Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
US diorama in H0
door
Prutsert
Vandaag
om 23:37:15
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 23:33:59
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Wim Vink
Vandaag
om 23:32:21
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended
door
Peter.v.L
Vandaag
om 22:54:38
Esu Ecos - Aansluiten en verdelen spanning over meerdere boosters
door
Peter.v.L
Vandaag
om 22:25:24
Raadplaatje
door
Nohome
Vandaag
om 22:24:05
Bauarbeiten im gange
door
741230
Vandaag
om 21:35:09
wisselaandrijving MTB
door
Overet
Vandaag
om 21:33:20
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70
door
Mispoes
Vandaag
om 21:27:49
Intermittende kortsluiting
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 20:31:44
Foto's totaalreclame ICM
door
Kees-Jan
Vandaag
om 20:22:56
Station Roodeschool
door
Torikoos
Vandaag
om 20:14:18
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
Wim Vink
Vandaag
om 20:08:00
Stalen D 4 deurs spoor 0
door
moonlicht
Vandaag
om 19:59:52
Modules van Kees Gorter (vervolg)
door
ca.gorter
Vandaag
om 19:53:58
Heljan containerkraan werkt niet naar behoren
door
MOVisser
Vandaag
om 19:26:58
Mooi weer om buiten te spelen
door
puntenglijder
Vandaag
om 18:24:10
Br 38 Piko Superen.
door
puntenglijder
Vandaag
om 18:15:32
3D/RM-IG: Mitchell's hoekje
door
Mitchell
Vandaag
om 17:13:49
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
Vandaag
om 16:57:27
D20/ 25 Bentheimer Eisenbahn in 1:32
door
MB6400
Vandaag
om 14:41:08
Roco 290 digtaliseren
door
Henk Veenstra
Vandaag
om 14:18:49
De Projecten van RetroJack
door
RetroJack
Vandaag
om 14:10:21
Microstepper motoren voor armseinpalen
door
Eric v C
Vandaag
om 13:21:54
Swalbenburg, N modulebaan
door
NS264
Vandaag
om 10:43:42
BR-18.6 Schaal-0.
door
FritsT
Vandaag
om 09:37:20
20 jaar BNLS
door
Huup
Vandaag
om 08:56:00
Yet Another Servo Decoder
door
AP3737
Vandaag
om 08:36:21
Zaagsel?
door
Frits C
Vandaag
om 06:34:07
The Micro Model Railway Dispatch
door
Ronald Halma
Vandaag
om 03:26:20
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634)
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omlaag
Auteur
Topic: Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) (gelezen 4110 keer)
Casmir
Offline
Berichten: 650
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634)
«
Gepost op:
24 March 2024, 21:52:16 »
Vooruitlopend op de door mobawereld al jaren aangekondigde BR 624/634 van Piko.
Hou ik het maar gewoon bij mijn Bemo treinstellen.
Ik zie wel potentie in de door dezelfde mobawereld vergruisde treinstellen.
Maar ergens hebben ze wel een beetje gelijk.
Om een goed rijdend visueel treinstel te presenteren, is er heel wat werk aan de winkel.
Eigenlijk is dit soort klussen weggelegd voor de wat meer ervaren modeltrein(ver)bouwers.
Maar dit is door de jaren al eerder gezegd , mede op dit forum
Juist dit soort treinen waar veel aan moet gebeuren is voor mij een heerlijke uitdaging.
Ik ga mijn bevindingen ondervinden aan dit treinstel door hem te gaan verbeteren zoals ik het graag wil hebben.
Wat zijn de dingen die ik ga uitvoeren.
1: 1 aandrijfas zonder slipband vervangen voor 1 met.
2: Van alle assen, dus inclusief middenwagen stroomafname.
3: Interieur gaat volledig op de schop.
4: Interieur verlichting.
5: Rijrichting afhankelijke cabine verlichting.
6: onvolledige onderkant volledig maken middels 3-prints.
7: Plaatsen van sounddecoder en functie decoder.
8: Zowel de motor als motorloze wagen voorzien van speaker.
Ik ben in bezit van 3 van deze treinstellen, te weten o/b br 624 een verkeersrode br 634 maar wil de ombouw beginnen met de in mijn ogen mooiste variant de mintling BR 624
Catalogusnummer 1620830 en tussenwagen 1622830
En nog een plaatje van het grote voorbeeld.
Bij de volgendeupdate ga ik aan de slag
«
Laatst bewerkt op: 25 March 2024, 05:59:39 door Casmir
»
Gelogd
Eric v C
werkt aan eigen variant Wutachtalbahn Sauschwänzlebahn
Offline
Berichten: 1091
Fleischmann H0 modelbouwer
Re: Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634)
«
Reactie #1 Gepost op:
24 March 2024, 22:47:33 »
ik ben benieuwd en ga je volgen
Gelogd
Kijk waar we staan op
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=96946.0
https://www.alt-wutachtalbahn.nl/
Index op
https://www.alt-wutachtalbahn.nl/wp-content/uploads/2023/10/20231024-INDEX-BNLS-draadje-Alt-Wutachttalbahn.pdf
Quinzeedied
Offline
Berichten: 1386
Re: Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634)
«
Reactie #2 Gepost op:
25 March 2024, 09:44:32 »
Interessant, ga dit ook volgen.
Hier nog een bordeauxrode 624 liggen die ik nog om wil bouwen naar tijdperk IVa, dus met een frontdeur.
Gelogd
Casmir
Offline
Berichten: 650
Re: Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634)
«
Reactie #3 Gepost op:
03 April 2024, 10:07:17 »
Ik begin met het interieur en de cabine.
Met name het interieur gaat volledig op de schop.
Even een interieur foto van het origineel.
Voordat ik altijd met zulke projecten begin, kijk ik eerst even rond op het wereldwijde web om te kijken of er al eerder mensen zich aan deze treinstellen hebben gewaagd.
Zo kwam ik oa op deze site.
http://www.ralf-bueker.de/BEMO_VT_624.htm
Hierbij laat de man zijn verbeteringen aan het stel zien, en dan met name de interieurs, maar ook andere verbeteringen.
Hij heeft hierbij wel de onvoltooide bodems in originele staat gelaten.
Dat is voor hem gunstig ivm wegwerken van de decoder.
Dat word voor mij een ander verhaal, maar dat komt later.
Bij de uiterst vriendelijke mensen van Bemo even wat onderdelen besteld voor de verbeteringen van de te doen treinstellen.
Waaronder dit extra interieur.
Nou wil ik de basis van deze interieur zeg maar de bodem behouden.
Dat houd dus in alle stoelen wegsnijden cq slijpen plus het wandje van de bageruimte, want daar komen extra soelen
Zowel van beide stuurwagens alsmede de tussenwagen.
Dat ziet er dan zo uit.
De gaten waar de stoelen hebben gezeten, daarover en niet daarin worden plastic 0,5 mm plaatjes gelijmd.
Ik ben mede door forumgenoot Ronald 69 eens gewezen op Ade interieur sets voor Silberlingen.
Dit zijn gangbare stoeltje voor veel DB nachverkehr rijtuigen zij het aangepast.
Hier zo'n stoeltje te zien op de vernieuwde bodemplaat.
De hoogte van het stoeltje inclusief 0,5 mm plaatje is net zo hoog als de originele weggesneden stoeltjes.
Deze stoeltjes gaan nog wel aangepakt worden zoals ze er een beetje uit komen te zien als op de foto
Maar dat doen we de volgende keer.
«
Laatst bewerkt op: 03 April 2024, 10:20:22 door Casmir
»
Gelogd
Casmir
Offline
Berichten: 650
Re: Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634)
«
Reactie #4 Gepost op:
06 April 2024, 19:56:21 »
Nog even een plaatje van de drie interieurs zonder de stoeltjes en opgevuld net plaatjes
Ook het stuk ijzeren interieur wat boven de motor zit is ontdaan van stoelen.
Dit liet zich niet zomaar wegsnijden en heb het met een haakse slijpmachines moeten doen.
Het ziet er eigenlijk nog allemaal niet zo fraai uit.
Maar daar zie je dadelijk niks meer van terug.
Deze styreenplaatjes worden dadelijk tussen de stoelen gelijmd,die we eerst grijs hebben gespoten en daarna het gedeelte onder de hoofdkussen blauw geverfd.
Het uiteindelijke resultaat is dan dit.
De hoeken van de oortjes worden nog wel een beetje afgerond.
Het eersteklas gedeelte is ook wat simpel uitgevoerd
Deze hebben we een beetje opgeknapt door de stoelen oortjes te geven en de compartimenten te voorzien van bagagerekken van " Ade silberling 1e klasrijtuig".
Zo word het stuk origineel geleverd.
En zo ziet het eruit daarna
Zo ziet dan uiteindelijk de gehele 1e klas eruit
De cabines heb ik ook aangepakt.
De wanden van deze cabines zijn voorzien van ramen .
Aan de bestuurderszijde worden deze ramen bedekt door rolgordijnen.
Deze worden geïmiteerd met action tape
Daar deze uitvoering geen bagageruimte heeft moeten aan beide zijdes deze imitatie getoond worden.
Ook worden de cabines voorzien van cabineverlichting .
Ik wou niet dat de verlichting aan de wagenpark hebben want dan heb ik weer een extra stekkerverbinding nodig.
Ik heb een klein hoeksteuntje gemaakt en daar een ledje in gefrot.
De volgende keer maak ik de interieurs af .
Gelogd
Casmir
Offline
Berichten: 650
Re: Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634)
«
Reactie #5 Gepost op:
24 April 2024, 19:46:10 »
Zo, de interieurs zijn af en weer teruggeplaatst in de trein.
Daar ik de interieurbodems hebt behouden zit nu alles solide en vast op hun plek.
Met dit als resultaat:
Zo wil ik graag hoe het er uit ziet
Nog even een plaatje hoe het was met de bagageafdeling die nu dus zijn vervangen door stoelen
Wat ook nog ontbrak bij het treinstel was een treinbestemmingsindicator.
Die hebben we ook maar gelijk even gemaakt.
Daar mijn baan zich hoofdzakelijk in Noord west Duitsland en Ruhrgebiet afspeelt.
Krijgt deze trein bestemming Münster.
Van hieruit reden deze stellen oa naar Warendorf , Bielenfeld , Oberhausen , Coesfeld en Gronau.
Een breed gebied dus.
En zo ziet het er dan uiteindelijk uit.
Tot de volgende update!
Gelogd
borotof
Offline
Berichten: 795
Re: Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634)
«
Reactie #6 Gepost op:
24 April 2024, 20:56:45 »
"Van hieruit reden deze stellen oa naar Warendorf , Bielenfeld , Oberhausen , Coesfeld en Gronau."
En door naar Enschede, zodat ie ook prima op een Nederlandse baan kan.
Gelogd
Casmir
Offline
Berichten: 650
Re: Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634)
«
Reactie #7 Gepost op:
24 April 2024, 21:38:08 »
Ik weet dat ze inderdaad ook buiten Groningen ook in Enschede kwamen maar dan in de 70er jaren
Maar vanaf wanneer reden de gemoderniseerde vanaf Enschede?
Gelogd
Quinzeedied
Offline
Berichten: 1386
Re: Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634)
«
Reactie #8 Gepost op:
24 April 2024, 22:17:21 »
Op Bahnbilder staat een foto van een 624 in Regionalbahnkleuren begin 2002 op station Glanerbrug. Dus dat zal al vanaf het begin zijn na reactivatie. Volgens Wikipedia reden de 624ers de trein naar Dortmund en de 643 de trein naar Münster.
https://www.bahnbilder.de/bild/deutschland~dieseltriebwagen--95-80-~br-0-624--0-634-db-vt-23--24-/513/baureihe-624-in-glanerbrug-nl-als.html#google_vignette
Gelogd
T.Spat
Offline
Berichten: 2961
Re: Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634)
«
Reactie #9 Gepost op:
24 April 2024, 22:37:28 »
Klopt
Sinds 2001 reden de Talenten vanuit Enschede naar Münster, de 624 naar Dortmund
Ik heb wel eens treinuitstapjes gemaakt over de grens in die tijd, cargo spotten in Ruhrgebiet en
dat soort hobbydingen...of naar Münster, de lokale modeltreinwinkels bezoeken...
Vond het wel ergens jammer dat ze buiten dienst gingen, prettig materiaal om in te reizen,
en de ramen konden nog open, altijd fijn als je vanuit de trein wil fotograferen.
«
Laatst bewerkt op: 24 April 2024, 22:41:58 door T.Spat
»
Gelogd
********
Casmir
Offline
Berichten: 650
Re: Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634)
«
Reactie #10 Gepost op:
12 May 2024, 21:28:28 »
Zo, we gaan nu verder met de onderkanten.
Deze zijn zoals bekend,door Bemo een beetje simpel weergegeven.
Als je op het Duitse forum drescheibe de juiste kanalen weet te bereiken kan je in het bezit komen van schitterende prints om de deze onvolledige onderkanten te voorzien van volledige onderkanten
Om deze te plaatsen dien je de gehele onderkant weg te halen.
Zo ziet een gestripte bodem er dan uit
Ik heb de bodems daarna ondersteboven op een stenen vlakke vensterbank gelegd en de prints er op gelijmd.
De lijm die ik heb gebruikt is 2 componentenlijm van SB Modellbau.
Deze lijm had ik al en werd gebruikt voor diverse motorombouw projecten.
Daarna heb ik degehele onderkant met humbrol semigloss Black gespoten.
Voor zover even de onderkanten.
Ik heb de trein ook voorzien van binnenverlichting.
Ik had nog een hele zwik digikeijs strips liggen en deze op dezelfde mannier gemonteerd als in het Ralph Bueker verslag.
Ik had ook nog extra stroomafnemers besteld.
Deze monteer ik op de draaistellen van de tussenbak.
Na het terugplaatsen van de draaistellen soldeer ik de draden op de buitenste soldeerpunt op de printplaat.
Nu heb ik op alle wielkasten stroomafname wat het rijcomfort zeer ten goede komt.
Ook het plaatsen van stroombuffers was niet nodig
Na een uitgebreide testrit was van flikkerende binnenverlichting totaal geen sprake.
De volgende keer gaat de gehele onderkant een Wash krijgen
Gelogd
Casmir
Offline
Berichten: 650
Re: Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634)
«
Reactie #11 Gepost op:
19 May 2024, 10:18:06 »
Deze uitvoering van Bemo heeft vanaf fabriek al een roestbruine onderkant gekregen.
Waarom weet ik niet, de overige geproduceerde modellen zijn de onderkanten gewoon zwart.
Dat houd dus in dat ik na het zwartspuiten van de nieuwe gelijmde prints ook een roestbruine tint moet krijgen.
Anders is dat geen gezicht met de rest van het treinstel.
Ik was al eens eerder gestuit op dit artikel op het Duitse drescheibe
https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?010,9346523
Hierin word beschreven dat de "nieuwe onderkanten" met een bruine wash van Humbrol zijn nagespoten.
Met deze wash ben ik ook aan de slag gegaan,en het resultaat was zeer bevredigend.
Overigens is deze wash ook zeer geschikt om ander materieel van een natuurgetrouw ogende onderstellen te voorzien.
Deze lak is al klaar voor gebruik, je moet alleen even goed roeren.
De vul/tank doppen nog even aangezet met verdunde revell 33 karmijnrood
Ook de wielen hebben een wash gekregen.
Dat heb ik bij dit treinstel met de hand aan gezet.
Bij de volgende treinstellen gaan deze wielen een gespoten wash krijgen.
De volgende keer gaan we met de decoders aan de slag
Gelogd
Duikeend
Team forummoderators
Offline
Berichten: 2561
Re: Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634)
«
Reactie #12 Gepost op:
19 May 2024, 19:32:50 »
Dat ziet er allemaal erg mooi uit casmir! lekker bezig
Gelogd
Groetjes, Ferenc
mijn knutsels
,
1500 in parts
en een
hondekop
Casmir
Offline
Berichten: 650
Re: Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634)
«
Reactie #13 Gepost op:
19 May 2024, 22:44:36 »
Hartelijk dank Duikeend.
Ik vind het altijd leuk om zulke grote ombouwprojecten te delen.
Puur eigenlijk om te laten zien wat allemaal mogelijk is met een trein om hem nog ietsje beter en mooier te maken.
Maar natuurlijk kom ook ik wel eens hobbels tegen of gaat er wel eens iets mis
Maar haast altijd kom ik wel tot een bevredigend eindresultaat
Gelogd
AP3737
Offline
Berichten: 289
Re: Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634)
«
Reactie #14 Gepost op:
20 May 2024, 10:45:38 »
Het wordt echt een juweeltje
Ik heb die van mij ook verfraaid (vergelijkbaar met wat je op de Duitse fora vindt), maar jij gaat nog veel verder en maakt het nog veel mooier!
Toch staat het (driedelige) stel bij mij in de werkplaats. De oorzaak zijn de wat problematische rijeigenschappen. Ik ben heel benieuwd naar jouw ervaringen daarmee.
Initieel had ik het probleem van slechte stroomafname. Dat heb ik, net als jij, met extra stroomafnemers opgelost. Omdat de wielen niet helemaal glad zijn, maken die stroomafnemers duidelijk lawaai. Ook zorgen ze voor extra weerstand tijdens het rijden.
Helaas wil het driedelige stel bij mij nog wel eens ontsporen, vooral op de 15 graden Rocoline DKW en als het motorstel duwt. Ik heb boven alle draaistellen al wat gewicht aangebracht, maar dat hielp onvoldoende. Ook wil de cardanas tussen motor en draaistel er nog wel eens uitvliegen, ook al heb ik de motor zo zorgvuldig mogelijk gepositioneerd en vastgezet.
Om de rolweerstand weer wat te verminderen, denk ik eraan het aantal extra stroomafnemers toch weer wat te verminderen, en een powerpack aanbrengen. Hopelijk dat dat helpt.
Maar nogmaals, jouw stel ziet er fantastisch uit. Ik ben echter ook benieuwd hoe jij de rijeigenschappen ervaart.
Groet, Aiko
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634)