Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco 290 digtaliseren door Herb73
Vandaag om 19:12:19
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door einte
Vandaag om 19:11:57
Modelspoorbaan van Einte door 741230
Vandaag om 19:00:11
NS-1000 in spoor-1 door Pauldg
Vandaag om 18:47:37
Gewoon wat busfoto's door hervé
Vandaag om 18:44:56
uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor? door Hendrik Jan
Vandaag om 18:26:53
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door tothebeach
Vandaag om 17:56:13
Ketelwagens, welke hebben jullie? door Pauldg
Vandaag om 17:51:41
Motor geluid door Johnwater
Vandaag om 17:35:12
Brandstofportaal in Spoor 0 (B. Semblat) door peterha
Vandaag om 17:21:42
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Ronald69
Vandaag om 17:09:48
Randstadrail viaduct Prins Bernhardlaan door Chris Westerduin
Vandaag om 16:20:55
Roco 2400, h0 door spoorzeven
Vandaag om 16:17:27
Arlbergbahn.. ? door Sikko
Vandaag om 16:16:22
1 t/m 6 oktober 6 daagse stoomreis door Duitsland Deutsches Dampflokomotivmuseum door Seinhuis
Vandaag om 16:11:33
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 16:02:51
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Peter Kleton
Vandaag om 15:57:22
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 15:38:23
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 15:31:50
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 14:48:45
Leubachtalbahn door Paul1969
Vandaag om 14:48:24
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door spoorijzer
Vandaag om 14:44:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:42:38
Big Scale Trains - NS 1200 in Spoor G (1:27) door spoorzeven
Vandaag om 13:59:40
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door martijn v m
Vandaag om 13:03:59
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Edwin2121992
Vandaag om 12:37:57
11e Grote Modelspoorexpo Leuven, 27 en 28 september door tothebeach
Vandaag om 12:29:57
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
Vandaag om 11:24:33
SPIJKSPOOR: 11 oktober te Poortugaal. door MOVisser
Vandaag om 11:20:05
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
Vandaag om 11:06:52
  

Auteur Topic: Terug in de tijd...?  (gelezen 4902 keer)

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11693
    • Mijn fotoarchief
Re: Terug in de tijd...?
« Reactie #15 Gepost op: 22 March 2024, 12:45:18 »
Dit systeem is wel in Nederland gebruikt, tijdens de tentoonstelling over het postvervoer in het spoorwegmuseum stond er een model van een postrijtuig met de postzakvanginrichting opgesteld in de mP.
we spreken dan wel 1880-1890.

Groeten Arjen

Je hebt daar niet toevallig een foto van? Want het enige model van zo'n rijtuig en installatie dat ik ken, is nederlands indisch.

Ik denk dat je deze bedoelt:




Eelco
« Laatst bewerkt op: 22 March 2024, 12:48:40 door Eelco Storm »

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8086
Re: Terug in de tijd...?
« Reactie #16 Gepost op: 22 March 2024, 12:47:20 »
Ruim op tijd voor 1 april dus  ;D

Alleen om deze opmerking weet je al dat het niet waar is
Citaat
Het lijkt zo logisch: nu treinen buiten de spits meer leeg dan vol rijden, bieden lege coupés kansen voor goederenvervoer.
Wijs mij die trein maar aan dan  :angel: ;D ;D

Zou zomaar in de Speld of op Nieuwspaal kunnen staan  ;)
Gr.
Eric

MarcNL

  • 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 2881
    • foto's op Imgur
Re: Terug in de tijd...?
« Reactie #17 Gepost op: 22 March 2024, 12:51:24 »
Ik ga maandag over een week wel naar Rotterdam CS om de eerste trein binnen te zien komen.
Dat worden historische foto's...
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1809
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Terug in de tijd...?
« Reactie #18 Gepost op: 22 March 2024, 12:51:58 »


Martijn

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11693
    • Mijn fotoarchief
Re: Terug in de tijd...?
« Reactie #19 Gepost op: 22 March 2024, 13:14:10 »
Kijk eens aan zeg  (y)

Benelux795

  • Online Online
  • Berichten: 5029
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Terug in de tijd...?
« Reactie #20 Gepost op: 22 March 2024, 13:29:07 »
Maar... ik hoor alleen hoon :) Waarom zou het anno nu niet een optie zijn? Blijkbaar is er een onderzoek wat voordelen en haalbaarheid ziet en ik hoor weinig argumenten tegen, behalve dat post van het spoor is verdwenen...
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8539
  • Spoor N
Re: Terug in de tijd...?
« Reactie #21 Gepost op: 22 March 2024, 13:36:25 »
Denk je dat een stationnement van twee minuten genoeg tijd is om de goederen in en uit te laden?

Als dit een 1 aprilgrap moet voorstellen vind ik het een vrij slechte.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26806
    • Pagina van klaas
Re: Terug in de tijd...?
« Reactie #22 Gepost op: 22 March 2024, 14:25:13 »
.....behalve dat post van het spoor is verdwenen...
Moet je wel weten waarom de post van het spoor is verdwenen.

Denk je dat een stationnement van twee minuten genoeg tijd is om de goederen in en uit te laden?
Hangt er vanaf hoe de zaak wordt ingericht. Aparte bagageruimte , net als vroeger, wagenvloer op gelijke hoogte met het perron en de pakketjes in een kar die je zo de trein in en uit kunt rijden. Dan kan het binnen een halve minuut.
De belangrijkste voorwaarde is het lastigst te realiseren: genoeg personeel dat op tijd op de juiste plek klaarstaat om die omwisseling uit te voeren.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Luit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1418
Re: Terug in de tijd...?
« Reactie #23 Gepost op: 22 March 2024, 14:54:45 »
Op zich natuurlijk wel een teken dat de verbinding met de vrachtauto onder druk staat.
Maar dat zul je niet redden met een paar rolcontainers .
Het zal eerder toch weer iets als een Motorpost moeten zijn. Op Rotterdam aan- en bij Sloterdijk afkoppelen. Het spul hoeft zeker niet allemaal in het Centrum uitgeladen worden.
Het valt of staat dus met snel koppelen en even snel weer het station uit te zijn om te laden/lossen
Leuke techniek en nieuwe infra voor aansluiten van een depot op het spoor.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8539
  • Spoor N
Re: Terug in de tijd...?
« Reactie #24 Gepost op: 22 March 2024, 15:08:29 »
Hangt er vanaf hoe de zaak wordt ingericht. Aparte bagageruimte , net als vroeger, wagenvloer op gelijke hoogte met het perron en de pakketjes in een kar die je zo de trein in en uit kunt rijden. Dan kan het binnen een halve minuut.
De belangrijkste voorwaarde is het lastigst te realiseren: genoeg personeel dat op tijd op de juiste plek klaarstaat om die omwisseling uit te voeren.
Bij het huidige materieel waar het artikel over rept is de aparte ruimte er niet, met de reizigers die ook in en uit willen stappen zie ik dat niet snel genoeg gebeuren. In ieder geval niet als er een redelijke hoeveelheid vracht is, laat staan of er inderdaad ook genoeg personeel voor is. Misschien is het tijd voor een terugkeer van de Pec en Dec.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6436
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Terug in de tijd...?
« Reactie #25 Gepost op: 22 March 2024, 15:12:01 »
In principe kan het wel.
Maar dan moet men een hele bak ombouwen naar fietsenafdeling (enkeldeks), en een hele onderverdieping als het dubbeldeks betreft.
Het mes snijdt dan 2 kanten:
Meer ruimte voor fietsvervoer, en buiten de spits kan  dit voor de post gebruikt worden.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Benelux795

  • Online Online
  • Berichten: 5029
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Terug in de tijd...?
« Reactie #26 Gepost op: 22 March 2024, 15:48:42 »
De belangrijkste voorwaarde is het lastigst te realiseren: genoeg personeel dat op tijd op de juiste plek klaarstaat om die omwisseling uit te voeren.

Het is 2024.. Denk aan automatische armen, rollenbanken, autonome feeder systemen, etc. :) Bij sommige grote distributiecentra wordt vrachtwagenlading ook in een rij klaargezet en dan in 1 keer erin geschoven.

Enige wat ik zelf denk is, blijft geld: weegt het op tegen een distributienetwerk met vrachtwagens tussen de hubs? Maar daar hebben de onderzoekers hopelijk al naar gekeken.
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26806
    • Pagina van klaas
Re: Terug in de tijd...?
« Reactie #27 Gepost op: 22 March 2024, 16:06:34 »
Bij sommige grote distributiecentra wordt vrachtwagenlading ook in een rij klaargezet en dan in 1 keer erin geschoven.
Ja, maar bij die distributiecentra lopen geen reizigers in de weg.
Volgens mij is het een slim opgezette aprilgrap.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4737
    • Filmpjes op YouTube
Re: Terug in de tijd...?
« Reactie #28 Gepost op: 22 March 2024, 16:17:07 »
"Het is 2024.. Denk aan automatische armen, rollenbanken, autonome feeder systemen"

Er van uitgaande dat je bijdrage serieus is: Ook voor 2024 waren dat soort systemen al reteduur.
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Benelux795

  • Online Online
  • Berichten: 5029
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Terug in de tijd...?
« Reactie #29 Gepost op: 22 March 2024, 16:20:22 »
Ja, maar bij die distributiecentra lopen geen reizigers in de weg.

Dan zorg je toch dat ze niet in de weg lopen...? Of dat het op een andere manier veilig en snel gebeurd? Denk niet dat de onderzoekers naief uitgaan van een situatie zonder een enkele aanpassing...

Suggestie; je levert je pakket in bij een kiosk op het station, iedere reiziger neemt een pakketje mee naar gelang de bestemming en levert het daar in bij een kiosk voor een gratig kopje koffie. Kan de ontvanger het daar ophalen ;D
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn