Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door grossraumwagen
Vandaag om 09:05:21
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 08:44:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 08:41:55
NS 1700 transfers door Kees-Jan
Vandaag om 08:23:45
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Jelmer
Vandaag om 08:19:18
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 08:09:34
Stationsplein Baden Baden door Jelmer
Vandaag om 08:09:33
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Silvolde
Vandaag om 05:42:42
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 00:57:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Dave.......
20 July 2025, 23:48:17
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
20 July 2025, 23:38:11
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
20 July 2025, 23:27:47
Raadplaatje door ArjanB
20 July 2025, 23:19:53
Dat overkomt mij niet. door hmmglaser
20 July 2025, 23:14:35
Göhrener Viaduct door grossraumwagen
20 July 2025, 22:48:56
Sfeer op je modelbaan door wob
20 July 2025, 22:42:35
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door puntenglijder
20 July 2025, 22:05:41
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Blausee-Mitholz
20 July 2025, 21:27:28
Rheinburg, TP V/VI door wob
20 July 2025, 20:33:21
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door wob
20 July 2025, 20:13:45
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Frank 123
20 July 2025, 20:08:03
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
20 July 2025, 18:42:35
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
20 July 2025, 17:25:53
Roco Plan T door 008200
20 July 2025, 16:56:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
20 July 2025, 15:53:42
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
20 July 2025, 15:05:44
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
20 July 2025, 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
20 July 2025, 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
20 July 2025, 13:43:53
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
20 July 2025, 11:51:04
  

Auteur Topic: Weerstandslak reinigend?  (gelezen 10026 keer)

Hansepansje

  • Offline Offline
  • Berichten: 677
    • Perrongeluk - van de regen uit de drup
Re: Weerstandslak reinigend?
« Reactie #45 Gepost op: 21 May 2008, 08:57:31 »
Interessant topic Rob!

Het deed mij ineens denken aan een artikel wat ik ooit eens gelezen heb (wanneer? waarin? geen idee!) van iemand die voor het bestrijding van vervuiling op z'n wielen z'n rijstroomvoeding had aangepast. Op de bestaande spanning had hij een 'hoogspanning' (hoe hoog? geen idee!) gesuperponeerd met een zeer beperkt vermogen.
Het verhaal hierbij was: Als er normaal contact is tussen (stroomgeleidende) wielen zakt deze hoogspanning helemaal in elkaar. Maar als er een korte onderbreking was (door een vuiltje op de wielen) dan liep de spanning tussen wiel en rail door de 'hoogspanning' hoger op en 'brandde' het vuiltje weg (of voorkwam dat het zich ging hechten aan het contactvlak).

Dit verhaal sluit aan bij de symptomen die Rob noemt. Bij wielen die in een stroomkring zitten (gerealiseerd via motor, verlichting, weerstand of weerstandlak doet dan niet ter zake) ontstaat er een potentiaalverschil tussen rails en loopvlak zodra het contact (door een vuiltje) wegvalt. Bij wielen niet in een stroomkring ontstaat dit potentiaalverschil niet. Als dit potentiaalverschil maar hoog genoeg is (wat kennelijk bij digitaal rijden het geval is t.o.v. gewoon analoog), lijkt dit een positief effect te hebben op het tegengaan van bevuiling van de contactvlakken.
Het verschil met de 'schakelaars van Louis' zit 'm in twee zaken: 1) de afstand tussen de contactvlakken rail-wiel is bij een vuiltje veel kleiner dan de afstand in een schakelaar in geopende toestand en b) een wiel heeft tijdens contact met de rails door de beweging deels een 'zelfreinigende' werking, terwijl in een schakelaar de contactvlakken tijdens contact niet/nauwelijks bewegen.

Ik realiseer me dat ik hiermee waarschijnlijk geen echte verklaring heb gegeven voor de symptomen, maar het heeft me wel voldoende nieuwsgierig gemaakt om ook de wielen van mijn treinen eens nader te bestuderen op genoemde symptomen.

Groets, Hans
Dachbodenheim: N-spoor, Fleischmann Piccolo, HCCM elektronica, eigen software

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26637
    • Pagina van klaas
Re: Weerstandslak reinigend?
« Reactie #46 Gepost op: 21 May 2008, 09:09:57 »
Hans,

dat hoogspanningsding waar jij het over hebt is de Relco. Die wordt in serie gezet met de rijregelaar en zorgt bij een onderbreking door vuil inderdaad voor een doorslag.
Je zet het woord 'hoogspanning' tussen aanhalingstekens, maar het is echte hoogspanning, ongeveer 10.000 volt. Dus niet echt vergelijkbaar met de 20 volt die normaal uit een digitaal systeem komt.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.