Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Benjamin92
Vandaag om 01:36:24
Her-(her-)beginnen door J. Brans
Vandaag om 01:21:37
Grootspoor in Frankrijk door Thom
Vandaag om 01:08:43
Wat was jullie allereerste loc? door Syb030
Vandaag om 00:58:56
booster vraag door Martin Domburg
Vandaag om 00:33:22
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Joz
Vandaag om 00:04:18
Op zoek naar ns-seinvleugels in ho door jandcargo
06 August 2025, 23:55:24
't Boemeltje door MOVisser
06 August 2025, 22:56:43
Göhrener Viaduct door MOVisser
06 August 2025, 22:53:48
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
06 August 2025, 22:36:12
Terugverende koppeling door phdirk
06 August 2025, 22:23:02
Update: baan in de tropen door Arjen52
06 August 2025, 22:21:37
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
06 August 2025, 22:12:23
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Vislijn
06 August 2025, 22:02:52
Met welke tang knip je verenstaal? door Ronaldk
06 August 2025, 21:50:59
US diorama in H0 door 741230
06 August 2025, 21:07:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door 741230
06 August 2025, 21:06:11
De fabriek - Spoor 0 door Huup
06 August 2025, 20:48:34
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door RobbertJan
06 August 2025, 20:14:08
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
06 August 2025, 19:21:26
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
06 August 2025, 18:38:50
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
06 August 2025, 15:46:25
LS Models CIWL LX slaapwagens door willyTEE
06 August 2025, 15:33:50
Vreemd probleem door Treintje_komt_zo
06 August 2025, 13:14:28
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
06 August 2025, 13:02:05
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
06 August 2025, 12:41:02
Aachenau West door Wim Vink
06 August 2025, 12:41:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
06 August 2025, 12:37:12
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
06 August 2025, 12:22:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
06 August 2025, 11:09:35
  

Auteur Topic: Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54  (gelezen 3460 keer)

Duikeend

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 2574
Re: Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54
« Reactie #15 Gepost op: 09 March 2024, 10:54:10 »
aangepast  ;)
Groetjes, Ferenc

mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop

mamory

  • Offline Offline
  • Berichten: 133
Re: Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54
« Reactie #16 Gepost op: 09 March 2024, 19:35:57 »
Dat is mij helemaal ontgaan  :o

Goed gezien PaulDg ! (y)

Dank voor de mooie opname Rob......daar kan ik niet genoeg van zien.
Op Flickr.com staan genoeg mooie plaatjes van Mat'46, ook hier in het Zuiden des lands.

Straks nog maar eens ff kijken  ;D
Met vriendelijke groet, Mario Amory

'Modelspoor': de kunst van het creëren van chaos en vertraging in schaal 1:87

Zuid-Limburgse nevenlijn (Miljoenenlijn) en het verdwenen Mijnspoor.

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7485
Re: Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54
« Reactie #17 Gepost op: 09 March 2024, 22:15:44 »
https://m.soundcloud.com/dick-1952/interieur-treinstel-matr-36

Deze is hier wel eens voorbij gekomen. Doet mij sterk aan de hondekop denken. Volgens mij is er weinig verschil
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3982
Re: Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54
« Reactie #18 Gepost op: 10 March 2024, 11:30:39 »
Ik vind het een mooi geluid,ik krijg het niet harder helaas.
Ik heb in begin jaren 60 nog opnames gemaakt met mijn Uher Report S gemaakt in een trein   Mat 40 ,de 403 of zo van Utrecht CS naar Hilversum.
Jammer genoeg zat er een jongetje vlakbij  mij te hoesten.  :(
De opname heb ik niet meer ,zoek geraakt  .
Ook een zelfde soort opname gemaakt in een Mat 40 stel ,in de bagage afd. toen ik bij NS werkte  ,bij de (Niet bediende )  cabine ,dan hoor je de snelheidsmeter ook  nog tikken.  :D
Heb ik ook niet meer.
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4059
Re: Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'45
« Reactie #19 Gepost op: 18 March 2024, 20:44:48 »
Type elektromotoren waren hetzelfde. Schakelsysteem volgens mij ook. Het aanzetgeluid was heel vergelijkbaar. Ik heb ooit een mat'36 geluid gehoord op SoundCloud wat ook heel vergelijkbaar was.

Persoonlijk zie ik de meerwaarde van sound in een elektrisch treinstel echt niet. Het klinkt sowieso al nooit echt en het eigen motortje plus aandrijving komt vaak nog best aardig in de buurt.
Helemaal het zelfde waren de tractiemotoren van beide zeker niet, de zwakveldschakelingen van beide waren namelijk anders geconstrueerd.

Het zal kwa geluid misschien de wereld niet schelen, maar een verschil kan er wel degelijk inzitten en technisch uitwisselbaar waren de tractiemotoren van beide danook niet.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3982
Re: Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54
« Reactie #20 Gepost op: 18 March 2024, 21:39:27 »
Het geluid wat je hoort als een electrische trein optrekt zijn de tandwielen op de motor en wielas.

Hoe dat zit bij de verschillende stroomlijnstellen  maar ook Mat 24 en de eloks 1000,1100 , 1200 en 1300 weet ik niet ,de een heeft rechte tanden ,de andere schuine tanden zoals een 1000 heeft.                                maar ook de treinen van De Londense Underground  treinen maken een vergelijkbaar geluid.
Soms denk ik wel eens dat hoe ouder het treistel is ,hoe duidelijker het geluid is ,maar  het kan eigenlijk niet kloppen want bij een revisie worden er toch andere wielstellen ingezet.
Kortom: De typische  optrekgeluiden zijn bijna allemaal hetzelfde. ;D
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4059
Re: Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54
« Reactie #21 Gepost op: 19 March 2024, 02:40:57 »
Vergis je niet, wielstellen en tandwielkasten gaan zelf ook op revisie die veelal bestaat uit een controle van de betrokken componenten. Voldoende ze nog steeds aan de norm dan komt een object gewoon weer terug in omloop.

Zo krijgen wielstellen natuurlijk vaak nieuwe wielen of wielbanden vanwege de slijtage daarvan, maar zijn lagers en asstokken vaak vele tien tallen jaren oud. Door het doorwisselen soms zelfs ouder dan het materieel waaronder ze zich bevinden :)

mamory

  • Offline Offline
  • Berichten: 133
Re: Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54
« Reactie #22 Gepost op: 19 March 2024, 13:28:54 »
https://m.soundcloud.com/dick-1952/interieur-treinstel-matr-36

Deze is hier wel eens voorbij gekomen. Doet mij sterk aan de hondekop denken. Volgens mij is er weinig verschil


Lijkt in mijn beleving ook erg op het geluid van de Mat'64, ook zo'n typisch mechanisch geluid.

Gr
Mario
« Laatst bewerkt op: 19 March 2024, 17:00:02 door Duikeend »
Met vriendelijke groet, Mario Amory

'Modelspoor': de kunst van het creëren van chaos en vertraging in schaal 1:87

Zuid-Limburgse nevenlijn (Miljoenenlijn) en het verdwenen Mijnspoor.

Rob Bennis

  • Stroomlijners, mijn favorieten
  • Offline Offline
  • Berichten: 1129
    • Mijn YouTube filmpjes
Re: Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54
« Reactie #23 Gepost op: 28 March 2024, 21:54:12 »
Ik ken iemand die vertelde dat een stroomlijntreinstel eigenlijk elektrisch gezien een blokkendoos is. Het motorgeluid wordt hoofdzakelelijk bepaald door de rechte vertanding van de aandrijving. En dat typische geluid hoor je dan ook bij de blokkendoos.
Luister maar https://youtu.be/kR4U91YVIx8?si=5XlmgTNWpr9jJobF Het is een opname vanuit de Velsertunnel.

Rob
 
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

YouTube
Mat 46
Mat 40

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3982
Re: Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54
« Reactie #24 Gepost op: 29 March 2024, 14:27:30 »
Dat klopt  , het is gewoon een analoog geregelde electromotor met weerstanden geregeld, de aandrijving is met rechte tanden.
Als je het geluid zo hoort ,hoor je eigenlijk twee motoren draaien  met een iets verschillend toerental (Door de niet gelijke wieldiameters) zodat je een zweving horen kan.
  Alle op een derfelijke maner gebouwde treinstellen   maken hetzelfde geluid.

Bij de tegenwoordige draaistroom aandrijvingen hoor je heel wat anders ,al hoor je soms ook de tandwielen nog wel, de VIRM stellen.
Hoe het geluid bij schuine vertanding is ,weet ik niet ,mss hebben Eloks een ander geluid .mss zachter? ;)
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen