Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Ploeger
Vandaag om 20:35:55
Lodewickshaven door Frank 123
Vandaag om 20:34:11
Rondom Charlois door Eric B
Vandaag om 20:30:52
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 20:29:34
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Jeronimos
Vandaag om 20:17:41
Minibaan Visserskaai H0 door hervé
Vandaag om 20:16:02
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 20:04:55
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
Vandaag om 19:57:19
Waarschuwing: - Modellbahnenshop.com gehacked door Ronald Halma
Vandaag om 19:46:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 19:41:21
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Huup
Vandaag om 19:35:12
Vraag over vervangmotor Lima-locomotief door Arjen52
Vandaag om 19:18:29
Roco 21026 werkt niet goed door N-Sven
Vandaag om 19:14:29
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 19:04:28
Acme nieuwe ICNG door Edwin2121992
Vandaag om 18:49:17
Pendelbetrieb door Ronvgs
Vandaag om 18:47:07
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door R1954
Vandaag om 17:59:56
In 6 uur van Parijs naar Madrid: EU zet in op netwerk van snelle treinen door Sven
Vandaag om 17:41:03
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec. door Ronald Halma
Vandaag om 16:32:36
Verkoper beurs Houten door Wies
Vandaag om 16:32:28
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 16:18:55
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Huup
Vandaag om 16:07:39
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Teun
Vandaag om 15:53:08
Update: baan in de tropen door Jelmer
Vandaag om 15:38:16
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 14:35:11
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door StefanNL_Plays
Vandaag om 13:50:18
Houten Plus zaterdag 21-2-2026 door RhB-Mikey
Vandaag om 13:25:29
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Eric B
Vandaag om 12:40:12
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 12:00:46
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Hans GJ
Vandaag om 11:50:58

Auteur Topic: Van APC naar EXXON Mobil in Model  (gelezen 7037 keer)

hervé

• Offline Offline
Re: Van APC naar EXXON Mobil in Model
« Reactie #45 Gepost op: 11 April 2024, 18:09:51 »

Antwerpen-Kiel (opstel/rangeerterrein) was/is vlak naast Antwerpen-Petroleum-Zuid en liep spoorsgewijs min-of-meer in elkaar over
   Er 'circuleren' enkele zwart/-wit foto's van ketelwagens met Kiel als beschrifting.  Ook recenter materieel van bijvoorbeeld net na WO2.

De wagen op 'uw' foto is nog voorzien van ouderwetse metalen stroken ter bevestiging van de ketel + bijna Brits aandoende (hand)rem.
   Er zijn echter weinig spoorwegliefhebbers die deze antieke toestanden tot op-het-bot kennen. Of de heer Citroen of opvolgers zo'n
   specifieke spoorwagenkennis hebben is de vraag.

puntenglijder

• Offline Offline
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=82055.new;topicseen#new
Br 41 Weinert loop of sloop
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=114740.new;topicseen#

hervé

• Offline Offline
« Reactie #47 Gepost op: 11 April 2024, 22:08:18 »

MooiMooi,     met in ieder geval minstens 2 verschillende types van remmershokjes .

claudius

• Offline Offline
« Reactie #48 Gepost op: 26 May 2024, 12:46:32 »
Is even stil geweest, maar mede dankzij jullie reacties heb ik in het clubblad van TTN een artikel kunnen schrijven over APC Standard Oil en ESSO. Vervolg artikel met de modellen die in TT gemaakt zijn komt in een volgend nummer.
kom ik gelijk bij het volgende, in TT zijn maar weinig modellen van twee assige ketelwagens van APC en Esso op de markt gebracht door de bekende modelspoorfabrikanten.  Dhr Hervé vroeg eerder al in het forum of ik zelf aan de slag zou gaan met een APC model.  Ik dacht waarom ook niet, in ben geen echte zelfbouwer maar sinds een halfjaar beschik ik samen met mijn zoon over een eenvoudige 3D printer en ben met TinkerCad aan de slag gegaan, eerst geoefend met en heel eenvoudige vormen, container in TT en toen maar de stap naar een Ketelwagen, de basis is er, alles zelf getekend in 3D, kan vast allemaal beter.  Als basis de fabrieksfoto van de SS 502405, en en tekening van de HSM 500060 , of het dezelfde wagen is, ik weet het niet het hekwerk is anders. Op de fabrieksfoto is er geen vrije ruimte tussen ketel en chassis, dit heb ik in model dan ook zo gemaakt. Wanneer iemand nog aanvullingen heeft dan hoor ik dat graag.

Belangrijke vraag,  weet iemand wat de kleur moet zijn van de ketel etc ? bij de andere schalen, h0 en N  kan ik geen wagen van APC vinden zonder vrije ruimte tussen ketel en chassis die mij enig houvast kan geven.

Ik zal binnenkort wat afbeeldingen plaatsen.

claudius

• Offline Offline
« Reactie #49 Gepost op: 26 May 2024, 12:57:27 »
de afbeeldingen van de ketelwagen;

dws

• Offline Offline
« Reactie #50 Gepost op: 26 May 2024, 13:50:47 »
Hoi Claudius,

Tekening van de APC SS 502405 in HUA gevonden: https://hetutrechtsarchief.nl/onderzoek/resultaten/archieven?mivast=39&mizig=210&miadt=39&miview=inv2&milang=nl&micode=921&minr=34151221

Kijk rechts onderaan in het witte vlak voor het wagennummer van voor de NS-tijd.

Groetjes,

David

hervé

• Offline Offline
« Reactie #51 Gepost op: 26 May 2024, 14:25:19 »
Goede namiddag,

Bij de 'Duitse' Länderbahnen en het latere 'Verband' en de nog latere DR was het principe : 
zwaardere petroleumfracties (zware olie, teer ...):   donkere (zwarte) ketel      (zonnewarmte houdt produkt vloeibaarder...)   
lichtere      produkten  ( "weisse Ware" )             :   lichter gekleurde  ketel,  (zilver)grijs of wit of  "ondernemingskleur" , .....
Op de oudste zw/w-foto's zie je donkere ketels (teerwagens) met een witte beschrifting op de ketel
en lichtergetinte ketels met donkere letters & cijfers op de ketel ....
( zie Miba Nr. 7   Kesselwagen )
Maar zou het ook kunnen dat de fabrieksnieuwe ketelwagens in een soort  "FotoAnstrich" werden geschilderd?  Dat maakt het moeilijk.

Uit te zoeken hoe het was bij de Nederlandse of Belgische Staatsspoorwegen .....( APC -wagens )
« Laatst bewerkt op: 26 May 2024, 14:58:28 door hervé »

puntenglijder

• Offline Offline
« Reactie #52 Gepost op: 26 May 2024, 15:58:18 »
Ik denk ook dat ze zilver van kleur waren.

Kijk maar eens naar deze van Brawa. ;)

Brawa Esso ketelwagon. by Kees Borgers, auf Flickr

Kees.

hervé

• Offline Offline
« Reactie #53 Gepost op: 26 May 2024, 16:10:06 »
antieke APC - ketelwagen    ( +/- 1908)    >
https://www.tassignon.be/trains/PDF/Baume-Marpent_1908.pdf         (pag.  43,  Spoorse Zolder)

Het  'vierkante en ronde'  Esso-logo op de Brawa stamt uit einde jaren 1930. Aanvang jaren 1930 was  "Esso"  nog in een  'cocacola-lettertype'.
 (overgang van Standard Oil naar ESSO als handelsmerk ) .   
De eerste versie van het ovaaltje kwam later (na 1949) ..

Duitse ketelwagens (DAPG/Standard/Esso) waren achtereenvolgens lichtgrijs, alu-tint (midden jaren 1930), donkergrijs tijdens WO2, terug alu/zilver (?), wit (eind jaren 1960) .....                                          Teerwagens diepzwart ...
« Laatst bewerkt op: 27 May 2024, 14:19:34 door hervé »

Rob Ellerman

• Offline Offline
  • Modelspoor is emotie...
« Reactie #54 Gepost op: 26 May 2024, 17:06:39 »
Over APC gesproken: dit is een HSM exemplaar van een andere APC, namelijk de 'The Asiatic Petroleum Company' ...Deze foto ooit eens gekregen, maar ik durf niet te zeggen waar ie gemaakt is. Het lijkt me haast een fabrieksfoto of bij aankomst gemaakt op het nieuwe depot Rotterdam... Wie het weet mag het zeggen.

Enjoy :)
Tbinnebarretije…

ArjanB

• Offline Offline
« Reactie #55 Gepost op: 26 May 2024, 17:23:38 »
Dat is een leuke ketelwagen. Wellicht leuk voor een 3D print project op basis van gangbaar ketelwagen onderstel van een serie model

Arjan

hervé

• Offline Offline
« Reactie #56 Gepost op: 26 May 2024, 23:38:30 »
. . . . .Op de fabrieksfoto is er geen   vrije ruimte tussen ketel en chassis  , dit heb ik in model dan ook zo gemaakt. Wanneer iemand nog aanvullingen heeft dan hoor ik dat graag.
Belangrijke vraag,  weet iemand wat de kleur moet zijn van de ketel etc ? bij de andere schalen, h0 en N  kan ik geen wagen van APC vinden zonder vrije ruimte tussen ketel en chassis die mij enig houvast kan geven.
Tussen onderstel en ketel:    het (ketel)zadel uit één horizontaal stuk  (wieg, stut) ,  zowel bij de  Amerikaanse PC  als de Aziatische PC   ketelwagen ....
Later waren deze zadels uit 2 aparte delen ....

(de AsiaticPC was blijkbaar een Shell-filiaal, ongeveer toch ...)
« Laatst bewerkt op: 27 May 2024, 14:22:09 door hervé »

claudius

• Offline Offline
« Reactie #57 Gepost op: 12 July 2024, 16:02:43 »
Is even stil geweest, maar mede dankzij jullie reacties heb ik in het clubblad van TTN een artikel kunnen schrijven over APC Standard Oil en ESSO. Vervolg artikel met de modellen die in TT gemaakt zijn komt in een volgend nummer.
kom ik gelijk bij het volgende, in TT zijn maar weinig modellen van twee assige ketelwagens van APC en Esso op de markt gebracht door de bekende modelspoorfabrikanten.  Dhr Hervé vroeg eerder al in het forum of ik zelf aan de slag zou gaan met een APC model.  Ik dacht waarom ook niet, in ben geen echte zelfbouwer maar sinds een halfjaar beschik ik samen met mijn zoon over een eenvoudige 3D printer en ben met TinkerCad aan de slag gegaan, eerst geoefend met en heel eenvoudige vormen, container in TT en toen maar de stap naar een Ketelwagen, de basis is er, alles zelf getekend in 3D, kan vast allemaal beter.  Als basis de fabrieksfoto van de SS 502405, en en tekening van de HSM 500060 , of het dezelfde wagen is, ik weet het niet het hekwerk is anders. Op de fabrieksfoto is er geen vrije ruimte tussen ketel en chassis, dit heb ik in model dan ook zo gemaakt. Wanneer iemand nog aanvullingen heeft dan hoor ik dat graag.

De eerste pogingen;

« Laatst bewerkt op: 16 July 2024, 14:52:24 door claudius »

puntenglijder

• Offline Offline
« Laatst bewerkt op: 08 August 2024, 20:08:34 door puntenglijder »

hervé

• Offline Offline
« Reactie #59 Gepost op: 08 August 2024, 20:47:58 »
Goede avond,

Dit zijn oude ketelwagens met een niet-doorlopend ketelzadel. Dit wil zeggen:  met 2 aparte zadel-elementen met opening ertussen.

DAPG en APC kennen we:  Deutsch Amerikanische Petroleum Geselschaft  en  American Petroleum Cie. 
Maar wat was   "A P A" ?         Staat op het beschriftingspaneel rechtsonderaan de ketel, maar op de foto onleesbaar.
« Laatst bewerkt op: 08 August 2024, 20:49:54 door hervé »