Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Klaas Zondervan
Vandaag om 18:38:21
Time-of-flight module door janvanbemmel
Vandaag om 18:35:55
Gelders Smalspoormuseum / Gelderse Smalspoor Stichting stelt zich voor door 1200blauw
Vandaag om 18:32:55
Werkt de Yamorc software op Ubuntu? door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 18:21:13
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 17:53:28
US diorama in H0 door Frits C
Vandaag om 17:29:14
wiel met 3 mm asgat monteren op as van 2 mm.... door henk
Vandaag om 17:26:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 17:13:40
Rheinburg, TP V/VI door Wim Vink
Vandaag om 16:50:12
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Noordpool
Vandaag om 16:35:25
Antennes op Roco 1753 door kees5
Vandaag om 16:32:42
TTI Bergland Express door Huup
Vandaag om 16:28:33
Raadplaatje door hervé
Vandaag om 16:24:16
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door hmmglaser
Vandaag om 16:12:56
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 15:35:52
Plaat met klinkerpatroon voor straatspoor door Bert55
Vandaag om 14:14:43
Dönsdorfer Bauberichte door bernhard67
Vandaag om 14:09:19
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 14:03:18
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorzeven
Vandaag om 14:00:51
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door R v/d Hoven
Vandaag om 13:56:42
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door Benelux795
Vandaag om 13:35:02
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door deBult
Vandaag om 13:34:35
Piko 2025 door Huup
Vandaag om 13:31:20
Hoeveel treinen op Piko Trafo 55008? door Wil uit ZO drenthe
Vandaag om 13:23:15
20 jaar BNLS door roco
Vandaag om 12:20:50
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door Benelux795
Vandaag om 12:10:13
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
Vandaag om 12:00:10
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 10:51:22
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 10:33:52
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:23:51

Auteur Topic: Verschil leveranciers DCC decoders?  (gelezen 11604 keer)

spoorijzer

• Offline Offline
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Verschil leveranciers DCC decoders?
« Reactie #60 Gepost op: 29 August 2024, 09:25:38 »
Dank voor alle reacties! Ik leer wel weer veel bij! En Dirk, dank voor het aanbod  (y).

@ Martin: Ik weet dat alles op bestelling mogelijk is, maar ik ben nog old skool en wil het liefste een model oid even zien en beleven voordat ik het koop. Hoe is de afwerking, algehele indruk etc. Dat is online toch een stuk lastiger.

Dat goede advies heb ik tot nu toe al inderdaad gehad, ook tijdens de introductiecursus digitaal. Inmiddels ben ik dus op digitaal over en gaan we langzaam verder! Ik ga eens rustig kouwen op je lijstje.

Vreemde vraag misschien, hoe kom ik er achter welke decoder in een (bestaande) loc zit? Is dat visueel of kan je dat ook bv via de z21 uitlezen?

Groeten,
Rogier

bellejt

• Offline Offline
« Reactie #61 Gepost op: 29 August 2024, 09:43:03 »
bia CV 7 en 8 kan je wel de maker zien.Het juiste model zal je toch wat meer apparatuur nodig hebben of lok openmaken

http://www.dccdecoderservice.nl/fabrikantenlijst.html
« Laatst bewerkt op: 29 August 2024, 09:47:05 door bellejt »
Greetings,salutations,groetjes,

henk

• Online Online
« Reactie #62 Gepost op: 29 August 2024, 09:54:06 »
CV8 geeft een code die verwijst naar de fabrikant van de decoder. Op diverse websites kan je de codes vinden. Hier bijvoorbeeld.
https://www.nproject.org/nl/modelspoor-digitaal-en-dcc/decoder-fabrikant-nummers-en-het-resetten-van-decoders/

CV7 zou meer over de decoder moeten vertellen, maar is niet altijd erg behulpzaam. Zo geeft CV7 bij ESU al sinds de LokPilot 4 altijd 255.

Als je er niet uitkomt, dan openmaken en hier een foto plaatsen. Er zijn altijd mensen die de decoder herkennen. Is zelfs een apart draadje voor.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Ben

• Online Online
« Reactie #63 Gepost op: 29 August 2024, 10:10:13 »
@Rogier: CV7 bij Zimo geeft je de software versie. Wil je het type decoder weten lees je CV250 uit en het getal vergelijk je met een lijst van Zimo typen. Hier een oude lijst, niet meer helemaal actueel. De laatste versie vind je bij Zimo.

Ben

• Online Online
« Reactie #64 Gepost op: 29 August 2024, 11:28:27 »

ESU is een mooie mix tussen de rijkwaliteit van Doehler en de mogelijkheden van ZIMO.

Niettemin zet je Esu in jouw ranking op plaats 4 wat een beetje raar is als je ook zegt dat ze de rijkwaliteit van nr.1 mixen met de mogelijkheden van nr. 2. Best of both worlds dus, ben je nog wel serieus?  ;)
(Rijkwaliteit, wat is dat trouwens?)

Een LokPilot V5 PluX22 is niet in het assortiment bij DTS, artikelnummer onbekend. Dit terwijl voor h0 PluX22 nu toch wel zo'n beetje de standaard is qua interface (Roco, Piko, ACME, etc. en zelfs bij Matrix zien ze het licht) en Esu door de bank genomen zeer gewild is.
De Zimo PluX22 is niet voorradig maar leverbaar op bestelling.
Voor h0 heeft DTS wel de dure (€49,90!) D&H PluX22 decoder die functioneel niet kan tippen (let op: ik heb een mening) aan de Esu LokPilot V5 die elders voor €31,50 te koop is.

Ergo: veel valt er niet te kiezen.....

Martin Domburg

• Offline Offline
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
« Reactie #65 Gepost op: 29 August 2024, 11:45:55 »
Niettemin zet je Esu in jouw ranking op plaats 4 wat een beetje raar is als je ook zegt dat ze de rijkwaliteit van nr.1 mixen met de mogelijkheden van nr. 2. Best of both worlds dus, ben je nog wel serieus?  ;)
(Rijkwaliteit, wat is dat trouwens?)

Een LokPilot V5 PluX22 is niet in het assortiment bij DTS, artikelnummer onbekend. Dit terwijl voor h0 PluX22 nu toch wel zo'n beetje de standaard is qua interface (Roco, Piko, ACME, etc. en zelfs bij Matrix zien ze het licht) en Esu door de bank genomen zeer gewild is.
De Zimo PluX22 is niet voorradig maar leverbaar op bestelling.
Voor h0 heeft DTS wel de dure (€49,90!) D&H PluX22 decoder die functioneel niet kan tippen (let op: ik heb een mening) aan de Esu LokPilot V5 die elders voor €31,50 te koop is.

Ergo: veel valt er niet te kiezen.....
Of ik serieus ben? Wel naar personen die een prettige toon hanteren ;) en het verschil weten tussen een feit en een mening.

De bevooroordeling spat er vanaf. Je vergeet zelfs de goedkopere TrainOmatic Plux22 decoders.

Wij vinden ESU gewoonweg niet zo sterk als Doehler en ZIMO. Als je de prijs buiten beschouwing laat creëer je ruimte voor kwaliteit. Wij gaan geen locs ombouwen als de decoder niet het gewenste resultaat geeft die wij voor ogen hebben. En hierin trekt ESU vaak aan het kortste eind.

Je kunt ook zeggen dat onze standaard hoger ligt, Naar daarmee insinueer ik dat een ander dat niet heeft. Daarom is het ook een mening en geen feit.
Ik heb een mening, helaas uit ik die wel eens.  Ach ja beter een ster op je ring, dan een ring in je ster. Dan vallen je treinen om.

Hé een vogeltje! sorry waar ging het over?

Rick

• Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Spoor N
« Reactie #66 Gepost op: 29 August 2024, 12:11:29 »
Een LokPilot V5 PluX22 is niet in het assortiment bij DTS, artikelnummer onbekend.
Dat is toch niet deze?
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Hasenwald

• Offline Offline
    • Mijn andere hobby: een vijver webshop
« Reactie #67 Gepost op: 29 August 2024, 12:28:53 »
Bij mij staat Esu ook op plaats 4, sinds versie 5 er is. Ik had er toen met mn stomme kop 20 gekocht en allemaal ingebouwd. Later allemaal op 3 na geloof ik vervangen door Zimo's. Dat rijdt veeeeel beter. De oude Esu's V4 en ook V3 zijn overigens geweldig. Daar heb ik er nog veel van lopen. Zimo staat bij mij op één.
Groet, Enrico

Hasenwald  |  Epoche III-IV-V  | H0 Roco-Line 2.1  |  BMD16N-SD  |  Digikeijs 4018  |  IB II  |  Power 4  |  iTrain Plus

Martin Domburg

• Offline Offline
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Ik heb een mening, helaas uit ik die wel eens.  Ach ja beter een ster op je ring, dan een ring in je ster. Dan vallen je treinen om.

Ben

• Online Online
« Reactie #69 Gepost op: 29 August 2024, 13:04:00 »
Dat is toch niet deze?

Nee, da's de multiprotocol decoder. Het topic gaat over DCC: de 59622.

Wij vinden ESU gewoonweg niet zo sterk als Doehler en ZIMO.

Prima maar maak het dan concreet: wat vind je niet sterk? En mijn standaard ligt ook hoog en daar hoort Train-o-matic al helemaal niet bij.

Dirk J

• Offline Offline
« Reactie #70 Gepost op: 29 August 2024, 13:40:04 »

Vreemde vraag misschien, hoe kom ik er achter welke decoder in een (bestaande) loc zit? Is dat visueel of kan je dat ook bv via de z21 uitlezen?

Op de testbaan van de club lezen we de decoder uit met JMRI DecoderPro. In de meeste gevallen herkent JMRI de decoder en dan weet je wat erin zit.

Rick

• Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Spoor N
« Reactie #71 Gepost op: 29 August 2024, 13:54:30 »
Nee, da's de multiprotocol decoder. Het topic gaat over DCC: de 59622.
Ook die staat op de site, 't is alleen onhandig dat het zoeken op artikelnummer niet werkt.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Ben

• Online Online
« Reactie #72 Gepost op: 29 August 2024, 14:39:33 »
Ah oké, daar zit de makke. Maakt mijn verhaal van Esu vs D&H vs Train-o-matic overigens niet anders.

Hasenwald

• Offline Offline
    • Mijn andere hobby: een vijver webshop
« Reactie #73 Gepost op: 29 August 2024, 15:18:33 »
Vroeger stond ESU bij zo'n beetje iedereen bovenaan Ben. Maar dat is al lang niet meer. Daar is al genoeg over geschreven.

OVERIGENS, de eerder genoemde ESU 59622 is de enige ESU (V5) decoder die ik nog in gebruik heb. In Piko Loks, bijvoorbeeld de V200, 220 reeks (artikel 59700 e.v.) doen ze het prima.
« Laatst bewerkt op: 29 August 2024, 15:21:40 door Hasenwald »
Groet, Enrico

Hasenwald  |  Epoche III-IV-V  | H0 Roco-Line 2.1  |  BMD16N-SD  |  Digikeijs 4018  |  IB II  |  Power 4  |  iTrain Plus

Martin Domburg

• Offline Offline
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
« Reactie #74 Gepost op: 29 August 2024, 15:23:30 »
Ah oké, daar zit de makke. Maakt mijn verhaal van Esu vs D&H vs Train-o-matic overigens niet anders.

Heb je de TrainOmatic wel eens geprobeerd?