Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
Vandaag
om 22:53:59
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 22:46:32
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer
door
MarcoK1999
Vandaag
om 22:40:55
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
MOVisser
Vandaag
om 22:36:27
BR-18.6 Schaal-0.
door
FritsT
Vandaag
om 22:32:27
Module vliegveld Jan van Mourik
door
MOVisser
Vandaag
om 22:30:41
Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
door
JoopSpoort
Vandaag
om 22:07:12
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 21:55:03
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
JoopSpoort
Vandaag
om 21:51:14
Da's Daz 2
door
Huup
Vandaag
om 21:29:45
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief
door
hmmglaser
Vandaag
om 21:24:37
Sfeer op je modelbaan
door
Frank 123
Vandaag
om 21:18:17
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE
door
Rob Bennis
Vandaag
om 21:09:11
Raadplaatje
door
GerardvV
Vandaag
om 21:05:54
Roco 70788 2400 met Zimo MX645 acceleratie settings
door
Spoolder1972
Vandaag
om 21:01:35
Camp 3
door
Ronald Halma
Vandaag
om 21:00:28
YaMoRC YD8248 Servodecoder
door
Karst Drenth
Vandaag
om 20:48:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
BartvD
Vandaag
om 20:45:15
Overzicht "Het is Weekend" foto's!
door
puntenglijder
Vandaag
om 20:39:54
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
puntenglijder
Vandaag
om 20:32:53
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht
door
hmmglaser
Vandaag
om 20:30:09
Aanpassen baanplan bestaande baan
door
JoopSpoort
Vandaag
om 18:31:31
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
door
Bob11
Vandaag
om 18:15:35
Bahnstrecke 5867
door
Frank 123
Vandaag
om 18:05:41
Mooi weer om buiten te spelen
door
sncf231e
Vandaag
om 17:22:12
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje
door
Tjalling
Vandaag
om 16:27:55
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie.
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 15:06:26
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
dh3201
Vandaag
om 13:51:22
Aansturen verlichting Exact-Train ICR
door
VAM65
Vandaag
om 13:34:11
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2
door
Frank 123
Vandaag
om 13:25:09
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen
|
baanplan voor wat rangeerwerk in spoor 1
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omlaag
Auteur
Topic: baanplan voor wat rangeerwerk in spoor 1 (gelezen 3903 keer)
rjr
baanplan voor wat rangeerwerk in spoor 1
«
Gepost op:
14 March 2024, 16:36:00 »
Hallo,
Naast bij baan in H0 heeft spoor 1 mij altijd aangetrokken. Op een beurs kan ik heel lang kijken bij z'n baan, zelfs ( of misschien wel juist) bij een kleine baan met wat vooruit en achteruit rijden.
Dus ben ik aan het dromen gegaan naar wat voor mogelijkheden ik zou hebben. Het gaat mij er niet om dat ik lange afstanden kan rijden, maar met 1 of 2 stoomloks (of een kofje) wat rangeer werk kan doen. Hierbij moet dat dan niet altijd zo efficient mogelijk, maar een paar extra bewegingen om iets voor elkaar te krijgen is dan juiste wel leuk.
Nu heb ik een relatief klein ontwerpje gemaakt:
Idee hierachter. Links iets van opstel sporen, misschien met een kleine loods. Rechts het middenspoor is voor aanvoer en afvoer van de wagens, en gaat dus vandaar naar het nabijgelegen station. Beetje afhankelijk van de wagen zouden er dan 2 of 3 wagens kunnen staan.
Een lok kan daar een wagen oppakken, naar het midden rijden, lok omrijden, andere kant aanhaken en naar het achterste spoor rijden. Vandaar het fabrieksterein op duwen en daar laten voor laden. Ik denk dat daar max plaats is voor 2 wagens.
Het spoor rechts boven laat max 1 lok en wagen toe, dus moet per wagen weggezet worden voor extra bewegingen.
Als de wagens beladen zijn kunnen ze in omgekeerde volgorde weer klaar gezet worden op het middenste spoor voor vertrek.
Op het onderste spoor rechts kan dan nog wat lokverzorging, water halen en kolen bij laden.
Al is dast misschien realistischer als dat aan de linkerkant op het voorste spoor gedaan kan worden.
Dan zou dat onderste spoor rechts nog een extra opstel spoor kunnen worden voor 1 of 2 wagens.
Wat ruimte betreft heb ik niet veel meer, 5.3 lang ongeveer. een kleine 35 tot 40cm breed, waarbij ik aan de uiteinden iets breeder zou kunnen gaan. op ongeveer 1.6 van links zit daar nog een extra balk waardoor ik daar net genoeg ruimte heb voor 1 spoor er voor langs. ( het blokje in de tekening )
Dit geeft niet veel mogelijkheden, maar op deze manier is er voor een lok wel wat te doen met wagens heen en weer rijden. Zelfs met 2 loks, waar bij de ene lok de wagens klaarzet, en de tweede lok de wagens ophaalt voor verplaatsing naar de fabriek.
En zo nu en dan met de lok naar de lokverzorging. Eventueel kan er daar ook een keer een wagen heen voor brengen nieuwe kolen, of 1 met onderdelen naar de loods met materiaal voor onderhoud.
Is natuurijk niet optimaal die ruimte, en heb het ook nog niet voor elkaar.
Opmerkingen en verbeterpunten zijn natuurlijk welkom, laat maar horen.
Groet,
Roelco
Marc tramt
Re: baanplan voor wat rangeerwerk in spoor 1
«
Reactie #1 Gepost op:
14 March 2024, 17:05:33 »
Altijd goed, een rangeerbaantje!
Ik heb wel het idee dat je wat optimistisch bent qua bruikbaarheid van de sporen. Het omloopspoor in het midden heeft een recht stuk van 20cm, als ik de hokjes tel. Een ordinaire doorsnee G10 wagon in spoor 1 is al 29cm lang dus daar kun je eigenlijk maar net omheen, en dan aankoppelen in de boog naar de wissel.
Ik zou bijvoorbeeld de twee sporen uit de locloods door laten lopen tot aan het derde wissel van rechts, en daar één overloop mogelijkheid in zetten. Dat levert nuttige opstellengte op en maakt het sporenplan rustiger en kost net zo veel wissels. Zo ongeveer:
------------\---------------\
-------------\---------------\------------=
No dress rehearsel, this is our life.
Jwvp
Nieuwe gebruiker
«
Reactie #2 Gepost op:
14 March 2024, 17:13:30 »
Leuk topic, ga het volgen.
Misschien kijken of je een inglenook plan kwijt kunt met eventueel een lokloods?
rjr
«
Reactie #3 Gepost op:
14 March 2024, 20:37:38 »
Mark,
Ik moet inderdaad nog kijken hoe het in de praktijk uitpakt met de ruimte om daar om te lopen, had hier ook niet echt aan gedacht, alleen gekeken naar dat langere spoor onder, maar ja, de lok moet er in de bochten van de wissels natuurlijk wel langs kunnen.
Wat jij aangeeft zou mooier zijn, maar gaat niet werken, net boven het tweede wissel van links is een klein blauw blokje getekend. Daar zit een balk dus daar kan ik niet recht door steken. Dat tweede wissel kan ook niet verder naar links, misschien moet het zelfs wel iets verder naar rechts om daar in de bocht goed langs te komen
.
Maar dan moet ik eerst eens wat wissels zien te krijgen. , of 1 wissel met tegenbocht, dan kan ik dat deel wel uittesten.
En gezien die prijzen gaat het nog wel even duren voor ik dit hele plan heb liggen. Maar als je iets een plan hebt kun je beetje gerichter zoeken naar materiaal
.
Bedankt in elk geval voor het meedenken,
Roelco
phdirk
«
Reactie #4 Gepost op:
14 March 2024, 20:58:27 »
Hallo Roelco,
Leuke opzet. Kun je het geheel niet voor de balk langs laten lopen. Dan kun je het idee van Mark wel realiseren en krijg je wat meer mogelijkheden.
Met beste groeten,
Dirk Meijer
Ferry As
Spoor 1 en een beetje TT
**
«
Reactie #5 Gepost op:
14 March 2024, 21:28:34 »
Hallo Roelco,
Altijd leuk, initiatieven in Spoor 1
Zoals al opgemerkt, ook ik zou die 2 wissels in het midden weglaten. Het geeft een onrustig beeld, zit meer in de weg dan dat het iets toevoegt en eigenlijk ook niet echt realistisch.
Het onderstaande ff in Anyrail opgezet, nagenoeg hetzelfde maar op deze wijze heb je wel meer lengte op de sporen waarmee je iets kunt.
Ook die driewegwissel weggelaten, ondingen
Met deze lengte van ruim 5 meter kan je echt leuke dingen doen !
Ben benieuwd ! Veel plezier met het plannen !
«
Laatst bewerkt op: 14 March 2024, 21:31:28 door Ferry As
»
Ad Cleijsen
«
Reactie #6 Gepost op:
14 March 2024, 21:53:17 »
Mooi plan,
En goed dat je het klein houd, ben zelf eerst te groot begonnen.
Nu kleiner en ook wat eenvoudig rangeerwerk, maar niet zo gedegen als dit.
Compliment dus.
gr. Ad
rjr
«
Reactie #7 Gepost op:
14 March 2024, 22:24:26 »
Ferry,
Bedankt voor het meedenken, zeker ook de ervaring met een driewegwissel.
Dat plan wat jij daar hebt had ik in eerste instantie ook in gedachte, maar dan zit ik met de vraag. Hoe krijg ik de lok aan de andere kant van de wagen?
Dit met het idee om de wagen van het middenspoor rechts, naar het bovenste spoor naar links weg te zetten?
Of dat moet dan echt een achtie van 2 loks worden. Mischien ook niet verkeerd.
Je hebt hierin volgens mij wel ook de ruimere wissels genomen. Dat oogt wel mooier/rustiger.
Dirk,
Nee dat kan niet. Het idee is deze ruim boven mijn H0 baan te plaatsen. En daar zit het looppad voor mijn H0 baan. Als ik dus verder naar voren ga komen kan ik er niet meer voorlangs lopen om er bij te kunnen. En ik wil met de "echte" koppelingen werken. Dus dan moet ik zelf aan en afkoppelen.
Roelco
Ferry As
Spoor 1 en een beetje TT
**
«
Reactie #8 Gepost op:
14 March 2024, 22:35:37 »
Hm, mja.... Met 2 lokjes kan het wel maar ja... een Kofje en bijv. een V60 is wel errug leuk
Zal nog eens m'n gedachten erover laten gaan. Nu wel iets meer een beeld wat je bedoeling is
Klopt, in dit voorbeeld zitten de 10 graden wissels , niet de uit 2 stukken bestaande 15 graden wissels.
Grt
Ferry
FritsT
«
Reactie #9 Gepost op:
14 March 2024, 23:20:56 »
Of met een Sik.
Of met 2 Sikken
Of met een Oersik
Of met ....................
«
Laatst bewerkt op: 14 March 2024, 23:23:41 door FritsT
»
rjr
«
Reactie #10 Gepost op:
14 March 2024, 23:49:35 »
ik heb op moment 2 stoomloks: BR 50 2341 en de 91 1362.
Rangeer werk wilde ik met de 91 doen, de 50er zou er dan op bezoek zijn. In een loods voor wat werkzaamheden, en zo nu en dan water en kolen halen. En misschien eens een wagen weg zetten.
Wat tijdperk betreft zit ik dan aan tijdperk 3, waarbij de 91 nog wat langer mee gaat als lokale rangeer lok.
Wat fabriek betreft, de Lanz Bulldog fabriek, aangezien ik een platte wagen heb met 2 van die trekkers er op.
Maar die kan ik ook wel elders kwijt, Dus als er wat anders goeds langskomt blijft dat natuurlijk ook een optie.
En wat er in de toekomst nog bij gaat komen? geen idee, al zal de nadruk op stoom blijven liggen, En voorlopig eerst wat wissels dus. Rechte rails heb ik op moment wel.
Roelco
Ferry As
Spoor 1 en een beetje TT
**
«
Reactie #11 Gepost op:
15 March 2024, 07:31:46 »
Nice !
De 50er was mijn eerste Spoor 1 loc en favoriet
Maarre, een lange lijs als de 50er in combinatie met 15 graden wissels... Het kan net maar daar is ook wel alles mee gezegd.
Iets erachter hangen kan al snel problemen geven ivm overbuffering
Grt.
Ferry
rjr
«
Reactie #12 Gepost op:
15 March 2024, 08:32:50 »
Is ook mijn eerste
Al kwam de 91er er wel snel achteraan.
Hij zou door een straal van 1020 moeten kunnen, dus heb ik gezocht naar wissels met een grotere straal, en die ik gekozen had staat een straal van 1239, dus dacht, dat moet kunnen, heb ik een beetje over zelfs.
Maar geen ervaring mee. Vandaar dat ik het baanplan toch even post hier voor dit soort advies van anderen.
Dan misschien toch kijken naar een baanplan met wat ruimtere wissels, in elk geval voor die waar de 50er eventueel gebruik van zou gaan maken. Liever iets minder rijmogelijkheden zonder problemen.
Bedankt,
Roelco
Basilicum
Prae-adviseur
«
Reactie #13 Gepost op:
15 March 2024, 09:16:26 »
Ik ben het met Ferry eens: de gekozen boogstraal is erg klein, zeker als daar een gevaarte als een 50er ingezet gaat worden. Toen ik baanplannen ging maken voor spoor 1 wilde ik niet de kleinst mogelijke boogstraal, maar de grootst mogelijke. Zoals reeds aangehaald wordt de kans op overbuffering kleiner. Bovendien zijn grotere stralen esthetisch veel mooier dan een bocht, waarmee een tram al moeite mee heeft.
Een omloopmogelijkheid is uiteraard praktisch, maar niet noodzakelijk, zeker met twee (rangeer-) locomotieven. KM1 komt met een heroplage van de Kö 1. De prijs is – in mijn ogen – erg vriendelijk. Wellicht kan die als tweede rangeerloc ingezet gaan worden.
Groet,
Bas
Deining in Dönsdorf
•
Dahinterhofen im Bau
spoorijzer
«
Reactie #14 Gepost op:
15 March 2024, 10:12:28 »
Ik snap dat je graag wilt omlopen. Wat je zou kunnen doen is in het plan van Ferry het bovenste spoor in het middel doortrekken naar de locloods en daar met een wissel verbinden. Dan kan je (wel via de locloods) omlopen. Enige nadeel is dat je 2 paralelle sporen krijgt, wat misschien minder fraai oogt. Dat kan je oplossen door.
1. Het onderste spoor links juist naar beneden te laten klikken (bv dat rechtsleidende wissel vervangen door een linksleidend wissel, zodat het spoor naar voren uitsteekt (kan dat met de ruimte?).
2. Optisch de sporen verschillend te maken, bv het achterste spoor in stelconplaten te leggen en het voorste juist gewoon als ballast spoor (of juist andersom).
Het is een compromis vanwege de ruimte, maar juist het omlopen maakt veel meer rangeerbeweging mogelijk. Zeker ook met 2 locs.
Groeten,
Rogier
www.spoorijzer.nl
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2