Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 18:51:08
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 18:46:44
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 18:42:35
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
Vandaag om 18:41:49
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 18:33:51
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door RobVille
Vandaag om 18:32:07
Dat overkomt mij niet. door Harryku
Vandaag om 18:25:36
Microstepper motoren voor armseinpalen door bellejt
Vandaag om 18:05:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 17:56:15
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 17:31:09
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
Vandaag om 17:25:53
Sfeer op je modelbaan door Stieven76
Vandaag om 17:24:50
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door Ronald69
Vandaag om 17:10:54
Roco Plan T door 008200
Vandaag om 16:56:37
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:24:13
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 16:10:26
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 16:06:34
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
Vandaag om 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:30:55
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:12:09
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 15:05:44
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door j.ossebaar
Vandaag om 15:03:34
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 12:39:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door GD
Vandaag om 11:21:39
Camp 3 door GD
Vandaag om 11:19:31
  

Auteur Topic: HSL-Zuid , gebeurt er nog wat...?  (gelezen 62572 keer)

Albert.H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 1891
  • Roco Fccpps vriend
Re: HSL-Zuid , gebeurt er nog wat...?
« Reactie #120 Gepost op: 15 October 2008, 12:05:00 »
Verkeerde keuzes in het verleden bieden geen garantie voor de toekomst......  :-|
NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.

rail4marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 5277
    • grootspoorfoto's
Re: HSL-Zuid , gebeurt er nog wat...?
« Reactie #121 Gepost op: 15 October 2008, 12:28:24 »
Dus weer uitstel :( Zou NS nu zolangzamerhand niet eens een keer gek worden van al die problemen?
Wel jammer zo, een hoop tijd en geld gaat verloren.
Mvgr Jan Wiebrand

Ze hebben ze zelf veroorzaakt door aparte treinstellen te willen hebben. Als ze gewoon de nieuwe AGV hadden besteld dan waren er een stuk minder problemen geweest.
Voor grootspoorfoto's zie site

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8109
Re: HSL-Zuid , gebeurt er nog wat...?
« Reactie #122 Gepost op: 15 October 2008, 12:41:07 »
Marcel,

Een tikje kort door de bocht.

NS (Highspeed) heeft niets met de infrastructuur te maken. Die is voor ProRail cs.
De keuze van het treinstel, tsja daar is al veel over geschreven. De keuze voor AnsalsoBreda is nou niet direct de gelukkigste gebleken (luisteren naar ander afnemers had geen kwaad gekund).
Toen de V250 werd besteld bestond er nog geen AGV (is pas dit jaar geprensenteerd) en moet nog gehomologeerd worden. Alhoewel de techniek daarin gebaseerd is op de TGV's is het ook nog maar afwachten in hoeverre dat dierct goed gaat.
Een TGV of ICE afgeleide had minder pijn opgeleverd.

Gr.
Eric
Gr.
Eric

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: HSL-Zuid , gebeurt er nog wat...?
« Reactie #123 Gepost op: 15 October 2008, 13:58:06 »
Heeft het er niet mee te maken dat een TGV of ICE, waar je al gauw 350 km/u mee kunt rijden (de Chinezen gaan volgens mij 380 km/u met een aangepaste ICE3 rijden) veel te duur is voor die kippeneindjes die je in Nederland hebt? Nog voordat je goed en wel je topsnelheid hebt bereikt, moet je alweer afremmen omdat er weer een groot uitgevallen dorp aan zit te komen. Dan is het logischer om een model te kiezen dat aan minder hoge eisen voldoet en dus goedkoper kan zien.

Kijk, daar hadden ze wel naar bestaande treinstellen, die 250 km/u gaan, om kunnen kijken. Al zijn die meestal kantelbaktreinstellen, wat op een HSL een beetje nutteloos. Er is eigenlijk niet zo gek veel voor hogesnelheidslijnen, maar dan met een beperkte snelheid. Wat meteen de vraag opwerpt of die dingen wel überhaput zinvol zijn.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22502
Re: HSL-Zuid , gebeurt er nog wat...?
« Reactie #124 Gepost op: 15 October 2008, 14:18:23 »
Daar hebben we het al eens over gehad. Echte hogesnelheidstreinen zijn te duur voor het verkeer over de HSL binnen de Benelux. Er moesten dus treinen met een top rond 250 km per uur komen en in dat segment is niets van de plank leverbaar.

Overigens hebben de problemen met de opening van de HSL niet met de treinen, maar met de beveiliging te maken. Thalys had anders al lang met 300 km per uur door Nederland gescheurd.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

ziemon

  • Offline Offline
  • Berichten: 133
    • RailColor.net: Modern Locomotive Design
Re: HSL-Zuid , gebeurt er nog wat...?
« Reactie #125 Gepost op: 15 October 2008, 14:35:58 »
Citaat
Er is eigenlijk niet zo gek veel voor hogesnelheidslijnen, maar dan met een beperkte snelheid. Wat meteen de vraag opwerpt of die dingen wel überhaput zinvol zijn.

dat een product nog niet of in mindere mate bestaat zegt niets over de behoefte aan een dergelijk type trein. De behoefte moet eerst onderkend worden en de situatie moet ook eerst geschikt zijn voor 'stoptreinen op een HSL'. Daar heb je in eerste plaats uberhaupt een HSL voor nodig en die zijn helemaal nog niet zo talrijk. In Spanje rijdt men ook met semi-snelle treinen, gedeeltelijk over snelle lijnen en de SNCF plant een gigantische order voor treinstellen zowel op conventioneel net kunnen rijden als op de HSL-en met snelheden tot 250 km/h. Zweden onderzoekt ook treinen met dergelijke snlheden in in Belgie is de nieuwe Reeks 18 ook gewchikt voor 200 km/h voor precies dezelfde reden, rijden op HSL en normaal net. Dit is voor mij op dit moment een duidelijk indicatie dat meerder partijen onderkennen dat het introduceren van zo'n categorie interessant is.

We hebben het over een relatief nieuwewetse treincategorie. Hier moet dus nog veel veldwerk worden gedaan, al is het zo dat er toendertijd al wel enige producten genoemd hadden kunnen worden die dichter bij het productiestadium zaten dan de geheel nieuw ontwikkelde Albatros (bv de S/120 van CAF). Daarnaast kan je natuurlijk bedenken dat fabrikanten veel meer kunnen aanbeiden dan wat er daadwerkelijk rijdt. Alstom en Siemens hadden vast ook, op basis van veel ervaring met typen die gedeeltelijk dezelfde functie vervullen, goede producten in de aanbeiding.

Anoniem

  • Gast
Re: HSL-Zuid , gebeurt er nog wat...?
« Reactie #126 Gepost op: 15 October 2008, 14:52:01 »
en de SNCF plant een gigantische order voor treinstellen zowel op conventioneel net kunnen rijden als op de HSL-en met snelheden tot 250 km/h.

Heb je daar meer informatie over? Het klinkt namelijk een beetje vreemd als ik zie hoe de hogesnelheidslijnen in dat land zijn aangelegd, met nauwelijks haltes onderweg noch een groot aantal verbindingen met het klassieke net. Lijkt me meer iets voor Spanje (waar de mid range HST's inderdaad dagelijkse praktijk zijn) en Italië (waar je zo'n beetje elke 500 meter een verbinding hebt tussen HSL-net en klassieke net ;D).

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10759
Re: HSL-Zuid , gebeurt er nog wat...?
« Reactie #127 Gepost op: 20 October 2008, 17:53:58 »
Ik zag vanochtend op Rotterdam Centraal een 186 met een paar zuurstok-rijtuigen aan de haak staan. De 186'er had 2 (twee) pantografen tegen de bovenleiding staan. Ik dacht dat deze locs per stroomsoort één pantograaf hadden... klopt dat?
« Laatst bewerkt op: 20 October 2008, 21:47:37 door Marc tramt »
No dress rehearsel, this is our life.

Streamliner

  • Offline Offline
  • Berichten: 913
Re: HSL-Zuid , gebeurt er nog wat...?
« Reactie #128 Gepost op: 20 October 2008, 18:17:47 »
Ik las in RM dat de 189 van Railion de binnenste twee stroomafnemers gebruikt voor 1500 en 3000 V gelijkspanning en de buitenste twee voor 15 en 25 kV wisselspanning. Ik geloof dat dit hetzelfde is bij de TRAXX locs serie 186.

Ik ben wel heel benieuwd wanneer er nu echt ook reizigers over de HSL vervoerd gaan worden.
Mvgr Jan Wiebrand

Bart Mestrom

  • Offline Offline
  • Berichten: 1495
Re: HSL-Zuid , gebeurt er nog wat...?
« Reactie #129 Gepost op: 20 October 2008, 19:22:27 »
Misschien wel iets voor de ICE?

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8472
  • Spoor N
Re: HSL-Zuid , gebeurt er nog wat...?
« Reactie #130 Gepost op: 20 October 2008, 21:41:20 »
Afgezien van dat er te weinig stellen van zijn zit je nog met de beveiliging. ;)
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Robbert

  • Offline Offline
  • Berichten: 1472
Re: HSL-Zuid , gebeurt er nog wat...?
« Reactie #131 Gepost op: 20 October 2008, 22:47:30 »
ATC wil de rode traxx 186 terug hebben naar de orginele groene/zilvere kleuren... vandaar dat de locs nog niet in Belgie zijn geweest  ;). Verder als je wat traxx'n wilt fotograferen, vrijdagmiddag op R'dam, staan er een stuk of 5.

Robbert.

Machinist Johan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1806
  • gevorderd beginner
Re: HSL-Zuid , gebeurt er nog wat...?
« Reactie #132 Gepost op: 21 October 2008, 10:08:09 »
waarom dan?

Albert.H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 1891
  • Roco Fccpps vriend
Re: HSL-Zuid , gebeurt er nog wat...?
« Reactie #133 Gepost op: 21 October 2008, 22:40:29 »
Zal wel met geld te maken hebben. HiSpeed huurt (of leased) deze loks. Van ATC (de eigenaar) mag je alleen het nummer wijzigen en een logo toevoegen.
De lok een heel andere kleurstelling geven mag niet, maar ik denk dat hier een financiële reden achter zit. Als je de lok in je eigen kleurstelling wil brengen zal dat wel meer kosten. Dus of de lok wordt weer groen/grijs, of e.e.a. wordt uitonderhandeld.
NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.

rail4marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 5277
    • grootspoorfoto's
Re: HSL-Zuid , gebeurt er nog wat...?
« Reactie #134 Gepost op: 21 October 2008, 22:52:34 »
Hoezo zouden er vrijdag 5 in rotterdam zijn? Opzich wel grappig dat Ns niet eerst heeft uitgezocht of het wel mag. Hadden ze de locs beter bij CB Rail kunnen leasen. Net als ITL die mogen de locs wel in eigen kleuren maken.
Voor grootspoorfoto's zie site