Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NAM ex USATC MK modelbouw studio kit door orientexpress
Vandaag om 12:21:06
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Rick
Vandaag om 11:48:08
Fleischmania Nostalgia door Floris Dilz
Vandaag om 11:45:38
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door Huup
Vandaag om 11:37:51
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 11:04:34
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Peter Kleton
Vandaag om 10:28:10
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door Ad Cleijsen
Vandaag om 10:24:10
6 en 7 september terug naar toen door AB 7216
Vandaag om 10:18:41
Swalbenburg, N modulebaan door william_2
Vandaag om 10:18:22
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric B
Vandaag om 09:39:40
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 09:38:28
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:30:55
Welke winkel voert deze merken? door Wim1969
Vandaag om 09:29:54
Modelspoorbaan van Einte door Frank 123
Vandaag om 09:16:20
LIMA IRM Cardanassen door 008200
Vandaag om 09:05:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Loki
Vandaag om 07:30:39
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Loki
Vandaag om 07:28:33
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Loki
Vandaag om 07:24:10
PB Models, ICR-rijtuigen door Wilma1970
Vandaag om 06:50:44
Veevervoer ss/ ns door grossraumwagen
05 September 2025, 23:11:25
Minder wissels door Thom
05 September 2025, 22:27:50
Stalen D 4 deurs spoor 0 door arnout
05 September 2025, 21:52:54
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
05 September 2025, 21:48:22
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
05 September 2025, 21:46:50
Digitale kraan Roco 46801 door VAM65
05 September 2025, 20:23:33
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
05 September 2025, 19:34:23
Kato 2026 door Gino
05 September 2025, 19:16:07
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
05 September 2025, 19:14:38
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
05 September 2025, 18:50:20
Vraag over aandrijving / tandwielen Roco Blokkendoos (oud) door Ferdinand Bogman
05 September 2025, 18:11:57

Auteur Topic: Hoe (opnieuw) te beginnen?  (gelezen 4521 keer)

Evoluzione

• Offline Offline
Hoe (opnieuw) te beginnen?
« Gepost op: 07 April 2024, 20:42:43 »
Na jaren plannen en steeds geen tijd/ruimte te hebben, zal dit nu eindelijk gaan veranderen. Eind september zullen de schoppen in de grond gaan voor ons nieuwe huis, waar ein-de-lijk weer ruimte zal zijn voor een modelbaan. Een zolderkamer van rond de 3x3.5 meter, welke ik aan 2 zijden wil voorzien van de nieuwe modelbaan, en over de 3e zijde zal een bureau komen, waar een programmeerspoor moet komen, en een opstelplaats voor de pendellijn.

Zoals jullie horen, het baanplan kom ik wel uit. Misschien dat ik nog hulp nodig ga zijn qua seinen en aansturing, maar die vragen komen wel als ik bezig ben. Allereerst voor mij nu de eerste stappen om weer te beginnen:

-2 rail of 3 rail? Ik heb zelf het idee dat märklin makkelijker te krijgen is dan andere merken. Ook maakt 3rail detectie makkelijk, echter volgens mij is dit tegenwoordig met 2rail ook geen probleem meer? De neiging ligt wel naar 2rail momenteel. Mooiere en natuurgetrouwere rails, en nog wat "oud" spul dat ik nog heb, is dan ook bruikbaar.

- Aansturing: Digitaal is een must, en later ook pc gestuurd. Welke centrale kan ik het beste nemen? Liefst wel met een fysieke rijregelaar. Zelf had ik mijn oog laten vallen op zoiets als een dr5000, en dan een multimaus ofzo als besturingsapparaat, maar geen idee of dat gaat werken. Ook digikeijs vragen zal niet meer gaan helaas.

- Startset, of gewoon los materieel kopen, zodat je niet onnodig geld uitgeeft aan rails of materieel wat je niet wil?

Voorlopig zou ik graag eens weer een baantje neer kunnen leggen, maar ik zou voor de "grote" baan peco of tillig rails willen gebruiken. Volgens mij zijn deze niet echt ideaal voor een baantje "even" in de kamer neer te leggen?

Wat zouden jullie adviseren, of hoe zin jullie herbegonnen?  Ik hoor het graag!

1200blauw

• Offline Offline
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Hoe (opnieuw) te beginnen?
« Reactie #1 Gepost op: 07 April 2024, 21:16:38 »
-2 rail of 3 rail? Ik heb zelf het idee dat märklin makkelijker te krijgen is dan andere merken. Ook maakt 3rail detectie makkelijk, echter volgens mij is dit tegenwoordig met 2rail ook geen probleem meer? De neiging ligt wel naar 2rail momenteel. Mooiere en natuurgetrouwere rails, en nog wat "oud" spul dat ik nog heb, is dan ook bruikbaar.

[...]

Voorlopig zou ik graag eens weer een baantje neer kunnen leggen, maar ik zou voor de "grote" baan peco of tillig rails willen gebruiken. Volgens mij zijn deze niet echt ideaal voor een baantje "even" in de kamer neer te leggen?

Wat zouden jullie adviseren, of hoe zin jullie herbegonnen?  Ik hoor het graag!

Ik ben niet herbegonnen, maar gewoon doorgegaan met drierail. Zou ik nu opnieuw moeten beginnen, of al wat tweerailspullen hebben, dan zou ik zeker voor tweerail gaan. De argumenten geef je zelf al aan. In plaats van massadetectie gebruik je dan stroomdetectie om je materieel te vinden. Alles wat stroom verbruikt via de rails wordt gedetecteerd, dus ook rijtuigen met binnenverlichting. Enige minpunt dat ik zou kunnen bedenken is de moeilijkheid van de keerlussen, maar dat is ook op te lossen.
Om een vloerbaantje "even" in de kamer te leggen is Märklin C-rails bijzonder geschikt, maar volgens mij is dat niet je uiteindelijke doel als ik het goed begrijp? Dat is dus ook een keuze. Tweerailalternatief zou nog Trix- of Roco-rails met bedding kunnen zijn.
Of je verkrijgbaarheid als argument moet meenemen laat ik graag aan jou. Rails koop je maar één keer lijkt me. Hoe erg is het dan er even op te moeten wachten? Volgens mij kun je nu al plannen en bestellen en in september aan je baan beginnen (als dat dan al de hoogste prioriteit heeft).

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #2 Gepost op: 08 April 2024, 08:51:15 »

Het zal gelijk zijn of een bepaald systeem makkelijker te krijgen is. Märklin heeft kwa marketing het een en ander redelijk op orde. Ze vallen meer op. Als je een beetje verder kijkt zie je gewoon netjes 2rail liggen. En is volop beschikbaar.

- Aansturing: Digitaal is een must, en later ook pc gestuurd. Welke centrale kan ik het beste nemen? Liefst wel met een fysieke rijregelaar. Zelf had ik mijn oog laten vallen op zoiets als een dr5000, en dan een multimaus ofzo als besturingsapparaat, maar geen idee of dat gaat werken. Ook digikeijs vragen zal niet meer gaan helaas.

Zelf zou ik de z21start van Roco adviseren. Dan heb je meteen de multimaus erbij. Anders ben je 200+ kwijt voor een DR5000 en een multimaus. Je kan met de z21start ook met de computer rijden mocht je dat willen. Je kan altijd nog de z21start verkopen en dan nog overstappen op een andere centrale.

O ja: Ga eerst goed eens leren over digitaal. Dan pas eens denken over rijden met de computer. Het is een grote valkuil van mensen om meteen het meest geavanceerde te willen. Je moet eerst leren lopen voordat je de marathon kan hardlopen.

- Startset, of gewoon los materieel kopen, zodat je niet onnodig geld uitgeeft aan rails of materieel wat je niet wil?

Startset. En dan gewoon in de winkel kopen. Dan heb je iets van een garantie als je problemen hebt. Als je bij een online winkel koopt mag je iedere keer bij een probleem mailen, retoursturen, wachten e.d. Bij een winkel kan je gewoon binnenlopen. Met een startset kan je een rondje leggen en dan meteen rijden. Je hebt dan alles bij elkaar: Digitale centrale, lok, rails. Dan kan je het rustig uitproberen. Een startset is vaak wat goedkoper dan als je alles los aanschaft.

Dus dan is een startset goed. Dan kan je meteen rijden. De startset kan je dan als testrondje gebruiken. Als het allemaal beter in de plannen ligt kan je eens nadenken over de rails. Het proberen te leggen e.d. Met een startset op de andere tafel kan je nog steeds lekker testen en rijden wat digitaal inhoudt.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Forever Rocofan

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 08 April 2024, 13:30:12 »
Hoi Evoluzione,

Kiezen voor Märklin omdat het beter verkrijgbaar zou zijn is met open ogen in de " valkuil " trappen die ze op hebben gezet met hun marketing. Je zit dan vast aan de rails met de altijd opvallende middencontacten. Hoe mooi het materieel en de opbouw van de baan ook is ( aankleding met statisch gras en mooie producten om groen na te bootsen) het blijft altijd zichtbaar en niet natuurgetrouw en Märklin is ook nog eens een duur merk. De tweerailmerken zijn ook heel goed verkrijgbaar in winkels, online en op de beurzen zoals in Houten.

In tweerail heb je keuze in veel soorten rails en kun je het eenvoudig houden of zo gek maken als je zelf wilt. Dus ik zou zeggen eerst online prijzen vergelijken of naar een winkel gaan en dan pas je keuze maken. Veel locomotieven die Märklin maakt zijn er ook van bijvoorbeeld Roco, Piko en Rivarossi.

Vriendelijke groet Ruud B.
Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.

spoorijzer

• Offline Offline
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
« Reactie #4 Gepost op: 08 April 2024, 14:03:11 »
Goedemiddag,

Je keuzes zijn in grote mate persoonlijk en afhankelijk van wat je zelf wil. Met zowel 2-rail als met 3-rail zijn er hele mooie banen te maken. Het is meer de vraag wat je zoekt. Wil je bv Nederlands rijden of een bepaald tijdperk? Wil je exact op schaal (1:87 rijtuigen)? Dan zou ik voor 2-rail gaan. Wil je super degelijk, ben je fan van Duits materieel en stoor je je niet aan de puntjes in de rail en vaste bogen, dan kan Maerklin prima werken. Maar op basis van beschikbaarheid zou ik juist niet voor Maerklin gaan, want daarmee beperkt je je toch wel sterk aan 1 (digitaal) systeem en leverancier.

Persoonlijk ben ik blij met 2-rail (ik rij diverse merken). Het geeft veel meer mogelijkheden qua materiaal (zit niet aan 1 merk vast), vind het mooier qua uitstraling (denk bv ook aan flexrail) en ook qua techniek (digitalisering) heb je meer opties. Ik heb dan ook een verzameling 2-rail en geen behoefte aan 3-rail. Maar voor jou kan dat anders zijn.

Ik heb zojuist de keuze gemaakt om mijn oude analoge verleden gedag te zeggen en te gaan digitaliseren. Ik heb een z21 start besteld, daarmee kan ik voorlopig vooruit (ik had daar ook een topic over waar ik wat digitale vragen kon stellen:

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=110888.0

Ik ben zelf voor een startset gegaan. Materiaal gedeeld met mijn schoonvader (was N setje), rails los verkocht. Zo kon ik goedkoop aan een z21 start komen. De startsetjes spraken mij minder aan qua materieel, maar zo kon ik goedkoop aan een z21 start komen. En nu moet ik mijn locs digitaliseren. De eerste decoder is al besteld, dus nog een weekje wachten.  ;D

Als ik het zo lees zou ik eerst voor een Roco startset gaan. De rails is prima en ook bruikbaar voor bv een schaduwgedeelte. de z21 start een goed systeem. En hopelijk heb je er leuk materieel bij?  (y)

Groeten,
Rogier
« Laatst bewerkt op: 08 April 2024, 16:09:36 door spoorijzer »

sncf231e

• Offline Offline
    • Mijn website
« Reactie #5 Gepost op: 08 April 2024, 14:03:50 »
Omdat ik nooit heb kunnen of willen kiezen rijd ik 2-rail, 3-rail, AC/DC/DCC/Uurwerk/Echte stoom met de spoorwijdtes 1, 0, S, H0, N en Z. Ik heb wellicht enige ervaring met de verschillen en als ik moest kiezen zou ik voor H0 Märklin 3-rail gaan (sorry Ruud B.  ;)) .
Groet
Fred
Mijn website: https://sncf231e.nl/

Forever Rocofan

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 08 April 2024, 17:33:47 »
Wat jij doet moet je zelf weten Fred. Maar waarom kiezen voor drierail?
Even wat ik de minpunten vind aan Märklin op een rijtje;

Pukkelspoor wat gewoon niet mooi en realistisch is.

Nog steeds treinen die niet 1:87 zijn omdat alles door krappe bogen en langs wissellantaarns uit het jaar kruik moet kunnen.

Goedkope startsetjes en zodra je uit wilt breiden kun je kiezen voor dure treinen van Märklin zelf, of kom je alsnog uit bij treinen van andere merken. Dan kun je net zo goed voor tweerail kiezen.

En gewoon bagger uitleveren zoals bijvoorbeeld de kromme Koploper die ook niet echt goedkoop is.

Terwijl er zoveel keuze is aan mooier materiaal en goedkopere treinen....

Pluspunt is makkelijker keerlussen leggen en dat is het ongeveer wel.

Vriendelijke groet Ruud B.
Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.

AlbertG

• Offline Offline
    • Modelbaan Den Akker / Rocrail / DCC-EX
« Reactie #7 Gepost op: 08 April 2024, 18:00:14 »
Ik ga me niet mengen in de 2-rail of 3-rail discussie.
Misschien heb je hier wat aan: https://www.youtube.com/playlist?list=PLV0HmPHKLZR56iqWCG9EGT7UBeJerOHHw

Tot en met deel 11 gebruik ik Märklin C-rails omdat ik daar genoeg van heb liggen, daarna laat ik zien hoe ik een 2-rail baantje opbouw met een Roco Z21.

Hartelijke groeten,
Albert.
Mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/@Albert-DenAkker

bask185

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 08 April 2024, 18:10:43 »
En Märklin rails is ontzettend duur
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

C-rails

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 08 April 2024, 18:11:20 »
Een naam zou wel prettig zijn. Nickname is alleen voor forum.

Als je nog moet beginnen, dan zou ik je willen adviseren om eens te kijken bij modelspoorverenigingen in de buurt. Het bekijken van filmpjes op joetjoep kan ook helpen.
Uit de discussie 2L of 3L gaan we nooit komen. Dus daar waag ik me ook niet aan.
Ik kan alleen vertellen, dat ik overgestapt ben van 3L naar 2L, puur omdat ik voor de Tillig Elite rail ben gevallen.

Het is dus persoonlijke voorkeur en niemand hier kan voor jou de keuze maken. Dat geldt ook voor de aansturing, automatiseren, enz.
Ieder hier spreekt voor eigen parochie.  ;D :angel: Dus ik ook. 8)

C-rails

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 08 April 2024, 18:11:45 »
En Märklin rails is ontzettend duur

Nieuw wel.  :angel:

SteeF_NS92

• Stefan Akerboom
  • Offline Offline
  • N-spoorder van Nederlands materieel
« Reactie #11 Gepost op: 08 April 2024, 18:37:15 »
Zou ook voor 2-rail gaan. Gewoonweg omdat je meer mogelijkheden hebt qua merken. Voor de rest heb je tot je nieuwe huis af is een behoorlijke tijd om alles te overdenken. Ik zou daarom ook lekker bij beurzen, clubs of mensen gaan kijken welke besturingssystemen die gebruiken. In de tussentijd kan je inderdaad een simpel digitaal startsetje aanschaffen, bijvoorbeeld één met alleen een Multimaus (is voor een kamerbaan afdoende lijkt mij). Ook deze zijn goedkoop 2e hands te krijgen als je rustig aan wilt doen met de financiën.

Groet
Stefan

Evoluzione

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 08 April 2024, 19:04:48 »
Goedenavond allen!

Bedankt voor de reacties. Ik wou ook absoluut niet de discussie gaan opvoeren wat beter is, 2 of 3rail. Het viel me gewoon op dat vooral märklin heel erg zichtbaar is, iets wat jullie ook zeggen. Zelf vindt ik de puko's ook niet mooi. 2rail zal het dan ook zeker worden.

Mbt de z21 start. Ik meende dat dit een vrij basic centrale was. Het liefst doe ik alles in 1x goed, maar ik zal me eens verdiepen in de z21 start. Heeft de Z21 (de zwarte) ook nog voordelen tov de witte?

Ook zal ik mij verdiepen in de startsets. Ik had al een aantal modellen treinen in het hoofd, eens kijken of er een startset is die daar bij past. Eventuele tips zie ik dan ook graag. Denk aan: DUits, tijdperk 3/4, V100 met silverlingen als wendezug, een Railbus etc.

De echte baan zal ik inderdaad het liefst uitvoeren in peco of tillig rails. Ook qua elektronica ben ik vrij handig, dus het hele digitaliseren zal wel gaan lukken. Maar natuurlijk is het forum dan altijd een handig naslagwerk, of vraagbaak:)

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #13 Gepost op: 08 April 2024, 19:27:02 »

Mbt de z21 start. Ik meende dat dit een vrij basic centrale was. Het liefst doe ik alles in 1x goed, maar ik zal me eens verdiepen in de z21 start. Heeft de Z21 (de zwarte) ook nog voordelen tov de witte?

Stel jezelf de vraag; wat wil ik? Alleen lekker handmatig rijden? of wil je alles automatiek? Dat stelt verschillende eisen aan de hardware omdat niet elke centrale dat kan.
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

Jeronimos

• Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 08 April 2024, 19:33:56 »
Zou ook voor 2-rail gaan. Gewoonweg omdat je meer mogelijkheden hebt qua merken.

Groet
Stefan

Met enige moeite is het een en ander natuurlijk wel om te bouwen naar 3-rail.
Jeroen