Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Spoor- en tramweg parafernalia door Menno
Vandaag om 19:33:34
BR 54 Minitrix problemen. door Gabriël Bergsma
Vandaag om 19:17:17
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 19:04:27
Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
Vandaag om 17:00:35
Toon hier je (model)treinfoto's door Alewijn
Vandaag om 16:44:08
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 16:29:58
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 16:28:22
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 16:16:09
🎅 20 december 2025 | Roosendaal in het donker 🎄 door Rsd1000
Vandaag om 16:06:38
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:51:07
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 15:27:01
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:27:32
Onderdelen gezocht voor de Fleischmann Piccolo BR38 door Gabriël Bergsma
Vandaag om 14:04:05
Station Steenwijk poging 2 door FredD
Vandaag om 14:03:26
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:46:41
Roco traxx 'Eurocity': suggestie 2e nummer doorgeven door Deetrein
Vandaag om 13:10:05
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 12:14:13
Modellbau Lingen 2026 door Rieks
Vandaag om 12:02:59
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door Ronald Halma
Vandaag om 11:36:29
Piko EUROCITY 2869 traxx door Reinout van Rees
Vandaag om 09:53:52
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Theo Mol
Vandaag om 09:42:51
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:41:38
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 09:39:52
Raadplaatje door Gerrit H
Vandaag om 09:04:32
Rivarossi br 56 HR2891S door Stefan88
Vandaag om 09:02:11
Contact gegevens Roco NL door Luc2000
Vandaag om 08:22:56
Ombouwen Roco 1100 naar digitaal door Peter J K
Vandaag om 01:42:05
Goede wensen voor 2026 door Ronald69
Vandaag om 00:18:24
diorama, voor lange treinen. door Mark D.
18 December 2025, 22:18:05
Onshape gebruikersgroep door Frank 123
18 December 2025, 21:39:59
  

Auteur Topic: Weerstandslak reinigend?  (gelezen 10622 keer)

Hansepansje

  • Offline Offline
  • Berichten: 677
    • Perrongeluk - van de regen uit de drup
Re: Weerstandslak reinigend?
« Reactie #45 Gepost op: 21 May 2008, 08:57:31 »
Interessant topic Rob!

Het deed mij ineens denken aan een artikel wat ik ooit eens gelezen heb (wanneer? waarin? geen idee!) van iemand die voor het bestrijding van vervuiling op z'n wielen z'n rijstroomvoeding had aangepast. Op de bestaande spanning had hij een 'hoogspanning' (hoe hoog? geen idee!) gesuperponeerd met een zeer beperkt vermogen.
Het verhaal hierbij was: Als er normaal contact is tussen (stroomgeleidende) wielen zakt deze hoogspanning helemaal in elkaar. Maar als er een korte onderbreking was (door een vuiltje op de wielen) dan liep de spanning tussen wiel en rail door de 'hoogspanning' hoger op en 'brandde' het vuiltje weg (of voorkwam dat het zich ging hechten aan het contactvlak).

Dit verhaal sluit aan bij de symptomen die Rob noemt. Bij wielen die in een stroomkring zitten (gerealiseerd via motor, verlichting, weerstand of weerstandlak doet dan niet ter zake) ontstaat er een potentiaalverschil tussen rails en loopvlak zodra het contact (door een vuiltje) wegvalt. Bij wielen niet in een stroomkring ontstaat dit potentiaalverschil niet. Als dit potentiaalverschil maar hoog genoeg is (wat kennelijk bij digitaal rijden het geval is t.o.v. gewoon analoog), lijkt dit een positief effect te hebben op het tegengaan van bevuiling van de contactvlakken.
Het verschil met de 'schakelaars van Louis' zit 'm in twee zaken: 1) de afstand tussen de contactvlakken rail-wiel is bij een vuiltje veel kleiner dan de afstand in een schakelaar in geopende toestand en b) een wiel heeft tijdens contact met de rails door de beweging deels een 'zelfreinigende' werking, terwijl in een schakelaar de contactvlakken tijdens contact niet/nauwelijks bewegen.

Ik realiseer me dat ik hiermee waarschijnlijk geen echte verklaring heb gegeven voor de symptomen, maar het heeft me wel voldoende nieuwsgierig gemaakt om ook de wielen van mijn treinen eens nader te bestuderen op genoemde symptomen.

Groets, Hans
Dachbodenheim: N-spoor, Fleischmann Piccolo, HCCM elektronica, eigen software

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 27054
    • Pagina van klaas
Re: Weerstandslak reinigend?
« Reactie #46 Gepost op: 21 May 2008, 09:09:57 »
Hans,

dat hoogspanningsding waar jij het over hebt is de Relco. Die wordt in serie gezet met de rijregelaar en zorgt bij een onderbreking door vuil inderdaad voor een doorslag.
Je zet het woord 'hoogspanning' tussen aanhalingstekens, maar het is echte hoogspanning, ongeveer 10.000 volt. Dus niet echt vergelijkbaar met de 20 volt die normaal uit een digitaal systeem komt.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.