Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

20 jaar BNLS door Theo Mol
Vandaag om 09:35:14
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 09:27:20
Plaat met klinkerpatroon voor straatspoor door Theo Mol
Vandaag om 09:22:21
Dönsdorfer Bauberichte door Basilicum
Vandaag om 08:50:38
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 08:49:39
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:46:43
Raadplaatje door Dpc Fo
Vandaag om 08:22:52
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 08:22:34
US diorama in H0 door jan47
Vandaag om 08:01:41
Philotrain 3737 rijeigenschappen verbeteren door janw
Vandaag om 01:16:13
keerlusproblemen door astrantia
26 June 2025, 23:32:14
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
26 June 2025, 23:11:02
PB models: Wadlopers model 2022, voorbeschouwing + bespreking door roco
26 June 2025, 23:07:39
Verschil leveranciers DCC decoders? door Ronald Halma
26 June 2025, 22:17:12
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
26 June 2025, 22:16:38
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Reeks77
26 June 2025, 21:39:05
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Hans1963
26 June 2025, 20:46:58
Samenstellingen VAM treinen, 2e type wagen, Takkls580 door Michiel 80
26 June 2025, 19:56:09
NZH A 1001 - 1004 door Hans_NB
26 June 2025, 19:32:07
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
26 June 2025, 19:28:57
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
26 June 2025, 18:16:54
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
26 June 2025, 17:11:06
Rijnstraat door Gerco van Beelen
26 June 2025, 16:39:00
Depot + vervolg Vlieringen-2 door jan47
26 June 2025, 14:26:55
Piko 2025 door 1200blauw
26 June 2025, 13:41:50
Voor een beginner welk spoor is handing bij bepaalde oude treinen door spoorijzer
26 June 2025, 13:27:33
Bauarbeiten im gange door 741230
26 June 2025, 13:26:44
Maasmuiden Haven door tijgernootje
26 June 2025, 13:20:41
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door spoorijzer
26 June 2025, 12:59:53
kade bij Valkenburgse meer "stort in" door spoorijzer
26 June 2025, 12:40:43

Auteur Topic: Verschil leveranciers DCC decoders?  (gelezen 11148 keer)

Ben

• Online Online
Re: Verschil leveranciers DCC decoders?
« Reactie #75 Gepost op: 29 August 2024, 15:33:57 »
Enrico, ik en vele andere denk(en) daar anders over. Ik krijg elke h0 lok of treinstel prima rijden met een Esu. Maar voor veel bezitters geldt: decoder erin prikken en rijden maar en als het dan hort en stoot is het allemaal niks. Zo zit ik niet in elkaar, ik besteed er aandacht aan en help menigeen in m'n vriendenkring en die laatste is niet gering. Zonder borstklopperij wordt er nogal eens een beroep op me gedaan en ik doe het met plezier.

Dat alles neemt niet weg dat Zimo evenzo top is, ik ben Zimo gebruiker van het eerste uur toen Esu nog zat te tobben met V1/V2 alzheimer decoders. Ik kocht ze destijds bij Maarten van der Burgt op beurzen en Maarten was niet te beroerd ook even een firmware update te doen met nieuwe functionaliteit als ik zelf m'n laptoppie even mee nam.  ;)

@Martin: jazeker, ik heb of beter gezegd had er twee rijden en die zitten nu in een stuurstand. Ik kan er veel niet mee wat ik met een Esu wel kan. Verder geef je weer geen antwoord op vragen die gesteld worden, waar ken ik dat toch van......

Gr, Ben.
« Laatst bewerkt op: 29 August 2024, 15:36:29 door Ben »

Hasenwald

• Offline Offline
    • Mijn andere hobby: een vijver webshop
« Reactie #76 Gepost op: 29 August 2024, 15:37:23 »
Over ToM het volgende. Ik heb er 15 in gebruik.

Vijf grote voordelen (voor mij) zijn:
- de prijs
- het formaat
- standaard rij-eigenschappen al heel goed
- genoeg instelmogelijkheden en functies
- garantie / service

De mini is al lekker klein en kun je bijna overal in kwijt. Ik heb zelfs een aantal micro's voor mijn (kleinere) H0 loks en dat gaat ook prima.
3 decoders hebben de afgelopen periode de geest gegeven. Alle mini's met 8 polige stekker. Twee ervan heb ik inmiddels opgestuurd en ik heb er twee nieuwe voor terug gekregen die nu hier bij mij op "voorraad" liggen.

Een nadeel (mijn ervaring) dat ik kan bedenken is dat een paar decoders een nogal hard zoemend geluid maken bij het opstarten van mij IBII. Dat had ik niet eerder bij andere decoders meegemaakt. Ik dien dan de IBII uit en weer aan te zetten en dan is het altijd over. Ik heb dit rare fenomeen verleden jaar al gemeld aan de verkoper maar er verder niets van gehoord.
Groet, Enrico

Hasenwald  |  Epoche III-IV-V  | H0 Roco-Line 2.1  |  BMD16N-SD  |  Digikeijs 4018  |  IB II  |  Power 4  |  iTrain Plus

spoorijzer

• Offline Offline
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
« Reactie #77 Gepost op: 29 August 2024, 16:00:40 »
@ Dirk: ik zal hem eens meenemen naar de club  (y)

Voor de rest, ik heb begrepen dat Esu echt geweldig was, maar de huidige versie V5 heeft dus wel (soms) meer moeite nodig om hem goed te krijgen. Als beginneling wil ik niet volop in alle settings duiken en is plug en play mij zeker wat waard.

Een programmer is denk ik ook even voor nu een stap te ver. Dat zou dan voor nu pleiten voor 1 merk?

Groeten,
Rogier

henk

• Offline Offline
« Reactie #78 Gepost op: 29 August 2024, 16:17:08 »
Enrico, ik en vele andere denk(en) daar anders over. Ik krijg elke h0 lok of treinstel prima rijden met een Esu. Maar voor veel bezitters geldt: decoder erin prikken en rijden maar en als het dan hort en stoot is het allemaal niks.

Zo kort door de bocht ben ik niet. Wel heb ik geconstateerd daar waar oudere ESU-decoders heel vaak in één keer prima rijeigenschappen leverde, dat bij V5 bijna nooit het geval is. Het ding heeft oneindig veel instelmogelijkheden, maar die heb je dus ook vrijwel altijd nodig. Zelfs bij rechtoe-rechtaan cardanaandrijvingen met middenmotor. Persoonlijk vind ik dat een verslechtering.

Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Dave.......

• Offline Offline
« Reactie #79 Gepost op: 29 August 2024, 16:21:22 »
Bij mij rijden de Loksound5 decoders eigenlijk zonder extra instellingen goed.
Alleen de optrek/afrem vertraging is mij wat te uitgebreid, verder geen klachten.
Zimo en D&H ook fijn

En eigenlijk Piko ook ( die er standaard inzitten)
Ik heb wel alleen sounddecoders

Dus bij mij is meer of het geschikte geluid voor een decoder er is eigenlijk doorslaggevend
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

C_Jabaaij

• Online Online
  • Eschburg
« Reactie #80 Gepost op: 29 August 2024, 17:45:24 »
- de prijs

Dus de prijs is bepalend en de rijeigenschappen zijn van minder belang?
Bij mij zijn juist de rijeigenschappen bepalend en niet zozeer de prijs.

Over ToM het volgende. Ik heb er 15 in gebruik.

.................

3 decoders hebben de afgelopen periode de geest gegeven.

Dat is 20%, vindt ik nog al veel.
De decoders die ik gebruik, ESU, Zimo, Kuehn die helaas niet meer gemaakt worden, gaan bij mij niet defect.
En ja, ik heb ook de Train-O-Matic decoders geprobeerd en vindt de eigenschappen toch wel tegenvallen, niet vergelijkbaar met ESU of Zimo.

Maar het is ook zo wat Ben aangeeft:
....... Ik krijg elke h0 lok of treinstel prima rijden met een Esu. Maar voor veel bezitters geldt: decoder erin prikken en rijden maar en als het dan hort en stoot is het allemaal niks. Zo zit ik niet in elkaar, ik besteed er aandacht aan ...........

Koos Jabaaij.
“Je gaat het pas zien als je het door hebt”

Dirk J

• Offline Offline
« Reactie #81 Gepost op: 29 August 2024, 18:09:32 »

Een programmer is denk ik ook even voor nu een stap te ver. Dat zou dan voor nu pleiten voor 1 merk?

In mijn optiek kun je alle DCC decoders uitstekend programmeren met JMRI. Een programmer heb je nodig als je firmware updates wilt kunnen doen, of soundfiles wilt kunnen laden. Een programmer is merk afhankelijk, JMRI is merk onafhankelijk.
Clublid Theo heeft een ESU programmer, mocht je die eens willen proberen dan kan dat vast wel.

Martin Domburg

• Offline Offline
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
« Reactie #82 Gepost op: 29 August 2024, 18:26:32 »
DecoderPro (JMRI) werkt op alle centrales. Heeft je centrale geen programmeeruitgang zoals de z21, Piko of Dinamo dan is de Sprog IIv4 of de Sprog3 een mooie optie. Respectievelijk 100 en 125 euro uit mijn hoofd

Aan de andere kant, de YD7010 centrale is maar 259 euro en kan in tegenstelling tot andere centrales zowel programmeren via de program uitgang als blijven rijden op de mail track. Die wisselt niet tussen de twee uitgangen.

. Verder geef je weer geen antwoord op vragen die gesteld worden, waar ken ik dat toch van......

Gr, Ben.

Was ik ook niet van plan, er zijn nuttige discussies en zinloze discussies. Dat valt uit de toon can het bericht vaak al te lezen. In mijn ogen ben je enkel uit op provocatie gezien de toon van je bericht.

Ik kan wel op je vraag ingaan, maar je geeft nu niet het gevoel dat dit een zinvolle discussie zal opleveren.
Ik heb een mening, helaas uit ik die wel eens.  Ach ja beter een ster op je ring, dan een ring in je ster. Dan vallen je treinen om.

Hé een vogeltje! sorry waar ging het over?

Hasenwald

• Offline Offline
« Reactie #83 Gepost op: 29 August 2024, 18:48:15 »
Hi Koos, goed lezen  :police:

Dus de prijs is bepalend en de rijeigenschappen zijn van minder belang?Bij mij zijn juist de rijeigenschappen bepalend en niet zozeer de prijs.

Ik geef juist aan dat de rij-eigenschappen goed zijn. Voor mij heel belangrijk. De aantrekkelijke prijs is mooi meegenomen.

Dat is 20%, vindt ik nog al veel.

Dat vind ik ook, daarom vermeld ik het.
« Laatst bewerkt op: 29 August 2024, 18:50:47 door Hasenwald »
Groet, Enrico

Hasenwald  |  Epoche III-IV-V  | H0 Roco-Line 2.1  |  BMD16N-SD  |  Digikeijs 4018  |  IB II  |  Power 4  |  iTrain Plus

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #84 Gepost op: 29 August 2024, 19:29:24 »
Zo kort door de bocht ben ik niet. Wel heb ik geconstateerd daar waar oudere ESU-decoders heel vaak in één keer prima rijeigenschappen leverde, dat bij V5 bijna nooit het geval is.

Wat dan weer vreemd is want waar ik ze inprik (US materieel) reageert eigenlijk bijna alles normaal ;) Ze hebben zeker wat tuning nodig maar heel veel doe ik er nooit aan.

C_Jabaaij

• Online Online
  • Eschburg
« Reactie #85 Gepost op: 29 August 2024, 19:47:28 »
Ik geef juist aan dat de rij-eigenschappen goed zijn.
Daar verschillen we dus van mening, ik vindt de rijeigenschappen niet te vergelijken met een ESU of een Zimo.

Koos Jabaaij.
“Je gaat het pas zien als je het door hebt”

Hasenwald

• Offline Offline
« Reactie #86 Gepost op: 29 August 2024, 19:50:27 »
Aha, ja dat mag natuurlijk
Groet, Enrico

Martin Domburg

• Offline Offline
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
« Reactie #87 Gepost op: 29 August 2024, 19:50:51 »
Even mierenneuken:
Het is heel simpel eigenlijk, iets waar veel mensen geen rekening mee houden. Men is te gefocust op het merk, en te weinig op het model. Elk merk decoder heeft wel dat het in het ene model goed werkt, en in een ander model compleet ruk is.

Feiten:
- Elk merk heeft een andere manier van aansturen, andere interpretatie van de toepassing van de lastregeling en frequentie
- Elk type decoder heeft andere specs qua formaat
- Elk type decoder heeft andere specs qua vermogen
- Elk type decoder heeft andere specs qua functies en uitgangen

Daarnaast geld dit ook voor de modellen, ook hier geld:
, Elk model heeft een andere motor
- Elk model heeft een andere overbrenging
- Elk model heeft andere behoeftes.
Dit kan binnen een merk zelfs verschillen. Deze factoren spelen een grote rol in het gedrag van het model en de decoder.

Dan is er ook nog het feit dat elke modelspoorder een andere beleving heeft van mooi rijgedrag. Dit laatste is iets waar je niet aan kunt toornen, met geen enkel argument.

In plaats van fixeren op een merk, lijkt het mij beter om te kijken naar de specs van de decoder, de gewenste rijgedrag en formaat.

Mijn inziens moet een loc gelijk mooi rijden wanneer je een decoder erin zet. Moet je eerst nog de lastregeling aanpassen dan is het karakter van de decoder op dat specifieke model geen perfecte match. Dan kan je beter proberen of een ander merk decoder beter reageert out of the box.

Inmiddels weten we uit ervaring al wel welke merken decoders het beste werken op bepaalde type locs. Maar bij twijfel doen we een test met een NEM decoder van ieder merk, en een NEM adapter als de loc niet is voorbereid.

Dan komt het laatste argument, de smaak. Hieraan valt niet te twisten. Dit maakt het hele verhaal hierboven ongeldig. Ben je fan van ESU, dan neem je dat merk, enzovoort.

Conclusie:
Ben je erg kritisch dan ga je onderzoeken. Boeit het je geen moer zolang de loc maar netjes rijd, dan kies je een decoder naar wens. Puntje bij paaltje rijd er een trein ;)

En elke decoder kan elke trein met de juiste tijd, liefde en aanpassingen goed laten rijden.
« Laatst bewerkt op: 29 August 2024, 19:58:08 door Martin Domburg »
Ik heb een mening, helaas uit ik die wel eens.  Ach ja beter een ster op je ring, dan een ring in je ster. Dan vallen je treinen om.

Hé een vogeltje! sorry waar ging het over?

Ben

• Online Online
« Reactie #88 Gepost op: 29 August 2024, 20:09:29 »

Mijn inziens moet een loc gelijk mooi rijden wanneer je een decoder erin zet. Moet je eerst nog de lastregeling aanpassen dan is het karakter van de decoder op dat specifieke model geen perfecte match.

Elke decoder dien je in te stellen op de lok: type motor, wel of geen borstels, wel of geen vliegwiel of soms wel twee, traagheid van de overbrenging, cardan of tandwielen etc..

Bahn-AG

• Offline Offline
« Reactie #89 Gepost op: 29 August 2024, 20:26:06 »
Maar de cv-orgie die er tegenwoordig op zit is onnodig. Een lopi 5 is nauwelijks beter in te stellen dan een 3.
En nog vroegere decoders hadden maar 1 CV, of zelfs helemaal niks zoals de C90 decoders van marklin. Toch konden de vroegere decoders vrij aardig met de meest uiteenlopende motortypen overweg.

Bart