In het laatst alleen nog enkele Pec's naar het Oosten.Het jaar 1979 start met nog 13 dienstvaardige Pec’s in het materieelpark en 27 postrijtuigen. Dat rijtuigbestand bestaat uit 5 rijtuigen Plan C, 10 Plan E en 12 Plan L.Met ingang van de zomerdienst 1979 werd het postvervoer in reizigerstreinen al aanzienlijk beperkt; het zal vrijwel geheel met speciale treinen (mP met goederenwagens) plaatsvinden. Voor de Pec’s blijven nog slechts twee treinen over, namelijk 189 Amsterdam-Roosendaal en 783 Rotterdam-Groningen. De getrokken postrijtuigen behouden slechts vier treinen: 870, 881, 882 en 885. In de treinen naar Arnhem-Duitsland komen geen postrijtuigen meer voor; de post gaat met een mP tot Arnhem en dan per vrachtauto naar Duitsland. Vanzelfsprekend vervalt ook het postrijtuig dat nog in de TEE 23 rijdt. Buitenlandse postrijtuigen rijden in de nieuwe dienst in de treinen 236/237 (DB) en in trein 288 Amsterdam-Brussel (NMBS). Het Duitse postrijtuig verdwijnt al met de winterdienst 1979; de post reist voortaan in het bagagerijtuig. Per 15 oktober 1979 werden ook de laatste getrokken postrijtuigen buiten dienst gesteld.
Hierbij een bijschrift van een foto van R. Ankersmit, zoals deze in de NVBS beeldbank te vinden is (ook een leuke treinsamenstelling):Het baanvak Deventer - Zutphen bij Eefde (km 30,2) met reizigerstrein 327 (Nijmegen - Zwolle), bestaande uit elektrische locomotief NS 1112, personenrijtuig met bagageafdeling BD 5906 (ex motorrijtuig mBD 9111 van materieel '24), een rijtuig uit de serie A 6501-A 6546 (Plan E), twee B12c coupérijtuigen serie 6400 en een postrijtuig (serie P 7920-P 7943).Nog een, hoort ook bij een foto van R. Ankersmit:Internationale reizigerstrein 215 (Amsterdam CS - Enschede en Braunschweig) ter hoogte van de blokpost Dijkerhoek op km 13,5 tussen Bathmen en Holten. De trein bestaat uit locomotief NS 1312, een postrijtuig plan E of L, een versterkingsrijtuig uit de serie B 5201-B 5208 (ex materieel '24), zes rijtuigen plan E en achteraan de trein de twee doorgaande DB-rijtuigen naar Braunschweig. De eerste acht rijtuigen gaan mee tot Enschede.
Had Ankersmit niet 10 jaar later bij Dijkerhoek kunnen gaan staan?