Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Microstepper motoren voor armseinpalen door bellejt
Vandaag om 18:05:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 17:56:15
Raadplaatje door henk
Vandaag om 17:51:55
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
Vandaag om 17:49:42
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 17:31:09
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
Vandaag om 17:25:53
Sfeer op je modelbaan door Stieven76
Vandaag om 17:24:50
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Jan Bennink
Vandaag om 17:23:26
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door Ronald69
Vandaag om 17:10:54
Roco Plan T door 008200
Vandaag om 16:56:37
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:24:13
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 16:10:26
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 16:06:34
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door wob
Vandaag om 16:02:16
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
Vandaag om 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:30:55
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:12:09
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 15:05:44
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door j.ossebaar
Vandaag om 15:03:34
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 12:39:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door GD
Vandaag om 11:21:39
Camp 3 door GD
Vandaag om 11:19:31
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 08:34:16
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
19 July 2025, 23:46:32
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
19 July 2025, 23:10:30

Auteur Topic: HSL-Zuid , gebeurt er nog wat...?  (gelezen 62430 keer)

rail4marcel

• Online Online
    • grootspoorfoto's
Re: HSL-Zuid , gebeurt er nog wat...?
« Reactie #150 Gepost op: 06 November 2008, 17:41:57 »
@Robbert. In nederland zijn alle rode volgens mij gewoon toegelaten hoor. Heb er al verschillende op de foto. Verder brengt de ns er zaterdag 3 naar Roosendaal om om te stickeren. DAt ze niet toegelaten zijn in Belgie had er volgens mij mee te maken dat ze die nummer van de toen rode nog niet hadden ingeschreven en dat kan alleen maar op bepaalde data.
Voor grootspoorfoto's zie site

US modeller

• Offline Offline
« Reactie #151 Gepost op: 06 November 2008, 18:57:40 »
Alsjeblieft zeg, wat is dit nu weer voor onzin? De toelating in België heeft te maken met de geïnstalleerde ETCS-software in de loc; niks meer, niks minder.

Beticht iemand van onzin (is inderdaad zo), maar wat je zegt is ook maar half de waarheid. Software van de lok is ook een andere dan die op de HSL gebruikt worden.

Niks onzin, 't gaat hier niet over technische toelating. Technisch zijn de rode en de groen/grijze gelijk. De leasemaatschappij wil gewoon (nog?) niet dat de loks in de rode kleur commercieel gebruikt worden.

De technische hoedanigheid heeft geen enkele verband met de kleur. Physiek zijn ze gelijk, alleen softwarematig (lok en ETCS) zijn ze onderling verschillend. Lease mij heeft in deze niets te willen, de gebruiker mag er me doen wat het contract evt. niet verbied.

Technisch zit er wel degelijk verschil in, en daarom mogen een aantal Traxxen Belgie wel in en een aantal niet.
Zoals Luc al zei is dit afhankelijk van de geinstalleerde ATCS sofware...

ATCS?????????? Voor de opmerking 'software' zie boven, halve waarheid.

@Robbert. In nederland zijn alle rode volgens mij gewoon toegelaten hoor. Heb er al verschillende op de foto. Verder brengt de ns er zaterdag 3 naar Roosendaal om om te stickeren. Dat ze niet toegelaten zijn in Belgie had er volgens mij mee te maken dat ze die nummer van de toen rode nog niet hadden ingeschreven en dat kan alleen maar op bepaalde data.

Toelatingen zijn niet afhankelijk van het 'behangtje' van een lok, het kleurtje dus. Zaterdag worden er niet 3 gebracht maar 3 gehaald!! Het bekende klepel verhaal en de NS heeft er al helemaal niets mee te maken. Gehaald worden de 112, 118 en 120 als ze gereed zijn. Zondag gaan er weer twee groene voor hun metamorfose die richting op.

Groet de chauffeur voor die beide dagen, groet U.
Regards Joshua
Het spoor kent geen 'bochten', wel bogen.

Thom

• Offline Offline
« Reactie #152 Gepost op: 06 November 2008, 19:42:41 »
ATCS?????????? Voor de opmerking 'software' zie boven, halve waarheid.
Als je zelf ook even de vorige pagina goed gelezen had, had je deze bijdehandte opmerking achterwege kunnen laten.

DankU....

US modeller

• Offline Offline
« Reactie #153 Gepost op: 06 November 2008, 21:29:17 »
Klein beetje uitleg (lezen!); Er staat alleen ACTS met een vraagteken en dat is geen 'opmerking'. En ja ik heb het gelezen, althans hetgeen wat je waarschijnlijk bedoeld, al zeg je niet wat je bedoeld ofwel "quoten".  Volgende zin is is geen opmerking maar verwijzing naar mijn eigen tekst.

Joshua
« Laatst bewerkt op: 08 November 2008, 11:19:48 door Peter Korsten. Reden: Citaat van vorig bericht verwijderd. »
Regards Joshua
Het spoor kent geen 'bochten', wel bogen.

Albert.H0

• Offline Offline
  • Roco Fccpps vriend
« Reactie #154 Gepost op: 06 November 2008, 22:49:21 »
Lease mij heeft in deze niets te willen, de gebruiker mag er me doen wat het contract evt. niet verbied.

wat het contract evt. niet verbied. Juist. Volgens berichten in Belgische (spoor)pers zou volgens het standaard contract alleen een nummer en logo mogen. Geen kleuraanpassing. Vandaar ook 43 of 53 loks in groen/grijs in België (reeks 28).
Als die van HiSpeed nu alle rood worden is dat blijkbaar geregeld. En het zou me erg verbazen als de leasemaatschappij er niet financieel wijzer van geworden is.  ;D
En inderdaad. kleur heeft niets met toelating te maken.
Software wel. De 1e 3 reeks 28 in België hebben met diverse treinen gereden. Maar mochten niet op de HSL. Toen er getest ging worden op de HSL zijn ze van andere software voorzien, en is hun toelating gewijzigd. Wat ik wel vreemd vind is dat ze als HSL lok blijkbaar wel de stukken van de HSL tot de diverse stations mogen rijden, maar niet daarbuiten. Zonder "HSL" software niet de HSL op, OK. Maar met "HSL" software niet meer algemene toelating op het conventinele net, maar slechts gedeeltelijk? Vreemd. Wat is de reden daarachter, of wel waarin wijken de aansluittrajecten op de HSL af van de rest van het net? Iemand enig idee?
NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.

michiel88

• Offline Offline
    • Mijn fotopagina
« Reactie #155 Gepost op: 06 November 2008, 22:52:21 »
kleur heeft niets met toelating te maken.

Dat is niet helemaal waar, in Nederland moet op de voorkant van de trein minimaal een vlak van 1m2 (van de oppervlakte ben ik niet geheel zeker) wit of geel aanwezig zijn, ten behoeve van de zichtbaarheid overdag.

Albert.H0

• Offline Offline
  • Roco Fccpps vriend
« Reactie #156 Gepost op: 06 November 2008, 23:09:22 »
Ja, je hebt gelijk. Net als de rode balk voorop die volgens mij in Italië verplicht is.
NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.

ziemon

• Offline Offline
    • RailColor.net: Modern Locomotive Design
« Reactie #157 Gepost op: 07 November 2008, 12:01:59 »
Citaat
wat het contract evt. niet verbied. Juist. Volgens berichten in Belgische (spoor)pers zou volgens het standaard contract alleen een nummer en logo mogen. Geen kleuraanpassing. Vandaar ook 43 of 53 loks in groen/grijs in België (reeks 28). Als die van HiSpeed nu alle rood worden is dat blijkbaar geregeld. En het zou me erg verbazen als de leasemaatschappij er niet financieel wijzer van geworden is. 

Je hebt het hier over 3 verschillende contracten met mogelijk verschillende voorwaarden. 186ers voor Hispeed (12), voor de NMBS (3) en voor CobraRail (40). Blijkbaar hechten de Belgen minder waarde (en geld) aan een duidelijke eigen identiteit voor deze machines. Geldt overigens ook voor de G2000en die als Reeks 57 genummerd worden/zijn.

ATC heeft lijkt mij op zich weinig belang bij het behouden van de kleurstelling, want die is alleen voor enige experts als zodanig herkenbaar. Ik zou eigenlijk geen practische argumenten kunnen bedenken waarom een lease-maatschappij meer geld zou vragen voor een lok die bestickerd mag worden tov een lok waarbij dat niet kan (wie wel?). Goede stickers laten geen permanente schade achter, de stickers zelf en het aanbrengen daarvan lijken me eerder voor rekening van de vervoerder te komen. Hoogstens kan ATC het zien als een extra service voor een vervoerder om deze in eigen kleurstelling te brengen. Vaak lees je wel dat het mogen aanbrengen van een complete nieuwe bestickering afhankelijk is van de tijdsduur van het huur- of leasecontract.

Het lijkt me wel logisch dat in het basiscontract de 'service' van het in eigen stijl mogen brengen van de lok niet is opgenomen.

ucsdcom

• Offline Offline
« Reactie #158 Gepost op: 07 November 2008, 13:05:29 »
jah je hebt een primeur ;D

rare omgekeerde blokfluit :D

die diesel loc vind ik nog het mooiste van de hele foto reeks ;D
heb je daar nog meer platen van.

mvg fridzie

Goed voorstel: zullen we bij deze "de blokfluit" maar toewijzen als officiële bijnaam voor het treinstel, dan hebben we dat in iedergeval tijdig geregeld ;)

rail4marcel

• Online Online
    • grootspoorfoto's
« Reactie #159 Gepost op: 08 November 2008, 09:32:19 »
@Robbert hier is trouwens een foto van een rode in België volgens het onderschrift zou die de trein naar Amsterdam gaan trekken.

klik

Foto is van Railcolor.
Voor grootspoorfoto's zie site

Robbert

• Offline Offline
« Reactie #160 Gepost op: 09 November 2008, 19:59:43 »
Ja, klopt. Ik heb die foto enkele dagen geleden al gezien.
Raar dat ik dan zoiets hoor...  ::)

Olivier77

• Offline Offline
« Reactie #161 Gepost op: 09 November 2008, 21:04:19 »
Hallo,

Volgens de magazine Op de Baan van de TSP (die meestal goed op de hoogte is in België)
gingen alleen de loks van 186 113 t/m116 de rode livrei krijgen wat toen al voor oneeenigheid
leidde met Angel Trains.
HSA huurt 12 TRAXX'en met de nummers 186 111 t/m 122 van Angels Trains.

In België hebben de TRAXX'en dus 3 gebruikers HSA, NMBS en B-Cargo.

Mvg

Olivier
Digitale 3-rail, K-rails,

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #162 Gepost op: 10 November 2008, 12:33:03 »
Goed voorstel: zullen we bij deze "de blokfluit" maar toewijzen als officiële bijnaam voor het treinstel, dan hebben we dat in iedergeval tijdig geregeld ;)
De bijnaam Albatros is al geruime tijd in gebruik evenals Dodo.
Denk niet dat blokfluit het gaat rededen  :D

Gr.
Eric
Gr.
Eric

Thom

• Offline Offline
« Reactie #163 Gepost op: 10 November 2008, 18:37:19 »
Klein beetje uitleg (lezen!); Er staat alleen ACTS met een vraagteken en dat is geen 'opmerking'. En ja ik heb het gelezen, althans hetgeen wat je waarschijnlijk bedoeld, al zeg je niet wat je bedoeld ofwel "quoten".  Volgende zin is is geen opmerking maar verwijzing naar mijn eigen tekst.

Joshua
Ik zou ens stoppen met dat bijdehandte opmerkingen maken dat iemand moet lezen...

Want als jij nou zelf echt de vorige pagina gelezen had, had je allang kunnen lezen dat ik een tikfout gemaakt hebt en dat al gecorrigeerd had.
Vervolgens vraag jij me daarna wat ik bedoel met ACTS waarvan de uitleg dus juist al op de vorige pagina staat, en dan mopper je tegen mij dat ik beter moet lezen... ?

En Btw, Quoten is zeldfe als Citeren...

Peter Korsten

• Offline Offline
« Reactie #164 Gepost op: 10 November 2008, 19:12:42 »
Het  gaat al een tijdje niet meer over de HSL-Zuid, of zie ik dat verkeerd?

Met andere woorden, een vriendelijk verzoek om bij het onderwerp te blijven en niet over de discussie te discussiëren. Dit is niet om deze of gene in het gelijk te stellen, maar we zien al een paar pagina's lang een herhaling van zetten en voor je het weet vallen er boze woorden.

Aangezien we allemaal vrienden zijn, zien we dat liever niet. ;)

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40