Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Pendel module Viessmann 5214 door R1954
Vandaag om 11:58:27
Arnold N 2543 rookgenerator door Gabriƫl Bergsma
Vandaag om 11:40:37
Piko 2025 door Huup
Vandaag om 11:38:55
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Loki
Vandaag om 11:28:56
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 11:12:26
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 11:07:26
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 11:03:14
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Pauldg
Vandaag om 10:47:13
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Paulus
Vandaag om 10:36:46
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 10:33:28
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door Ben
Vandaag om 10:08:51
Zaterdag 25 oktober Modelspoorbeurs Lisse door ca.gorter
Vandaag om 09:55:20
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Rob Ellerman
Vandaag om 09:48:02
Open Verkoop Dag MSV M&A door Noud48
Vandaag om 09:41:44
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Blausee-Mitholz
Vandaag om 09:34:48
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 09:29:21
Aandrijving metro gezocht door Pauldg
Vandaag om 09:20:28
Modeltreinenbeurzen door ca.gorter
Vandaag om 08:51:58
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans1963
21 October 2025, 22:25:44
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
21 October 2025, 21:58:43
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
21 October 2025, 21:50:20
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
21 October 2025, 21:43:51
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric v C
21 October 2025, 21:04:46
Project seaside Germany door Ronald Halma
21 October 2025, 20:51:01
Omgeving Frankfurt am Main door Hasenwald
21 October 2025, 19:51:28
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
21 October 2025, 19:37:55
ik mis al een poos door jerrytrein
21 October 2025, 19:29:23
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
21 October 2025, 19:10:36
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door gtw6016
21 October 2025, 18:41:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Paul1969
21 October 2025, 17:57:42
  

Auteur Topic: NS6000 voor Kranenberg  (gelezen 19113 keer)

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2370
NS6000 voor Kranenberg
« Gepost op: 07 March 2024, 15:41:17 »
Een nieuwe aanwinst, via Catawiki nog een DJH kit van de NS6000 verkregen.



Die ga ik de komende tijd proberen in elkaar te zetten. Verwacht geen supermodel, ik ga me niet meten met de superbouwers die hier ook actief zijn, maar zal proberen de kit te bouwen met de beperkte middelen en technieken die ik ook in het grijze verleden heb gebruikt.

Groet Meino
« Laatst bewerkt op: 07 March 2024, 17:07:40 door meino »

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2370
Re: NS6000 voor Kranenberg
« Reactie #1 Gepost op: 07 March 2024, 15:56:06 »
De kit heeft lang op de plank gelegen en was nog compleet gesealed. Helaas was dat sealen wel gebeurd in een vochtige omgeving. Want alle stalen assen waren stevig verroest.



Nadat ik ze een nachtje in de kruipolie had laten liggen kon ik de moertjes (op een na) los krijgen. Helaas een moer op de as met het tandwiel weigerde om los te komen. In de tussentijd nog wel contact gehad met DJH of er nog assen, vooral die met het tandwiel beschikbaar zijn. Daar nog geen reactie op gehad, dus nog even afwachten.
Ondertussen even in mijn voorraad oud spul gezocht, want ik dacht dat ik nog wel ergens Romford asjes had liggen, ooit aangeschaft in de 90er jaren om oude Keyser kits met nieuwe wielen uit te rusten. Ik had dus nog bruikbare asjes. Met wat kracht, kon ik met een pullytrekker het tandwiel van de verroeste as afkrijgen en op een "nieuwe" as drukken. Dat lijkt dus opgelost.



Ook de loopassen waren stevig verroest.



Die schoongemaakt met korrel 800 en daarna gepolijst met korrel 3000 schuurpapier, die lijken mij ook weer bruikbaar. Mocht ik daar toch problemen mee krijgen dan heb ik nog wel 4 assen met wielen, ooit bij Scalelink aangeschaft, alhoewel ik de door DJH geleverde wielen mooier vind.

Groet Meino



FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11484
    • nulpunt
Re: NS6000 voor Kranenberg
« Reactie #2 Gepost op: 07 March 2024, 17:52:31 »
 (y)

Huup

  • Online Online
  • Berichten: 8866
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: NS6000 voor Kranenberg
« Reactie #3 Gepost op: 07 March 2024, 18:56:53 »
 (y)

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2968
  • Aachenau West
Re: NS6000 voor Kranenberg
« Reactie #4 Gepost op: 07 March 2024, 19:11:25 »
Mooie klus Meino. (y)

Ga ik graag volgen.

Groet, Bas

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2612
Re: NS6000 voor Kranenberg
« Reactie #5 Gepost op: 08 March 2024, 10:07:58 »
Meino,

Mooie aanwinst  (y) Ik ga je vorderingen graag volgen.

Verwacht geen supermodel, ik ga me niet meten met de superbouwers die hier ook actief zijn, maar zal proberen de kit te bouwen met de beperkte middelen en technieken die ik ook in het grijze verleden heb gebruikt.

Deze kit is goed te bouwen, ook als je geen superbouwer bent. Het is mij tenminste ook gelukt om er een goed model van te bakken (met zo'n 20 jaar minder ervaring dan ik nu heb). Gewoon rustig werken en goed kijken naar foto's van het grote voorbeeld.

Voor wat betreft de wielen: goede kans dat de roest vroeger of later terugkomt. Dus het lijkt mij zeker het overwegen waard om ze te vervangen.
Destijds had GM&S complete wielensets voor dit model. RP25, dus dat oogt ook nog eens een stuk beter dan de originele Romfort wielen.

Grtz, Ton
Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2370
Re: NS6000 voor Kranenberg
« Reactie #6 Gepost op: 08 March 2024, 10:35:41 »
Ton

de Romford wielen zelf zijn onberispelijk, het waren alleen de assen die zwaar verroest zijn. Die heb ik dus nu vervangen door betere uit mijn rommeldoos. Het afdraaien naar rp25 is geen probleem, dat heb ik al eerder gedaan. Overigens zijn de loopassen al rp25. Ik weet dat Piet wielen in he assortiment had, Alan Gibson wielen, voorzover ik weet zijn die niet meer leverbaar.

Groet Meino

Huup

  • Online Online
  • Berichten: 8866
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: NS6000 voor Kranenberg
« Reactie #7 Gepost op: 08 March 2024, 11:25:15 »
Die moet je zelf kwarteren. Kun je dat?

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2370
Re: NS6000 voor Kranenberg
« Reactie #8 Gepost op: 08 March 2024, 12:25:49 »
Nee, daarom blijf ik de Romford wielen gebruiken. Die kwarteren automatisch door de vierkante gaten en de einden van de assen.

Groet Meino

Huup

  • Online Online
  • Berichten: 8866
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: NS6000 voor Kranenberg
« Reactie #9 Gepost op: 08 March 2024, 12:38:00 »
Stuk makkelijker inderdaad.
Ik neem trowens aan dat beide merken in Engeland nog te bestellen zijn, voor het geval PP (GMenS ze niet meer voert.

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4512
Re: NS6000 voor Kranenberg
« Reactie #10 Gepost op: 08 March 2024, 15:35:36 »
Beste Meino,
Ben benieuwd naar jouw nieuwste aanwinst! Ziet er mooi uit!
vr gr Andre
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2370
Re: NS6000 voor Kranenberg
« Reactie #11 Gepost op: 08 March 2024, 16:10:08 »
Huup

Romford is nog te krijgen voor zover ik weet, De wielen van Alan Gibson helaas niet meer. Daar had Piet met zijn 6100 ook al een probleem mee.

Groet Meino

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3856
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: NS6000 voor Kranenberg
« Reactie #12 Gepost op: 08 March 2024, 23:24:06 »
Helaas was dat sealen wel gebeurd in een vochtige omgeving. Want alle stalen assen waren stevig verroest.
Groet Meino
Wanneer je de stalen assen na het ontroesten en polijsten in de zaponlak zet roesten ze niet meer.
Zaponlak is een beschermende afsluitende zeer dunne lak die niet vergeeld en daarom vaak op verzilverde en zilveren voorwerpen wordt gebruikt.
Omdat het zo dun opgebracht kan worden blijven de passingen van de assen gewoon goed in de lagerbussen.
Zaponlak is meestal verkrijgbaar in een flesje. Opbrengen met een watje dat de lak net geraakt heeft, zo kan je heel dun opbrengen.
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
178*hier
149* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26864
    • Pagina van klaas
Re: NS6000 voor Kranenberg
« Reactie #13 Gepost op: 09 March 2024, 11:54:07 »
Als de as in een lagerbus moet draaien, dan ligt het meer voor de hand om hem in te smeren met lagervet of zoiets.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2370
Re: NS6000 voor Kranenberg
« Reactie #14 Gepost op: 09 March 2024, 13:06:42 »
Dat gaat ook gebeuren, een klein drupje olie van Faller.

Groet Meino