Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

booster vraag door Montanbahn
Vandaag om 09:59:50
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door Karben
Vandaag om 09:57:48
Wat was jullie allereerste loc? door Montanbahn
Vandaag om 09:49:51
't Boemeltje door bask185
Vandaag om 09:41:11
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door spoorijzer
Vandaag om 09:21:34
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Montanbahn
Vandaag om 09:01:55
Bauarbeiten im gange door defender
Vandaag om 08:43:57
De fabriek - Spoor 0 door spoorijzer
Vandaag om 08:40:52
Terugverende koppeling door Trein033
Vandaag om 08:29:02
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MOVisser
Vandaag om 08:22:44
Her-(her-)beginnen door Ronaldk
Vandaag om 08:02:11
Op zoek naar ns-seinvleugels in ho door NS2408
Vandaag om 07:56:53
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Benjamin92
Vandaag om 01:36:24
Grootspoor in Frankrijk door Thom
Vandaag om 01:08:43
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Joz
Vandaag om 00:04:18
Göhrener Viaduct door MOVisser
06 August 2025, 22:53:48
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
06 August 2025, 22:36:12
Update: baan in de tropen door Arjen52
06 August 2025, 22:21:37
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Vislijn
06 August 2025, 22:02:52
Met welke tang knip je verenstaal? door Ronaldk
06 August 2025, 21:50:59
US diorama in H0 door 741230
06 August 2025, 21:07:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door 741230
06 August 2025, 21:06:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
06 August 2025, 19:21:26
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
06 August 2025, 18:38:50
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
06 August 2025, 15:46:25
LS Models CIWL LX slaapwagens door willyTEE
06 August 2025, 15:33:50
Vreemd probleem door Treintje_komt_zo
06 August 2025, 13:14:28
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
06 August 2025, 12:41:02
Aachenau West door Wim Vink
06 August 2025, 12:41:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
06 August 2025, 12:37:12

Auteur Topic: Spuitgieten in de hobbysfeer al haalbaar?  (gelezen 7120 keer)

Pauldg

• Offline Offline
Spuitgieten in de hobbysfeer al haalbaar?
« Gepost op: 05 March 2024, 13:16:15 »
'Vroeger' was het verhaal dat spuitgietwerk onbetaalbaar duur was. Een enkele mal maken kwam met een kostenplaatje van honderduizenden euro's. Vandaar dat alleen grootseriefabrikanten zich daar aan waagden en geen enkele kleinseriefabrikanten nooit. Dat Mastica het voor elkaar heeft gekregen was een prestatie!

Er is inmiddels van alles gebeurd. Productie in China en nieuwe ontwerptechnieken.... Ik vroeg mij daarom af of de spuitgiettechniek inmiddels al haalbaar is geworden voor (zeer) kleine series. Ik heb geen flauw idee hoe een mal wordt gemaakt, maar ik neem aan dat het een volautomatisch graveerprroces is op basis van 3D tekeningen.

Zonder kennis van zaken zou ik denken dat een bouwpakketje ala een Mastica plan-E  op basis van een zelf aangeleverde tekening toch haalbaar moet zijn voor een oplage van 500 a 1000 stuks met productie in het verre oosten.

Ik ben vast een paar elementen in de vergelijking aan het vergeten anders hadden we hier al initiatieven van gezien. En toch vraag ik mij af of 3D ontwerpen niet mogelijk in spuitgietproducten kan eindigen.

Mvg, Paul
« Laatst bewerkt op: 05 March 2024, 13:26:30 door Pauldg »
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

Blausee-Mitholz

• Offline Offline
Re: Spuitgieten in de hobbysfeer al haalbaar?
« Reactie #1 Gepost op: 05 March 2024, 13:30:20 »
Een matrijs moet je tegenwoordig op een 5-assige freesmachine in 1x kunnen maken.
Maar daar zal best nog wel een flink kostenplaatje aanhangen.

Mvg Johan

Duikeend

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 05 March 2024, 13:32:30 »
Ik heb een aantal jaar geleden met een bedrijf samen gewerkt die dat aan het opzetten waren.
dus een spuitgiet machine voor kleine oplages. Mijn klant had wat anders nodig en ik ben er eigenlijk nooit meer op terug gekomen..
moet daar wel ergens nog wat van hebben..

edit: even gegoogled en er is genoeg over te vinden:

Wat is spuitgieten op korte termijn?

Spuitgieten op korte termijn is een proces waarbij minder dure gereedschappen worden gebruikt voor kleinere hoeveelheden .
Het omzeilt het zojuist beschreven paradigma van grote volumes – grote investeringen, lange wachttijden en vooral inflexibiliteit – ten gunste van een paradigma dat veel wendbaarder is
« Laatst bewerkt op: 05 March 2024, 13:45:20 door Duikeend. Reden: aanvulling tekst »
Groetjes, Ferenc

mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop

Pauldg

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 05 March 2024, 13:51:27 »
Dat klinkt veelbelovend! Met dien verstande dat er waarschijnlijk nog wel verschil is tussen het spuitgieten van broodtrommels en plastic kits of complete kappen van modellen.

Duikeend

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 05 March 2024, 13:58:26 »
ik las net ergens dat de matrijzen 3d geprint werden.. dus ja, dan moet er meer kunnen. een aantal bedrijven claimen online prijs opgaaf maar net 2 geprobeerd en maar opgegeven.. de ene wil al mijn gegevens en dan gaan ze een offerte maken.. (das dus niet realtime online zoals ze claimen) en de ander wilde het gewicht weten.. hoe weet ik nou wat het soortelijk gewicht is van hun plastic  :P
Groetjes, Ferenc

mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop

Benelux795

• Offline Offline
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
« Reactie #5 Gepost op: 05 March 2024, 14:06:49 »
Interessante gedachte, maar blijft denk ik een dure hobby voor kleine oplage's; de vraag is een beetje welke alternatieven er zijn.
Ik denk dat het, zeker in de hobbysfeer, bij lange na niet concurerend is met bijv 3D printen of styreen.

Mal maken, zonder te machineren, is ongeacht de oplage al lastig:
- Metaal printen; dit zal zeer waarschijnlijk nabewerking nodig hebben, al is het maar om het glad/lossend te maken.
- Mal gieten; je zou met 3D printen de negatieve vorm kunnen printen en die daarna in keramiek oid gieten, om daarmee een metalen mal te
  maken. Maar ook zeer bewerkelijk.

Zodra je zoiets doet, en voor zover leveranciers dit al doen, loont dit alleen bij een oplage; anders kan je net zo goed direct het model maken met behulp van printer of uit styreen. Vraag is wel of je perse wil spuitgieten? Mal voor resin is vermoedelijk stuk minder veeleisend, maar ook daar: als je maar 1 onderdeel wilt, kan je net zo goed printen/knutselen. Wellicht interessant als een onderdeel vaak voorkomt in een model. 
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Pauldg

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 05 March 2024, 14:18:29 »
Waarom je zoiets zou doen? Nou bijvoorbeeld om in het gat te springen tussen vraag en aanbod waar ook producten als PBModels en Artitec niet komen. Of om kits te maken met een lagere drempel dan resin of etswerk. Er zijn genoeg mensen die resin eng vinden, maar hun hand niet omdraaien voor een kit van spuitgietwerk. Je zou zeggen dat er voldoende menselijke hulpbronnen aanwezig zouden zijn (tekenwerk, technische expertise, ervaring en contacten met producenten et cetera) om daarmee aan de slag te gaan. Tegelijkertijd is zoiets echt organiseren natuurlijk een heidense weg vol hobbels, voetangels en klemmen. Ach, ik ben gewoon wat hardop aan het dagdromen :)

Benelux795

• Offline Offline
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
« Reactie #7 Gepost op: 05 March 2024, 15:59:06 »
Waarom je zoiets zou doen?

Dat er een reden is om ook in kleine oplagen modellen te produceren lijkt mij evident. Maar dit is niet de vraag; jij wilt kleine tot enkelstuks oplage’s en vraagt je af of spuitgieten geschikt is hiervoor. Ik denk om bovengenoemde redenen van niet  :angel: Of althans: dat het financieel ongunstig is.
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Pauldg

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 05 March 2024, 16:26:34 »
Ik denk niet aan enkelstuks, maar projecten waarbij verschillende bouwers samenwerken. Als voorbeeld het oude plan U project,. Wanneer er tweehonderd plotterpakketten moeten worden gesneden en dito neuzen en details moeten worden gegoten: is spuitgietwerk dan een voorstelbaar alternatief qua kostprijs?

Waarschijnlijk niet want ik ken maar weinig voorbeelden, maar de vraag speelt wel eens bij mij op.

Benelux795

• Offline Offline
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
« Reactie #9 Gepost op: 05 March 2024, 17:02:23 »
Zie mijn antwoord  :angel: en ik noemde ook "kleine tot enkelstuks oplage’s". Gemeenschappelijk gebruik van een spuitgietmachine zie ik nog wel gebeuren, maar zal aanzienlijk duurder zijn dan een 3D printer. Daarnaast blijven malkosten hoog, omdat de mal nou eenmaal duur is om te maken.
Wellicht zou het in ruwe vorm opzetten van een mal met behulp van 3D metaalprinten wel helpen om kosten te drukken voor machineren. Andersom kan je ook redeneren dat als dat zo zijn, gaat dit ook op voor grote oplages en zou dit al gebeuren.

Ik vermoed eigenlijk dat een leverancier voor de kostprijsberekening rekening zal houden met een zo laag mogelijke oplage, om zeker te weten de kosten eruit te halen; dus denk dat wat leveranciers nu al doen, eigenlijk de business case voor spuitgieten is. Al hoef je er als hobbyist geen boterham aan over te houden; die marge's weet ik niet  :angel:
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Pauldg

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 05 March 2024, 17:18:17 »
Dat laatste is eigenlijk de portee van dit verhaal: wat is de businesscase van spuitgietwerk en hoe verandert deze over tijd door innovatie?  En kruipt het langzaam tegen printen aan bij een bepaald omslagpunt? Ik weet het niet en maar weinigen wel. Er lijkt vooral veel mist

HuubvG

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 05 March 2024, 17:26:03 »
Al meelezende bedacht ik dat toch het niet per se stalen / metalen mallen meer hoeven te zijn tegenwoordig? Er zijn kunststoffen die geschikt zijn als mal, en mallen van kunststof lijken me veel goedkoper gemaakt te kunnen worden.
Ik heb al een trein

Marc tramt

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 05 March 2024, 18:16:46 »
Voor spuitgietwerk was inderdaad het verhaal dat de kosten van de mal zo hoog waren.
Wellicht zal die met moderne technieken iets lager uitvallen maar ik vrees (frees  ;D) dat de kosten van de mal toch hoofdzakelijk in de uren aan teken- en uitzoekwerk zitten. Een werknemer die een weekje bezig is komt dan al snel op 40 x €80= € 3.200,—, en wat doe je nou helemaal in een week?
No dress rehearsel, this is our life.

Pauldg

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 05 March 2024, 18:24:08 »
En waarschijnlijk zijn er allemaal specifieke eisen aan de tekening voor de matrijs waardoor hobby tekeningen niet worden geaccepteerd. Dan zit je toch vast aan de tekenaar van het uitvoerend bedrijf met inderdaad dat uurtarief

Benelux795

• Offline Offline
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
« Reactie #14 Gepost op: 05 March 2024, 18:25:10 »
Dat laatste is eigenlijk de portee van dit verhaal: wat is de businesscase van spuitgietwerk en hoe verandert deze over tijd door innovatie?

Dat was mijn punt: een leverancier zal al rekening houden met een zo klein mogelijke oplage om het financieel risico te minimaliseren.

Al meelezende bedacht ik dat toch het niet per se stalen / metalen mallen meer hoeven te zijn tegenwoordig? Er zijn kunststoffen die geschikt zijn als mal, en mallen van kunststof lijken me veel goedkoper gemaakt te kunnen worden.

Volgens mij is met name warmte en druk maakgevend; de mal zal in dit verband ook een zekere stijfheid moeten hebben, voor de maatnauwkeurigheid en het lossen van het model. Ik weet niet of dit al lukt met kunststof, je hebt 't al snel over tientallen bar.
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn