Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door RetroJack
Vandaag om 00:03:33
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:00:17
De Projecten van RetroJack door RetroJack
18 July 2025, 23:59:29
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mar-Cas
18 July 2025, 23:43:09
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door spoorzeven
18 July 2025, 23:27:20
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
18 July 2025, 22:57:24
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Karst Drenth
18 July 2025, 22:55:21
Raadplaatje door Klaas Zondervan
18 July 2025, 22:26:35
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
18 July 2025, 21:51:08
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
18 July 2025, 21:43:07
digitaal veranderd in 15 jaar door Ronaldk
18 July 2025, 21:34:32
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door Bahn-AG
18 July 2025, 21:21:53
Sikje 225 door Huup
18 July 2025, 21:21:34
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
18 July 2025, 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door arnaud-ns/htm
18 July 2025, 20:00:46
Rocky Rail 6400 door gtw6016
18 July 2025, 19:57:35
Station Roodeschool door Eric B
18 July 2025, 19:28:50
Locatie van foto gezocht door odaoda
18 July 2025, 19:13:38
Aachenau West door Silvolde
18 July 2025, 18:49:20
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
18 July 2025, 17:54:17
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
18 July 2025, 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
18 July 2025, 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
18 July 2025, 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
18 July 2025, 16:04:09
Fleischmania Nostalgia door hervé
18 July 2025, 15:16:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
18 July 2025, 13:51:12
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
18 July 2025, 13:46:28
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
18 July 2025, 12:51:41
Railpro 607 door henk
18 July 2025, 12:47:11
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
18 July 2025, 12:17:39

Auteur Topic: Station Baarn HIJSM  (gelezen 25944 keer)

MaraNCS

• niks gebouwd, niet geleefd
  • Offline Offline
Re: Station Baarn HIJSM
« Reactie #45 Gepost op: 11 April 2024, 23:23:17 »
Hoi Koen,
De ellende is dat ik verschillende tekeningen heb die niet met elkaar overeenkomen. Op 1 was eenzelfde soort omlijsting te zien als bij het huidige station, de ander niks zichtbaars.
Echter...op een foto in zwart/wit zijn idd duidelijk zulke bakstenen in een licht gebogen vorm zichtbaar. Natuurlijk vergeten om dit te bekijken voor de bouw.
Dus je hebt zeker gelijk! Ik zie aanwijzingen helemaal niet als kritiek, ik hoor graag dit soort advies.
Voor nu is het niet zo erg want het dak gaat ver over de muur heen. En zoals je zegt ik zou dat makkelijk kunnen maken, zelfs in papier. Goed aandrukken en vooral de uiteinden goed dun insmeren met lijm. Of ik dat nu ga doen weet ik nog niet. Ik moet nog 1 wandje snijden dus dat zou nog kunnen. Maar bovendien ga ik (n)ooit een beter versie maken, met alle ervaringen van nu.
Die bierhal is al lang geleden afgebroken, dus helaas kan ik niet snel kijken hoe het precies zit.
Bedankt voor de tip!
Groet Mara
Station Baarn HIJSM

MaraNCS

• Offline Offline
« Reactie #46 Gepost op: 11 April 2024, 23:30:51 »
@N-Sven: Ondertussen een bouwtekening van de boekhandel gescoord. Maar eerst nog alles afmaken waar ik nu mee ben begonnen en het emplacement (goederendeel).
Hoewel vrij ambitieus voor iemand die niks weet van koperen draadjes met isolatie er omheen, aansluitingen en het rijden, is het een ideale situatie om er iets van een baantje van te maken.
Maar morgen eerst lekker bezig weer.
Station Baarn HIJSM

Eric v C

• werkt aan eigen variant Wutachtalbahn Sauschwänzlebahn
  • Offline Offline
  • Fleischmann H0 modelbouwer - RocRail
    • Alt(ernatieve) Wutachtalbahn
« Reactie #47 Gepost op: 12 April 2024, 11:08:29 »
Kijk, nog bezig met het station en al wilde plannen voor Boekhandel Den Boer op de Laanstraat.
Mooi pand in Jugendstil. Ik ken het als oud Baarn-bewoner helaas alleen van de buitenkant.
Toen ik op bezoek bij BNLS-lid HG hielp kranten te bezorgen in de Laanstraat had je als 16 jarige daar geen oog voor.

Maar nu zou ik gelijk zo'n Jugendstil pand naar binnen gaan.
Ik heb net ook met plezier wat gesurft op het geheugen van Baarn, jou vast bekend :)
https://groenegraf.blogspot.com/2022/01/boekhandel-hj-den-boer.html

Wat je project al niet te weeg kan brengen. (y) Eric

MaraNCS

• Offline Offline
« Reactie #48 Gepost op: 12 April 2024, 15:01:53 »
Sven's schuld he. Ik hoorde toevallig van iemand dat de zoon voor eindopdracht (architectuur neem ik aan) de tekening had gemaakt. En ja...ik hoefde eigenlijk niet eens zoveel te zeggen daarna.
Een bezoek aan Baarn en de boekhandel is zeker de moeite waard. Goede zaak en mooi pand. Ik probeer zoveel mogelijk lokaal te kopen, dus ben daar "vaste" klant.
Ondanks het mooie weer nu verder, want misschien dat jullie allemaal een verf pipet hebben, ikke niet.
Dus het mengen van de beste lijkende kleur verf voor de stenen is wel een puntje en beter als ik alle wanden dan gelijk kan doen.
Gelijk kijken of ik Koen's aandachtspunt kan verwezenlijken. Een "rollaag" van bakstenen of een "betonnen" versteviging zoals nu nog zichtbaar in het station?

Station Baarn HIJSM

N-Sven

• Offline Offline
  • Puf!
« Reactie #49 Gepost op: 14 April 2024, 20:35:42 »
Sorry voor de inspiratie hoor! Zal ik kijken of er hier in de buurt wat simpelere gebouwen staan?

Goed bezig!

MaraNCS

• Offline Offline
« Reactie #50 Gepost op: 20 April 2024, 12:28:58 »
Sven Belastingkantoor op de kop van de Torenlaan? Ik zal daar waarschijnlijk op m'n oude dag nooit verzorgd worden (verpleeghuis $$$$ nu) dus moet dan wel tijdens de schilderbeurten de stijger op om te meten ;).
De afgelopen dagen vooral druk geweest met feest (Naarden-Bussum) overleg (NS-stations en gemeente) en invullen van de expositie.
Ik ben een lerares en wil dusveel te veel vertellen. Schrappen van vooral tekst is wel een dingetje, ben ik heeeel slecht in.
Grappig is dat als je een toestemming nodig hebt om een foto te gebruiken of info vraagt je weet met wie je te maken hebt.
Uit het buitenland, in 3 uur klaar. Vrijwilligers van historische verenigingen, reageren direct en sturen een prachtige foto in groot formaat.
Maar...logge overheidsinstanties en semi overheid, reageren in het geheel niet. Ik moet dan collegas van eenzelfde bedrijf vragen het te regelen, zelfs die krijgen geen antwoord.
Ik heb besloten na dit jaar niks anders meer te doen dan leuke dingen en vooral zonder anderen. Het zal aan mij liggen!
Vandaag familie uit verwegistan op bezoek en vanavond naar een concert van Wishbone Ash! Zin in. (ja band uit mijn tijd toen er nog echte muziek werd gemaakt)
Station Baarn HIJSM

Hirschsprung

• Offline Offline
« Reactie #51 Gepost op: 20 April 2024, 12:31:10 »
niet alleen uit jouw tijd!!! heel veel plezier daar (beetje jaloers....)

MaraNCS

• Offline Offline
« Reactie #52 Gepost op: 20 April 2024, 12:38:55 »
In de Vorstin in Hilversum nog geen 500 meter van het station. Kijk op de website mss zijn er nog kaarten?
Station Baarn HIJSM

MaraNCS

• Offline Offline
« Reactie #53 Gepost op: 16 May 2024, 18:57:00 »
11 april de laatste post, das niet best.
Maar (mede)organiseren van een feestje is niet of bijna niet te combineren met modelbouw. De concentratie is 0 in zo'n geval.
Dus vooral bezig geweest met het invullen van de tentoonstelling.

Toch nog een vraag of misschien wel 2.
De eerste betreft bouwadvies. Op het station en de bierhal heeft in de eerste jaren lood gelegen als dakbedekking. Als leek (ik dus) lijkt het dan veel op leisteen. Ik heb met de kartelschaar strookjes geknipt die ik op elkaar lijm, gewoon met houtlijm. Hoewel verre van af al wel een technische vraag. Heeft iemand ervaring met scratchbuild leistenen of lood? En dan vooral met het schilderen.
Ik dacht zelf een grijstint te maken van waterbasis verf en dan lagen drybrushen. Als dat dekkend is (is hagelwit papier van de afgeknipte papierranden van de tentoonstellingsvellen :) en iets van 100-120 grams of zoiets) dan met poeder de nuances aanbrengen. Uiteraard moet het dan gefixeerd worden daarna. Ik heb geen airbrush dus zal een spuitbus worden.
Iemand advies/ervaring/commentaar??

Dan vraag 2 voor de moderators.
Ik ben super beginner. Is het een idee om wat onderscheid te maken in categorieen. Je hebt bv materieel, modulebakbouw, bouw van vaste banen en scenery. Voor electronica is een aparte map, maar advies over scenery zie ik niet in een apart item bv.
Het is maar een idee, geen negatief commentaar.
Ik ben ervan overtuigd dat er veel moois is gezegd en geshowed hier al, maar voor mij dompie als ik ben moeilijk te vinden. Waarschijnlijk ook moeilijk in een map onder te brengen als het bouwadvies in een bouwverslag zit.
Station Baarn HIJSM

Eric v C

• werkt aan eigen variant Wutachtalbahn Sauschwänzlebahn
  • Offline Offline
  • Fleischmann H0 modelbouwer - RocRail
    • Alt(ernatieve) Wutachtalbahn
« Reactie #54 Gepost op: 16 May 2024, 19:37:24 »
Mara,

Je hebt al meelezers (oorspronkelijk uit Baarn) in de Achterhoek en Indonesie als medelezers.
Dus moeilijk te vinden  ???
En we zien mooie dingen ontstaan.

Eric en Hans

MaraNCS

• Offline Offline
« Reactie #55 Gepost op: 16 May 2024, 21:13:17 »
Eric, internationaal al? Oeps dan vrees ik dat ik wel erg m'n best moet doen.
Maar wees vooral welkom om advies te geven. Ik zie hier dingen voorbij komen...ik hoop ooit een fractie van die standaard te kunnen bereiken.
Ik ken m'n plaats hier op het forum.
Station Baarn HIJSM

MOVisser

• Offline Offline
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
« Reactie #56 Gepost op: 19 May 2024, 10:54:28 »
Mara, is het je gelukt met de leien?
Gistereen begreep ik dat je vooral met de tentoonstelling bezig bent geweest.

Weet dat er ook STOMM is in Bilthoven.
Leyenseweg 115  O    , Bilthoven.

Het is even zoeken naar de juiste deur, maar als je boven bent.....
Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 23 augustus ben ik er weer...

MaraNCS

• Offline Offline
« Reactie #57 Gepost op: 19 May 2024, 11:15:36 »
Super Ronald,
Gisteren vooral op zoek naar evergreen strips nr 100 (heul kleine profieltjes!), niet gelukt, maar wel een vies klein wagentje gescoord.
Zie foto bij Topic "Houten", voor de etalage van de bakker. Nu nog een piepklein houten laddertje prutsen, en het ongeschilderde mannetje erop priechelen dat ik gisteren ook scoorde.
het moet wel een beetje leuk worden. Ik heb mezelf hiervoor alleen vandaag gegeven. Dus of dat gaat lukken?
Dan is het daarna 2 week alleen nog maar 150 spoor hier.
Verder stuur ik je een PB.
Groet Mara
Station Baarn HIJSM

MaraNCS

• Offline Offline
« Reactie #58 Gepost op: 19 May 2024, 12:45:03 »
Omdat het geheel offtopic is en ik het nergens anders mee vervuilen:
Ik wil een houten ladder maken vandaag. Zo een die m'n vader vroeger had om de appels uit de boomgaard te plukken en waar ik verscheidene keren vanaf ben gelazerd.
Op marktplaats gekeken daar stond ongeveer 35 cm breed. Dat lijkt me wel goed. Ik maak hem/haar 3 meter hoog.
Kunnen die staanders dan ongeveer 7 x 3 cm zijn? Lijkt dat wat. Voor mijn gevoel moet je er met je vingers net omheen kunnen om hem te dragen.
Afvalhoutjes dus ik doe het gewoon maar als iemand zo'n ding in huis heeft en wil nameten...zou ik heel dankbaar zijn. De lengte is irrelevant.
het gaat erom dat de verhoudingen ergens op lijken.
Sporten als dat zo heet worden dus iets van 30 cm lang en 2 x 7. ehm in het echt he voor de volledigheid.
Dank mannen
Station Baarn HIJSM

Wim Vink

• Online Online
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
« Reactie #59 Gepost op: 19 May 2024, 12:48:47 »
Echt wel knap dat je met een kartelschaar mooie leistenen uit de hoed tovert  (y)
Mijn baan op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=IzfDZH3_rHo

Met vriendelijke groet,
Wim