Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
Vandaag om 17:03:26
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 17:03:11
Conrat door Klaas Zondervan
Vandaag om 17:02:13
Ovaalramer in messing. Schaal 0 door FritsT
Vandaag om 16:57:23
Koppelingsmechanisme klemt? door Herb73
Vandaag om 16:40:25
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door saskia
Vandaag om 16:23:40
Raadplaatje door Dave.......
Vandaag om 15:58:46
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door phdirk
Vandaag om 15:57:32
tandwiel lux modellbau door Olav
Vandaag om 15:46:35
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 15:43:15
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail door MOVisser
Vandaag om 15:27:17
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 15:23:37
Tandwiel 13 tands tbv aandrijfasje door stoombr38
Vandaag om 15:13:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 15:03:22
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
Vandaag om 15:01:28
Z21 en het programeren met de Z21App. door bask185
Vandaag om 14:36:36
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 14:26:11
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 14:15:56
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 13:55:41
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 13:50:37
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 12:07:16
Liliput Onderdeel NS 7851 stoomlok door MOVisser
Vandaag om 11:14:39
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Ronald Halma
Vandaag om 11:13:03
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door Jelmer
Vandaag om 10:03:46
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door RikM
Vandaag om 09:50:45
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 08:57:01
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Karben
Vandaag om 08:44:29
Baanbouw Rehausen2 door FransW
Vandaag om 07:47:37
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 07:25:38
roco maus 2 door bask185
Vandaag om 06:54:28
  

Auteur Topic: Duitse baan in schaal N  (gelezen 1284 keer)

Richard Hell

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 3
Duitse baan in schaal N
« Gepost op: 31 March 2024, 14:05:37 »
Een nieuw jaar en een nieuw ontwerp voor mij. Wat kan ik hier nog aan verbeteren? Het betreft schaal N. Met hoofdzakelijk personen vervoer tijdperk 4 /5.


https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/treinbaan-66095039cc4e5.pdf

SteeF_NS92

  • Stefan Akerboom
  • Offline Offline
  • Berichten: 263
  • N-spoorder van Nederlands materieel
Re: Duitse baan in schaal N
« Reactie #1 Gepost op: 31 March 2024, 23:20:38 »
Beste Richard,

Merendeel van de sporen naar het schaduwstation lijken mij iets te kort, waardoor je of heel weinig ruimte onder de baan hebt of een te steile helling krijgt. Verder weet ik niet hoe de bereikbaarheid van de baan gaat zijn (afhankelijk van je ontwerp) maar zorg er voor dat je bij een ontsporing of iets dergelijks makkelijk bij je schaduwstation kan komen. Tot slot vraag ik mij af waarom je bij de driewegwissel, zeker het middelste spoor laat afbuigen. Persoonlijk vind ik rechtdoor gaan beter, zeker daar het doorgaand spoor betreft van je hoofdbaan.

Groet
Stefan

eitreb

  • Offline Offline
  • Berichten: 177
Re: Duitse baan in schaal N
« Reactie #2 Gepost op: 31 March 2024, 23:37:15 »
Ben het met Stefan eens vwb de bereikbaarheid en de hellingen.
Mijn optie zou zijn het schaduwstation open achter een achtergrondplaat te maken en het spoor met de industrie daar voor langs te laten lopen.
Verder is de diepte van de baan zodanig dat je er van af de achterzijde bij moet kunnen.(verrijdbaar oid).
Verder de doorgaande sporen met wissels in rechtstand proberen te maken.
En wat Stefan zegt de schaduwstationsporen langer maken.
« Laatst bewerkt op: 31 March 2024, 23:47:19 door eitreb »
Met vriendelijke groet:
Bert

Mijn N-baan:
BertemmeN

https://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=14&t=12572

eitreb

  • Offline Offline
  • Berichten: 177
Re: Duitse baan in schaal N
« Reactie #3 Gepost op: 31 March 2024, 23:58:03 »
Van dat industriedeel achterin kun je ook een eindpunt met kopsporen maken.
Je hebt dan alleen de helling vanaf rechts zodat de korte linker helling kan vervallen.
« Laatst bewerkt op: 01 April 2024, 00:13:42 door eitreb »
Met vriendelijke groet:
Bert

Mijn N-baan:
BertemmeN

https://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=14&t=12572

Richard Hell

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 3
Re: Duitse baan in schaal N
« Reactie #4 Gepost op: 01 April 2024, 00:57:12 »
Bedankt voor de reacties.
De baan wordt verrijdbaar dus de achterzijde is altijd bereikbaar. De beruchte driewegwissel ga ik nog eens bekijken of ik daar een oplossing voor vindt. Ik ga de stijgingen ook nog eens bekijken.Het schaduw station had ik bedacht op mijn langste trein een BR 103 met 5 rijtuigen.

eitreb

  • Offline Offline
  • Berichten: 177
Re: Duitse baan in schaal N
« Reactie #5 Gepost op: 01 April 2024, 12:04:13 »
Als ik je plan wat nader bekijk:
Als je dat omhooglopende spoor in de richting van de klok berijdt dan kom je in het schaduwstation in tegengestelde richting uit, uitgaande van rechtsverkeer op de hoofdbaan.
Dat zou dus inhouden dat je in het schaduwstation kop moet maken om weer in de juiste richting te kunnen rijden.
Dat aan en afkoppelen wordt daar niet gemakkelijk.
« Laatst bewerkt op: 01 April 2024, 12:22:38 door eitreb »
Met vriendelijke groet:
Bert

Mijn N-baan:
BertemmeN

https://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=14&t=12572

Richard Hell

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 3
Re: Duitse baan in schaal N
« Reactie #6 Gepost op: 07 April 2024, 20:54:57 »
Ik heb het ontwerp iets aangepast en volgens mij moet het nu goed komen.

https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/baanplan-6-6612eb5c0eee4.pdf  De te steile helling is hoofdzakelijk naar beneden te berijden. en lichte treinen omhoog.