Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€0.00
Per saldo:
€-250.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links
door
Jeroen Water
Vandaag
om 14:27:32
Onderdelen gezocht voor de Fleischmann Piccolo BR38
door
Gabriël Bergsma
Vandaag
om 14:04:05
Station Steenwijk poging 2
door
FredD
Vandaag
om 14:03:26
Rondom Charlois
door
hervé
Vandaag
om 13:55:41
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Vislijn
Vandaag
om 13:46:41
Roco traxx 'Eurocity': suggestie 2e nummer doorgeven
door
Deetrein
Vandaag
om 13:10:05
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Hans Reints
Vandaag
om 12:52:06
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Ronald69
Vandaag
om 12:14:13
Modellbau Lingen 2026
door
Rieks
Vandaag
om 12:02:59
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules
door
Ronald Halma
Vandaag
om 11:36:29
Piko EUROCITY 2869 traxx
door
Reinout van Rees
Vandaag
om 09:53:52
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap.
door
Theo Mol
Vandaag
om 09:42:51
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 09:41:38
Bauarbeiten im gange
door
Wim Vink
Vandaag
om 09:39:52
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 09:23:31
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Frank103
Vandaag
om 09:16:09
Raadplaatje
door
Gerrit H
Vandaag
om 09:04:32
Rivarossi br 56 HR2891S
door
Stefan88
Vandaag
om 09:02:11
Contact gegevens Roco NL
door
Luc2000
Vandaag
om 08:22:56
Spoor- en tramweg parafernalia
door
spoorijzer
Vandaag
om 07:46:48
Ombouwen Roco 1100 naar digitaal
door
Peter J K
Vandaag
om 01:42:05
Goede wensen voor 2026
door
Ronald69
Vandaag
om 00:18:24
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
GerardvV
18 December 2025, 22:43:11
diorama, voor lange treinen.
door
Mark D.
18 December 2025, 22:18:05
Onshape gebruikersgroep
door
Frank 123
18 December 2025, 21:39:59
Resin kits best met of zonder grondlaag
door
Sikko
18 December 2025, 20:52:29
NAM ex USATC MK modelbouw studio kit
door
orientexpress
18 December 2025, 20:41:57
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc)
door
Vislijn
18 December 2025, 19:41:54
Revier Rheinbrenner (H0)
door
Marco1044
18 December 2025, 19:14:52
"Southern Pacific's Coos Bay Branchline in H0", een nieuwe thuisbaan.
door
Ronald Halma
18 December 2025, 18:53:51
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Elektronica en analoog
|
Weerstandslak reinigend?
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
Vorige
-
1
2
3
[
4
]
Omlaag
Auteur
Topic: Weerstandslak reinigend? (gelezen 10595 keer)
Hansepansje
Offline
Berichten: 677
Re: Weerstandslak reinigend?
«
Reactie #45 Gepost op:
21 May 2008, 08:57:31 »
Interessant topic Rob!
Het deed mij ineens denken aan een artikel wat ik ooit eens gelezen heb (wanneer? waarin? geen idee!) van iemand die voor het bestrijding van vervuiling op z'n wielen z'n rijstroomvoeding had aangepast. Op de bestaande spanning had hij een 'hoogspanning' (hoe hoog? geen idee!) gesuperponeerd met een zeer beperkt vermogen.
Het verhaal hierbij was: Als er normaal contact is tussen (stroomgeleidende) wielen zakt deze hoogspanning helemaal in elkaar. Maar als er een korte onderbreking was (door een vuiltje op de wielen) dan liep de spanning tussen wiel en rail door de 'hoogspanning' hoger op en 'brandde' het vuiltje weg (of voorkwam dat het zich ging hechten aan het contactvlak).
Dit verhaal sluit aan bij de symptomen die Rob noemt. Bij wielen die in een stroomkring zitten (gerealiseerd via motor, verlichting, weerstand of weerstandlak doet dan niet ter zake) ontstaat er een potentiaalverschil tussen rails en loopvlak zodra het contact (door een vuiltje) wegvalt. Bij wielen niet in een stroomkring ontstaat dit potentiaalverschil niet. Als dit potentiaalverschil maar hoog genoeg is (wat kennelijk bij digitaal rijden het geval is t.o.v. gewoon analoog), lijkt dit een positief effect te hebben op het tegengaan van bevuiling van de contactvlakken.
Het verschil met de 'schakelaars van Louis' zit 'm in twee zaken: 1) de afstand tussen de contactvlakken rail-wiel is bij een vuiltje veel kleiner dan de afstand in een schakelaar in geopende toestand en b) een wiel heeft tijdens contact met de rails door de beweging deels een 'zelfreinigende' werking, terwijl in een schakelaar de contactvlakken tijdens contact niet/nauwelijks bewegen.
Ik realiseer me dat ik hiermee waarschijnlijk geen echte verklaring heb gegeven voor de symptomen, maar het heeft me wel voldoende nieuwsgierig gemaakt om ook de wielen van mijn treinen eens nader te bestuderen op genoemde symptomen.
Groets, Hans
Gelogd
Dachbodenheim
: N-spoor, Fleischmann Piccolo, HCCM elektronica, eigen software
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 27054
Re: Weerstandslak reinigend?
«
Reactie #46 Gepost op:
21 May 2008, 09:09:57 »
Hans,
dat hoogspanningsding waar jij het over hebt is de Relco. Die wordt in serie gezet met de rijregelaar en zorgt bij een onderbreking door vuil inderdaad voor een doorslag.
Je zet het woord 'hoogspanning' tussen aanhalingstekens, maar het is echte hoogspanning, ongeveer 10.000 volt. Dus niet echt vergelijkbaar met de 20 volt die normaal uit een digitaal systeem komt.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Print
Pagina's:
1
2
3
4
Vorige
-
1
2
3
[
4
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Elektronica en analoog
|
Weerstandslak reinigend?