Wat jij doet moet je zelf weten Fred. Vriendelijke groet Ruud B.
Mbt de z21 start. Ik meende dat dit een vrij basic centrale was. Het liefst doe ik alles in 1x goed, maar ik zal me eens verdiepen in de z21 start. Heeft de Z21 (de zwarte) ook nog voordelen tov de witte?
Met enige moeite is het een en ander natuurlijk wel om te bouwen naar 3-rail.
[...] Ook qua elektronica ben ik vrij handig, dus het hele digitaliseren zal wel gaan lukken.
Na jaren plannen en steeds geen tijd/ruimte te hebben, zal dit nu eindelijk gaan veranderen. Eind september zullen de schoppen in de grond gaan voor ons nieuwe huis, waar ein-de-lijk weer ruimte zal zijn voor een modelbaan.
Een zolderkamer van rond de 3x3.5 meter, welke ik aan 2 zijden wil voorzien van de nieuwe modelbaan, en over de 3e zijde zal een bureau komen, waar een programmeerspoor moet komen, en een opstelplaats voor de pendellijn.
Zoals jullie horen, het baanplan kom ik wel uit. Misschien dat ik nog hulp nodig ga zijn qua seinen en aansturing, maar die vragen komen wel als ik bezig ben. Allereerst voor mij nu de eerste stappen om weer te beginnen:-2 rail of 3 rail? Ik heb zelf het idee dat märklin makkelijker te krijgen is dan andere merken. Ook maakt 3rail detectie makkelijk, echter volgens mij is dit tegenwoordig met 2rail ook geen probleem meer? De neiging ligt wel naar 2rail momenteel. Mooiere en natuurgetrouwere rails, en nog wat "oud" spul dat ik nog heb, is dan ook bruikbaar.- Aansturing: Digitaal is een must, en later ook pc gestuurd. Welke centrale kan ik het beste nemen? Liefst wel met een fysieke rijregelaar. Zelf had ik mijn oog laten vallen op zoiets als een dr5000, en dan een multimaus ofzo als besturingsapparaat, maar geen idee of dat gaat werken. Ook digikeijs vragen zal niet meer gaan helaas.- Startset, of gewoon los materieel kopen, zodat je niet onnodig geld uitgeeft aan rails of materieel wat je niet wil?Voorlopig zou ik graag eens weer een baantje neer kunnen leggen, maar ik zou voor de "grote" baan peco of tillig rails willen gebruiken. Volgens mij zijn deze niet echt ideaal voor een baantje "even" in de kamer neer te leggen?Wat zouden jullie adviseren, of hoe zin jullie herbegonnen? Ik hoor het graag!
Over de z21 start of de (zwarte) Z21. De zwarte heeft inderdaad enkele voordelen, zo is die standaard al van Wifi voorzien en een sterkere voeding. Zo schijn je met de z21 start max 4 treinen tegelijk te kunnen rijden qua capaciteit. Daarnaast kan je op de zwarte Z21 meerdere typen randzaken als bezetmelders aansluiten en volgens mij ook meer bezetmelders dan bij de witte z21 start.
@Ronaldk: over het aansluiten van de z21 start op mijn eigen wifi twijfel ik. Het lijkt mij een voordeel dat je niet van netwerk hoeft te wisselen. Aan de andere kant, aan mijn huidige wifi hangen al 21 apparaten en dan is momenteel nog maar de helft van de bewoners thuis . Opzich is de verbinding en het wifi prima, maar daarom zit ik er toch aan te denken tzt voor het standaard Roco wifi te gaan. Hoe ervaar jij dat?
Ben niet objectief ( ) maar keuze 2 of 3 rail was bij mij snel gemaakt. Niet vanwege de kosten (gebruik Weinert Mein Gleis) maar probeer beetje realistische baan te maken en daar past een 3 rail in het midden van het spoor dus niet bij.
Dat gaat nog wel even duren dus. Tijd om na te denken over wat je wilt gaan doen. Keuze tussen Márklin of de rest? Dat betekent dat je al voor H0 gaat. Er is meer.Dat is niet zo heel groot, zeker als je schuine wanden krijgt. Komen die er? Zie mijn laatste reactie.Ik zou voor N kiezen.
Dan had je DCC-EX ook al wel ontdekt, toch? https://dcc-ex.com/
In N spoor is tegenwoordig ook erg fraai spul te verkrijgen. Maar je moet er wel de handigheid mee hebben. Persoonlijk ben ik gewend aan sleutelen met minimaal sleutel 19 (zie mijn profielfoto), dan is N voor mij te klein . Qua ruimte zou het wel beter zijn als ik vloeiende banen wil leggen. Aan de andere kant vind ik H0 wel meer smoelen. Dus ik ben voor H0 gegaan, maar ook in N is er veel fraais.Over de z21 start of de (zwarte) Z21. De zwarte heeft inderdaad enkele voordelen, zo is die standaard al van Wifi voorzien en een sterkere voeding. Zo schijn je met de z21 start max 4 treinen tegelijk te kunnen rijden qua capaciteit. Daarnaast kan je op de zwarte Z21 meerdere typen randzaken als bezetmelders aansluiten en volgens mij ook meer bezetmelders dan bij de witte z21 start.Ik heb e.e.a. zitten uitrekenen, maar vond de keuze voor de zwarte Z21 niet de moeite waard. Voorlopig ben ik ook nog tapijtrijder en de bezetmelders voor de witte z21 start zijn beperkt (ik vond Roco of Yamorc) en dus ietsjes duurder. Het wifi en de capaciteit is beide op te lossen (wifipakket is rond de 50 euro, een WLAN maus is 130 euro een zwaardere voeding ook iets van 50 a 80). Door slim handelen heb ik nu voor ongeveer 150 euro een nieuwe z21 start. Een complete Z21 (zwart) zit snel op 600 euro. En, mocht ik toch meer hebben dan kan ik de witte z21 start nog redelijk makkelijk uitbreiden. Wie weet heb ik over 5 of 10 jaar dan wel een zwarte Z21 nodig. Tja, dat zie ik dan wel weer. Mogelijk is er dan een geheel nieuw systeem? En nu kan ik lekker tapijtrijden Groeten,Rogier