling et cetera. Ik zie het zo rijden  :)
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10776
Re: Efteling spoorweg gaat elektrisch
« Reactie #76 Gepost op: 24 April 2024, 08:21:56 »
Wel pleit MCN ervoor dat de stoomlocomotieven van de Efteling zoveel mogelijk in authentieke staat worden behouden en niet worden aangetast.
Dan vraag ik mij af wat authentieke staat is.
De toeters, bellen en koperwerk die de Efteling erop heeft gezet zaten er bij de aannemer (neem aan dat het aannemerlocs waren) vast niet op.

En ja, maak er een tramlijn van!  :D
« Laatst bewerkt op: 24 April 2024, 08:23:45 door Marc tramt »
No dress rehearsel, this is our life.

Zillertalbahn002

  • Offline Offline
  • Berichten: 22
Re: Efteling spoorweg gaat elektrisch
« Reactie #77 Gepost op: 24 April 2024, 08:28:33 »
Ben vooral benieuwd hoe ze hem gaan aandrijven, lijkt mij lastig om echt een electro-motor in te bouwen met alle technisch noodzakelijke apparatuur zonder dat je dat ziet, Zag in een reactie op een facebookbericht dat iemand een mail had gestuurd naar de efteling, en een reactie terug had gekregen waar in stond dat de klassieke wielaandrijving behouden blijft, dan denk ik toch eerlijk gezegd dat dat betekend dat de loc's electrisch verwarmd worden, of misschien op perslucht? Weet niet in hoeverre dat mogelijk is voor een stoomloc... Ik weet wel dat heel vroeger voordat er een dieselloc was, de loc's d.m.v perslucht werden gerangeerd als de 'koud' waren.
Misschien is het dan mogelijk, met een paar extra luchttanks onder de wagons, om bij station 1 lucht te vullen, rijden naar station 2, daar weer lucht bijvullen etc.

Ik heb wel eens vaker verhalen gehoord dat ze al langer aan het rondkijken waren om hem electrisch te maken, maar dat dat (tot nu toe) technisch niet haalbaar was. Óf er moet iets van een 3e rail bijkomen, maarja dat is natuurlijk bij de overwegen levensgevaarlijk, enja accu... Om die trein genoeg capaciteit te geven zullen er ook onder elke wagon accu's moeten komen, dat lijkt mij veel te zwaar, ook aangezien die 9 volle wagons ong. de maximale belasting zijn voor de twee oudste loc's. Die hebben al de maximale stoomdruk nodig om die volle trein te kunnen trekken...
« Laatst bewerkt op: 24 April 2024, 08:32:48 door Zillertalbahn002 »

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22755
Re: Efteling spoorweg gaat elektrisch
« Reactie #78 Gepost op: 24 April 2024, 08:44:32 »
Misschien biedt de site van de opdrachtnemer enig inzicht.

https://www.alankeef.co.uk/
« Laatst bewerkt op: 24 April 2024, 08:47:31 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7771
Re: Efteling spoorweg gaat elektrisch
« Reactie #79 Gepost op: 24 April 2024, 08:50:53 »
Het lijkt mij simpeler om de rijtuigen te motoriseren en de loc rolvaardig te laten duwen
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7771
Re: Efteling spoorweg gaat elektrisch
« Reactie #80 Gepost op: 24 April 2024, 08:51:36 »
Zal ook wel weer niet mogen in dit land  ;D
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3270
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Efteling spoorweg gaat elektrisch
« Reactie #81 Gepost op: 24 April 2024, 08:59:57 »
Zoals ik al aangaf, het Autotron heeft een tijdje een (koude) stoomloc door een dieselloc (vermomd als tender) laten voortduwen. Dat, in combinatie met de eerdere verbouwing om de loc zelf van dieselmotor te voorzien, heeft ervoor gezorgd dat de loc eigenlijk compleet verpest is. Qua uiterlijk is het nog een stoomloc, maar technisch wordt dat complete nieuwbouw wil je iets met de loc doen. De loc is overigens nog wel bewaard.

Voor de echte smalspoorfanaten voelt het denk ik als volgt: je kan het vergelijken met het Spoorwegmuseum die opeens besluit een 6400 om te bouwen tot tender en daarmee de 3737 rond wil duwen voor rondritten door Nederland. Dan kan je juigen dat je een stoomloc ziet rijden, maar als liefhebber doet dat (denk ik) gewoon pijn.

En de Stichting Mobiele Collectie Nederland is de verzamelstichting waaronder diverse (alle?) organisaties vallen die iets met mobiel erfgoed te maken hebben. Dus bv oude vliegtuigen, vaartuigen, maar ook (via HRN) bijna alle Nederlanse Railmusea. Zeker geen juridische waarde, maar zeker wel een belangrijke club.

Groeten,
Rogier




Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7771
Re: Efteling spoorweg gaat elektrisch
« Reactie #82 Gepost op: 24 April 2024, 09:03:23 »
Relevant is daarbij natuurlijk dat de Efteling geen museum is, maar een commercieel pretpark. Het is meer toeval dat er mobiel erfgoed binnen de hekken aanwezig is.
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

Sicco Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 840
Re: Efteling spoorweg gaat elektrisch
« Reactie #83 Gepost op: 24 April 2024, 09:18:51 »
steampunk lok, glimmende tram, volgens mij borrelt er een heleboel creativiteit als je met iets onwenselijks wordt geconfronteerd. Een vlucht naar voren (dat klinkt al als een Efteling attractie).

Toch bestond er al eens een stoomlok met pantograaf. Misschien niet (periode) correct voor het materieel bij de Efteling, maar toch niet zonder voorbeeld. Mocht men besluiten om de stroom niet als batterij mee te nemen. En let op: dit zijn nog gewoon kolengestookte loks, maar wel met voorverwarmd water. Vanaf dit concept is het dus nog een hele sprong naar een echt volledig electrische stoomlok. Het is jammer dat stoom energetisch zo'n enorme omweg is voor krachtoverbrenging.

Zwitserland

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7771
Re: Efteling spoorweg gaat elektrisch
« Reactie #84 Gepost op: 24 April 2024, 09:39:10 »
De eenvoudigste manier om schoon toch met werkende stoom te rijden lijkt mij toch met vuurloze locomotieven waarbij de stoom wordt opgewekt met een zonnepark of een eigen (steampunk) windmolen. Enige effect wat je dan nodig hebt is haardvuur TV in de cabine  ;)
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4512
Re: Efteling spoorweg gaat elektrisch
« Reactie #85 Gepost op: 24 April 2024, 09:50:11 »
Oh ik zat te denken aan een kleine plutoniumreactor! ;D ;D
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7771
Re: Efteling spoorweg gaat elektrisch
« Reactie #86 Gepost op: 24 April 2024, 09:53:11 »
In het sprookjesbos zeker!
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27040
    • Pagina van klaas
Re: Efteling spoorweg gaat elektrisch
« Reactie #87 Gepost op: 24 April 2024, 10:05:03 »
Ben vooral benieuwd hoe ze hem gaan aandrijven, lijkt mij lastig om echt een electro-motor in te bouwen met alle technisch noodzakelijke apparatuur zonder dat je dat ziet,
Bij model stoomlocs lukt dat toch vrij aardig.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5449
  • Team Mitropa - OHMB
Re: Efteling spoorweg gaat elektrisch
« Reactie #88 Gepost op: 24 April 2024, 10:08:43 »
Er is ook nog een hybride mogelijkheid, namelijk het water verhitten met elektriciteit tot stoom ;D
RETROBAHN A.G.

Bert55

  • Offline Offline
  • Berichten: 958
Re: Efteling spoorweg gaat elektrisch
« Reactie #89 Gepost op: 24 April 2024, 10:18:57 »
Bedrijf in Engeland kan dat ongetwijfeld prima uitvoeren, ook accu aangedreven.
Met vriendelijke groet, Bert
Märklin, DCCnext, ECOS
Witmoosdorf afgebroken, Witmoos 2 wordt opgestart na de verhuizing