Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Sfeer op je modelbaan door Frank 123
Vandaag om 18:45:06
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door johanw
Vandaag om 18:42:46
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door Rob Hagg
Vandaag om 18:40:47
Raadplaatje door Eric B
Vandaag om 18:32:51
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 18:18:39
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 18:13:14
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Ferdinand Bogman
Vandaag om 18:04:52
Overstap naar HTM door Dave.......
Vandaag om 17:49:55
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door Hans van de Burgt
Vandaag om 17:39:28
Br 38 Piko Superen. door Silvolde
Vandaag om 17:32:46
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 17:32:02
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door marco
Vandaag om 17:15:33
Da's Daz 2 door BartvD
Vandaag om 17:06:02
NS 1700 transfers door Roy van Dijk
Vandaag om 17:03:17
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 17:00:00
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
Vandaag om 16:07:49
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 15:38:11
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door tothebeach
Vandaag om 15:29:18
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 15:24:49
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:40:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:28:28
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald" door Hans Reints
Vandaag om 14:10:16
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Hans Grasmaijer
Vandaag om 14:06:48
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 13:24:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Niels64
Vandaag om 13:16:43
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 12:07:17
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 11:46:46
Verlichting feller, Roco zimo door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:46:21
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
Vandaag om 11:44:44
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 10:41:20

Auteur Topic: Weerstandslak reinigend?  (gelezen 10068 keer)

R Fongers

• Heb je al gelachuhh
  • Offline Offline
  • Mooi Man
Re: Weerstandslak reinigend?
« Reactie #30 Gepost op: 08 May 2008, 11:51:30 »
Zou het iets te maken kunnen hebben met Ruisspanning?

Citaat
Bron wikipedia

Ruisspanning

Elke weerstand veroorzaakt een zekere ruisspanning (thermische ruis). Als er een stroom doorheen loopt, wordt die ruisspanning veelal sterker (stroomruis). Wanneer een weerstand is opgewarmd tot kamertemperatuur, dan wordt een deel van de warmte energie omgezet in ruis. Gezien de elektronen zich ordeloos door elkaar bewegen zal er op een bepaald tijdstip meer elektronen aan de ene kant van de weerstand zitten, dan aan de andere kant. Hierdoor is er een (klein) potentiaalverschil en is er zonder een externe bron aan te sluiten, een ruisbron/ruisgenerator gemaakt.

De formule voor de thermische ruis:

Waarbij:
k de constante van Boltzmann (1,38·10-23 Ws/K)
T de absolute temperatuur in K
B de bandbreedte in Hz
R de weerstandswaarde

Bij een koolfilmweerstand is dit effect aanmerkelijk sterker dan bij een weerstand van metaalfilm.
-------------------------

de originele link werkt niet maar heb gezocht met weerstand electronica en dan kom je wel op de pagina http://nl.wikipedia.org/wiki/Weerstand_(elektronica)
« Laatst bewerkt op: 08 May 2008, 12:33:20 door Peter Korsten. Reden: [code] -> [quote] en link in [url] tags gezet »
Grtzz Rob
------------
N <- IB II  + P19 >< iTrain ex Koploper - S88LN  - Tijdperk VI>

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #31 Gepost op: 08 May 2008, 13:15:35 »
Rob, ik denk dat je het nu te diep zoekt. Ik betwijfel nog steeds of er een oorzakelijk verband bestaat. Maar als er een oorzaak is voor het schoonblijven van de wielen, dan zit die oorzaak in het feit dat er stroom loopt over het contact tussen wielband en rail. En of die stroom veroorzaakt wordt door weerstandslak of doordat er binnenverlichting in een rijtuig zit, dat doet er volgens mij helemaal niet toe. Het zou kunnen dat de stroomsoort er nog iets toe doet, maar daar kom je alleen maar achter door een grootschalige proef. Die proef kan er dan uit bestaan dat zo veel mogelijk mensen bij hun eigen treinen in de gaten houden of stroomafnemende wielen daadwerkelijk schoner blijven dan wielen die geen stroom afnemen. Alleen bij grote aantallen kun je een gefundeerde uitspraak doen. Ik ga het zelf in ieder geval in de gaten houden.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Louis Holleman

• Offline Offline
  • Osse historie
    • Louis' Homepage - De Treinenhoek
« Reactie #32 Gepost op: 09 May 2008, 00:44:19 »
Vanavond op de club nog met enige techneuten over gestoeid: het kan zeer zeker het gevolg zijn van galvanisch effekt door de wisselspanning. Vergelijkbaar met "anoden" die op scheepshuiden worden "geplakt" om aangroei tegen te gaan. Bij stroomafnemende assen zou daardoor de vuilaangroei minder kunnen zijn dan bij gelijkspanning het geval is.
Rob, je verdient een pluim  :D
Louis (gebruikt ongedocumenteerde features van Lenz decoders voor SFX)

stig

• Offline Offline
« Reactie #33 Gepost op: 09 May 2008, 00:48:06 »
Vergelijkbaar met "anoden" die op scheepshuiden worden "geplakt" om aangroei tegen te gaan.

Corrosiewerend middel. Bedoel je corrosie bij aangroei?
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #34 Gepost op: 09 May 2008, 00:50:14 »
Die anoden zijn niet om aangroei af te remmen. De anoden zijn een lagere metaalsoort dan de scheepshuid, waardoor de anoden gaan 'roesten' in plaats van de beplating. Het heeft te maken met oxidatie.

Louis Holleman

• Offline Offline
  • Osse historie
« Reactie #35 Gepost op: 09 May 2008, 01:07:34 »
Jullie hebben gelijk. Geen vuilremmer maar een corrosieremmer. Ik had als oud zeevarende beter moeten weten  8)

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #36 Gepost op: 09 May 2008, 01:16:20 »
@ Louis : En dus is daarmee ook de hele stelling van Rob weer op losse schroeven komen te staan ....... Treinwielen lopen niet in een bak zout water en de scheepbouwkundige theorie is niet van toepassing.

Louis Holleman

• Offline Offline
  • Osse historie
« Reactie #37 Gepost op: 09 May 2008, 01:29:39 »
Dan lieg ik daarmee in commissie. Ik legde eigenlijk het verhaal voor aan de twee techneuten die elektrotechnisch/elektronisch onze baan aan het ontwerpen zijn.
Blokspanning, die frequentie, stroomafnemende assen vs. niet stroomafnemende assen en de stroomafnemende assen blijven schoner dan de andere. Beiden reageerden direkt met, ja dat kan, door de wisselspanning en galvanisch effekt. Niet bij gelijkspanning en ook niet bij niet-stroomafnemers. Vervolgens kwam als vergelijking de scheepshuid-anoden. Het is voor mij ff te lang geleden dat ik daarmee bezig ben geweest, ik zou mijn dictaten uit 1965-1968 terug moeten opzoeken want ik weet wel zeker dat het ter sprake is geweest, omdat ik toen in opleiding zat voor "radio-officier ter koopvaardij" (inmiddels een uitgestorven beroep) , maar zoals met alles wat je ooit leert en weinig praktisch toepast: het blijft niet echt hangen.

En PS: als ik het me goed herinner, werken galvanische stromen niet alleen in zout water en bij scheepsstaal.
« Laatst bewerkt op: 09 May 2008, 01:36:26 door Louis Holleman »

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #38 Gepost op: 09 May 2008, 01:46:01 »
OT : Klopt, galvanische stromen lopen overal waar twee verschillende  metaalsoorten verbinding met elkaar hebben. In zoutwater is het effect van het oxideren door die stromen groter. Daarom zijn de anode-blokken van een schip na een tijd zelfs compleet 'op' - ze zijn gewoon weg.

Verder zal ik het ook moeten opzoeken in de boeken. In mijn geval 1965-1970 middelbare school.

Esperopt

• Offline Offline
  • Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
« Reactie #39 Gepost op: 09 May 2008, 02:37:27 »
Dat verhaal van anoden heb ik ook eens gehoord maar dan ivm roestvorming op oldtimers. Nou ja, what ever.

Als ik de foto's bekijk zie ik dat de wielen aan één kant helemaal koperkleurig zijn geworden, niet alleen het loopvlak. Dat is toch op z'n zachts gezegd merkwaardig te noemen. Wat ik me dan nog wel afvraag is waarom in sommige gevallen de lak verdwijnt. Het asje is toch niet aan slijtage onderhevig? Of komt dit ook door de spanning die er op staat?

Zelf rijd ik H0 met de multi-mouse. Alleen niet vaak en lang genoeg om er conclusies aan te kunnen verbinden.

Misschien kunnen we erachter komen door éénzelfde proefopstelling te maken als waar Rob mee aan het rijden is? Ben absoluut niet kundig op dit gebied maar wel erg geinterreseerd.

R Fongers

• Heb je al gelachuhh
  • Offline Offline
  • Mooi Man
« Reactie #40 Gepost op: 09 May 2008, 08:23:09 »
@Klaas, het probleem is dat dit soort dingen sluimerend gebeuren en daardoor heel moeilijk zijn vast te stellen. Vroeger moest ik veelvuldig wielen schoonmaken van loc’s omdat ze gewoon niet meer wilden rijden. De wagons deed ik eigenlijk nooit m.u.v de binnen verlichte. Sinds het digitale tijdperk en het rijden met Koploper en een bijna kompleet detecteerde baan veranderde dat. Ik denk dat vele dat probleem hebben en we alle in het grijze verleden moeten gaan graven

@Louis bedankt voor de pluim  :D :D

@Louis, Santerdam, Ik zat zelf ook aan zoiets te denken. Er worden in de scheepvaart zelfs electrische systemen gebruikt om corrosie tegen te gaan.

@Esperopt, wat betreft die wielen het rare is dat de binnenkant niet verkleurd zijn alleen loopvlak en flens. Het gebeurd ook niet bij allen, alleen Minitrix en dan ook nog maar een beperkt aantal. Ik heb het verschijnsel ook op een kruiswissel van Flm en dacht tot nu toe slijtage, ook van de wielen hoor.
Wat betreft slijtage, een as bestaat uit minimaal 4 delen (2rail) 2 wielen 1 as en 1 isoleerbusje. Die bewegen t.o.v. elkaar door o.a temperatuur. Temp wordt ook verkregen door de WL, zeker als je er teveel op doet. Dit is ook mij gebeurd en dan zag je vonkenregen als de lak verbrande. Ik meet ook niet of de weerstand genoeg (teveel) is

Proefopstelling ik weet het niet, ik heb de apparatuur en kennis niet en ik denk dat mijn baan niet essentieel afwijkt van de overige modelspoorders. Ik wil wel een as ter beschikking stellen als daar interesse voor is. Maar ik denk dat het belangrijkste is wat Klaas al aangaf laat de anderen hun ervaringen delen m.n. betreffende het schoonmaken van wielen en zeer zeker van locomotieven want ik denk dat de beste graadmeter is.
Grtzz Rob
------------

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #41 Gepost op: 09 May 2008, 09:13:27 »
Dat verhaal met die scheepsanoden is hier niet van toepassing. Deze z.g. kathodische bescherming werkt met gelijkstroom, die of wordt opgelegd door een stroombron, of spontaan ontstaat door het potentiaalverschil tussen de beide metalen. Hetzelfde systeem wordt gebruikt voor het beschermen van ondergrondse leidingen. Maar het is alleen zinvol in een waterige omgeving, dus de vergelijking met wat er gebeurt bij treinwielen met een blokvormige wisselspanning gaat totaal mank.

Het ongelijk verkleuren van wielen is ook zo'n mysterieus geval. Als dat iets te maken heeft met stroomdoorgang, dan zouden beide wielen moeten verkleuren omdat het hele systeem elektrisch symmetrisch is. Er moet dus iets anders aan de hand zijn. Maar wat, dat weet ik ook niet. Een wilde gok: misschien komen de geïsoleerde en ongeïsoleerde wielen wel uit verschillende productieseries met een verschillend materiaal.

Kortom, voor mij is het hele verschijnsel nog steeds niet verklaard.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #42 Gepost op: 09 May 2008, 12:22:53 »
(....)  Het gebeurd ook niet bij allen, alleen Minitrix en dan ook nog maar een beperkt aantal. (....)
Volgens mij heb je gewoon een paar wielen uit een slechte serie. Waar bij het galvanisch proces (het 'verchromen') de glanzende buitenlaag niet goed is aangebracht. De wielen bij de weerstandlak hebben een extra bewerking gehad, groter gat ivm isolatie. Beetje boorolie gebruikt en niet goed ontvetten voor de nabehandeling is al genoeg.

R Fongers

• Heb je al gelachuhh
  • Offline Offline
  • Mooi Man
« Reactie #43 Gepost op: 09 May 2008, 22:24:15 »
Jahaaa maar nu komt jet mooie, De verkleuring treedt dus niet aan de geïsoleerde kant op.

Maar maak niet uit, Heb ik ook aan gedacht, maar dan nog waarom veel minder schoonmaak werk aan de wielen en aan de locs al helemaal niet.
Grtzz Rob
------------

Railroadtycoon

• ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
« Reactie #44 Gepost op: 14 May 2008, 17:00:16 »
..... Ik heb het verschijnsel ook op een kruiswissel van Flm en dacht tot nu toe slijtage, ook van de wielen hoor.

Klopt, hier ken ik dit verschijnsel ook van Het betreft alleen de NZ variant en niet de messing exemplaren. en dan alleen op de raakvlakken met de wielen. Overigens rijdt ik (ook) digitaal maar gebruik GEEN weerstandslak alleen SMD's.

Groet,
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....