Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:00:27
Tender Roco Br 001 wiebelt een beetje door Josephes
Vandaag om 14:46:35
Van 2D afbeelding naar 3D model door 3Dbuildr
Vandaag om 14:37:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Loki
Vandaag om 14:31:12
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Eelco Storm
Vandaag om 14:29:54
NL-baan in Canada door ArjanB
Vandaag om 14:21:38
Schroefkoppeling voor H0. door Wim1969
Vandaag om 14:14:09
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
Vandaag om 14:12:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 14:07:48
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door meino
Vandaag om 13:51:33
Pendel module Viessmann 5214 door Klaas Zondervan
Vandaag om 13:37:36
Raadplaatje door Hatsune Miku
Vandaag om 12:46:40
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 12:27:26
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Ronald69
Vandaag om 11:58:31
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Ronald69
Vandaag om 11:57:06
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Forever Rocofan
Vandaag om 11:56:46
verlichting op mijn draaischijf zeten door Voske
Vandaag om 11:26:13
Maasvlakte Zuid door Eric B
Vandaag om 11:03:43
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door RikJ
Vandaag om 10:54:18
Modelspoorbaan van Einte door 741230
Vandaag om 10:45:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door 741230
Vandaag om 10:42:04
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Eric B
Vandaag om 10:09:55
Roco NS plan V door Benelux795
Vandaag om 09:59:34
REE Modeles 2025: NS 1300 door Corné81
Vandaag om 09:36:49
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:27:46
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 09:23:43
PB Models, ICR-rijtuigen door RikM
Vandaag om 08:56:15
Aachenau West door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 06:00:38
Van Eijs naar Wijlre en naar Schin op Geul door dennie
Vandaag om 00:15:17
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
18 October 2025, 21:58:13
  

Auteur Topic: Ook de Wesp een miskoop?  (gelezen 10810 keer)

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 4289
Re: Ook de Wesp een miskoop?
« Reactie #15 Gepost op: 19 February 2024, 14:46:08 »
Vast wel, ze leren het nooit......
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2611
Re: Ook de Wesp een miskoop?
« Reactie #16 Gepost op: 19 February 2024, 15:19:48 »
Martijn HITV, graag meer reageren en minder citeren. Leest een stuk prettiger. Vooral als je jezelf gaat citeren
Groet Frits

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4072
Re: Ook de Wesp een miskoop?
« Reactie #17 Gepost op: 19 February 2024, 15:59:05 »
Toen de hondenkoppen werden geleverd was het gebruikelijk dat deze op maandag de fabriek uitrol de, op dinsdag gingen bobo's meet de nieuwe trein op de foto, op woensdag werd er een proefrit naar Arnhem gemaakt, op donderdag werden er nog wat boutjes aangedraaid, en op vrijdag reed de nieuwe trein met passagiers in de dienstregeling.

De eerste wesp werd volgensmij al twee jaar geleden afgeleverd, dan is het toch wel triest dat er nu nog maar een paar aan NS zijn afgeleverd.
Nou, ook de Hondekoppen zijn niet zo vlug in die st gekomen als je stelt, en hadden ook echt wel de nodige kinderziektes.

Daarnaast het is het ook niet helemaal eerlijk, de hele techniek van een Hondekop is een door borduursel van wat zijn oorsprong al vond in de Blokkendozen in de jaren 20.
Of anders gezegd, het het techniek die al 30 jaar gebruikelijk was.

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1773
Re: Ook de Wesp een miskoop?
« Reactie #18 Gepost op: 19 February 2024, 18:37:28 »
De techniek van zo'n wesp is ook niet bepaald nieuw ::)

Bart

mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 1043
Re: Ook de Wesp een miskoop?
« Reactie #19 Gepost op: 19 February 2024, 21:16:39 »
mDDM was het laatste door NS ontwikkelde materieeltype. Bij de roll-out meldde NS-directeur Döbken (ja dezelfde die later de baas van HSA zou worden en daarmee verantwoordelijk voor de onfortuinlijke aankoop van de Fyra), dat voortaan alleen nog maar "van de toonbank" gekocht zou worden. Hij en veel andere (veelal nieuwbakken) NS'ers waren er namelijk van overtuigd dat op deze manier kinderziektes voortaan tot het verleden zouden behoren.

frederik19630

  • Offline Offline
  • Berichten: 775
Re: Ook de Wesp een miskoop?
« Reactie #20 Gepost op: 19 February 2024, 23:02:42 »
Vrijdag nog met een Wesp op en neer tussen eindhoven en rotterdam, druk vanwege materieel
tekort. Zitten doet het prima, alleen het rijgeluid van de kracht electronica vond ik nogal bovenmaats.
Hopelijk zit dat in het verbeterpakket.

fred
bezig met de aansluiting van het smalspoor aan de grote wereld te bouwen

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,38643.msg646458.html

Montanbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 886
  • Steel is king!
Re: Ook de Wesp een miskoop?
« Reactie #21 Gepost op: 20 February 2024, 09:53:22 »
mDDM was het laatste door NS ontwikkelde materieeltype. Bij de roll-out meldde NS-directeur Döbken (ja dezelfde die later de baas van HSA zou worden en daarmee verantwoordelijk voor de onfortuinlijke aankoop van de Fyra), dat voortaan alleen nog maar "van de toonbank" gekocht zou worden. Hij en veel andere (veelal nieuwbakken) NS'ers waren er namelijk van overtuigd dat op deze manier kinderziektes voortaan tot het verleden zouden behoren.

Alleen is er niet zoveel materieel beschikbaar wat zo op het NL net kan rijden. Alleen al de 15/1800V hier is al een redelijke showstopper wanneer het om kant en klaar gaat.
MB

It's weird having the same age as old people...........

bouwdraadje

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 4289
Re: Ook de Wesp een miskoop?
« Reactie #22 Gepost op: 20 February 2024, 10:32:56 »
Vast, maarrrr

- Het feit dat we uniek zijn in welk stroomsysteem we gebruiken betekent niet dat de techniek uniek hoeft te zijn. En ik denk toch echt dat we in de afgelopen eeuw genoeg variaties hebben gehad in de electrotechniek dat iedere combinatie van vermogen en spanning met bijbehorende voor en nadelen voorbij is gekomen. Bijvoorbeeld in NL
- Er rijden toch echt al een tijdje meersysteemloks rond. Uiteraard, andere requirements en dus andere specificaties. Maar de basis blijft hetzelfde.
- Lassen bestaat volgens mij ook al een tijdje.
- Volgens mij hebben andere producten van Alstom ook schuifdeuren.
- Er wordt dus lustig geëxperimenteerd met software al dan niet icm hardware
- Als dit allemaal niet zo is, adverteer het dan niet als beproefde techniek/ we kopen alleen nog maar off the shelf als dat niet bestaat. Zeg dan gewoon waar het op staat.

Anyway, los van effecten zoals omschreven als een pandemie etc komen een hoop dingen bij mij over als onzin. Dat geeft niet, ik denk echt wel dat een groot deel van de vertragingen komen door externe factoren en dat het tov een fyra wel 'meevalt' en dat we straks niet beter weten. Maar het zou me zoveel waard zijn als bedrijven gewoon eens zouden zeggen: "We zijn idd weer een beetje dom bezig geweest".

Andere vraag (zonder de suggestie te wekken dat ik vind dat dat moet): wanneer komt het omslagpunt dat een bedrijf/netbeheerder zegt: het is handiger om ons stroomsysteem aan te passen dan iedere keer het wiel opnieuw uit te moeten vinden? Ik kan me zo voorstellen dat je dat overweegt, want dan kan je gewoon van de plank kopen, toch?

Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 4458
Re: Ook de Wesp een miskoop?
« Reactie #23 Gepost op: 20 February 2024, 10:43:47 »
Ik heb wel is gehoord dat er een serieus plan is om de spanning naar 3000V= op te hogen.
Dat zou redelijk “eenvoudig “ te doen zijn.
Helemaal naar 25kv schijnt een ding te zijn.

Wat voor mijn gevoel ook een probleem is, zijn de huidige veiligheidseisen.
Bij een SGM had je amper een melding als iets misschien niet goed werkte,tegenwoordig zitten overal sensoren in die bij t minste of geringste vermoeden van een storing gaan emmeren.

Dat is ook een ding.
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 1427
Re: Ook de Wesp een miskoop?
« Reactie #24 Gepost op: 20 February 2024, 11:09:23 »
Alleen al de 15/1800V hier is al een redelijke showstopper wanneer het om kant en klaar gaat.

Tja dat zou juist voor Alstom toch niet zo'n onbekend terrein moeten zijn, een groot deel van Frankrijk rijdt immers ook nog op 1500V...

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 4289
Re: Ook de Wesp een miskoop?
« Reactie #25 Gepost op: 20 February 2024, 11:23:21 »

Wat voor mijn gevoel ook een probleem is, zijn de huidige veiligheidseisen.
Bij een SGM had je amper een melding als iets misschien niet goed werkte,tegenwoordig zitten overal sensoren in die bij t minste of geringste vermoeden van een storing gaan emmeren.

Dat is ook een ding.

Dat geloof ik dan weer wel.....
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4512
Re: Ook de Wesp een miskoop?
« Reactie #26 Gepost op: 20 February 2024, 11:24:23 »
Ik zou gewoon nieuwe stoomlocs laten bouwen! ;D (y)
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

Karben

  • Offline Offline
  • Berichten: 1433
Re: Ook de Wesp een miskoop?
« Reactie #27 Gepost op: 20 February 2024, 12:24:15 »
Geen stoomlocs maar echte diesels, b.v. Bolle Neuzen. :angel:
Groet, Karel.
Belangstelling onder andere in de Luxemburgse spoorwegen (CFL en voorgangers en ander OV aldaar) en de Zuiderzeestoomtram. Verder een (CFL) modelbaan in spoor 0.

Frans

  • Offline Offline
  • Berichten: 316
Re: Ook de Wesp een miskoop?
« Reactie #28 Gepost op: 20 February 2024, 14:54:24 »
Tja die goede oude tijd.

Maar toen had men ook last van kinderziektes en storingen.

Frans

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2512
Re: Ook de Wesp een miskoop?
« Reactie #29 Gepost op: 20 February 2024, 16:45:54 »
Andere vraag (zonder de suggestie te wekken dat ik vind dat dat moet): wanneer komt het omslagpunt dat een bedrijf/netbeheerder zegt: het is handiger om ons stroomsysteem aan te passen dan iedere keer het wiel opnieuw uit te moeten vinden? Ik kan me zo voorstellen dat je dat overweegt, want dan kan je gewoon van de plank kopen, toch?
Ja, we gaan het spoor landelijk even tig jaar stillegen om om te bouwen....
 ::)
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein