Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 11:14:23
Nedersaksenlijn in Nederland. door Hans Reints
Vandaag om 11:05:38
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
Vandaag om 11:03:46
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 10:50:56
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 10:39:30
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door roco
Vandaag om 10:38:10
Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 10:25:54
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 10:19:14
Br 41 Weinert, loop of sloop ? door Jelmer
Vandaag om 09:54:23
Station Roodeschool door Montanbahn
Vandaag om 09:53:34
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Pauldg
Vandaag om 09:53:06
Lima IRM pimpen door 008200
Vandaag om 09:45:17
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Wim Rosbender
Vandaag om 08:58:17
Baanplan deels gebaseerd op Veluwe door spoorijzer
Vandaag om 08:51:15
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door deBult
Vandaag om 08:26:21
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 04:10:49
Rivarossi panoramarijtuig verlichting inbouwen. door Bahn-AG
15 July 2025, 23:19:44
De projecten van Ruben (NL H0) door Ruben90
15 July 2025, 23:16:36
Sikje 225 door Huup
15 July 2025, 23:04:23
Spoor- en tramweg parafernalia door MathynK
15 July 2025, 22:37:25
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Erik Mijd
15 July 2025, 21:09:01
Spoor 1 nem of finescale door mitchell2000
15 July 2025, 20:55:27
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
15 July 2025, 20:54:04
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
15 July 2025, 20:50:24
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
15 July 2025, 20:14:32
Groningers blij verrast met opening station, maar er is ook reden voor gemopper door spoorijzer
15 July 2025, 19:25:40
Boek over de oorsprong NS 500/600 door Eucalypta
15 July 2025, 19:25:03
Nachttreinen Oost Europa door Bor de Wolf
15 July 2025, 18:00:32
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Jeroen Water
15 July 2025, 15:51:48
Even wachten nog...... (1:45 op 0,16 m2) door Scratchbuilt
15 July 2025, 15:42:48
  

Auteur Topic: Van APC naar EXXON Mobil in Model  (gelezen 6386 keer)

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5555
Re: Van APC naar EXXON Mobil in Model
« Reactie #30 Gepost op: 02 April 2024, 10:21:30 »
Pagina 56 van het boek Locomotiefloodsen en tractieterreinen. De ramen van het hoge gebouw lijken ook te kloppen en zijn ook niet recht.
Groet, Frank

claudius

  • Offline Offline
  • Berichten: 10
Re: Van APC naar EXXON Mobil in Model
« Reactie #31 Gepost op: 02 April 2024, 11:41:06 »
Ik ben benieuwd. Fijn dat er zo meegedacht wordt.

Sikje248

  • Offline Offline
  • Berichten: 366
    • Flickr fotopagina
Re: Van APC naar EXXON Mobil in Model
« Reactie #32 Gepost op: 03 April 2024, 22:38:25 »
Op de tekening van het emplacement staat op deze plek ook iets van petroleum.
Ja dat lijkt wel te kloppen, het woord erachter zou bergplt kunnen zijn als afkorting van bergplaats. Zie ook: https://hetutrechtsarchief.nl/collectie/609C5C77704C4642E0534701000A17FD

Ik zocht onderstaande foto nog, ooit eens tegenkomen op dit forum.
https://hetutrechtsarchief.nl/beeld/6ACB2872A08B5ED790C4C43F57DF530A
De beschrijving zegt: Gezicht op (vermoedelijk) de opslagplaats voor petroleum van de American Petrol Company bij het Centraal Station (Stationsplein) te Utrecht, met links een ketelwagen met remmershuis. met tijdsaanduiding 1890-1892.
Het dak en de zijmuur (m.u.v. het raam) lijkt aardig op de bergplaats van de tweede foto uit de openingspost, bij het stationsplein was geen vergelijkbare situatie met brandstoffenloods. Dus ik denk dat het om hetzelfde gebouw gaat. Rechts is ook nog een spoor te zien, wat overeen komt de plattegrond. Op de tweede foto van de openingspost lijkt ook een ophaalbrug of iets van een kraan te zien tussen de ketelwagen en paard en wagen.
Hier de bergplaats op de achtergrond: https://hetutrechtsarchief.nl/beeld/E1F4322B793C53599E1600EA532D6604
Een luchtfoto van 1921: https://hetutrechtsarchief.nl/beeld/B68229A036285438A0484C9C9362A988
Op de luchtfoto is de bomenrij van de achtergrond niet te zien, maar kan niet vinden wanneer het gebouw links langs het water gebouwd is. Dat zou kunnen helpen bij het vaststellen van het jaar van de foto.

Of is het misschien de hoek waarin de foto genomen is?
 
Ik denk het wel, op de foto uit jouw bericht zie je een verspringing in de gevel en een verdikking tussen de ramen. De kijkhoek kan het achterste raam net uit het zicht onttrekken, maar helaas geen duidelijke luchtfoto gevonden die de situatie kan bevestigen.
« Laatst bewerkt op: 03 April 2024, 22:50:18 door Sikje248 »

Gert Arkema

  • Online Online
  • Berichten: 4213
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: Van APC naar EXXON Mobil in Model
« Reactie #33 Gepost op: 04 April 2024, 10:45:19 »
Over de ex NRS-loods: vanuit de plattegrond en de luchtfoto lijken de beide uiteinden van dit gebouw ongeveer gelijk zijn; zowel de locloods-kant (de foto die door Eelco is gedeeld) als de andere, oostelijke kant. De oorspronkelijke foto zou dan aan de oostelijke kant zijn genomen. Maar op de luchtfoto zie ik dat de zijkant van het hoge gebouw niet één, maar zelfs drie ramen heeft. Dus of het is niet dezelfde locatie, of er is flink verbouwd.
Dat de hoek van de foto nog een rol zou spelen lijkt mij sterk, want op de oorspronkelijke foto is wel de goot van het achterliggende schuine dak te zien.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

hervé

  • Offline Offline
  • Berichten: 1378
Re: Van APC naar EXXON Mobil in Model
« Reactie #34 Gepost op: 04 April 2024, 11:35:50 »
Goede middag,

Wel rare of bijzondere APC-olievaten op de Delftse foto's,  met die forse, buitenliggende 'spanten'  ...
Had zulke houten kuipen nog nooit op oude foto's opgemerkt.  Wel de gladde, buikige houten tonnen.
Zie bijvoorbeeld deze geweldige foto :
https://www.exxonmobil.be/company/who-we-are/our-history                    (foto ExxonMobil-History)
Achteraan links (voor de wagen) en links op de schuit tevens rechtopstaande blikken oliekannen (voor distributie, petroleumventers).
Op het vaartuig ook (reeds) enkele metalen vaten, zo lijkt het.

Als er een tijdsspanne zou zijn in opnamejaartal tussen de Delftse en Exxon-foto, hoeveel ?
De Delftse foto's zouden volgens de berichten hierboven gedateerd zijn in de jaren   1870/'80.  1901/2
Maar, kuipen met metalen spanringen, zijn 'eeuwenoud'.

(op de foto's van de brand A°1904 bij APC-Antwerpen-Zuid, zie ik tot nader order geen houten vaten, wegens misschien opgebrand )

« Laatst bewerkt op: 04 April 2024, 13:46:15 door hervé. Reden: correctie »

Gert Arkema

  • Online Online
  • Berichten: 4213
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: Van APC naar EXXON Mobil in Model
« Reactie #35 Gepost op: 04 April 2024, 11:54:33 »
Ik denk gezien de uiteinden ( zie de deuken) dat de vaten wel degelijk van metaal zijn, maar dat er houten bekleding aan is toegevoegd om bij verrollen van de vaten geen schade op te lopen. In die tijd waren er weinig heftrucks, dus verplaatsen moest met handkracht gebeuren. En dan is rollen het makkelijkst, maar ook het meest risicovol. Eén steentje en je vat is lek en de kostbare petroleum stroomt weg.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

hervé

  • Offline Offline
  • Berichten: 1378
Re: Van APC naar EXXON Mobil in Model
« Reactie #36 Gepost op: 04 April 2024, 12:10:04 »
Very fascinating   ;)

https://www.google.com/search?q=Oilbarrels+history&sca_esv=5b98a6ebe0c52b0a&rlz=1C1GCEA_enBE916BE916&sxsrf=ACQVn0-lPjp0Vown2jqW9uQIedbXgoSQcA%3A1712225109298&ei=VXsOZrnlEZGL
"Standard Oil will introduce a steel version of the 42-gallon oil barrel in  1902   with the same traditional bilged, cask-like appearance"
(bilge-sided = buikige wand, dwz. nog niet gewoon cilindervormig zoals latere metalen olievaten)
(kuiper = cooper, mogelijk uit het Nederlands zoals meerdere (scheepvaart-)termen) 

https://whysteeldrums.org/about-isdi/history/#:~:text=Advent%20of%20Steel,and%20still%20not%20leak%2Dproof.
"  A°1902 ...the bilge-sided (steel) barrels with riveted seams were clumsy, expensive and still not leak-proof "

Tot nader order (nog geen) verdere info over antieke metalen olievaten met houten ommanteling.

Als de Delftse foto gedateerd is A°1901/1902, dan zouden het heel erg prille metalen vaten zijn. Interessant.   Het verhaal over het
Standard Oil metalen 42-gallon vat A°1902, gaat misschien over de standardisering. Mogelijk waren er reeds voordien niet-gestandardiseerde metalen olietonnen, in de overgangsperiode van houten naar metalen 'barrels' .









« Laatst bewerkt op: 04 April 2024, 14:01:00 door hervé. Reden: correctie data »

Gert Arkema

  • Online Online
  • Berichten: 4213
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: Van APC naar EXXON Mobil in Model
« Reactie #37 Gepost op: 05 April 2024, 00:16:27 »

https://whysteeldrums.org/about-isdi/history/#:~:text=Advent%20of%20Steel,and%20still%20not%20leak%2Dproof.
"  A°1902 ...the bilge-sided (steel) barrels with riveted seams were clumsy, expensive and still not leak-proof "


Yep, zie de Delftse foto, de boven/onderzijden van de vaten zijn erin geklonken. Ik heb elders op het net van een ras-Rotterdammer met kennis van de APC/Standard Oil inzage gekregen in een uitsnede van deze foto waar het vat op de handkar rechts (JBMeurs) een langsnaad vertoont,  met klinknagels. Deze is daar te korrelig voor. Maar je ziet het dus ook aan de boven/onderzijden van de vaten. 
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

hervé

  • Offline Offline
  • Berichten: 1378
Re: Van APC naar EXXON Mobil in Model
« Reactie #38 Gepost op: 05 April 2024, 10:02:07 »
goede voormiddag,

Heb zojuist via gccgle ingetikt:   " bilge-sided steel barrels with riveted seams ",  en . . .   :)       (buikige metalen vaten met geniete naden)
Zoals sommigen modeltreintjes verzamelen, zijn er blijkbaar ook  'drum'-verzamelaars (in de USA)
Maar, nog niks over een extra houten ommanteling van de metalen tonnen (weggerot of opgestookt waarschijnlijk)

https://www.collectorsweekly.com/stories/300778-unique-antique-barrel--looking-for-deta?in=comments
De vulopening zit hier wel bovenaan ipv. in de zijkant, maar dit is alleszins een antieke "steel barrel" of "drum" , met convexe flank .
"return to SOCO (Cal) "  en het  "stinkt binnenin naar petroleum" ...

En hier zowaar een Standard Oil - barrel :
https://www.collectorsweekly.com/stories/118007-early-1900s-standard-oil-co-oil-drum
« Laatst bewerkt op: 05 April 2024, 10:25:03 door hervé »

hervé

  • Offline Offline
  • Berichten: 1378
Re: Van APC naar EXXON Mobil in Model
« Reactie #39 Gepost op: 05 April 2024, 10:38:20 »
APC - spoormaterieel eeuwwisseling 19/20:
op deze postkaart van de APC-brand (Antw.-Zuid) zie je aan de rechtkant een omgekiepte wagen met (nog) een 'afgeplatte', niet cilindervormige ketel.
En omdat APC Rotterdams-Antwerps was, reden zulke wagens wellicht ook naar/in Nederland toentertijd.

https://www.industrieelerfgoed.be/sites/default/files/PetroleumZuid001.JPG

(een (afge)platte cilinder heet naar verluidt een elliptische cilinder)

« Laatst bewerkt op: 05 April 2024, 11:30:36 door hervé. Reden: toevoeging: "elliptische cilinder" »

Gert Arkema

  • Online Online
  • Berichten: 4213
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: Van APC naar EXXON Mobil in Model
« Reactie #40 Gepost op: 05 April 2024, 11:54:27 »
Hervé, zou S.O.co (Cal) niet gewoon Standard Oil kunnen betekenen  ;D ? IIG een vat van voor 1911, want toen werd Standard Oil California omgedoopt in Chevron zegt internet.
Mooie vangst, maar gezien de gefelsde verbinding tussen top en zijkanten lijkt het me al een doorontwikkeling van de rondom geklonken vaten. Iets nieuwer dus. En de losse houten duigen eromheen zullen de tijd niet overleefd hebben.

En ketelwagens konden gerust worden geklonken, die werden niet over de grond gerold. Het materiaal was natuurlijk dikker en er kon meer aandacht besteed worden aan de vloeistofdichtheid van de naden.
« Laatst bewerkt op: 05 April 2024, 12:01:17 door Gert Arkema »
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

hervé

  • Offline Offline
  • Berichten: 1378
Re: Van APC naar EXXON Mobil in Model
« Reactie #41 Gepost op: 05 April 2024, 14:28:08 »
Omdat het dus APC-Rotterdam-Antwerpen was,  deze leerrijke zwart/wit- foto's, voor de modelspoorbouwer(s) :

Foto's 5 tem 9:  erg hooggestapelde APC-petr. vaten + vintage APC- geniete ketelwagens met en zonder spanbanden
https://oudedokken.gilbertus.com/documents/fotoszien.php?id=Amerikadok&aantal=45    (Gilbertus/Felix-archief)
(het Amerika-dok was tot 1903 petrol. haven , daarna verhuisde APC naar Petrol-Zuid, met daar meteen de brand in 1904) 

Als de modelbouwer(s) zo'n vatenkarren (zie Delft-foto) willen nabouwen:  dit lijken solide varianten van de  "brouwerswagen"
(zie bijv. Karrenmuseum, B-Essen)


       
« Laatst bewerkt op: 05 April 2024, 17:35:23 door hervé. Reden: correctie »

hervé

  • Offline Offline
  • Berichten: 1378
Re: Van APC naar EXXON Mobil in Model
« Reactie #42 Gepost op: 09 April 2024, 21:13:26 »

 Gaat de heer Claudius (TS) eerlang met APC aan de slag in model ?

claudius

  • Offline Offline
  • Berichten: 10
Re: Van APC naar EXXON Mobil in Model
« Reactie #43 Gepost op: 11 April 2024, 14:30:44 »
Hervé

Of ik in model iets ga doen mbt de APC?  Altijd een gevaarlijke vraag.  Eerst het artikel schrijven voor ons clubblad van TT Nederland.  Maar wanneer ik de twee foto's zie waar ik het forum om hulp en informatie heb gevraagd kriebelt het wel om zo'n sfeer neer te zetten in TT ( 1:120 ) Misschien een diorama. Dus wie weet.

claudius

  • Offline Offline
  • Berichten: 10
Re: Van APC naar EXXON Mobil in Model
« Reactie #44 Gepost op: 11 April 2024, 14:41:14 »
Beste allemaal

Ben dankzij jullie allemaal alweer een stuk wijzer geworden.  Heb ik nog een opname van APC via het archief, waar ook niet aangegeven staat waar en wanneer de opname gemaakt is. Dus ben ik benieuwd wie er meer weet.