Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

digitaal veranderd in 15 jaar door C_Jabaaij
Vandaag om 18:24:48
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 18:21:13
Sikje 225 door Huup
Vandaag om 18:18:43
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
Vandaag om 17:54:17
Aachenau West door wob
Vandaag om 17:43:56
Rocky Rail 6400 door gtw6016
Vandaag om 17:00:48
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 16:32:38
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
Vandaag om 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
Vandaag om 16:04:09
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:24:22
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 15:16:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 14:48:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:51:12
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
Vandaag om 13:46:28
Locatie van foto gezocht door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:21:13
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 12:51:41
Railpro 607 door henk
Vandaag om 12:47:11
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 12:34:49
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 12:17:39
365 "Het is weekend foto's" door MOVisser
Vandaag om 12:15:59
Locverlichting dmv micro-LEDS door shay59
Vandaag om 12:07:14
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 11:52:37
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Hans Reints
Vandaag om 11:52:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 11:44:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 11:16:52
Lima IRM pimpen door Railpassie
Vandaag om 11:13:09
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 08:58:50
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 08:33:53

Auteur Topic: Wordt er al voldoende gedacht aan/gebruik gemaakt van IoT?  (gelezen 5979 keer)

meino

• Offline Offline
Re: Wordt er al voldoende gedacht aan/gebruik gemaakt van IoT?
« Reactie #15 Gepost op: 05 March 2024, 10:51:45 »
[offtopic]
Zijn jullie nou allemaal daadwerkelijk bang dat jullie bank gegevens via een WiFi trein gejat kunnen worden ofzo?  ;D

Ja
Het grootste probleem met hacking is om een startpunt binnen een afgeschermd en beveilgd netwerk te krijgen. Dus ieder systeem dat een open poort naar de buitenwereld heeft, is een zwakke plek. Meestal is de enige bescherming een eventueel wachtwoord om via die poort toegang te krijgen. Dat is een notoir zwakke bescherming en mag eigenlijk niet meer gebruikt worden. Vandaar 2staps beveiliging die tegenwoordig min of meer verplicht is op openbare diensten. De meeste van deze systeempjes draaien een versie van Linux. Linux heeft alle gereedschappen aan boord om het interne netwerk in kaart te brengen en de lokale systemen te selecteren om aan te vallen. Meestal is de beveiliging van de systemen binnen de beveiligingsmuur een stuk zwakker (vaak op vertrouwen gebaseerd).
Kortom al deze naïviteit creëert een hemel voor hackers. Op zich zelf interesseert mij het feit dat een of  andere naïve gebruiker gehacked wordt en zijn geld kwijt raakt niet (eigen schuld dikke bult). Het echte probleem is het feit dat al die gehackte systemen verhandeld worden om bijv. DDOS aanvallen mee uit te voeren of om de hackers te mogelijkheid geven om andere doelen in alle anonimiteit te kunnen aanvallen.

Groet Meino
« Laatst bewerkt op: 05 March 2024, 10:53:29 door meino »

Frank 123

• Offline Offline
« Reactie #16 Gepost op: 05 March 2024, 14:27:25 »
Nee, niet bang dat mijn baan gehackt wordt maar zie absoluut geen voordeel in iot in relatie tot modelspoor (en veel andere gebruiksvoorwerpen).

Piet Meijer

• Offline Offline
    • Spoorweghistorie eind 20ste eeuw
« Reactie #17 Gepost op: 05 March 2024, 15:17:25 »
  (y)

Piet Meijer

• Offline Offline
    • Spoorweghistorie eind 20ste eeuw
« Reactie #18 Gepost op: 05 March 2024, 15:33:13 »
[...] Ik heb helemaal niets met IoT, zeker niet als maloten als Marc Zuckerberg en Elon Musk zich ermee bemoeien. Ik ben wat dat betreft erg op mijn privacy gesteld.
[...]
Waar komen die dan om de hoek kijken in jouw eigen wifi thuis?? Je kunt toch een privé wifi netwerk opzetten, desnoods met een tweede router die zelf helemaal niet aan de wereld hangt?
Mag ik je reactie in deze als wat krap door de bocht aanmerken?

meino

• Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 05 March 2024, 16:39:56 »
Internet of things (Iot) beschrijft juist de situatie dat allerlei slimme apparaten (Deurbellen, camera's, thermostaten etc) vanuit de Void (buiten je prive afgeschermde netwerk) benaderbaar zijn, zodat je bijv. je thermostaat alvast hoger kunt zetten, dat je de inhoud van je koelkast kunt checken als je bij Appiehein staat, enz. Ik heb thuis ook een netwerk met van alles, diverse computers, printers, Raid units. Maar dat zie ik niet als Internet of things.

Groet Meino

Eric v C

• werkt aan eigen variant Wutachtalbahn Sauschwänzlebahn
  • Offline Offline
  • Fleischmann H0 modelbouwer - RocRail
    • Alt(ernatieve) Wutachtalbahn
« Reactie #20 Gepost op: 05 March 2024, 17:50:37 »
Meino,

Binnen de rocRail gemeenschap is de MQTT toepassing van IoT al gerealiseerd lijkt het en geïntegreerd.
Kijk maar eens op https://wiki.rocrail.net/doku.php?id=rocrailini-service-en
Even doorscrollen naar MQTT Service

Eric

Hans van de Burgt

• Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
« Reactie #21 Gepost op: 06 March 2024, 10:44:23 »

Volgens mij werken nog al wat hobbyisten hier met een vorm van IoT. Immers de moderne centrales communiceren via wifi met een Roco multimouse of Z21 app op hun telefoon. De stap om de communicatie naar de DCC decoder niet via de rails/bedrading naar de locs en accessoires maar via Wifi te regelen is m.i. niet zo principieel. Je zou verwachten dat decoderbouwers daar al lang in hadden voorzien.
Zo heeft Hornby een nieuw systeem uitgebracht, waarbij gebruik gemaakt van Bluetooth decoders.

Gr, Hans

borotof

• Offline Offline
« Reactie #22 Gepost op: 06 March 2024, 10:52:21 »
En dat voor een goeie 7 tientjes. Sound uploaden zonder dure decodertool maar met een app. Het proberen waard. 

Hans van de Burgt

• Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 06 March 2024, 12:24:13 »
@Borotof,

Bluetooth is natuurlijk nog geen wifi, dus niet echt IoT. Wil je dit systeem van Hornby inzetten, dan is er ook een soort conversie/systeem voor je “oude” DCC infrastructuur. Een Bluetooth kastje waarmee je de DCC centrale aan de rails verbindt. Daarmee kun je locs met normale DCC decoders én locs met die Bluetooth decoders besturen.

Gr, Hans

borotof

• Offline Offline
« Reactie #24 Gepost op: 06 March 2024, 12:31:24 »
Zoals ik het heb begrepen heb je dat kastje alleen nodig als je geen dcc centrale hebt om de lok van spanning te voorzien. Ik heb zelf overigens absoluut geen behoefte aan een bluetooth besturing op mijn koploperbaan, maar de mogelijkheid van programmeren/updaten zonder centrale/decoderprogrammer is wel een heel mooie.

bask185

• Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: 06 March 2024, 13:04:47 »
Nee dat kastje is een XpressNet bluetooth 'dongle'. Hij verbindt met je phone via bluetooth zoals met die bluetooth decoders. En dan stuurt de dongle via Xnet je centrale aan.

De app kan dan behalve je bluetooth decoders zo ook alle andere decoders(DCC) aansturen. Dan hoef je niet van app meer te wisselen.

Opzich wel een interessante draadloze alternatief voor een router en of z21 freischaltcode. En je kan die dongle aan je Roco boosters hangen.

Bas
Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

rjr

• Offline Offline
« Reactie #26 Gepost op: 06 March 2024, 15:26:09 »
@Borotof,

Bluetooth is natuurlijk nog geen wifi, dus niet echt IoT. Wil je dit systeem van Hornby inzetten, dan is er ook een soort conversie/systeem voor je “oude” DCC infrastructuur. Een Bluetooth kastje waarmee je de DCC centrale aan de rails verbindt. Daarmee kun je locs met normale DCC decoders én locs met die Bluetooth decoders besturen.

Gr, Hans

is WiFi dan wel IoT?
IoT is volgens mij dat zaken met internet verbonden zijn. Ik zie niet het nut van mijn decoders met Internet verbinden.
WiFi is mijn interne draadloze netwerk, maar als ik de verbinding van mijn modem met internet er uit trekt dan heb ik geen internet, maar wel een verbinding tussen mijn apparaten binnen in mijn huis.
Ik kan dan altijd nog print opdrachten sturen, of locale games spelen, data oversturen. allemaal via WiFi, maar zonder verbinding met Internet. Dus iets dat werkt via WiFi zegt nog niets over IoT.

Roelco

bask185

• Offline Offline
« Reactie #27 Gepost op: 06 March 2024, 15:55:50 »
Citaat
Ik zie niet het nut van mijn decoders met Internet verbinden.
Echt niet? Het is echt heel simpel. Je hebt geen DCC centrale nodig. Je hebt alleen iets van spanning nodig. Je kan elke random AC of DC voeding/trafo pakken (mits de spanningen binnen tolleranties vallen  ;)) en dat aan je spoor hangen. Heb je nog een losse 12V adapter? Dan pak je die. Geen probleem voor de Hornby decoders.

En je kan digitale treinen tussen je analoge treinen laten rijden. Je zet je analoge treinen uit op de daartoe bestemde afschakelbare secties, draait de regelknop open en je kan met je digitale sound loks een rondje rijden met de app. En needless to say, dan kan je ook nog eens meelopen met de trein op je analoge baan. (of je dat nodig heb/wil, is een andere vraag. Maar het kan  :police: )

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

borotof

• Offline Offline
« Reactie #28 Gepost op: 06 March 2024, 16:14:14 »
Maar dat zijn nog steeds geen voordelen van een internet verbinding...

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #29 Gepost op: 06 March 2024, 16:28:52 »
+1
Gr.
Eric