Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 12:43:00
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Eric B
Vandaag om 12:36:03
NAM ex USATC MK modelbouw studio kit door orientexpress
Vandaag om 12:21:06
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Rick
Vandaag om 11:48:08
Fleischmania Nostalgia door Floris Dilz
Vandaag om 11:45:38
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door Huup
Vandaag om 11:37:51
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door Ad Cleijsen
Vandaag om 10:24:10
6 en 7 september terug naar toen door AB 7216
Vandaag om 10:18:41
Swalbenburg, N modulebaan door william_2
Vandaag om 10:18:22
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric B
Vandaag om 09:39:40
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 09:38:28
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:30:55
Welke winkel voert deze merken? door Wim1969
Vandaag om 09:29:54
Modelspoorbaan van Einte door Frank 123
Vandaag om 09:16:20
LIMA IRM Cardanassen door 008200
Vandaag om 09:05:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Loki
Vandaag om 07:30:39
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Loki
Vandaag om 07:28:33
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Loki
Vandaag om 07:24:10
PB Models, ICR-rijtuigen door Wilma1970
Vandaag om 06:50:44
Veevervoer ss/ ns door grossraumwagen
05 September 2025, 23:11:25
Minder wissels door Thom
05 September 2025, 22:27:50
Stalen D 4 deurs spoor 0 door arnout
05 September 2025, 21:52:54
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
05 September 2025, 21:48:22
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
05 September 2025, 21:46:50
Digitale kraan Roco 46801 door VAM65
05 September 2025, 20:23:33
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
05 September 2025, 19:34:23
Kato 2026 door Gino
05 September 2025, 19:16:07
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
05 September 2025, 19:14:38
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
05 September 2025, 18:50:20
Vraag over aandrijving / tandwielen Roco Blokkendoos (oud) door Ferdinand Bogman
05 September 2025, 18:11:57

Auteur Topic: Hoe (opnieuw) te beginnen?  (gelezen 4529 keer)

sncf231e

• Offline Offline
    • Mijn website
Re: Hoe (opnieuw) te beginnen?
« Reactie #15 Gepost op: 08 April 2024, 19:48:21 »
Wat jij doet moet je zelf weten Fred.

Vriendelijke groet Ruud B.
Dank je Ruud.
Groet
Fred
Mijn website: https://sncf231e.nl/

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #16 Gepost op: 08 April 2024, 20:47:41 »
Mbt de z21 start. Ik meende dat dit een vrij basic centrale was. Het liefst doe ik alles in 1x goed, maar ik zal me eens verdiepen in de z21 start. Heeft de Z21 (de zwarte) ook nog voordelen tov de witte?

Valt wel mee. Je kan gewoon aansturen met ieder treintjesprogramma. Daarnaast kan je dus gewoon terugmelders gebruiken. Motorola en DCC worden ontsteund. Dat is wat je wil als je automatisch gaat rijden geen interface maar gewoon doorgeven door de PC.

Verschil is vooral het aantal poorten en de verschillende soorten poorten. LocoNet en CAN extra. Daarnaast zit bij de doos een wifi-accespoint. Als je hem in het eigen netwerk hangt is het niet nodig. Voor de rest zit er extra verschil in. Zie ook Z21 de varianten. Ook daar zit natuurlijk een paar marketing termen in als "für profi's". Goed, we zijn allemaal hobbisten.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Forever Rocofan

• Offline Offline
« Reactie #17 Gepost op: 08 April 2024, 21:24:43 »

Met enige moeite is het een en ander natuurlijk wel om te bouwen naar 3-rail.

Waarom extra moeite doen en kosten maken om op minder mooi spoor te rijden ? Ik snap het echt niet. Ben wel benieuwd naar de keuze die de topicstarter gaat maken.

Wil je realistisch spoor, kies dan tweerail.
Wil je veel uitgeven voor minder realistisch, kies voor Märklin H0.  ;D

Vriendelijke groet Ruud B.

Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.

Frank 123

• Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 08 April 2024, 21:35:46 »
Ben niet objectief ( ;D) maar keuze 2 of 3 rail was bij mij snel gemaakt. Niet vanwege de kosten (gebruik Weinert Mein Gleis) maar probeer beetje realistische baan te maken en daar past een 3 rail in het midden van het spoor dus niet bij.

Heb verder de zwarte Z21, maar was er redelijk snel bij toen deze kwam en toen was er nog geen witte. Ben alleen wel zeer tevreden over de bedrijfszekerheid icm loconet terugmelders (die bus heeft de witte niet) en ik vindt de aparte programmeerspoor aansluiting erg makkelijk.

Uiteraard kun je laatste ook anders oplossen maar ik heb vast stukje programeerspoor op mijn werkblad los van de baan. Wel erg makkelijk in gebruik.

Maar veel is afhankelijk van budget dat je beschikbaar hebt.

Bahnstrecke 5867
Am Ende der Strecke
Den gamla sågverket (gepland)

Joz

• a.k.a. Jos
  • Offline Offline
  • Vaak bu'j te bange
    • Museumdepot Beekbergen in H0
« Reactie #19 Gepost op: 08 April 2024, 21:38:17 »
[...] Ook qua elektronica ben ik vrij handig, dus het hele digitaliseren zal wel gaan lukken.

Dan had je DCC-EX ook al wel ontdekt, toch? https://dcc-ex.com/

HuubvG

• Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: 08 April 2024, 21:51:44 »
Na jaren plannen en steeds geen tijd/ruimte te hebben, zal dit nu eindelijk gaan veranderen. Eind september zullen de schoppen in de grond gaan voor ons nieuwe huis, waar ein-de-lijk weer ruimte zal zijn voor een modelbaan.

Dat gaat nog wel even duren dus. Tijd om na te denken over wat je wilt gaan doen. Keuze tussen Márklin of de rest? Dat betekent dat je al voor H0 gaat. Er is meer.

Citaat
Een zolderkamer van rond de 3x3.5 meter, welke ik aan 2 zijden wil voorzien van de nieuwe modelbaan, en over de 3e zijde zal een bureau komen, waar een programmeerspoor moet komen, en een opstelplaats voor de pendellijn.

Dat is niet zo heel groot, zeker als je schuine wanden krijgt. Komen die er? Zie mijn laatste reactie.

Citaat
Zoals jullie horen, het baanplan kom ik wel uit. Misschien dat ik nog hulp nodig ga zijn qua seinen en aansturing, maar die vragen komen wel als ik bezig ben. Allereerst voor mij nu de eerste stappen om weer te beginnen:

-2 rail of 3 rail? Ik heb zelf het idee dat märklin makkelijker te krijgen is dan andere merken. Ook maakt 3rail detectie makkelijk, echter volgens mij is dit tegenwoordig met 2rail ook geen probleem meer? De neiging ligt wel naar 2rail momenteel. Mooiere en natuurgetrouwere rails, en nog wat "oud" spul dat ik nog heb, is dan ook bruikbaar.

- Aansturing: Digitaal is een must, en later ook pc gestuurd. Welke centrale kan ik het beste nemen? Liefst wel met een fysieke rijregelaar. Zelf had ik mijn oog laten vallen op zoiets als een dr5000, en dan een multimaus ofzo als besturingsapparaat, maar geen idee of dat gaat werken. Ook digikeijs vragen zal niet meer gaan helaas.

- Startset, of gewoon los materieel kopen, zodat je niet onnodig geld uitgeeft aan rails of materieel wat je niet wil?

Voorlopig zou ik graag eens weer een baantje neer kunnen leggen, maar ik zou voor de "grote" baan peco of tillig rails willen gebruiken. Volgens mij zijn deze niet echt ideaal voor een baantje "even" in de kamer neer te leggen?

Wat zouden jullie adviseren, of hoe zin jullie herbegonnen?  Ik hoor het graag!
Ik zou voor N kiezen.
Ik heb al een trein

spoorijzer

• Offline Offline
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
« Reactie #21 Gepost op: 09 April 2024, 08:47:31 »
In N spoor is tegenwoordig ook erg fraai spul te verkrijgen. Maar je moet er wel de handigheid mee hebben. Persoonlijk ben ik gewend aan sleutelen met minimaal sleutel 19 (zie mijn profielfoto), dan is N voor mij te klein  ;D. Qua ruimte zou het wel beter zijn als ik vloeiende banen wil leggen. Aan de andere kant vind ik H0 wel meer smoelen. Dus ik ben voor H0 gegaan, maar ook in N is er veel fraais.

Over de z21 start of de (zwarte) Z21. De zwarte heeft inderdaad enkele voordelen, zo is die standaard al van Wifi voorzien en een sterkere voeding. Zo schijn je met de z21 start max 4 treinen tegelijk te kunnen rijden qua capaciteit. Daarnaast kan je op de zwarte Z21 meerdere typen randzaken als bezetmelders aansluiten en volgens mij ook meer bezetmelders dan bij de witte z21 start.

Ik heb e.e.a. zitten uitrekenen, maar vond de keuze voor de zwarte Z21 niet de moeite waard. Voorlopig ben ik ook nog tapijtrijder en de bezetmelders voor de witte z21 start zijn beperkt (ik vond Roco of Yamorc) en dus ietsjes duurder. Het wifi en de capaciteit is beide op te lossen (wifipakket is rond de 50 euro, een WLAN maus is 130 euro een zwaardere voeding ook iets van 50 a 80). Door slim handelen heb ik nu voor ongeveer 150 euro een nieuwe z21 start. Een complete Z21 (zwart) zit snel op 600 euro. En, mocht ik toch meer hebben dan kan ik de witte z21 start nog redelijk makkelijk uitbreiden.

Wie weet heb ik over 5 of 10 jaar dan wel een zwarte Z21 nodig. Tja, dat zie ik dan wel weer. Mogelijk is er dan een geheel nieuw systeem? En nu kan ik lekker tapijtrijden  ;D

Groeten,
Rogier

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #22 Gepost op: 09 April 2024, 09:06:33 »
Max 4 treinen? Ligt er aan. 3A, als je alleen decoders hebt zonder geluid kan het best meer zijn. Ligt echt aan waar je mee gaat rijden. Wil je meer dan 3A plaats je toch gewoon een extra booster bij? Moet je bij alle centrales, het gros zal rond die 3A max liggen.
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

Ronaldk

• Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 09 April 2024, 09:31:13 »
Over de z21 start of de (zwarte) Z21. De zwarte heeft inderdaad enkele voordelen, zo is die standaard al van Wifi voorzien en een sterkere voeding. Zo schijn je met de z21 start max 4 treinen tegelijk te kunnen rijden qua capaciteit. Daarnaast kan je op de zwarte Z21 meerdere typen randzaken als bezetmelders aansluiten en volgens mij ook meer bezetmelders dan bij de witte z21 start.

De wifi van de zwarte Z21 is dezelfde wifi-accesspoint als bij de witte z21 en de uitbreidingset die je voor de witte z21start kan krijgen. De witte z21 is een iets eenvoudigere versie met minder aansluitingen. de witte z21start is zelfde als de witte z21 alleen de netwerkpoort is "mank" zodat je niet via de computer kan besturen zonder hem te ontgrendelen met een losse code. Dan kan je hem gewoon gebruiken als de normale witte z21.

De witte z21 heb ik gewoon met een kabel in mijn eigen (wifi)netwerk hangen. Dat werkt gewoon. Zie ook: Poggendam Z21 in eigen Netwerk en z21 en Wan Dan heb je het ding van Roco (de TP-link) niet nodig. Dan gebruik je gewoon je eigen Wifi-netwerk. Geen probleem. Veel makkelijker en simpeler.

Over de capaciteit: bij de Zwarte Z21 is standaard een 3A voeding. Bij de witte z21 en de witte z21start zit een 36VA voeding. Dus maximaal 2A bij 18 volt. Dat is ongeveer 6 tot 8 treinen maximaal. Een beetje afhankelijk van je treintjes hoeveel stroom ze gebruiken. En hoe je je wissel aanstuurt. De witte z21 en de witte z21start zijn gewoon met een zwaardere voeding uit te voeren. Dan kunnen ze 3A op de baan zetten. Dat heb ik gewoon gedaan. Nu kan de witte z21 3A leveren. Net als de oude 10764-versterker.
« Laatst bewerkt op: 09 April 2024, 10:23:14 door Ronaldk »
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

spoorijzer

• Offline Offline
« Reactie #24 Gepost op: 09 April 2024, 10:46:25 »
Misschien was mijn post niet duidelijk, maar dat bedoelde ik inderdaad te zeggen Ronald en Ronald (of is het dan Ronalds, of Ronalden?  ;D)

De 4 treinen is een richtlijn, en het voordeel is dat je de witte z21 start van een zwaardere voeding kan voorzien zodat je qua vermogen hetzelfde aantal treinen kan bedienen als de zwarte Z21.

Ik gaf aan dat de zwarte Z21 inclusief wifi is, daar bedoelde ik inderdaad het losse wifi kastje mee. Voor 50 euro kan je daarmee je z21 start ook van wifi voorzien. Zelf als je een losse WLAN maus koopt, ben je dan nog (veel) goedkoper uit tov de Zwarte Z21.

Naar mijn idee zit het voordeel in Z21 echt in de randapparatuur en ik dacht op het aantal bezetmelders etc. Maar voorlopig kom ik daar zeker mee weg. Een voordeel van de z21 start is de prijs en dat je wel de mogelijkheid hebt om wat uit te breiden (bv wifi, zwaardere voeding) als dat toch nodig is. Om die reden ben ik voor de z21 start gegaan.

@Ronaldk: over het aansluiten van de z21 start op mijn eigen wifi twijfel ik. Het lijkt mij een voordeel dat je niet van netwerk hoeft te wisselen. Aan de andere kant, aan mijn huidige wifi hangen al 21 apparaten en dan is momenteel nog maar de helft van de bewoners thuis  ;D. Opzich is de verbinding en het wifi prima, maar daarom zit ik er toch aan te denken tzt voor het standaard Roco wifi te gaan. Hoe ervaar jij dat?

Groeten,
Rogier

Ronaldk

• Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: 09 April 2024, 12:08:32 »
@Ronaldk: over het aansluiten van de z21 start op mijn eigen wifi twijfel ik. Het lijkt mij een voordeel dat je niet van netwerk hoeft te wisselen. Aan de andere kant, aan mijn huidige wifi hangen al 21 apparaten en dan is momenteel nog maar de helft van de bewoners thuis  ;D. Opzich is de verbinding en het wifi prima, maar daarom zit ik er toch aan te denken tzt voor het standaard Roco wifi te gaan. Hoe ervaar jij dat?

Ligt helemaal hoe je je netwerk hebt opgezet. Hier heb ik iets van 30 tot 40 apparaten in het netwerk hangen. Verdeelt over wifi en kabel. Vanaf de meterkast netwerkkabels naar  de woonkamer, eerste verdieping, zolder en de schuur. Overal switches staan om extra aansluitpunten te hebben.  Les één bij netwerken is: Alles zoveel mogelijk bekabeld doen. Dus als het even kan op kabel. Dan pas op WiFi. En bij Wifi geldt: werken met extra Accespoints is aan te bevelen als je veel wifi-apparaten hebt. Dan verdeel je de last. Dit omdat Wifi gedeeld wordt. Dus 10 apparaten met een wifi snelheid van 500 mbit/s is 50 mbit/s per apparaat beschikbaar. Met 21 apparaten op één accespoint gaat dus ook niet echt lekker. Dan de extra accespoints met kabel aansluiten op de rest van het netwerk zodat er meer verdeling is. Niet met repeaters gaan werken die pakken altijd een deel van wifi capaciteit.

Een extra netwerk voor treintjes geeft een extra mogelijkheid tot storingen. Het is toch weer een extra wifi-netwerk. Daarnaast is de TP-link wifi-accespoint / router die er altijd bij zat niet de beste die je kan hebben. Ik zou het niet doen. Gewoon je eigen netwerk doen. Hier hangt hij gewoon bekabeld (achter twee switches) in het netwerk. Mijn wifi-apparaten kunnen hem fijn benaderen. Werkt als een tierelier
« Laatst bewerkt op: 09 April 2024, 12:12:35 door Ronaldk »

basjuh1981

• Offline Offline
  • DB Tijdperk III
« Reactie #26 Gepost op: 09 April 2024, 13:11:56 »
Ben niet objectief ( ;D) maar keuze 2 of 3 rail was bij mij snel gemaakt. Niet vanwege de kosten (gebruik Weinert Mein Gleis) maar probeer beetje realistische baan te maken en daar past een 3 rail in het midden van het spoor dus niet bij.
Of je moet gebruik maken van puko-strips van bijvoorbeeld Weichen Walter. Die kun je combineren met Peco rails. Na het ballasten vallen de puko's niet meer zo op.
Mvg,
Bas

K-rail, Peco Code 100, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1950 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

spoorijzer

• Offline Offline
« Reactie #27 Gepost op: 09 April 2024, 14:38:09 »
Hoi Ronald,

Dank voor je bevindingen. Ik heb een centraal access punt hangen, wat prima door het hele huis komt. Maar al die " slimme" apparaten beginnen toch wel naar mijn idee zorgelijk te groeien. Vanaf boxen tot deurbel en CV bediening. Maar goed te horen dat het prima in het huidige wifi kan passen.

Groeten,
Rogier

Evoluzione

• Offline Offline
« Reactie #28 Gepost op: 13 April 2024, 20:49:45 »
Dat gaat nog wel even duren dus. Tijd om na te denken over wat je wilt gaan doen. Keuze tussen Márklin of de rest? Dat betekent dat je al voor H0 gaat. Er is meer.

Dat is niet zo heel groot, zeker als je schuine wanden krijgt. Komen die er? Zie mijn laatste reactie.
Ik zou voor N kiezen.

N is me te klein. En waarom zou 3x3.5 te klein zijn voor H0? En komt 1 schuine wand, maar daar wou ik niet tegen aan werken.

Dan had je DCC-EX ook al wel ontdekt, toch? https://dcc-ex.com/

Klinkt interessant, ik zal me er in in gaan lezen. Zelf ben ik al minimaal 10 jaar niet actief aan het bouwen geweest met modelspoor, maar wel met ict.  Digitaal modelspoor heb ik nog nooit gedaan, maar daar zit de uitdaging.

In N spoor is tegenwoordig ook erg fraai spul te verkrijgen. Maar je moet er wel de handigheid mee hebben. Persoonlijk ben ik gewend aan sleutelen met minimaal sleutel 19 (zie mijn profielfoto), dan is N voor mij te klein  ;D. Qua ruimte zou het wel beter zijn als ik vloeiende banen wil leggen. Aan de andere kant vind ik H0 wel meer smoelen. Dus ik ben voor H0 gegaan, maar ook in N is er veel fraais.

Ik heb e.e.a. zitten uitrekenen, maar vond de keuze voor de zwarte Z21 niet de moeite waard. Voorlopig ben ik ook nog tapijtrijder en de bezetmelders voor de witte z21 start zijn beperkt (ik vond Roco of Yamorc) en dus ietsjes duurder. Het wifi en de capaciteit is beide op te lossen (wifipakket is rond de 50 euro, een WLAN maus is 130 euro een zwaardere voeding ook iets van 50 a 80). Door slim handelen heb ik nu voor ongeveer 150 euro een nieuwe z21 start. Een complete Z21 (zwart) zit snel op 600 euro. En, mocht ik toch meer hebben dan kan ik de witte z21 start nog redelijk makkelijk uitbreiden.

Wie weet heb ik over 5 of 10 jaar dan wel een zwarte Z21 nodig. Tja, dat zie ik dan wel weer. Mogelijk is er dan een geheel nieuw systeem? En nu kan ik lekker tapijtrijden  ;D

Groeten,
Rogier

Wifi is iets wat ik pas als allerlaatste wil gebruiken. Het liefst wil ik gewoon een modelbaan met een pc (later dan) en geen internet. Is nergens voor nodig. Het enige wat ik nu vooral zoek: Een centrale waarmee ik niet beperkt ben qua doen en laten. Nu wil ik vooral handmatig kunnen rijden met meerdere treinen, de wissels eventueel kunnen schakelen, etc. Later wil ik dan ook via de pc automatisch rijden, en eventueel handmatig er "tussendoor" rijden. En een los programmeerspoor is wel zo makkelijk, dus dat zou ik graag voorhanden hebben.

Dat het nu dan misschien 500 kost in plaats van 300 en nog eens 300 voor een upgrade neem ik voor lief.

AlbertG

• Offline Offline
    • Modelbaan Den Akker / Rocrail / DCC-EX
« Reactie #29 Gepost op: 14 April 2024, 17:54:31 »
Gezien je eisenpakket is DCC-EX een goede optie om mee te beginnen en dit kun je (door je in de materie te verdiepen) uitbreiden zodat je ook automatisch kunt rijden.
Maar je moet van wat knutselen houden.
Wil je wat meer plug-and-play dan lijkt de Roco Z21 op dit moment de beste keuzen.
Hartelijke groeten,
Albert.
Mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/@Albert-DenAkker