Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Grootspoor in Frankrijk door Wouter W
Vandaag om 10:09:15
Met welke tang knip je verenstaal? door Theovh
Vandaag om 10:03:33
booster vraag door Montanbahn
Vandaag om 09:59:50
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door Karben
Vandaag om 09:57:48
Wat was jullie allereerste loc? door Montanbahn
Vandaag om 09:49:51
't Boemeltje door bask185
Vandaag om 09:41:11
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door spoorijzer
Vandaag om 09:21:34
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Montanbahn
Vandaag om 09:01:55
Bauarbeiten im gange door defender
Vandaag om 08:43:57
De fabriek - Spoor 0 door spoorijzer
Vandaag om 08:40:52
Terugverende koppeling door Trein033
Vandaag om 08:29:02
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MOVisser
Vandaag om 08:22:44
Her-(her-)beginnen door Ronaldk
Vandaag om 08:02:11
Op zoek naar ns-seinvleugels in ho door NS2408
Vandaag om 07:56:53
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Benjamin92
Vandaag om 01:36:24
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Joz
Vandaag om 00:04:18
Göhrener Viaduct door MOVisser
06 August 2025, 22:53:48
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
06 August 2025, 22:36:12
Update: baan in de tropen door Arjen52
06 August 2025, 22:21:37
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Vislijn
06 August 2025, 22:02:52
US diorama in H0 door 741230
06 August 2025, 21:07:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door 741230
06 August 2025, 21:06:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
06 August 2025, 19:21:26
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
06 August 2025, 18:38:50
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
06 August 2025, 15:46:25
LS Models CIWL LX slaapwagens door willyTEE
06 August 2025, 15:33:50
Vreemd probleem door Treintje_komt_zo
06 August 2025, 13:14:28
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
06 August 2025, 12:41:02
Aachenau West door Wim Vink
06 August 2025, 12:41:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
06 August 2025, 12:37:12

Auteur Topic: Spuitgieten in de hobbysfeer al haalbaar?  (gelezen 7131 keer)

Pauldg

• Offline Offline
Re: Spuitgieten in de hobbysfeer al haalbaar?
« Reactie #15 Gepost op: 05 March 2024, 18:28:34 »
Och, een glock is toch ook grotendeels van kunststof?
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

Benelux795

• Offline Offline
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
« Reactie #16 Gepost op: 05 March 2024, 18:30:15 »
Ik zei druk en temperatuur ;) dus niet de kamer en de loop...
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Pauldg

• Offline Offline
« Reactie #17 Gepost op: 05 March 2024, 18:31:32 »
True. Dat laatste is met een loop ook relevant natuurlijk

jandcargo

• Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 05 March 2024, 18:57:59 »
Hallo,

Los van de mallen moet je ook een extrusiemachine hebben.
Niet de goedkoopste machines.

Het is een bijzonder duur proces wat , volgens mij, alleen uit kan bij grote aantallen.
Zou voor een alternatief gaan.

groeten jandcargo

Pauldg

• Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 05 March 2024, 19:15:45 »
Maar ik ben er nooit vanuit gegaan dat iemand iets moet aanschaffen, maar dat het gaat om de kosten van aanbesteden
 En wanneer de extrudeermachine er al is gaat het toch vooral om matrijzen en instellen denk ik. Bij drukwerk kan je toch ook kleine oplages bestellen ondanks dat er een dure drukpers nodig is?

vpeters1984

• Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: 05 March 2024, 19:22:33 »
Je zou hier eens een offerte kunnen aanvragen:
https://www.pcbway.com/rapid-prototyping/manufacture/?type=4&reffercode=TOP

Persoonlijk doe ik vrij veel met 3D printen, en met redelijke oplages (50-100stuks) lijkt het er op dit moment op dit moment niks kan tippen aan 3D printen.

Hoewel spuitgieten goedkoper is geworden en toegankelijker, is ook 3D printen veel beter en goedkoper geworden. Daarbij geeft 3D printen veel meer vormvrijheid. (Ben opgeleid als industrieel ontwerper, een goede mal ontwerpen is werkelijk een kunst en niet te onderschatten. Je moet rekening houden met flow, afkoeling, constante wanddiktes etc..)

WeKra

• Offline Offline
    • Facebook
« Reactie #21 Gepost op: 05 March 2024, 19:31:53 »
Ook ik heb destijds onderzoek gedaan naar lokale en Oosterse producenten om onderdelen te laten spuitgieten, maar voor series van minder dan 300-500 onderdelen is het niet interessant. En daarbij, was ik dan op zoek naar een totaal-leverancier en moet je voor een modeltram (of trein) al snel denken aan een tiental-matrijzen voor alle extra en losse onderdelen.

Maar hierin is een businesscase echt belangrijk; wat is je doel. Ik krijg met de vraagstelling in dit topic eerder het idee dat men spietgieten wilt gebruiken en het doel erbij verzint. Ik denk hierom dat er dus ook niemand echt is aan gegaan in het verleden, omdat het middel hier niet in contrast staat tot de doelen van modelbouwers.
Check ook mijn Facebook

Pauldg

• Offline Offline
« Reactie #22 Gepost op: 05 March 2024, 19:35:25 »
Ik was vooral benieuwd naar ervaringen met die business case en waarom ik er weinig voorbeelden van zie. Dit soort reacties (er is veel meer kennis nodig voor een goede mal en er moet een duidelijk doel voorhanden zijn) vind ik heel nuttig!

Silvolde

• Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 05 March 2024, 19:36:22 »
Spuitgieten was voorheen een uiterst kostbare aangelegenheid. Ik heb begin deze eeuw bij de kunststoffabriek IBG gewerkt waar in het begin nog de matrijzen zelf ontwikkeld en gefabriceerd werden. Het waren Multi cavity matrijzen waarbij in één shot meerderen producten vervaardigd werden.

In onze hobby is Willy Ade de geestelijke vader van de kunststof spuitgiet techniek. In de Röwa periode (1967-1975) werden in eigen regie stalen matrijzen vervaardigd en na proefspuiten gehard. Zijn kennis en ervaring met meerdere kunststoffen, de fysieke eigenschappen ervan (krimp, vervorming) en het gebruik van ‘virgin’ grondstoffen worden nog overal geroemd. Hoe snel het zonder die kennis fout kan gaan werd na de overname van de Röwa matrijzen bij de door Roco uitgebrachte containerkraan pijnlijk duidelijk. Een motorisering was niet mogelijk.

Ade had toen al een zgn. moedermatrijs ontwikkeld. Bij het Ade rijtuigenprogramma waarin de verschillende elementen konden worden gecombineerd is dit geperfectioneerd. Dat dit ook fout kon gaan is helaas ook duidelijk geworden vanwege rijtuigen met een verkeerde indeling.
Matrijzen zijn ook uit aluminium vervaardigd. Deze hebben een beperkte levensduur. Typische voorbeelden zijn de producten van Bochmann & Kochendörfer (ertswagens, Bw gebouwen) waarbij de er grote slijtage in de loop van de tijd te zien zijn.

Rob

Bahn-AG

• Offline Offline
« Reactie #24 Gepost op: 06 March 2024, 01:19:22 »
Hoewel ADE in het algemeen geloofd wordt ben ik het hier toch niet zo mee eens.
Ook bij ADE heb je kromme bakken ( mijn apfelpfeil wagens zijn bijvoorbeeld alemaal krom) en verkeerd gebruik van kunststoffen. De koppelinghouders maar ook de draaistellen zijn bijvoorbeeld veel te week.
Virgin grondstoffen waren toendertijd overigens normaal. Hoogwaardigere grondstoffen trouwens ook. Ik durf zonder problemen de kap van mijn Marklin E03 (bj. 1965) 180 graden te torderen. Gebeurt niks mee behalve dat de lak eraf spat. Mijn 89 uit 1953 kun je ook nog gewoon samenknijpen zonder dat er iets breekt.

Wat betreft kleinschalig kunststofspuiten. Met de opkomst van aluminium mallen is dit zeker ook voor kleinere series (eenvoudig werk) aantrekkelijk. Je moet alleen net iemand vinden die dit wil doen.
Ik heb vroeger bij Heemskerk fijnmechanica in Waddinxveen gewerkt. Hier werd op kleine schaal ook spuitgietkunststof verwerkt. Ook onderstelletjes van goederenwagentjes heb ik er gezien.

Bart

nighttrain1

• BNLS Forum modulebaan aanspreekpunt.
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
« Reactie #25 Gepost op: 06 March 2024, 07:49:06 »
Ik ben een paar jaar geleden bezig geweest om m`n eigen ontworpen stroomdoorvoerende magneetkoppelingen te laten spuitgieten.
Bij een bedrijf, bij m`n werk vandaan, op loop afstand.

Daar vroegen ze voor een malletje van 10cm3 al € 2500,-*
Op zich te overwegen, maar best prijzig en is er nog geen product mee gemaakt.

* Voor die prijs zaten dan wel de ontwerp kosten, materiaal en het maken bij in.
Schoonmaken en onderhoud na een productie serie en opslag, die kosten komen dan nog.

Voor dat geld maar een 3D printer gekocht en andere leuke dingen gedaan.
Maar weer een ervaring rijker, en wie weet later, ooit....
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

Pauldg

• Offline Offline
« Reactie #26 Gepost op: 06 March 2024, 08:36:49 »
Dus stel dat het 3500 zou zijn geworden met productie er bij en je had 10 euro per setje gevraagd dan had je 350 setjes moeten verkopen om überhaupt kiet te spelen. Ja, dat zijn risicodragende investeringen. En dit is dan een bescheiden voorbeeld!

nighttrain1

• BNLS Forum modulebaan aanspreekpunt.
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
« Reactie #27 Gepost op: 06 March 2024, 11:46:32 »
Klopt geheel.

Nu het model inmiddels 6x is aangepast, zou het haalbaar zijn.
Toen had ik de centjes niet, nu kijk ik er anders tegenaan...
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

Sven

• Offline Offline
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
« Reactie #28 Gepost op: 06 March 2024, 11:51:46 »
Paul, dat gaat redelijk snel. Mijn Chopperkoppelingen kosten £35 voor 12 stuks en die heb ik 14 maanden geleden uitgebracht. Deze worden tot nu toe 3D geprint, maar als een mal €3500 had gekost om ze in plastic te spuiten, had ik dat ondertussen allang terug verdiend. Als je een uniek product hebt, is er vaak wel een markt.

Ik heb een paar jaar geleden een plastic injectie machine gekocht die je met de hand moet bedienen. Het heeft een element dat de plastic smelt en dan druk je met een hendel het goedje in je mal. Maar de stank die er af kwam was niet te harden, en giftig, dus daarna niks meer mee gedaan. Formlabs heeft een resin die hittebestendig genoeg is om heet plastic te weerstaan. Duur goedje en ik heb een fles gekocht, denkend dat ik dat gewoon op mijn Anycubic printer kon gebruiken. Niet dus, daar moet je dus een Formlabs printer voor hebben (zo'n €3500-4000). Het principe is dat de mal die je daar mee print in een aluminium houder plaatst en daar druk je dus het plastic in. Bij Formlabs kun je een zgn "white paper" krijgen waar het allemaal in uitgelegd staat. Ik ben er niet verder mee gegaan, ook omdat messing een veel duurzamer en mooier product is, en daar richt ik me nu op. Als ik ooit een betere omgeving heb ik betere afzuiging kan regelen, ga ik met het plastic spuiten misschien verder. Het blijft me fascineren.

Hier in Engeland zijn er een paar "cottage industry" modeltrein bedrijven die met de hand en een boormachine de mallen uit messing frezen. Met een CNC machine kan dat best accuraat, maar uiteraard een boel werk. Maar als je dat gaat doen ben je meer een werktuigbouwer dan een ontwerper. Een hele andere hobby.

De machine:

Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #29 Gepost op: 06 March 2024, 12:29:29 »
In onze hobby is Willy Ade de geestelijke vader van de kunststof spuitgiet techniek. In de Röwa periode (1967-1975) werden in eigen regie stalen matrijzen vervaardigd en na proefspuiten gehard.
Spuitgieten in kunststof werd toch al eerder gedaan? Mijn eerste modeltreinset van Triang dateerde van 1958 en die was al in kunststof. En volgens mij was Fleischmann nog eerder.
Of hebben we het hier over verschillende dingen?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.