Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Aanpassen baanplan bestaande baan door Ronald69
Vandaag om 00:57:13
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bigboynl
Vandaag om 00:49:21
Roco 70788 2400 met Zimo MX645 acceleratie settings door piksov
15 August 2025, 23:23:40
Sfeer op je modelbaan door MarcoK1999
15 August 2025, 23:20:05
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
15 August 2025, 23:13:48
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
15 August 2025, 22:53:59
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door MarcoK1999
15 August 2025, 22:40:55
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
15 August 2025, 22:32:27
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
15 August 2025, 22:30:41
Vraag een machinist het hemd van zijn lijf door JoopSpoort
15 August 2025, 22:07:12
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
15 August 2025, 21:55:03
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door JoopSpoort
15 August 2025, 21:51:14
Da's Daz 2 door Huup
15 August 2025, 21:29:45
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door hmmglaser
15 August 2025, 21:24:37
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
15 August 2025, 21:09:11
Raadplaatje door GerardvV
15 August 2025, 21:05:54
Camp 3 door Ronald Halma
15 August 2025, 21:00:28
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Karst Drenth
15 August 2025, 20:48:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
15 August 2025, 20:45:15
Overzicht "Het is Weekend" foto's! door puntenglijder
15 August 2025, 20:39:54
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
15 August 2025, 20:32:53
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door hmmglaser
15 August 2025, 20:30:09
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Bob11
15 August 2025, 18:15:35
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
15 August 2025, 18:05:41
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
15 August 2025, 17:22:12
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Tjalling
15 August 2025, 16:27:55
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Hans van de Burgt
15 August 2025, 15:06:26
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door dh3201
15 August 2025, 13:51:22
Aansturen verlichting Exact-Train ICR door VAM65
15 August 2025, 13:34:11
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
15 August 2025, 13:25:09

Auteur Topic: baanplan voor wat rangeerwerk in spoor 1  (gelezen 3910 keer)

rjr

• Offline Offline
baanplan voor wat rangeerwerk in spoor 1
« Gepost op: 14 March 2024, 16:36:00 »
Hallo,

Naast bij baan in H0 heeft spoor 1 mij altijd aangetrokken. Op een beurs kan ik heel lang kijken bij z'n baan, zelfs ( of misschien wel juist) bij een kleine baan met wat vooruit en achteruit rijden.

Dus ben ik aan het dromen gegaan naar wat voor mogelijkheden ik zou hebben. Het gaat mij er niet om dat ik lange afstanden kan rijden, maar met 1 of 2 stoomloks (of een kofje) wat rangeer werk kan doen. Hierbij moet dat dan niet altijd zo efficient mogelijk, maar een paar extra bewegingen om iets voor elkaar te krijgen is dan juiste wel leuk.

Nu heb ik een relatief klein ontwerpje gemaakt:

Idee hierachter. Links iets van opstel sporen, misschien met een kleine loods. Rechts het middenspoor is voor aanvoer en afvoer van de wagens, en gaat dus vandaar naar het nabijgelegen station. Beetje afhankelijk van de wagen zouden er dan 2 of 3 wagens kunnen staan.
Een lok kan daar een wagen oppakken, naar het midden rijden, lok omrijden, andere kant aanhaken en naar het achterste spoor rijden. Vandaar het fabrieksterein op duwen en daar laten voor laden. Ik denk dat daar max plaats is voor 2 wagens.

Het spoor rechts boven laat max 1 lok en wagen toe, dus moet per wagen weggezet worden voor extra bewegingen.
Als de wagens beladen zijn kunnen ze in omgekeerde volgorde weer klaar gezet worden op het middenste spoor voor vertrek.

Op het onderste spoor rechts kan dan nog wat lokverzorging, water halen en kolen bij laden.
Al is dast misschien realistischer als dat aan de linkerkant op het voorste spoor gedaan kan worden.
Dan zou dat onderste spoor rechts nog een extra opstel spoor kunnen worden voor 1 of 2 wagens.

Wat ruimte betreft heb ik niet veel meer, 5.3 lang ongeveer. een kleine 35 tot 40cm breed, waarbij ik aan de uiteinden iets breeder zou kunnen gaan. op ongeveer 1.6 van links zit daar nog een extra balk waardoor ik daar net genoeg ruimte heb voor 1 spoor er voor langs. ( het blokje in de tekening )
Dit geeft niet veel mogelijkheden, maar op deze manier is er voor een lok wel wat te doen met wagens heen en weer rijden. Zelfs met 2 loks, waar bij de ene lok de wagens klaarzet, en de tweede lok de wagens ophaalt voor verplaatsing naar de fabriek.
En zo nu en dan met de lok naar de lokverzorging. Eventueel kan er daar ook een keer een wagen heen voor brengen nieuwe kolen, of 1 met onderdelen naar de loods met materiaal voor onderhoud.

Is natuurijk niet optimaal die ruimte, en heb het ook nog niet voor elkaar.
Opmerkingen en verbeterpunten zijn natuurlijk welkom, laat maar horen.

Groet,
Roelco

Marc tramt

• Offline Offline
Re: baanplan voor wat rangeerwerk in spoor 1
« Reactie #1 Gepost op: 14 March 2024, 17:05:33 »
Altijd goed, een rangeerbaantje!  (y)
Ik heb wel het idee dat je wat optimistisch bent qua bruikbaarheid van de sporen. Het omloopspoor in het midden heeft een recht stuk van 20cm, als ik de hokjes tel. Een ordinaire doorsnee G10 wagon in spoor 1 is al 29cm lang dus daar kun je eigenlijk maar net omheen, en dan aankoppelen in de boog naar de wissel.
Ik zou bijvoorbeeld de twee sporen uit de locloods door laten lopen tot aan het derde wissel van rechts, en daar één overloop mogelijkheid in zetten. Dat levert nuttige opstellengte op en maakt het sporenplan rustiger en kost net zo veel wissels. Zo ongeveer:

------------\---------------\
-------------\---------------\------------=
No dress rehearsel, this is our life.

Jwvp

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 14 March 2024, 17:13:30 »
Leuk topic, ga het volgen.

Misschien kijken of je een inglenook plan kwijt kunt met eventueel een lokloods?

rjr

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 14 March 2024, 20:37:38 »
Mark,

Ik moet inderdaad nog kijken hoe het in de praktijk uitpakt met de ruimte om daar om te lopen, had hier ook niet echt aan gedacht, alleen gekeken naar dat langere spoor onder, maar ja, de lok moet er in de bochten van de wissels natuurlijk wel langs kunnen.

Wat jij aangeeft zou mooier zijn, maar gaat niet werken, net boven het tweede wissel van links is een klein blauw blokje getekend. Daar zit een balk dus daar kan ik niet recht door steken. Dat tweede wissel kan ook niet verder naar links, misschien moet het zelfs wel iets verder naar rechts om daar in de bocht goed langs te komen :(.

Maar dan moet ik eerst eens wat wissels zien te krijgen. , of 1 wissel met tegenbocht, dan kan ik dat deel wel uittesten.
En gezien die prijzen gaat het nog wel even duren voor ik dit hele plan heb liggen. Maar als je iets een plan hebt kun je beetje gerichter zoeken naar materiaal :).

Bedankt in elk geval voor het meedenken,
Roelco

phdirk

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 14 March 2024, 20:58:27 »
Hallo Roelco,

Leuke opzet. Kun je het geheel niet voor de balk langs laten lopen. Dan kun je het idee van Mark wel realiseren en krijg je wat meer mogelijkheden.
Met beste groeten,

Dirk Meijer

Ferry As

• Spoor 1 en een beetje TT
  • Offline Offline
  • **
« Reactie #5 Gepost op: 14 March 2024, 21:28:34 »
Hallo Roelco,

Altijd leuk, initiatieven in Spoor 1   :)

Zoals al opgemerkt, ook ik zou die 2 wissels in het midden weglaten. Het geeft een onrustig beeld, zit meer in de weg dan dat het iets toevoegt en eigenlijk ook niet echt realistisch.

Het onderstaande ff in Anyrail opgezet, nagenoeg hetzelfde maar op deze wijze heb je wel meer lengte op de sporen waarmee je iets kunt.

Ook die driewegwissel weggelaten, ondingen  ;)

Met deze lengte van ruim 5 meter kan je echt leuke dingen doen !

Ben benieuwd !  Veel plezier met het plannen !

« Laatst bewerkt op: 14 March 2024, 21:31:28 door Ferry As »

Ad Cleijsen

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 14 March 2024, 21:53:17 »
Mooi plan,
En goed dat je het klein houd, ben zelf eerst te groot begonnen.

Nu kleiner en ook wat eenvoudig rangeerwerk, maar niet zo gedegen als dit.

Compliment dus.
gr. Ad

rjr

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 14 March 2024, 22:24:26 »
Ferry,

Bedankt voor het meedenken, zeker ook de ervaring met een driewegwissel.
Dat plan wat jij daar hebt had ik in eerste instantie ook in gedachte, maar dan zit ik met de vraag. Hoe krijg ik de lok aan de andere kant van de wagen?

Dit met het idee om de wagen van het middenspoor rechts, naar het bovenste spoor naar links weg te zetten?
Of dat moet dan echt een achtie van 2 loks worden. Mischien ook niet verkeerd.

Je hebt hierin volgens mij wel ook de ruimere wissels genomen. Dat oogt wel mooier/rustiger.

Dirk,

Nee dat kan niet. Het idee is deze ruim boven mijn H0 baan te plaatsen. En daar zit het looppad voor mijn H0 baan. Als ik dus verder naar voren ga komen kan ik er niet meer voorlangs lopen om er bij te kunnen. En ik wil met de "echte" koppelingen werken. Dus dan moet ik zelf aan en afkoppelen.

Roelco

Ferry As

• Offline Offline
  • **
« Reactie #8 Gepost op: 14 March 2024, 22:35:37 »
Hm, mja.... Met 2 lokjes kan het wel maar ja...  een Kofje en bijv. een V60 is wel errug leuk  ;)

Zal nog eens m'n gedachten erover laten gaan. Nu wel iets meer een beeld wat je bedoeling is  :)

Klopt, in dit voorbeeld zitten de 10 graden wissels , niet de uit 2 stukken bestaande 15 graden wissels.

Grt

Ferry

FritsT

• Offline Offline
    • nulpunt
« Reactie #9 Gepost op: 14 March 2024, 23:20:56 »
Of met een Sik.
Of met 2 Sikken 
Of met een Oersik
Of met ....................
« Laatst bewerkt op: 14 March 2024, 23:23:41 door FritsT »

rjr

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 14 March 2024, 23:49:35 »
ik heb op moment 2 stoomloks: BR 50 2341 en de 91 1362.
Rangeer werk wilde ik met de 91 doen, de 50er zou er dan op bezoek zijn. In een loods voor wat werkzaamheden, en zo nu en dan water en kolen halen. En misschien eens een wagen weg zetten.

Wat tijdperk betreft zit ik dan aan tijdperk 3, waarbij de 91 nog wat langer mee gaat als lokale rangeer lok.
Wat fabriek betreft, de Lanz Bulldog fabriek, aangezien ik een platte wagen heb met 2 van die trekkers er op. 
Maar die kan ik ook wel elders kwijt, Dus als er wat anders goeds langskomt blijft dat natuurlijk ook een optie.

En wat er in de toekomst nog bij gaat komen? geen idee, al zal de nadruk op stoom blijven liggen, En voorlopig eerst wat wissels dus. Rechte rails heb ik op moment wel.

Roelco

Ferry As

• Offline Offline
  • **
« Reactie #11 Gepost op: 15 March 2024, 07:31:46 »
Nice !

De 50er was mijn eerste Spoor 1 loc en favoriet  :)

Maarre, een lange lijs als de 50er in combinatie met 15 graden wissels...  Het kan net maar daar is ook wel alles mee gezegd.

Iets erachter hangen kan al snel problemen geven ivm overbuffering

Grt.

Ferry

rjr

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 15 March 2024, 08:32:50 »
Is ook mijn eerste :) Al kwam de 91er er wel snel achteraan.

Hij zou door een straal van 1020 moeten kunnen, dus heb ik gezocht naar wissels met een grotere straal, en die ik gekozen had staat een straal van 1239, dus dacht, dat moet kunnen, heb ik een beetje over zelfs.
Maar geen ervaring mee. Vandaar dat ik het baanplan toch even post hier voor dit soort advies van anderen.

Dan misschien toch kijken naar een baanplan met wat ruimtere wissels, in elk geval voor die waar de 50er eventueel gebruik van zou gaan maken. Liever iets minder rijmogelijkheden zonder problemen.

Bedankt,
Roelco

Basilicum

• Prae-adviseur
  • Offline Offline
    • Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #13 Gepost op: 15 March 2024, 09:16:26 »
Ik ben het met Ferry eens: de gekozen boogstraal is erg klein, zeker als daar een gevaarte als een 50er ingezet gaat worden. Toen ik baanplannen ging maken voor spoor 1 wilde ik niet de kleinst mogelijke boogstraal, maar de grootst mogelijke. Zoals reeds aangehaald wordt de kans op overbuffering kleiner. Bovendien zijn grotere stralen esthetisch veel mooier dan een bocht, waarmee een tram al moeite mee heeft.
Een omloopmogelijkheid is uiteraard praktisch, maar niet noodzakelijk, zeker met twee (rangeer-) locomotieven. KM1 komt met een heroplage van de Kö 1. De prijs is – in mijn ogen – erg vriendelijk. Wellicht kan die als tweede rangeerloc ingezet gaan worden.

Groet,
Bas

spoorijzer

• Offline Offline
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
« Reactie #14 Gepost op: 15 March 2024, 10:12:28 »
Ik snap dat je graag wilt omlopen. Wat je zou kunnen doen is in het plan van Ferry het bovenste spoor in het middel doortrekken naar de locloods en daar met een wissel verbinden. Dan kan je (wel via de locloods) omlopen. Enige nadeel is dat je 2 paralelle sporen krijgt, wat misschien minder fraai oogt. Dat kan je oplossen door.

1. Het onderste spoor links juist naar beneden te laten klikken (bv dat rechtsleidende wissel vervangen door een linksleidend wissel, zodat het spoor naar voren uitsteekt (kan dat met de ruimte?).

2. Optisch de sporen verschillend te maken, bv het achterste spoor in stelconplaten te leggen en het voorste juist gewoon als ballast spoor (of juist andersom).

Het is een compromis vanwege de ruimte, maar juist het omlopen maakt veel meer rangeerbeweging mogelijk. Zeker ook met 2 locs.

Groeten,
Rogier