Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rondom Charlois door Alewijn
19 December 2025, 23:16:54
HO wisselnietjes gezocht..... door astrantia
19 December 2025, 23:06:29
Raadplaatje door Eric B
19 December 2025, 22:59:08
Achtergrond met AI door Ronald Halma
19 December 2025, 22:40:15
Spoor- en tramweg parafernalia door Menno
19 December 2025, 22:33:26
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
19 December 2025, 22:24:19
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
19 December 2025, 22:21:20
Rivarossi br 56 HR2891S door Stefan88
19 December 2025, 22:19:10
Bauarbeiten im gange door Sikko
19 December 2025, 22:05:53
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
19 December 2025, 21:50:03
Zee. Land. door Huup
19 December 2025, 21:43:11
Goede wensen voor 2026 door cor_b
19 December 2025, 21:18:01
Roco 10836 wissel schakelaar door TvdZ
19 December 2025, 20:57:28
Roco traxx 'Eurocity': suggestie 2e nummer doorgeven door Daan!
19 December 2025, 20:51:29
Fleischmann 4178 NS4903 pimpen naar NS4905 door ruudns
19 December 2025, 20:42:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
19 December 2025, 20:05:43
BR 54 Minitrix problemen. door Gabriël Bergsma
19 December 2025, 19:17:17
Toon hier je (model)treinfoto's door Alewijn
19 December 2025, 16:44:08
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
19 December 2025, 16:29:58
US diorama in H0 door Jelmer
19 December 2025, 16:28:22
🎅 20 december 2025 | Roosendaal in het donker 🎄 door Rsd1000
19 December 2025, 16:06:38
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
19 December 2025, 15:51:07
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
19 December 2025, 15:27:01
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
19 December 2025, 14:27:32
Onderdelen gezocht voor de Fleischmann Piccolo BR38 door Gabriël Bergsma
19 December 2025, 14:04:05
Station Steenwijk poging 2 door FredD
19 December 2025, 14:03:26
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
19 December 2025, 13:46:41
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
19 December 2025, 12:14:13
Modellbau Lingen 2026 door Rieks
19 December 2025, 12:02:59
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door Ronald Halma
19 December 2025, 11:36:29
  

Auteur Topic: Duitse baan in schaal N  (gelezen 1424 keer)

Richard Hell

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 3
Duitse baan in schaal N
« Gepost op: 31 March 2024, 14:05:37 »
Een nieuw jaar en een nieuw ontwerp voor mij. Wat kan ik hier nog aan verbeteren? Het betreft schaal N. Met hoofdzakelijk personen vervoer tijdperk 4 /5.


https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/treinbaan-66095039cc4e5.pdf

SteeF_NS92

  • Stefan Akerboom
  • Offline Offline
  • Berichten: 259
  • N-spoorder van Nederlands materieel
Re: Duitse baan in schaal N
« Reactie #1 Gepost op: 31 March 2024, 23:20:38 »
Beste Richard,

Merendeel van de sporen naar het schaduwstation lijken mij iets te kort, waardoor je of heel weinig ruimte onder de baan hebt of een te steile helling krijgt. Verder weet ik niet hoe de bereikbaarheid van de baan gaat zijn (afhankelijk van je ontwerp) maar zorg er voor dat je bij een ontsporing of iets dergelijks makkelijk bij je schaduwstation kan komen. Tot slot vraag ik mij af waarom je bij de driewegwissel, zeker het middelste spoor laat afbuigen. Persoonlijk vind ik rechtdoor gaan beter, zeker daar het doorgaand spoor betreft van je hoofdbaan.

Groet
Stefan

eitreb

  • Offline Offline
  • Berichten: 182
Re: Duitse baan in schaal N
« Reactie #2 Gepost op: 31 March 2024, 23:37:15 »
Ben het met Stefan eens vwb de bereikbaarheid en de hellingen.
Mijn optie zou zijn het schaduwstation open achter een achtergrondplaat te maken en het spoor met de industrie daar voor langs te laten lopen.
Verder is de diepte van de baan zodanig dat je er van af de achterzijde bij moet kunnen.(verrijdbaar oid).
Verder de doorgaande sporen met wissels in rechtstand proberen te maken.
En wat Stefan zegt de schaduwstationsporen langer maken.
« Laatst bewerkt op: 31 March 2024, 23:47:19 door eitreb »
Met vriendelijke groet:
Bert

Mijn N-baan:
BertemmeN

https://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=14&t=12572

eitreb

  • Offline Offline
  • Berichten: 182
Re: Duitse baan in schaal N
« Reactie #3 Gepost op: 31 March 2024, 23:58:03 »
Van dat industriedeel achterin kun je ook een eindpunt met kopsporen maken.
Je hebt dan alleen de helling vanaf rechts zodat de korte linker helling kan vervallen.
« Laatst bewerkt op: 01 April 2024, 00:13:42 door eitreb »
Met vriendelijke groet:
Bert

Mijn N-baan:
BertemmeN

https://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=14&t=12572

Richard Hell

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 3
Re: Duitse baan in schaal N
« Reactie #4 Gepost op: 01 April 2024, 00:57:12 »
Bedankt voor de reacties.
De baan wordt verrijdbaar dus de achterzijde is altijd bereikbaar. De beruchte driewegwissel ga ik nog eens bekijken of ik daar een oplossing voor vindt. Ik ga de stijgingen ook nog eens bekijken.Het schaduw station had ik bedacht op mijn langste trein een BR 103 met 5 rijtuigen.

eitreb

  • Offline Offline
  • Berichten: 182
Re: Duitse baan in schaal N
« Reactie #5 Gepost op: 01 April 2024, 12:04:13 »
Als ik je plan wat nader bekijk:
Als je dat omhooglopende spoor in de richting van de klok berijdt dan kom je in het schaduwstation in tegengestelde richting uit, uitgaande van rechtsverkeer op de hoofdbaan.
Dat zou dus inhouden dat je in het schaduwstation kop moet maken om weer in de juiste richting te kunnen rijden.
Dat aan en afkoppelen wordt daar niet gemakkelijk.
« Laatst bewerkt op: 01 April 2024, 12:22:38 door eitreb »
Met vriendelijke groet:
Bert

Mijn N-baan:
BertemmeN

https://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=14&t=12572

Richard Hell

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 3
Re: Duitse baan in schaal N
« Reactie #6 Gepost op: 07 April 2024, 20:54:57 »
Ik heb het ontwerp iets aangepast en volgens mij moet het nu goed komen.

https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/baanplan-6-6612eb5c0eee4.pdf  De te steile helling is hoofdzakelijk naar beneden te berijden. en lichte treinen omhoog.