Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Zoek onderdelen blad voor oude stoomloc 04112A door jerrytrein
Vandaag om 20:35:15
Zaterdag, 1 november 2025 | 7e Ruilbeurs MSV Post B door Modelbouwerke
Vandaag om 20:34:07
Mijn minitrix 2051 hobbelt door VictorPM
Vandaag om 20:29:03
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door rbroerse
Vandaag om 20:27:21
Overweg aanrijding Meteren donderdag 30 okt door Eric B
Vandaag om 20:26:23
Shapeways winkel is er nu maar hoe werkt het ? door 3Dbuildr
Vandaag om 19:55:58
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Eric B
Vandaag om 19:51:41
Wat spoor 1 brouwsels door Wies
Vandaag om 19:48:20
Eisenbahn-Romantik muss bleiben door RikM
Vandaag om 19:45:29
Rangeren met een pec door barry1972
Vandaag om 19:32:41
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door barry1972
Vandaag om 19:15:10
Baanplan Belkamp H0 door jdk
Vandaag om 19:06:43
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 19:01:26
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 18:51:46
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 17:06:43
Welke koppeling is dit? door Quinzeedied
Vandaag om 16:36:50
Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag door moonlicht
Vandaag om 16:15:20
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Montanbahn
Vandaag om 15:57:58
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:51:31
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:39:15
Rondom Charlois door Gert Arkema
Vandaag om 15:37:45
Bauarbeiten im gange door Paul1969
Vandaag om 15:36:57
Hulp gezocht omgeving Drachten door rjr
Vandaag om 14:53:42
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 13:30:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 13:29:35
Bumper voor de LH-101 handregelaar door robstuart
Vandaag om 13:24:34
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:00:09
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 12:59:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 12:46:57
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door spoorijzer
Vandaag om 12:40:05
  

Auteur Topic: Duitse baan in schaal N  (gelezen 1334 keer)

Richard Hell

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 3
Duitse baan in schaal N
« Gepost op: 31 March 2024, 14:05:37 »
Een nieuw jaar en een nieuw ontwerp voor mij. Wat kan ik hier nog aan verbeteren? Het betreft schaal N. Met hoofdzakelijk personen vervoer tijdperk 4 /5.


https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/treinbaan-66095039cc4e5.pdf

SteeF_NS92

  • Stefan Akerboom
  • Offline Offline
  • Berichten: 259
  • N-spoorder van Nederlands materieel
Re: Duitse baan in schaal N
« Reactie #1 Gepost op: 31 March 2024, 23:20:38 »
Beste Richard,

Merendeel van de sporen naar het schaduwstation lijken mij iets te kort, waardoor je of heel weinig ruimte onder de baan hebt of een te steile helling krijgt. Verder weet ik niet hoe de bereikbaarheid van de baan gaat zijn (afhankelijk van je ontwerp) maar zorg er voor dat je bij een ontsporing of iets dergelijks makkelijk bij je schaduwstation kan komen. Tot slot vraag ik mij af waarom je bij de driewegwissel, zeker het middelste spoor laat afbuigen. Persoonlijk vind ik rechtdoor gaan beter, zeker daar het doorgaand spoor betreft van je hoofdbaan.

Groet
Stefan

eitreb

  • Offline Offline
  • Berichten: 179
Re: Duitse baan in schaal N
« Reactie #2 Gepost op: 31 March 2024, 23:37:15 »
Ben het met Stefan eens vwb de bereikbaarheid en de hellingen.
Mijn optie zou zijn het schaduwstation open achter een achtergrondplaat te maken en het spoor met de industrie daar voor langs te laten lopen.
Verder is de diepte van de baan zodanig dat je er van af de achterzijde bij moet kunnen.(verrijdbaar oid).
Verder de doorgaande sporen met wissels in rechtstand proberen te maken.
En wat Stefan zegt de schaduwstationsporen langer maken.
« Laatst bewerkt op: 31 March 2024, 23:47:19 door eitreb »
Met vriendelijke groet:
Bert

Mijn N-baan:
BertemmeN

https://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=14&t=12572

eitreb

  • Offline Offline
  • Berichten: 179
Re: Duitse baan in schaal N
« Reactie #3 Gepost op: 31 March 2024, 23:58:03 »
Van dat industriedeel achterin kun je ook een eindpunt met kopsporen maken.
Je hebt dan alleen de helling vanaf rechts zodat de korte linker helling kan vervallen.
« Laatst bewerkt op: 01 April 2024, 00:13:42 door eitreb »
Met vriendelijke groet:
Bert

Mijn N-baan:
BertemmeN

https://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=14&t=12572

Richard Hell

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 3
Re: Duitse baan in schaal N
« Reactie #4 Gepost op: 01 April 2024, 00:57:12 »
Bedankt voor de reacties.
De baan wordt verrijdbaar dus de achterzijde is altijd bereikbaar. De beruchte driewegwissel ga ik nog eens bekijken of ik daar een oplossing voor vindt. Ik ga de stijgingen ook nog eens bekijken.Het schaduw station had ik bedacht op mijn langste trein een BR 103 met 5 rijtuigen.

eitreb

  • Offline Offline
  • Berichten: 179
Re: Duitse baan in schaal N
« Reactie #5 Gepost op: 01 April 2024, 12:04:13 »
Als ik je plan wat nader bekijk:
Als je dat omhooglopende spoor in de richting van de klok berijdt dan kom je in het schaduwstation in tegengestelde richting uit, uitgaande van rechtsverkeer op de hoofdbaan.
Dat zou dus inhouden dat je in het schaduwstation kop moet maken om weer in de juiste richting te kunnen rijden.
Dat aan en afkoppelen wordt daar niet gemakkelijk.
« Laatst bewerkt op: 01 April 2024, 12:22:38 door eitreb »
Met vriendelijke groet:
Bert

Mijn N-baan:
BertemmeN

https://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=14&t=12572

Richard Hell

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 3
Re: Duitse baan in schaal N
« Reactie #6 Gepost op: 07 April 2024, 20:54:57 »
Ik heb het ontwerp iets aangepast en volgens mij moet het nu goed komen.

https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/baanplan-6-6612eb5c0eee4.pdf  De te steile helling is hoofdzakelijk naar beneden te berijden. en lichte treinen omhoog.