Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vraag iz ballast door Rob Ellerman
Vandaag om 01:44:54
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
24 June 2025, 23:15:56
Verschil leveranciers DCC decoders? door hmmglaser
24 June 2025, 23:12:37
Plan E - 2023 oplage door sneek
24 June 2025, 23:08:50
US diorama in H0 door Wim Vink
24 June 2025, 22:59:19
TEE Erasmus (nav gelijknamige set van Roco) door Benelux795
24 June 2025, 22:44:55
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door AP3737
24 June 2025, 22:31:39
Draadbreuk in draaischijf aandrijving door 008200
24 June 2025, 22:28:16
PB models: Wadlopers model 2022, voorbeschouwing + bespreking door PBModels
24 June 2025, 22:16:38
20 jaar BNLS door René 4312
24 June 2025, 21:32:13
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Hans1963
24 June 2025, 21:24:49
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Bahn-AG
24 June 2025, 21:23:30
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
24 June 2025, 21:21:10
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
24 June 2025, 21:04:22
Stations in Nederland door R1954
24 June 2025, 20:46:19
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
24 June 2025, 20:02:34
Aachenau West door wob
24 June 2025, 19:49:53
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door Menno 1846
24 June 2025, 19:28:12
keerlusproblemen door astrantia
24 June 2025, 19:13:28
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
24 June 2025, 18:51:41
ESU Lokpilot 5 loc 'vliegt weg' door Zillertalbahn002
24 June 2025, 18:35:17
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Whis
24 June 2025, 17:36:40
Station Roodeschool door Torikoos
24 June 2025, 17:27:31
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
24 June 2025, 17:18:42
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R1954
24 June 2025, 16:57:12
Op YouTube! door Karben
24 June 2025, 16:48:59
Piko NS1100, materieelbespreking door Sven
24 June 2025, 16:10:43
Dönsdorfer Bauberichte door bernhard67
24 June 2025, 15:20:44
Voor een beginner welk spoor is handing bij bepaalde oude treinen door spoorijzer
24 June 2025, 14:39:10
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
24 June 2025, 14:18:28
  

Auteur Topic: Oude metalen trafo's gebruiken.......  (gelezen 18320 keer)

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5325
  • Team Mitropa - OHMB
Re: Oude metalen trafo's gebruiken.......
« Reactie #30 Gepost op: 10 April 2024, 15:40:31 »
Gewoon niet gebruiken.
Veiligheid voor alles!
Zie al het bovenstaande: op de juiste manier gebruikt is er geen enkel veiligheidsprobleem als het goede trafo's zijn. Als je toch analoog rijdt hoef je dan echt niet te investeren in nieuwe trafo's.
RETROBAHN A.G.

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7458
Re: Oude metalen trafo's gebruiken.......
« Reactie #31 Gepost op: 10 April 2024, 15:44:39 »
Ik heb ook zo'n huis met enkel geaarde stopcontacten. Bloedirritant met oudere apparaten met aangegoten stekkers zonder holletjes er in. Gelukkig zijn daar ook oplossingen voor.  ;D
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

Biessendorf

  • Offline Offline
  • Berichten: 1548
  • Carpe diem
Re: Oude metalen trafo's gebruiken.......
« Reactie #32 Gepost op: 10 April 2024, 16:17:38 »
No risk, no glory  ;D

 (y)
Carpe Diem

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2510
Re: Oude metalen trafo's gebruiken.......
« Reactie #33 Gepost op: 10 April 2024, 16:56:02 »
Zoals Klaas ook (ongeveer) zei: goedkope laders uit zuid-oost Azië die nét op de norm zitten zijn misschien nog wel gevaarlijker. Persoonlijk krijg ik liever een keer een schok (been there, done that) dan dat er in de nacht een lader begint te smeulen in een ander vertrek
Gewoon niet gebruiken.
Veiligheid voor alles!
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

grossraumwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1165
Re: Oude metalen trafo's gebruiken.......
« Reactie #34 Gepost op: 10 April 2024, 19:16:42 »
Zo'n oude boormachine heb ik niet hoor, is gewoon kunststof ;D maar je hebt gelijk, het gaat natuurlijk alleen om delen die bij ontstaan van defecten of draadbreuk onder spanning kunnen komen te staan. Bij je boormachine is daar als het goed is geen kans op, metalen trafo's wél.

Ook met kunststof boorkop en boortjes?

Als je een rondje door het huis maakt kom je behalve oude treintrafo's vast nog veel meer apparaten tegen die op 220V (ipv 230 V) werken en ook nog eens niet geaard zijn.

Het mooiste voorbeeld vind ik een elektrische tandenborstel, met een tweelingsnoer, geschikt voor 220V (dus geen batterij-oplader!)
Zo'n 50 jaar geleden voldeed dat aan alle eisen.
Hoewel hij nog prima functioneert gebruik ik hem toch maar niet meer...
« Laatst bewerkt op: 10 April 2024, 19:33:24 door grossraumwagen »

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1735
Re: Oude metalen trafo's gebruiken.......
« Reactie #35 Gepost op: 10 April 2024, 20:56:47 »
Ik heb niet eens een aardlekschakelaar in mijn huis. :-X

Bart

Priegelman

  • Offline Offline
  • Berichten: 268
Re: Oude metalen trafo's gebruiken.......
« Reactie #36 Gepost op: 10 April 2024, 21:13:07 »
Het brandgevaar van metalen transformators (het hele apparaat, niet alleen blik met koper) is nihil omdat er bijna niets brandbaars in zit. Mochten ze door defect zo heet worden dat brandbare materialen (die er dus amper of niet in zitten) gaan branden dan kan je er op wachten dat de schade ontstaat in de wikkelingen omdat daar de warmte het minst goed weg kan. Bij zo een defect is dus de kans op kortsluiting in de wikkeling vrij groot waardoor de automaat/zekering zal ingrijpen.

Dat het netsnoer kapot kan gaan is geen reden om oude transformators niet te gebruiken, van nieuwe(re) apparatuur kan het netsnoer evengoed kapot gaan. Bij beschadigde isolatie moet hoor je het snoer te vervangen, dan is er niets aan de hand.

Als het als probleem ervaren wordt dat een metalen behuizing niet is geaard is niet onterecht. Echter, wat is er dan op tegen om deze te aarden? Daar is niet een nieuwe transformator voor nodig maar gewoon een drieaderig netsnoer en stekker met randaarde. De transformator is waarschijnlijk vastgeschroefd in de behuizing, daar kan de aardedraad aan vastgemaakt worden. Liefst met zo een aangeknepen oogje in plaats van een losse ader.
Daarnaast hoeft een aanraking met het lichtnet lang niet dodelijk te zijn*, meestal voelt het gewoon erg naar. In het voorbeeld van de zolder dat ergens voorbij kwam is het maar de vraag of aanraking van het lichtnet voelbaar is, ik spreek hier uit ervaring.

Het gebruik van deze oude transformators is niet zonder risico, dat klopt. Het probleem wordt hier naar mijn mening wel een beetje opgeblazen. Met het aarden van de behuizing is het hele probleem ook eigenlijk wel opgelost denk ik zo.

*ja ja ja... Het kan onder omstandigheden dodelijk zijn ja

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1735
Re: Oude metalen trafo's gebruiken.......
« Reactie #37 Gepost op: 10 April 2024, 21:30:09 »

Als het als probleem ervaren wordt dat een metalen behuizing niet is geaard is niet onterecht. Echter, wat is er dan op tegen om deze te aarden? Daar is niet een nieuwe transformator voor nodig maar gewoon een drieaderig netsnoer en stekker met randaarde. De transformator is waarschijnlijk vastgeschroefd in de behuizing, daar kan de aardedraad aan vastgemaakt worden. Liefst met zo een aangeknepen oogje in plaats van een losse ader.

En zo omzeil je dus de dubbele isolatie en wordt een verzekering blij als er iets gebeurt.
Wat jij voorstelt is verboden!

Bart
« Laatst bewerkt op: 10 April 2024, 21:32:11 door Bahn-AG »

Priegelman

  • Offline Offline
  • Berichten: 268
Re: Oude metalen trafo's gebruiken.......
« Reactie #38 Gepost op: 10 April 2024, 21:41:10 »
Een oude transformator in metalen behuizing is niet dubbel geïsoleerd. Of wel, maar dan zou er niet het probleem zijn dat in de eerste bijdrage gesteld wordt. In een eerdere bijdrage (volgens mij van Klaas Zondervan) van Besselspoor werd ook al gesteld dat bij dubbele isolatie de behuizing meestal van kunststof is en er niets te aarden valt.
Aarden van dubbel geïsoleerde apparatuur is dus niet waar ik het over heb.
« Laatst bewerkt op: 10 April 2024, 21:43:42 door Priegelman. Reden: correctie »

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1735
Re: Oude metalen trafo's gebruiken.......
« Reactie #39 Gepost op: 10 April 2024, 22:04:16 »
Een blikken trafo is meestal wel degelijk dubbel geisoleerd. Dat is al heel lang voorschrift voor speelgoed. Oude marklin katalogi uit de jaren 50/60 maakten hier al melding van, c.q. reclame mee.
Op het moment dat jij een aardeleiding op zo'n trafo aansluit ben je strafbaar bezig, simpel.

Bart

Priegelman

  • Offline Offline
  • Berichten: 268
Re: Oude metalen trafo's gebruiken.......
« Reactie #40 Gepost op: 10 April 2024, 22:16:47 »
Dan is het hele probleem uit de openingsbijdrage toch weg?

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1735
Re: Oude metalen trafo's gebruiken.......
« Reactie #41 Gepost op: 10 April 2024, 22:32:09 »
Als er een fatsoenlijk kabel aan de trafo zit is er niks mis mee om deze te gebruiken.

Ter illustratie nog een plaatje uit de marklin catalogus van 1958.


Schutzklasse II, dus toen al dubbel geisoleerd.
Raar genoeg van de Trafo 280...degene waarvan het snoer vergaat.
Oftewel; je speelt met oud spul. Niet klakkeloos aannemen dat het nog goed is, maar zeker niet zelf gaan modificeren.

Bart
« Laatst bewerkt op: 10 April 2024, 22:35:39 door Bahn-AG »

Priegelman

  • Offline Offline
  • Berichten: 268
Re: Oude metalen trafo's gebruiken.......
« Reactie #42 Gepost op: 10 April 2024, 22:42:30 »
Ja, die is inderdaad dubbel geïsoleerd. Geen reden om daar zorgen over te maken.
Als de kabel in slechte staat is, wat na zo'n lange tijd niet gek is, moet het volstaan de kabel te vervangen en verder niets. Een slecht aansluitsnoer is overigens niet voorbehouden aan oude apparatuur. Onlangs heb ik het netsnoer van een tosti ijzer iets ingekort wegens beschadigde isolatie en mijn soldeerbout heeft een tijd terug om dezelfde reden een nieuw netsnoer gehad.

De laatste keer dat ik een blikken trafo open heb gehad is lang geleden, ik kan mij niet meer goed herinneren hoe dat er van binnen uitzag.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26577
    • Pagina van klaas
Re: Oude metalen trafo's gebruiken.......
« Reactie #43 Gepost op: 10 April 2024, 23:20:55 »
Ter illustratie nog een plaatje uit de marklin catalogus van 1958.
......................
Schutzklasse II, dus toen al dubbel geisoleerd.
Had die trafo echt een metalen behuizing? Nooit geweten dat Märklin toen al dubbelgeïsoleerde trafo's leverde. Lijkt me met een metalen kast ook ingewikkelder dan met een kunststof kast.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1735
Re: Oude metalen trafo's gebruiken.......
« Reactie #44 Gepost op: 11 April 2024, 00:57:32 »
Helemaal metaal en voor het eerst in 1949 in het programma opgenomen.



En nu dus niet meer aan te bevelen vanwege de waarschijnlijk "opgeloste" aansluitdraden.

Bart