Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Station Roodeschool door Krazy Dre
Vandaag om 04:16:27
Combine als lading: welke wagon geeft het beste resultaat door Eric B
Vandaag om 03:48:31
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door D_Loc
Vandaag om 00:01:25
Roco modellen op aliexpress door Stefan88
02 November 2025, 22:54:14
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
02 November 2025, 22:28:04
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
02 November 2025, 22:23:40
Dat overkomt mij niet. door ruudns
02 November 2025, 21:55:14
Baanplan Belkamp H0 door Carl
02 November 2025, 21:21:23
R37 kondigt Franse Super Pacific NORD aan door sncf231e
02 November 2025, 20:59:48
Rondom Charlois door Alewijn
02 November 2025, 20:49:48
W.V. Kalender 2026 door Wim Vink
02 November 2025, 20:35:18
Nieuwe forumgebruiker door Twinkie
02 November 2025, 20:35:08
Sluitseinlamp DB, kan iemand werking uitleggen? door Nijboer
02 November 2025, 20:27:16
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door Kees-Jan
02 November 2025, 20:11:00
Stalen D 4 deurs spoor 0 door Rob Ellerman
02 November 2025, 19:55:16
Rivarossi MDDm, losse onderdelen verkrijgbaar? door Pauldg
02 November 2025, 19:54:42
BrauWelt, fantasiebaan in H0 door Brouwersbaan
02 November 2025, 19:38:07
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door timtrein
02 November 2025, 19:33:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door grossraumwagen
02 November 2025, 19:16:49
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
02 November 2025, 19:11:20
Bahnstrecke 5867 door Paul1969
02 November 2025, 18:42:37
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
02 November 2025, 18:40:01
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
02 November 2025, 18:31:40
Mijn minitrix 2051 hobbelt door Ferdinand Bogman
02 November 2025, 18:26:13
Krijg Minitrix 2900(?) BR 01 niet meer goed in elkaar. door Ferdinand Bogman
02 November 2025, 18:23:11
Nieuw huis, nieuwe baan door Krazy Dre
02 November 2025, 17:55:12
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
02 November 2025, 17:47:12
Airtex foto behang als achtergrond door Eric v C
02 November 2025, 17:19:02
Fleischmania Nostalgia door Carl
02 November 2025, 16:57:11
Diorama Station Haarlem door Martijnstein
02 November 2025, 16:40:47
  

Auteur Topic: Duitse baan in schaal N  (gelezen 1340 keer)

Richard Hell

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 3
Duitse baan in schaal N
« Gepost op: 31 March 2024, 14:05:37 »
Een nieuw jaar en een nieuw ontwerp voor mij. Wat kan ik hier nog aan verbeteren? Het betreft schaal N. Met hoofdzakelijk personen vervoer tijdperk 4 /5.


https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/treinbaan-66095039cc4e5.pdf

SteeF_NS92

  • Stefan Akerboom
  • Offline Offline
  • Berichten: 259
  • N-spoorder van Nederlands materieel
Re: Duitse baan in schaal N
« Reactie #1 Gepost op: 31 March 2024, 23:20:38 »
Beste Richard,

Merendeel van de sporen naar het schaduwstation lijken mij iets te kort, waardoor je of heel weinig ruimte onder de baan hebt of een te steile helling krijgt. Verder weet ik niet hoe de bereikbaarheid van de baan gaat zijn (afhankelijk van je ontwerp) maar zorg er voor dat je bij een ontsporing of iets dergelijks makkelijk bij je schaduwstation kan komen. Tot slot vraag ik mij af waarom je bij de driewegwissel, zeker het middelste spoor laat afbuigen. Persoonlijk vind ik rechtdoor gaan beter, zeker daar het doorgaand spoor betreft van je hoofdbaan.

Groet
Stefan

eitreb

  • Offline Offline
  • Berichten: 179
Re: Duitse baan in schaal N
« Reactie #2 Gepost op: 31 March 2024, 23:37:15 »
Ben het met Stefan eens vwb de bereikbaarheid en de hellingen.
Mijn optie zou zijn het schaduwstation open achter een achtergrondplaat te maken en het spoor met de industrie daar voor langs te laten lopen.
Verder is de diepte van de baan zodanig dat je er van af de achterzijde bij moet kunnen.(verrijdbaar oid).
Verder de doorgaande sporen met wissels in rechtstand proberen te maken.
En wat Stefan zegt de schaduwstationsporen langer maken.
« Laatst bewerkt op: 31 March 2024, 23:47:19 door eitreb »
Met vriendelijke groet:
Bert

Mijn N-baan:
BertemmeN

https://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=14&t=12572

eitreb

  • Offline Offline
  • Berichten: 179
Re: Duitse baan in schaal N
« Reactie #3 Gepost op: 31 March 2024, 23:58:03 »
Van dat industriedeel achterin kun je ook een eindpunt met kopsporen maken.
Je hebt dan alleen de helling vanaf rechts zodat de korte linker helling kan vervallen.
« Laatst bewerkt op: 01 April 2024, 00:13:42 door eitreb »
Met vriendelijke groet:
Bert

Mijn N-baan:
BertemmeN

https://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=14&t=12572

Richard Hell

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 3
Re: Duitse baan in schaal N
« Reactie #4 Gepost op: 01 April 2024, 00:57:12 »
Bedankt voor de reacties.
De baan wordt verrijdbaar dus de achterzijde is altijd bereikbaar. De beruchte driewegwissel ga ik nog eens bekijken of ik daar een oplossing voor vindt. Ik ga de stijgingen ook nog eens bekijken.Het schaduw station had ik bedacht op mijn langste trein een BR 103 met 5 rijtuigen.

eitreb

  • Offline Offline
  • Berichten: 179
Re: Duitse baan in schaal N
« Reactie #5 Gepost op: 01 April 2024, 12:04:13 »
Als ik je plan wat nader bekijk:
Als je dat omhooglopende spoor in de richting van de klok berijdt dan kom je in het schaduwstation in tegengestelde richting uit, uitgaande van rechtsverkeer op de hoofdbaan.
Dat zou dus inhouden dat je in het schaduwstation kop moet maken om weer in de juiste richting te kunnen rijden.
Dat aan en afkoppelen wordt daar niet gemakkelijk.
« Laatst bewerkt op: 01 April 2024, 12:22:38 door eitreb »
Met vriendelijke groet:
Bert

Mijn N-baan:
BertemmeN

https://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=14&t=12572

Richard Hell

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 3
Re: Duitse baan in schaal N
« Reactie #6 Gepost op: 07 April 2024, 20:54:57 »
Ik heb het ontwerp iets aangepast en volgens mij moet het nu goed komen.

https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/baanplan-6-6612eb5c0eee4.pdf  De te steile helling is hoofdzakelijk naar beneden te berijden. en lichte treinen omhoog.