Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Aanpassen baanplan bestaande baan door VAM65
Vandaag om 11:43:23
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 11:40:50
Wereldhavendag 2025 Rotterdam door Keska
Vandaag om 11:38:08
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:36:00
Modeltreinwinkels in Berlijn. door Modeltreinmulder
Vandaag om 11:20:25
Aachenau West door wob
Vandaag om 11:05:47
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door tijgernootje
Vandaag om 11:02:59
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door tijgernootje
Vandaag om 10:42:03
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door Ronald Halma
Vandaag om 10:13:22
Yamorc booster door Ben
Vandaag om 10:02:20
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 08:43:11
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:42:41
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door AB 7216
Vandaag om 07:55:30
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Joz
Vandaag om 05:20:38
23 augustus modelspoorbeurs Houten door KNed
Vandaag om 00:11:30
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
13 August 2025, 23:55:21
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Kees-Jan
13 August 2025, 23:51:22
De projecten van Ruben (NL H0) door Sikko
13 August 2025, 23:36:52
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Hans van de Burgt
13 August 2025, 23:08:01
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Steven Loosman
13 August 2025, 22:53:25
Hoeveel treinen op Piko Trafo 55008? door Modeltreinmulder
13 August 2025, 22:23:20
booster vraag door Patrick Smout
13 August 2025, 22:05:38
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door defender
13 August 2025, 21:51:12
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
13 August 2025, 19:21:30
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door defender
13 August 2025, 19:08:33
Molenbaan (werktitel) door defender
13 August 2025, 19:03:45
BR-18.6 Schaal-0. door Sven
13 August 2025, 18:23:28
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door tijgernootje
13 August 2025, 17:42:24
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Huup
13 August 2025, 17:29:32
US diorama in H0 door Wim Vink
13 August 2025, 16:47:48
  

Auteur Topic: Terug in de tijd...?  (gelezen 4593 keer)

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11651
    • Mijn fotoarchief
Re: Terug in de tijd...?
« Reactie #15 Gepost op: 22 March 2024, 12:45:18 »
Dit systeem is wel in Nederland gebruikt, tijdens de tentoonstelling over het postvervoer in het spoorwegmuseum stond er een model van een postrijtuig met de postzakvanginrichting opgesteld in de mP.
we spreken dan wel 1880-1890.

Groeten Arjen

Je hebt daar niet toevallig een foto van? Want het enige model van zo'n rijtuig en installatie dat ik ken, is nederlands indisch.

Ik denk dat je deze bedoelt:




Eelco
« Laatst bewerkt op: 22 March 2024, 12:48:40 door Eelco Storm »

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8108
Re: Terug in de tijd...?
« Reactie #16 Gepost op: 22 March 2024, 12:47:20 »
Ruim op tijd voor 1 april dus  ;D

Alleen om deze opmerking weet je al dat het niet waar is
Citaat
Het lijkt zo logisch: nu treinen buiten de spits meer leeg dan vol rijden, bieden lege coupés kansen voor goederenvervoer.
Wijs mij die trein maar aan dan  :angel: ;D ;D

Zou zomaar in de Speld of op Nieuwspaal kunnen staan  ;)
Gr.
Eric

MarcNL

  • 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 2884
    • foto's op Imgur
Re: Terug in de tijd...?
« Reactie #17 Gepost op: 22 March 2024, 12:51:24 »
Ik ga maandag over een week wel naar Rotterdam CS om de eerste trein binnen te zien komen.
Dat worden historische foto's...
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1806
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Terug in de tijd...?
« Reactie #18 Gepost op: 22 March 2024, 12:51:58 »


Martijn

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11651
    • Mijn fotoarchief
Re: Terug in de tijd...?
« Reactie #19 Gepost op: 22 March 2024, 13:14:10 »
Kijk eens aan zeg  (y)

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5001
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Terug in de tijd...?
« Reactie #20 Gepost op: 22 March 2024, 13:29:07 »
Maar... ik hoor alleen hoon :) Waarom zou het anno nu niet een optie zijn? Blijkbaar is er een onderzoek wat voordelen en haalbaarheid ziet en ik hoor weinig argumenten tegen, behalve dat post van het spoor is verdwenen...
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8499
  • Spoor N
Re: Terug in de tijd...?
« Reactie #21 Gepost op: 22 March 2024, 13:36:25 »
Denk je dat een stationnement van twee minuten genoeg tijd is om de goederen in en uit te laden?

Als dit een 1 aprilgrap moet voorstellen vind ik het een vrij slechte.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26709
    • Pagina van klaas
Re: Terug in de tijd...?
« Reactie #22 Gepost op: 22 March 2024, 14:25:13 »
.....behalve dat post van het spoor is verdwenen...
Moet je wel weten waarom de post van het spoor is verdwenen.

Denk je dat een stationnement van twee minuten genoeg tijd is om de goederen in en uit te laden?
Hangt er vanaf hoe de zaak wordt ingericht. Aparte bagageruimte , net als vroeger, wagenvloer op gelijke hoogte met het perron en de pakketjes in een kar die je zo de trein in en uit kunt rijden. Dan kan het binnen een halve minuut.
De belangrijkste voorwaarde is het lastigst te realiseren: genoeg personeel dat op tijd op de juiste plek klaarstaat om die omwisseling uit te voeren.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Luit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1419
Re: Terug in de tijd...?
« Reactie #23 Gepost op: 22 March 2024, 14:54:45 »
Op zich natuurlijk wel een teken dat de verbinding met de vrachtauto onder druk staat.
Maar dat zul je niet redden met een paar rolcontainers .
Het zal eerder toch weer iets als een Motorpost moeten zijn. Op Rotterdam aan- en bij Sloterdijk afkoppelen. Het spul hoeft zeker niet allemaal in het Centrum uitgeladen worden.
Het valt of staat dus met snel koppelen en even snel weer het station uit te zijn om te laden/lossen
Leuke techniek en nieuwe infra voor aansluiten van een depot op het spoor.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8499
  • Spoor N
Re: Terug in de tijd...?
« Reactie #24 Gepost op: 22 March 2024, 15:08:29 »
Hangt er vanaf hoe de zaak wordt ingericht. Aparte bagageruimte , net als vroeger, wagenvloer op gelijke hoogte met het perron en de pakketjes in een kar die je zo de trein in en uit kunt rijden. Dan kan het binnen een halve minuut.
De belangrijkste voorwaarde is het lastigst te realiseren: genoeg personeel dat op tijd op de juiste plek klaarstaat om die omwisseling uit te voeren.
Bij het huidige materieel waar het artikel over rept is de aparte ruimte er niet, met de reizigers die ook in en uit willen stappen zie ik dat niet snel genoeg gebeuren. In ieder geval niet als er een redelijke hoeveelheid vracht is, laat staan of er inderdaad ook genoeg personeel voor is. Misschien is het tijd voor een terugkeer van de Pec en Dec.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6441
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Terug in de tijd...?
« Reactie #25 Gepost op: 22 March 2024, 15:12:01 »
In principe kan het wel.
Maar dan moet men een hele bak ombouwen naar fietsenafdeling (enkeldeks), en een hele onderverdieping als het dubbeldeks betreft.
Het mes snijdt dan 2 kanten:
Meer ruimte voor fietsvervoer, en buiten de spits kan  dit voor de post gebruikt worden.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5001
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Terug in de tijd...?
« Reactie #26 Gepost op: 22 March 2024, 15:48:42 »
De belangrijkste voorwaarde is het lastigst te realiseren: genoeg personeel dat op tijd op de juiste plek klaarstaat om die omwisseling uit te voeren.

Het is 2024.. Denk aan automatische armen, rollenbanken, autonome feeder systemen, etc. :) Bij sommige grote distributiecentra wordt vrachtwagenlading ook in een rij klaargezet en dan in 1 keer erin geschoven.

Enige wat ik zelf denk is, blijft geld: weegt het op tegen een distributienetwerk met vrachtwagens tussen de hubs? Maar daar hebben de onderzoekers hopelijk al naar gekeken.
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26709
    • Pagina van klaas
Re: Terug in de tijd...?
« Reactie #27 Gepost op: 22 March 2024, 16:06:34 »
Bij sommige grote distributiecentra wordt vrachtwagenlading ook in een rij klaargezet en dan in 1 keer erin geschoven.
Ja, maar bij die distributiecentra lopen geen reizigers in de weg.
Volgens mij is het een slim opgezette aprilgrap.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4735
    • Filmpjes op YouTube
Re: Terug in de tijd...?
« Reactie #28 Gepost op: 22 March 2024, 16:17:07 »
"Het is 2024.. Denk aan automatische armen, rollenbanken, autonome feeder systemen"

Er van uitgaande dat je bijdrage serieus is: Ook voor 2024 waren dat soort systemen al reteduur.
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5001
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Terug in de tijd...?
« Reactie #29 Gepost op: 22 March 2024, 16:20:22 »
Ja, maar bij die distributiecentra lopen geen reizigers in de weg.

Dan zorg je toch dat ze niet in de weg lopen...? Of dat het op een andere manier veilig en snel gebeurd? Denk niet dat de onderzoekers naief uitgaan van een situatie zonder een enkele aanpassing...

Suggestie; je levert je pakket in bij een kiosk op het station, iedere reiziger neemt een pakketje mee naar gelang de bestemming en levert het daar in bij een kiosk voor een gratig kopje koffie. Kan de ontvanger het daar ophalen ;D
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn