Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco modellen op aliexpress door maartenvdb
Vandaag om 18:30:57
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Rob Ellerman
Vandaag om 18:30:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
Vandaag om 18:23:28
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
Vandaag om 18:13:22
Schroefkoppeling voor H0. door Eric B
Vandaag om 18:06:46
Rondom Charlois door Huup
Vandaag om 17:49:08
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Hans1963
Vandaag om 17:45:49
1865/68 aanleg kreekrakdam Bergen op Zoom / goes. door Mar-Cas
Vandaag om 17:43:54
Randstadrail viaduct Prins Bernhardlaan door Miniature Holland
Vandaag om 17:25:26
Randstadrail halte Voorburg ‘t Loo door Miniature Holland
Vandaag om 17:19:21
Project seaside Germany door Ronald69
Vandaag om 17:18:12
sein decoder Z21 10837 programeren door kar
Vandaag om 16:15:32
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 15:50:54
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door ArjanB
Vandaag om 15:39:17
mDDM, waarom 3 draaistellen? door j.ossebaar
Vandaag om 15:37:07
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 15:33:01
Z21 Pro Link en Wifi door n-driver
Vandaag om 14:40:38
De bouw van station Laarbeek H0 door Dave.......
Vandaag om 14:38:26
Duits transport, waar in NL? door grossraumwagen
Vandaag om 14:30:44
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 13:21:35
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
Vandaag om 13:19:13
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Jelmer
Vandaag om 13:13:20
Sluitseinlamp DB, kan iemand werking uitleggen? door Besselspoor
Vandaag om 12:43:01
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door borotof
Vandaag om 12:34:07
Had de NS4903 rangeerlicht? door marco
Vandaag om 12:33:39
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 12:26:11
Spoor S in Europa - Presentatie van spoor S treinen van BUB, JEP en Stadtilm door sncf231e
Vandaag om 12:25:27
PB Models, ICR-rijtuigen door Luc2000
Vandaag om 12:09:16
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
Vandaag om 12:07:06
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 11:24:42
  

Auteur Topic: HSL-Zuid , gebeurt er nog wat...?  (gelezen 64721 keer)

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6439
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: HSL-Zuid , gebeurt er nog wat...?
« Reactie #105 Gepost op: 19 September 2008, 21:42:55 »
Ja, zoiets dacht ik al.

Want als ze ooit met die dingen naar Brussel gaan, kunnen ze niet daar lekker op Midi hun lokje laten omlopen.
Daar heeft Infrabel absoluut geen ruimte voor.

Volgens mij was dat toen bij de eerdere beneluxtrein zowel met de reeks 25.5 en de reeks 11.8 al een voorwaarde dat de treinen aan beide kanten een stuurpositie hebben.

Dat geld volgens mij niet voor doorgaande treinen, want die kunnen in een keer door.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Trabantfahrer

  • Offline Offline
  • Berichten: 238
    • Spoorwegfoto's uit Duitsland, DDR, Polen en Nederland
Re: HSL-Zuid , gebeurt er nog wat...?
« Reactie #106 Gepost op: 20 September 2008, 21:20:17 »
Een belangrijke reden voor het inzetten van trek-duwtreinen was ook dat moest worden kopgemaakt in Antwerpen C.

www.raymondkies.nl

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6439
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: HSL-Zuid , gebeurt er nog wat...?
« Reactie #107 Gepost op: 20 September 2008, 21:25:26 »
Voordat de Antwerpse treintunnel klaar was moest de Benelux altijd een half rondje rijden om aan Antwerpen centraal te komen.
Om daar kop te maken en dan zn reis vervolgen richting Brussel-Zuid.

Vandaar dat de beneluxtrein altijd over 2 stuurstanden heeft beschikt.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6439
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: HSL-Zuid , gebeurt er nog wat...?
« Reactie #108 Gepost op: 07 October 2008, 20:06:51 »
Vandaag heb ik iets gezien en ik dacht dat ik  :o droomde :o.

Ik was post aan het bezorgen in Eijsden.
En ik ben toen op een bankje gaan zitten op het station daar om me een boterham te eten.
Toen kwam daar uit de richting van maastricht een  ??? groen/grijze E186 met een stam pryority rijtuigen ???
Die reed richting Luik

heeft iemand enig idee wat die zuurstok kwam doen tussen Maastricht en Luik??

Zou het waarschijnlijk zijn dat ze van uit Maastricht mischien in een keer naar Brussel gaan als ze de lampjes boven de deuren hebben opgebouwd gekregen??
« Laatst bewerkt op: 07 October 2008, 20:27:17 door J. Beckers »
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

michiel88

  • Offline Offline
  • Berichten: 195
    • Mijn fotopagina
Re: HSL-Zuid , gebeurt er nog wat...?
« Reactie #109 Gepost op: 07 October 2008, 20:58:07 »
Door de stakingen in België zal er wel een stammetje tekort geweest zijn aldaar. Misschien dat ze toevallig net een van de in Maastricht van lichtjes voorziene stammen hebben gepakt om het tekort in België op te vangen?

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6439
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: HSL-Zuid , gebeurt er nog wat...?
« Reactie #110 Gepost op: 07 October 2008, 21:28:00 »
Ja, dat zou kunnen, van uit Maastricht ben je immers binnen een uurtje bij de stelplaats in Schaerbeek (net voor Brussel)
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Albert.H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 1888
  • Roco Fccpps vriend
Re: HSL-Zuid , gebeurt er nog wat...?
« Reactie #111 Gepost op: 07 October 2008, 21:59:04 »
Want als ze ooit met die dingen naar Brussel gaan, kunnen ze niet daar lekker op Midi hun lokje laten omlopen.
Daar heeft Infrabel absoluut geen ruimte voor.

Er wordt niet direct omgelopen, maar afgekoppeld, er staat aan de andere zijde van het station een 2e lok die de trein terugbrengt. De lok die 'm binnenbracht wordt na vertrek naar de andere zijde verplaatst en daar klaargezet voor de volgende trein.
NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6439
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: HSL-Zuid , gebeurt er nog wat...?
« Reactie #112 Gepost op: 07 October 2008, 23:00:19 »
Ik ben al heel vaak in Brussel zuid geweest, maar ik heb daar nog nooit gezien dat een locomotief omliep of afgekoppelt werd, behalve natuurlijk als het gaat om en defect geraakte loc.

het is ook wel eens voorgekomen dat onze bordeaux rode benelux rijtuigen voorzien zijn van 2 loc's 11.8.
Dit kwam wel eens voor als het besturings systeem (MUX) van de Bs haperde.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Bas van Heiningen

  • Offline Offline
  • Berichten: 352
Re: HSL-Zuid , gebeurt er nog wat...?
« Reactie #113 Gepost op: 08 October 2008, 19:39:14 »
Het test bedrijf ligy ook nog stil. Reden prorail en ns hispeed zijn nog klaar met de rails. Zou binnenkort met een testrit meegegaan zijn. Op uitnodiging van klantenpanel van NS. Helaas gaat het dus niet door.

Albert.H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 1888
  • Roco Fccpps vriend
Re: HSL-Zuid , gebeurt er nog wat...?
« Reactie #114 Gepost op: 08 October 2008, 23:25:49 »
Ik ben al heel vaak in Brussel zuid geweest, maar ik heb daar nog nooit gezien dat een locomotief omliep of afgekoppelt werd, behalve natuurlijk als het gaat om en defect geraakte loc.

Is dan waarschijnlijk nieuw.
Bij aankomst in Brussel-Zuid wordt de TRAXX steeds uitgeweken op spoor 22 terwijl een andere TRAXX aan de andere zijde van de trein wordt aangekoppeld (bron: Op De Baan nr. 87, oktober 2008).
Daar de 'Benelux'-treinen die door een Traxx verzekerd worden niet meer als trek- en duwtrein kunnen rijden, is in Brussel-Zuid een locwissel nodig. Er is immers niet voldoende keertijd om een frontwissel uit te voeren met dezelfde loc! (bron: Spoorwegjournaal nr. 165 september-oktober 2008)
NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6439
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: HSL-Zuid , gebeurt er nog wat...?
« Reactie #115 Gepost op: 08 October 2008, 23:44:41 »
Er zou sprake van zijn geweest dat de benelux zou gaan rijden met voor en achter een TRAXX loc.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Luc

  • Offline Offline
  • Berichten: 129
Re: HSL-Zuid , gebeurt er nog wat...?
« Reactie #116 Gepost op: 09 October 2008, 08:40:06 »
Het test bedrijf ligy ook nog stil. Reden prorail en ns hispeed zijn nog klaar met de rails. Zou binnenkort met een testrit meegegaan zijn. Op uitnodiging van klantenpanel van NS. Helaas gaat het dus niet door.
Klok en klepel? NS Hispeed heeft natuurlijk helemaal niks met de oplevering van de infrastructuur te maken. Die testritten rijden wel, alleen niet met willekeurig publiek.

Er zou sprake van zijn geweest dat de benelux zou gaan rijden met voor en achter een TRAXX loc.
Daar zijn te weinig machines voor beschikbaar op het moment.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12517
    • sleutelspoor
Re: HSL-Zuid , gebeurt er nog wat...?
« Reactie #117 Gepost op: 11 October 2008, 11:12:49 »
Gisteren op Rotterdam-CS (Vlak voor de presentatie van de CD- Railz)


Loc loopt tegen de trein aan.


Oude ontmoet nieuw


Klaar voor vertrek!
SK
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8244
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re: HSL-Zuid , gebeurt er nog wat...?
« Reactie #118 Gepost op: 11 October 2008, 11:25:50 »
Er komt bij Hoofddorp een vracht terminal. Er is in ieder geval een miljoenen subsidie toegezegd.
(Gelezen in Haarlems Dagblad)
Vr. groeten,
Bob

Streamliner

  • Offline Offline
  • Berichten: 911
Re: HSL-Zuid , gebeurt er nog wat...?
« Reactie #119 Gepost op: 15 October 2008, 09:29:53 »
Zeker twee jaar uitstel supersnelle treinen.

DEN HAAG - De hogesnelheidstreinen zullen in Nederland pas in 2010 met 250 kilometer per uur kunnen rijden. Dat is zeker twee jaar later dan de bedoeling was.

Op het speciale hogesnelheidstraject (HSL) dat daarvoor is aangelegd kunnen de treinen vanaf volgend jaar wel langzamer rijden. 

Minister Camiel Eurlings (Verkeer en Waterstaat) zal daarover dinsdag een brief sturen naar de Tweede Kamer, zo bevestigt een woordvoerder van het ministerie een bericht in De Telegraaf.

Late oplevering

Het uitstel komt door de late oplevering van de supersnelle treinen door het Italiaanse bedrijf Ensaldo Breda en omdat de Canadese treinenfabrikant Bombardier het nieuwe beveiligingssysteem niet eerder op orde krijgt.

De spoorlijn vanaf Hoofddorp naar het zuiden is sinds kort klaar en wordt getest. Waarschijnlijk kan HSA vanaf januari volgend jaar wel met een snelle trein gaan rijden tussen Amsterdam en Rotterdam. Deze trein kan 160 kilometer per uur rijden, 20 kilometer sneller dan de huidige intercity's.

Tgv's

Volgend jaar zomer kunnen mogelijk ook de Franse tgv's op het hsl-traject, maar ook die mogen dan niet harder dan 160. Vanwege het nieuwe beveiligingssysteem is het niet mogelijk treinen met verschillende snelheden op het tracé te laten rijden.

Door het uitstel bestaat volgens Eurlings de kans dat het hogesnelheidsbedrijf HSA (90 procent NS en 10 procent KLM) in de problemen komt. HSA moet vanaf nu gaan betalen voor het gebruik van de spoorlijn maar haalt daar niet genoeg inkomsten uit. Eurlings wil het bedrijf tegemoetkomen en zal binnenkort melden hoe hij dat denkt te doen.
Bron: nu.nl

Dus weer uitstel :( Zou NS nu zolangzamerhand niet eens een keer gek worden van al die problemen?
Wel jammer zo, een hoop tijd en geld gaat verloren.
Mvgr Jan Wiebrand