Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Remco vM
Vandaag om 19:31:59
Raadplaatje door spoorijzer
Vandaag om 19:26:18
Groningers blij verrast met opening station, maar er is ook reden voor gemopper door spoorijzer
Vandaag om 19:25:40
Boek over de oorsprong NS 500/600 door Eucalypta
Vandaag om 19:25:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ronald69
Vandaag om 19:21:45
Br 41 Weinert, loop of sloop ? door Wim Vink
Vandaag om 18:37:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 18:25:41
Nachttreinen Oost Europa door Bor de Wolf
Vandaag om 18:00:32
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 17:45:40
Station Roodeschool door Scratchbuilt
Vandaag om 17:39:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
Vandaag om 16:30:26
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Jeroen Water
Vandaag om 15:51:48
Even wachten nog...... (1:45 op 0,16 m2) door Scratchbuilt
Vandaag om 15:42:48
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald" door Hans Reints
Vandaag om 15:24:52
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
Vandaag om 15:09:02
Rheinburg, TP V/VI door Ronald Halma
Vandaag om 13:57:04
365 "Het is weekend foto's" door MOVisser
Vandaag om 13:34:58
Frans loodsje et cetera door MaraNCS
Vandaag om 13:05:32
Spoor 1 nem of finescale door sncf231e
Vandaag om 11:32:01
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 11:17:53
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:11:58
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door martijnhaman
Vandaag om 10:23:14
Iemand ervaring met deze ali express lok printplaten? door schipcas
Vandaag om 10:06:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door jan47
Vandaag om 09:50:55
Rivarossi panoramarijtuig verlichting inbouwen. door Jelmer
Vandaag om 09:26:52
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 08:46:39
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 08:12:27
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door Ronald Halma
Vandaag om 05:02:37
Heroplage Artitec Plan W? door KNed
14 July 2025, 23:54:58
Hulp gevraagd: Yamorc YD7010 en ESU loksound door Paulus
14 July 2025, 21:23:06
  

Auteur Topic: Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634)  (gelezen 4128 keer)

Casmir

  • Offline Offline
  • Berichten: 650
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634)
« Gepost op: 24 March 2024, 21:52:16 »
Vooruitlopend op de door mobawereld al jaren aangekondigde BR 624/634 van Piko.
Hou ik het maar gewoon bij mijn Bemo treinstellen.
Ik zie wel potentie in de door dezelfde mobawereld vergruisde treinstellen.
Maar ergens hebben ze wel een beetje gelijk.
Om een goed rijdend visueel treinstel te presenteren, is er heel wat werk aan de winkel.
Eigenlijk is dit soort klussen weggelegd voor de wat meer ervaren modeltrein(ver)bouwers.
Maar dit is door de jaren al eerder gezegd , mede op dit forum
Juist dit soort treinen waar veel aan moet gebeuren is voor mij een heerlijke uitdaging.
Ik ga mijn bevindingen ondervinden aan dit treinstel door hem te gaan verbeteren zoals ik het graag wil hebben.
Wat zijn de dingen die ik ga uitvoeren.
1: 1 aandrijfas zonder slipband vervangen voor 1 met.
2: Van alle assen, dus inclusief middenwagen stroomafname.
3: Interieur gaat volledig op de schop.
4: Interieur verlichting.
5: Rijrichting afhankelijke cabine verlichting.
6: onvolledige onderkant volledig maken middels 3-prints.
7: Plaatsen van sounddecoder en functie decoder.
8: Zowel de motor als motorloze wagen voorzien van speaker.
Ik ben in bezit van 3 van deze treinstellen, te weten o/b br 624 een verkeersrode br 634 maar wil de ombouw beginnen met de in mijn ogen mooiste variant de mintling BR 624
Catalogusnummer 1620830 en tussenwagen 1622830





En nog een plaatje van het grote voorbeeld.





Bij de volgendeupdate ga ik aan de slag




« Laatst bewerkt op: 25 March 2024, 05:59:39 door Casmir »

Eric v C

  • werkt aan eigen variant Wutachtalbahn Sauschwänzlebahn
  • Offline Offline
  • Berichten: 1112
  • Fleischmann H0 modelbouwer - RocRail
    • Alt(ernatieve) Wutachtalbahn
Re: Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634)
« Reactie #1 Gepost op: 24 March 2024, 22:47:33 »
ik ben benieuwd en ga je volgen (y)

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 1374
Re: Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634)
« Reactie #2 Gepost op: 25 March 2024, 09:44:32 »
Interessant, ga dit ook volgen.  (y)

Hier nog een bordeauxrode 624 liggen die ik nog om wil bouwen naar tijdperk IVa, dus met een frontdeur.

Casmir

  • Offline Offline
  • Berichten: 650
Re: Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634)
« Reactie #3 Gepost op: 03 April 2024, 10:07:17 »
Ik begin met het interieur en de cabine.
Met name het interieur gaat volledig op de schop.
Even een interieur foto van het origineel.







Voordat ik altijd met zulke projecten begin, kijk ik eerst even rond op het wereldwijde web om te kijken of er al eerder mensen zich aan deze treinstellen hebben gewaagd.
Zo kwam ik oa op deze site.

http://www.ralf-bueker.de/BEMO_VT_624.htm

Hierbij laat de man zijn verbeteringen aan het stel zien, en dan met name de interieurs, maar ook andere verbeteringen.
Hij heeft hierbij wel de onvoltooide bodems in originele staat gelaten.
Dat is voor hem gunstig ivm wegwerken van de decoder.
Dat word voor mij een ander verhaal, maar dat komt later.
Bij de uiterst vriendelijke mensen van Bemo even wat onderdelen besteld voor de verbeteringen van de te doen treinstellen.
Waaronder dit extra interieur.





Nou wil ik de basis van deze interieur zeg maar de bodem behouden.
Dat houd dus in alle stoelen wegsnijden cq slijpen plus het wandje van de bageruimte, want daar komen extra soelen
Zowel van beide stuurwagens alsmede de tussenwagen.
Dat ziet er dan zo uit.





De gaten waar de stoelen hebben gezeten, daarover en niet daarin worden plastic 0,5 mm plaatjes gelijmd.
Ik ben mede door forumgenoot Ronald 69 eens gewezen op Ade interieur sets voor Silberlingen.
Dit zijn gangbare stoeltje voor veel DB nachverkehr rijtuigen zij het aangepast.
Hier zo'n stoeltje te zien op de vernieuwde bodemplaat.
De hoogte van het stoeltje inclusief 0,5 mm plaatje is net zo hoog als de originele weggesneden stoeltjes.






Deze stoeltjes gaan nog wel aangepakt worden zoals ze er een beetje uit komen te zien als op de foto
Maar dat doen we de volgende keer.




« Laatst bewerkt op: 03 April 2024, 10:20:22 door Casmir »

Casmir

  • Offline Offline
  • Berichten: 650
Re: Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634)
« Reactie #4 Gepost op: 06 April 2024, 19:56:21 »
Nog even een plaatje van de drie interieurs zonder de stoeltjes en opgevuld net plaatjes
Ook het stuk ijzeren interieur wat boven de motor zit is ontdaan van stoelen.
Dit liet zich niet zomaar wegsnijden en heb het met een haakse slijpmachines moeten doen.





Het ziet er eigenlijk nog allemaal niet zo fraai uit.
Maar daar zie je dadelijk niks meer van terug.


 



Deze styreenplaatjes worden dadelijk tussen de stoelen gelijmd,die we eerst grijs hebben gespoten en daarna het gedeelte onder de hoofdkussen blauw geverfd.
Het uiteindelijke resultaat is dan dit.








De hoeken van de oortjes worden nog wel een beetje afgerond.

Het eersteklas gedeelte is ook wat simpel uitgevoerd
Deze hebben we een beetje opgeknapt door de stoelen oortjes te geven en de compartimenten te voorzien van bagagerekken van " Ade silberling 1e klasrijtuig".
Zo word het stuk origineel geleverd.





En zo ziet het eruit daarna





Zo ziet dan uiteindelijk de gehele 1e klas eruit





De cabines heb ik ook aangepakt.
De wanden van deze cabines zijn voorzien van ramen .
Aan de bestuurderszijde worden deze ramen bedekt door rolgordijnen.
Deze worden geïmiteerd met action tape
Daar deze uitvoering geen bagageruimte heeft moeten  aan beide zijdes deze imitatie getoond worden.
Ook worden de cabines voorzien van cabineverlichting .
Ik wou niet dat de verlichting aan de wagenpark hebben want dan heb ik weer een extra stekkerverbinding nodig.
Ik heb een klein hoeksteuntje gemaakt en daar een ledje in gefrot.









De volgende keer maak ik de interieurs af .

Casmir

  • Offline Offline
  • Berichten: 650
Re: Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634)
« Reactie #5 Gepost op: 24 April 2024, 19:46:10 »
Zo, de interieurs zijn af en weer teruggeplaatst in de trein.
Daar ik de interieurbodems hebt behouden zit nu alles solide en vast op hun plek.
Met dit als resultaat:

















Zo wil ik graag hoe het er uit ziet
Nog even een plaatje hoe het was met de bagageafdeling die nu dus zijn vervangen door stoelen





Wat ook nog ontbrak bij het treinstel was een treinbestemmingsindicator.
Die hebben we ook maar gelijk even gemaakt.
Daar mijn baan zich hoofdzakelijk in Noord west Duitsland en Ruhrgebiet afspeelt.
Krijgt deze trein bestemming Münster.
Van hieruit reden deze stellen oa naar Warendorf , Bielenfeld , Oberhausen , Coesfeld en Gronau.
Een breed gebied dus.





En zo ziet het er dan uiteindelijk uit.





Tot de volgende update!




borotof

  • Offline Offline
  • Berichten: 800
Re: Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634)
« Reactie #6 Gepost op: 24 April 2024, 20:56:45 »
"Van hieruit reden deze stellen oa naar Warendorf , Bielenfeld , Oberhausen , Coesfeld en Gronau."

En door naar Enschede, zodat ie ook prima op een Nederlandse baan kan.

Casmir

  • Offline Offline
  • Berichten: 650
Re: Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634)
« Reactie #7 Gepost op: 24 April 2024, 21:38:08 »
Ik weet dat ze inderdaad ook buiten Groningen ook in Enschede kwamen maar dan in de 70er jaren
Maar vanaf wanneer reden de gemoderniseerde vanaf Enschede?

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 1374
Re: Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634)
« Reactie #8 Gepost op: 24 April 2024, 22:17:21 »
Op Bahnbilder staat een foto van een 624 in Regionalbahnkleuren begin 2002 op station Glanerbrug. Dus dat zal al vanaf het begin zijn na reactivatie. Volgens Wikipedia reden de 624ers de trein naar Dortmund en de 643 de trein naar Münster.

https://www.bahnbilder.de/bild/deutschland~dieseltriebwagen--95-80-~br-0-624--0-634-db-vt-23--24-/513/baureihe-624-in-glanerbrug-nl-als.html#google_vignette

T.Spat

  • Offline Offline
  • Berichten: 2961
Re: Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634)
« Reactie #9 Gepost op: 24 April 2024, 22:37:28 »
Klopt :) Sinds 2001 reden de Talenten vanuit Enschede naar Münster, de 624 naar Dortmund
Ik heb wel eens treinuitstapjes gemaakt over de grens in die tijd, cargo spotten in Ruhrgebiet en
dat soort hobbydingen...of naar Münster, de lokale modeltreinwinkels bezoeken...

Vond het wel ergens jammer dat ze buiten dienst gingen, prettig materiaal om in te reizen,
en de ramen konden nog open, altijd fijn als je vanuit de trein wil fotograferen.
« Laatst bewerkt op: 24 April 2024, 22:41:58 door T.Spat »
********

Casmir

  • Offline Offline
  • Berichten: 650
Re: Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634)
« Reactie #10 Gepost op: 12 May 2024, 21:28:28 »
Zo, we gaan nu verder met de onderkanten.
Deze zijn zoals bekend,door Bemo een beetje simpel weergegeven.
Als je op het Duitse forum drescheibe de juiste kanalen weet te bereiken kan je in het bezit komen van schitterende prints om de deze onvolledige onderkanten te voorzien van volledige onderkanten





Om deze te plaatsen dien je de gehele onderkant weg te halen.





Zo ziet een gestripte bodem er dan uit





Ik heb de bodems daarna ondersteboven op een stenen vlakke vensterbank gelegd en de prints er op gelijmd.
De lijm die ik heb gebruikt is 2 componentenlijm van SB Modellbau.
Deze lijm had ik al en werd gebruikt voor diverse motorombouw projecten.
Daarna heb ik degehele onderkant met humbrol semigloss Black gespoten.





Voor zover even de onderkanten.
Ik heb de trein ook voorzien van binnenverlichting.
Ik had nog een hele zwik digikeijs strips liggen en deze op dezelfde mannier gemonteerd als in het Ralph Bueker verslag.
Ik had ook nog extra stroomafnemers besteld.





Deze monteer ik op de draaistellen van de tussenbak.





Na het terugplaatsen van de draaistellen soldeer ik de draden op de buitenste soldeerpunt op de printplaat.
Nu heb ik op alle wielkasten stroomafname wat het rijcomfort zeer ten goede komt.


Ook het plaatsen van stroombuffers was niet nodig
Na een uitgebreide testrit was van flikkerende binnenverlichting totaal geen sprake.







De volgende keer gaat de gehele onderkant een Wash krijgen





Casmir

  • Offline Offline
  • Berichten: 650
Re: Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634)
« Reactie #11 Gepost op: 19 May 2024, 10:18:06 »
Deze uitvoering van Bemo heeft vanaf fabriek al een roestbruine onderkant gekregen.
Waarom weet ik niet, de overige geproduceerde modellen zijn de onderkanten gewoon zwart.
Dat houd dus in dat ik na het zwartspuiten van de nieuwe gelijmde prints ook een roestbruine tint moet krijgen.
Anders is dat geen gezicht met de rest van het treinstel.
Ik was al eens eerder gestuit op dit artikel op het Duitse drescheibe

https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?010,9346523

Hierin word beschreven dat de  "nieuwe onderkanten" met een bruine wash van Humbrol zijn nagespoten.





Met deze wash ben ik ook aan de slag gegaan,en het resultaat was zeer bevredigend.
Overigens is deze wash ook zeer geschikt om ander materieel van een natuurgetrouw ogende onderstellen te voorzien.
Deze lak is al klaar voor gebruik, je moet alleen even goed roeren.








De vul/tank doppen nog even aangezet met verdunde revell 33 karmijnrood













Ook de wielen hebben een wash gekregen.
Dat heb ik bij dit treinstel met de hand aan gezet.
Bij de volgende treinstellen gaan deze wielen een gespoten wash krijgen.





De volgende keer gaan we met de decoders aan de slag




Duikeend

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 2564
Re: Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634)
« Reactie #12 Gepost op: 19 May 2024, 19:32:50 »
Dat ziet er allemaal erg mooi uit casmir!  lekker bezig  (y) ;D
Groetjes, Ferenc

mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop

Casmir

  • Offline Offline
  • Berichten: 650
Re: Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634)
« Reactie #13 Gepost op: 19 May 2024, 22:44:36 »
Hartelijk dank Duikeend. (y)
Ik vind het altijd leuk om zulke grote ombouwprojecten te delen.
Puur eigenlijk om te laten zien wat allemaal mogelijk is met een trein om hem nog ietsje beter en mooier te maken.
Maar natuurlijk kom ook ik wel eens hobbels tegen of gaat er wel eens iets mis
Maar haast altijd kom ik wel tot een bevredigend eindresultaat

AP3737

  • Offline Offline
  • Berichten: 303
Re: Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634)
« Reactie #14 Gepost op: 20 May 2024, 10:45:38 »
Het wordt echt een juweeltje  (y)
Ik heb die van mij ook verfraaid (vergelijkbaar met wat je op de Duitse fora vindt), maar jij gaat nog veel verder en maakt het nog veel mooier!

Toch staat het (driedelige) stel bij mij in de werkplaats. De oorzaak zijn de wat problematische rijeigenschappen. Ik ben heel benieuwd naar jouw ervaringen daarmee.

Initieel had ik het probleem van slechte stroomafname. Dat heb ik, net als jij, met extra stroomafnemers opgelost. Omdat de wielen niet helemaal glad zijn, maken die stroomafnemers duidelijk lawaai. Ook zorgen ze voor extra weerstand tijdens het rijden.

Helaas wil het driedelige stel bij mij nog wel eens ontsporen, vooral op de 15 graden Rocoline DKW en als het motorstel duwt. Ik heb boven alle draaistellen al wat gewicht aangebracht, maar dat hielp onvoldoende. Ook wil de cardanas tussen motor en draaistel er nog wel eens uitvliegen, ook al heb ik de motor zo zorgvuldig mogelijk gepositioneerd en vastgezet.

Om de rolweerstand weer wat te verminderen, denk ik eraan het aantal extra stroomafnemers toch weer wat te verminderen, en een powerpack aanbrengen. Hopelijk dat dat helpt.

Maar nogmaals, jouw stel ziet er fantastisch uit. Ik ben echter ook benieuwd hoe jij de rijeigenschappen ervaart.

Groet, Aiko