Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko A track met bedding past niet door Juroen
Vandaag om 09:35:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 09:19:14
Gewoon wat busfoto's door Teun
Vandaag om 08:52:21
Laag-Baarlo door spoorijzer
Vandaag om 08:29:37
19 Toen door spoorijzer
Vandaag om 08:24:01
Bauarbeiten im gange door Frank 123
Vandaag om 08:07:24
Rheinburg, TP V/VI door Frank 123
Vandaag om 07:50:33
Trafo 1963 TEMSI 202 gemaakt voor 220V. Is er iets om van 230V > 220V te gaan? door HuubvG
Vandaag om 07:40:45
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 06:12:05
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Biessendorf
Vandaag om 01:06:45
NS 6000 (in schaal 0) door roadster36
Vandaag om 00:45:36
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door bask185
Vandaag om 00:41:29
Schrootplaats door ruudns
26 april 2024, 23:38:00
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald Halma
26 april 2024, 23:25:57
US diorama in H0 door Wim Vink
26 april 2024, 22:54:44
Raadplaatje door Arjen52
26 april 2024, 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
26 april 2024, 22:07:08
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
26 april 2024, 21:17:24
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
26 april 2024, 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
26 april 2024, 21:02:48
RhB H0m, Albulisch door Overlast
26 april 2024, 20:21:53
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
26 april 2024, 19:57:45
Motorpost ombouwen ? door hmmglaser
26 april 2024, 19:55:38
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
26 april 2024, 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
26 april 2024, 19:29:26
Les Billards du Vivarais door Hans1963
26 april 2024, 17:51:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
26 april 2024, 17:39:07
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
26 april 2024, 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
26 april 2024, 16:57:37
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
26 april 2024, 16:31:17
  

Auteur Topic: Verschil leveranciers DCC decoders?  (gelezen 3020 keer)

spock

  • Offline Offline
  • Berichten: 653
Re: Verschil leveranciers DCC decoders?
« Reactie #30 Gepost op: 20 maart 2024, 00:46:12 »
Klopt, Esu heeft de mooiste omgeving. Dat is wel aardig.
Zimo heeft echter de betere motorregeling en dat is elke keer weer een plezier om naar te kijken.

Mvg spock

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21678
Re: Verschil leveranciers DCC decoders?
« Reactie #31 Gepost op: 20 maart 2024, 04:41:32 »
In ieder geval ben ik een beetje van ESU afgekickt.
Ik heb een vloot ESU-decoders in gebruik. Van de LP1 tot en met de LP5. Destijds waren de rijeigenschappen van de LP1 een openbaring met de PWM niet op honderden maar tienduizenden herz. Maar de LP5 heb ik alleen omdat bijvoorbeeld PB models die in hun modellen stopt en ik met een andere decoder al de lichteffecten niet gemakkelijk aan de praat krijg.

Ik was gewend dat ESU zonder veel aanpassingen voortreffelijke rijeigenschappen bood. Zeker in locs met een rechtoe-rechtaan cardanaandriijving met middenmotor. Aan de rijeigenschappen is niet te zien welke LokPilot of soms Loksound erin zit. Wel kon ik minder waarderen dat dimmen en andere eenvoudige lichtinstellingen steeds ingewikkelder werd gemaakt. Maar goed, dat hoeft maar één keer.
Al bij de LP4 maar nog veel meer bij de LP5 ervaar ik dat goede rijeigenschappen kennelijk ook niet meer zo vaak in één keer mogelijk zijn. De decoder heeft inmiddels tig manieren om de motorregeling in te stellen, maar die zijn dan ook nodig voor een in mijn ogen behoorlijk resultaat en soms lukt me dat gewoon niet.

Ben nu dus wat zoekende. Heb wat heimwee naar de LP3. De laatste LokPilot waarbij ik bijna blindelings de functies kon instellen en zo nodig de motorregeling een beetje kon tunen. Zoek het dus in wat eenvoudiger decoders. TrainOmatic doet het meestal goed, vooral in de Piko’s, maar het ding deed niets in de Roco Vectron NSI.  ??? Daar maar weer eens een Lenz Silver geprobeerd. En recent heb ik een oude Roco 2384 opgeknapt. Vanwege eenvoudige plaatsing onder de huif (decoder is smal en heeft slechts aan één kant componenten) werd dat een Lenz Standaard. Zowaar, het model trok in één keer supersoepel op.
Zal Zimo nog eens proberen. Vond ik eerder overschatte decoders, maar nu ik ze lange tijd niet meer heb geprobeerd, kan ik er natuurlijk eigenlijk niks meer over zeggen.  :)

Hier dus ook wat zoekende.
« Laatst bewerkt op: 20 maart 2024, 05:28:23 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

MartinRT

  • Offline Offline
  • Berichten: 376
Re: Verschil leveranciers DCC decoders?
« Reactie #32 Gepost op: 20 maart 2024, 09:55:22 »
werd dat een Lenz Standaard. Zowaar, het model trok in één keer supersoepel op.
Dat is in algemene zin mijn ervaring ook.  Lenz er in, klaar.
Dat komt, voor zover ik dat kan beoordelen, doordat de Lenz decoders zelf-instellend zijn (vergeef me mijn mogelijk verkeerd taalgebruik).  De decoder kijkt/meet de motor en stelt zichzelf daarop in, met één van de vaste instellingen.
In het Handboek locdecoders van Lenz staat op pag. 24 en 25 de mogelijkheid om, als het niet helemaal bevalt, een andere standaardinstelling te kiezen.  En voor de fijnproevers zijn er nog een paar andere mogelijkheden tot fine-tuning.  Die fine-tuning kan via POM tijdens het rijden, dus de effecten van een veranderde instelling kun je meteen zien.

In mijn praktijk komt het er op neer, dat ik bijna nooit iets aan de standaard instelling veranderd heb, een enkeling een andere standaard gekrgen heeft, en het ooit één keer is voorgekomen, dat ik met instellingen bezig geweest ben.
Maar in die loc heb diverse andere decoders geprobeerd, was niet goed in te stellen.  Lag aan de mechanische eigenschappen (die in latere uitgaven van deze loc ook aangepast zijn).  Uiteindelijk een slecht, maar wel beste, resultaat bereikt met een oude Zimo MX64.  Uitzonderingen bevestigen de regel  :)

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15438
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Verschil leveranciers DCC decoders?
« Reactie #33 Gepost op: 20 maart 2024, 10:05:42 »
Duidelijk :) Vind het jammer dat er een merk als "slecht" wordt bestempeld en dat er dan geen reactie meer komt. Denk dat er buiten China zooi geen slechte decoders meer zijn. Esu is idd complex geworden maar bij de 5 stel ik amper wat in en ze doen het gewoon netjes. Ja, er zullen altijd locs zijn die het op de een beter doen als op de ander en vice versa.

Voor een ieder die nieuw instapt is het belangrijk om niet op persoonlijke voorkeuren af te gaan (van een ieder!) maar gewoon algemeen te kijken wat past bij hem of haar.

Voor de non-believers: mijn kruipende Big Boy met Loksound 5. Het even stoppen van het geluid op de schijf ligt aan de schijf, niet aan de Esu ;) :

- https://youtu.be/Z83E_3WPFA0?si=dyXSb0XplojNRWpI

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 1358
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Verschil leveranciers DCC decoders?
« Reactie #34 Gepost op: 20 maart 2024, 17:49:44 »
Dank allemaal voor de reacties. Ik snap dat veel ook persoonlijke ervaringen zijn en dat maakt het lastig. Misschien is de vergelijking tussen Apple en Samsung een goede vergelijking tussen bv Zimo en Esu? Beide maken prima telefoons, maar wel met een andere insteek. Persoonlijk had ik de ene (Samsung) en kreeg ik voor mijn werk een Apple. Nu voel ik mij met mijn 42 jaar nog (lang) geen Boomer (alhoewel mijn kinderen anders denken  ;D ) maar zelfs na een jaar kon ik gewoon nog steeds niet met de Apple overweg.....

Het voordeel voor 1 merk (waar mogelijk) zie ik ook in, want dat scheelt gezoek in handleidingen etc. Het voordeel van Zimo is dan dat Roco dat gebruikt, aan de andere kant zijn alle Roco locs meer dan 10 jaar oud en niet digitaal. De locs die ik afgelopen 2 jaar heb gekocht waren de Piko's...... Piko werkt weer met Uhlenbrock toch?

Als ik de reacties zo lees, staan Zimo en Esu bij mij op het verlanglijstje. Misschien eens kijken of ik ergens het verschil kan ervaren.

Dank weer voor het meedenken  (y) (y)

Groeten,
Rogier

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1398
Re: Verschil leveranciers DCC decoders?
« Reactie #35 Gepost op: 20 maart 2024, 18:08:30 »
Als je JMRI gebruikt voor programmeren, hoef je geen handleidingen van decoders te lezen. JMRI herkent de meeste decoders, die je daarna vanaf je beeldscherm in begrijpelijke taal instellen en programmeren kunt.
De verschillende programmers kunnen dat alleen voor de decoders van het eigen merk. JMRI is bovendien gratis.

Wat JMRI niet kan is firmware updates en soundfiles laden.

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 1358
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Verschil leveranciers DCC decoders?
« Reactie #36 Gepost op: 21 maart 2024, 08:37:25 »
Dat is een goede tip Dirk. Dat kan rechtstreeks via de z21 start (mits unlocked) of Z21? Of heb je daarvoor nog een SPROG kastje nodig, zoals deze?

https://www.dtswebshop.nl/nl/sprog-iiv4-programmer.html

Ik hoop op een hoog plug&play gehalte, voor de eerste locs, dus decoder erin en gaan. Maar later zal het vast interessant zijn, om meer te fine-tunen etc.

Ik twijfel vooral nog over sound, maar achteraf inbouwen is toch lastiger (behalve dan bij de Piko 1100en). Misschien daar dan toch mee beginnen om te kijken of Sound bevalt.

Even ter samenvatting, mijn bevindingen/overpeinzingen tot nu toe (voor mijn eigen overzicht  ;D):
1. z21 start lijkt prima begin met voldoende mogelijkheden voor de (onzekere) toekomst.
2. een Z21 start startset kan interessant zijn?
3. Sound: interessant om te proberen, bij Piko NS1100 het makkelijkste om om te bouwen (standaard set Piko)
4. Zimo en Esu bevallen de meeste forumgebruikers het beste. De voorkeur is persoonlijk (welke vind je prettiger). Eens ergens uittesten?
5. Unlocken z21: dan via telefoon/tablet wireless aansturing van z21 & je kan de JMRI decoder programmer gebruiken.
6. Stroomverbruik oude locs (zeker Hamo's) in de gaten houden, kan voor problemen zorgen.

 (y)

Groeten,
Rogier

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 5827
Re: Verschil leveranciers DCC decoders?
« Reactie #37 Gepost op: 21 maart 2024, 09:08:56 »
Ik zou de handleidingen van de decoder(s) nog niet te snel weggooien als je met JMRI gaat werken. Je mist anders de context van CV's en de onderlinge samenhang en juist dat vind je in de handleiding. Bovendien: als het allemaal plug&play zou zijn (dus decoder er in en gaan) heb je al die spullen niet nodig maar de werkelijkheid is anders.  ;)

Gr, Ben.

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1398
Re: Verschil leveranciers DCC decoders?
« Reactie #38 Gepost op: 21 maart 2024, 11:31:56 »
Dat kan rechtstreeks via de z21 start (mits unlocked) of Z21? Of heb je daarvoor nog een SPROG kastje nodig, zoals deze?

Dat kan met de z21 Start (wit) als je die unlocked hebt, en ook met de z21 (wit, zonder Start) en de Z21 (zwart). Een Sprog kan ook maar is niet nodig.

Overigens, als het om decoders gaat is Lenz ook goed en behoorlijk populair. Doehler & Haass (D&H) vind ik bijzonder goed, maar daar betaal je dan ook de hoofdprijs voor. Lukt iets niet met een goedkopere decoder, dan is D&H wat mij betreft het antwoord. Train-o-Matic is een jong merk, maar ze maken leuke decoders voor een strakke prijs.

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 1358
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Verschil leveranciers DCC decoders?
« Reactie #39 Gepost op: 21 maart 2024, 16:11:52 »
@Ben: ik hoop dat het vooral in het begin Plug & Play is, maar dat zal zeker bij het wat oudere spul tegen beter weten in zijn. Anders ga ik er nooit aan beginnen  ;D.

@Dirk: dank voor je toevoegingen!

Groeten,
Rogier

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 1358
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Verschil leveranciers DCC decoders?
« Reactie #40 Gepost op: 02 april 2024, 09:38:09 »
Goedemorgen allemaal,

De kogel is door de kerk, afgelopen weekend ben ik "gezwicht" voor een z21 start-startset. Van de H0 startsets werd ik niet heel enthausiast als NL rijder, maar gelukkig vond ik een leuke N-startset bij Kuipers in Utrecht. Mijn schoonvader rijdt sinds kort N en kon nog wel een locje gebruiken, zo hebben we samen een leuke deal. Hij het materieel, ik de z21 start!



Gistermiddag even proefgereden. Dat gign een beetje rommelig, want op mijn z21 reed de loc wel, maar zonder verlichting. Op mijn schoonvaders baan hadden we moeite om de loc om te programmeren naar een ander adres. We zijn 2 uur aan het priegelen geweest, maar uiteindelijk is het gelukt om het locje juist aan de praat te krijgen.

Kortom, nog veel te leren, maar leuk als begin!

Nu moet ik op zoek naar decoders voor de Piko NS1100. Volgens mij is dat Piko 56536, maar bij de mij bekende shops in de buurt is die niet voorradig. Maar eens even een berichtje aan wagen, want nu kan ik zelf (nog) niet digitaal rijden  ;D

Groeten,
Rogier