Toen de hondenkoppen werden geleverd was het gebruikelijk dat deze op maandag de fabriek uitrol de, op dinsdag gingen bobo's meet de nieuwe trein op de foto, op woensdag werd er een proefrit naar Arnhem gemaakt, op donderdag werden er nog wat boutjes aangedraaid, en op vrijdag reed de nieuwe trein met passagiers in de dienstregeling.De eerste wesp werd volgensmij al twee jaar geleden afgeleverd, dan is het toch wel triest dat er nu nog maar een paar aan NS zijn afgeleverd.
mDDM was het laatste door NS ontwikkelde materieeltype. Bij de roll-out meldde NS-directeur Döbken (ja dezelfde die later de baas van HSA zou worden en daarmee verantwoordelijk voor de onfortuinlijke aankoop van de Fyra), dat voortaan alleen nog maar "van de toonbank" gekocht zou worden. Hij en veel andere (veelal nieuwbakken) NS'ers waren er namelijk van overtuigd dat op deze manier kinderziektes voortaan tot het verleden zouden behoren.
Alleen al de 15/1800V hier is al een redelijke showstopper wanneer het om kant en klaar gaat.
Wat voor mijn gevoel ook een probleem is, zijn de huidige veiligheidseisen.Bij een SGM had je amper een melding als iets misschien niet goed werkte,tegenwoordig zitten overal sensoren in die bij t minste of geringste vermoeden van een storing gaan emmeren.Dat is ook een ding.
Andere vraag (zonder de suggestie te wekken dat ik vind dat dat moet): wanneer komt het omslagpunt dat een bedrijf/netbeheerder zegt: het is handiger om ons stroomsysteem aan te passen dan iedere keer het wiel opnieuw uit te moeten vinden? Ik kan me zo voorstellen dat je dat overweegt, want dan kan je gewoon van de plank kopen, toch?