Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko 2025 door Remco vM
Vandaag om 15:02:12
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door spoorijzer
Vandaag om 14:58:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 14:48:54
Raadplaatje door Bob11
Vandaag om 14:29:45
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Railpassie
Vandaag om 14:25:29
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 14:21:07
Toon hier je (model)TRAM foto's. door spoorzeven
Vandaag om 13:59:34
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:51:12
Sikje 225 door Eric B
Vandaag om 13:49:47
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
Vandaag om 13:46:28
Locatie van foto gezocht door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:21:13
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 12:51:41
Railpro 607 door henk
Vandaag om 12:47:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door martijnhaman
Vandaag om 12:42:29
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 12:34:49
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 12:17:39
365 "Het is weekend foto's" door MOVisser
Vandaag om 12:15:59
Locverlichting dmv micro-LEDS door shay59
Vandaag om 12:07:14
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 11:52:37
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Hans Reints
Vandaag om 11:52:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 11:44:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 11:16:52
Lima IRM pimpen door Railpassie
Vandaag om 11:13:09
Fleischmania Nostalgia door Noordernet
Vandaag om 10:47:08
digitaal veranderd in 15 jaar door HeRo
Vandaag om 09:05:42
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 08:58:50
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 08:33:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Erik Mijd
Vandaag om 07:43:21
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door HJ
Vandaag om 06:03:37
Ronald doet de Fork Challenge! door Lobomotion69
Vandaag om 04:30:00
  

Auteur Topic: E1519 Amsterdam - Braunschweig jaren '70  (gelezen 5006 keer)

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2869
  • Twentelijn 1968-1980
E1519 Amsterdam - Braunschweig jaren '70
« Gepost op: 05 January 2024, 20:30:48 »
Ik ben wat op het www aan het rondneuzen op zoek naar leuke samenstellingen en kom nu deze tegen:


eisenbahnstiftung.de

Het bijschrift is "220 070 (Bw Hannover) mit E 1519 (Amsterdam - Braunschweig) in Salzbergen, der dort ohne Halt durchfuhr. (07.07.1973) Foto: Bernd Kappel"

Nu vraag ik me af wat nu de samenstelling is van de E1519. Volgens mij is die als volgt:

  • Br.220
  • ABüm223 DB(?)
  • Büm232 DB(?)
  • B Plan D  NS (of is dit tòch een A?)
  • B Plan D NS

Wie heeft hier een eenduidige mening over?
De trein lijkt wat kort. Is dat gebruikelijk?
Die 220 staat er naar ik aanneem vanaf Hengelo voor, correct?
Hoe heette deze trein in later jaren, in de 22xx-reeks dus? En hoe was toen de samenstelling?
« Laatst bewerkt op: 05 January 2024, 20:33:22 door 1200blauw »

VictorPM

  • Offline Offline
  • Berichten: 589
Re: E1519 Amsterdam - Braunschweig jaren '70
« Reactie #1 Gepost op: 05 January 2024, 20:41:10 »
Het 3e rijtuig lijkt me inderdaad een A. Ik meen een gele streep te zien, en 1e klasse schilden.
Het 2e rijtuig lijkt me iets heel anders dan een Duitse Bm. Totaal andere dakventilatoren.

Groet, Victor

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2869
  • Twentelijn 1968-1980
Re: E1519 Amsterdam - Braunschweig jaren '70
« Reactie #2 Gepost op: 05 January 2024, 20:46:53 »
Dank je Victor. Dat van die dakventilatoren was me niet zo opgevallen. Ik dacht dat dat van iets was dat achter de trein langs de rails stond. Ik vind dat dat tweede rijtuig sowieso er heel anders uitziet dan het eerste. Is het wel UIC-X?
 

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5371
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: E1519 Amsterdam - Braunschweig jaren '70
« Reactie #3 Gepost op: 05 January 2024, 20:52:53 »
Derde rijtuig is zeker een Plan D A, het is een achtramer, een B is een negenramer. Nu had je ook enkele gedeclasseerde A’s, maar die mochten Duitsland niet in.

Zie ik het nou goed dat de deuren van het 2e rijtuig naar binnen staan ten opzichte van de zijwand? Ook valt me bij dat rijtuig een licht bies boven de stelbalk op, wat standaard DB rijtuigen niet hadden.

Jeroen
« Laatst bewerkt op: 05 January 2024, 21:00:20 door Jeroen Water »
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 1376
Re: E1519 Amsterdam - Braunschweig jaren '70
« Reactie #4 Gepost op: 05 January 2024, 21:07:05 »
Bij het tweede rijtuig staan de deuren inderdaad naar binnen, zou een FS rijtuig kunnen zijn. Maar wat die dan weer in deze trein te zoeken heeft...
« Laatst bewerkt op: 05 January 2024, 21:10:36 door Quinzeedied »

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4052
Re: E1519 Amsterdam - Braunschweig jaren '70
« Reactie #5 Gepost op: 05 January 2024, 21:07:51 »
Het tweede rijtuig is een tipo 59 van de FS. Hoe die in een trein richting noord Duitsland komt is mij een raadsel. Wellicht een transport naar Puttgarden?

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4052
Re: E1519 Amsterdam - Braunschweig jaren '70
« Reactie #6 Gepost op: 05 January 2024, 21:45:22 »
De plan D reden met uitzondering van de Bad Harzburg nauwelijks nog in het buitenland. En de 1519 was al vroeg uit Silberlingen samengesteld. Het lijkt me een overbrenging. De ABüm voor onderhoud. De FS naar Puttgarden of Hamburg, de plan D’s naar Seedorf voor een thuis reis van een bataljon uit oefening.

marco

  • Offline Offline
  • Berichten: 702
Re: E1519 Amsterdam - Braunschweig jaren '70
« Reactie #7 Gepost op: 05 January 2024, 21:59:39 »
Altijd leuk NL rijtuigen icm met andere internationale rijtuigen. Even semi off topic vraagje, ik heb een metalen koersbord van het traject Rotterdam CS - Braunschweig. Ik heb alleen nog niets kunnen vinden van die trein. Zou het misschien van een "koerswagen" geweest kunnen zijn ?
NS TP 3 en 4
Fl/Ro H0 Tandradbaan - Gipfelrauschbahn
DRup/RocRail/Linux

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2869
  • Twentelijn 1968-1980
Re: E1519 Amsterdam - Braunschweig jaren '70
« Reactie #8 Gepost op: 05 January 2024, 22:29:55 »
De plan D reden met uitzondering van de Bad Harzburg nauwelijks nog in het buitenland. En de 1519 was al vroeg uit Silberlingen samengesteld. Het lijkt me een overbrenging. De ABüm voor onderhoud. De FS naar Puttgarden of Hamburg, de plan D’s naar Seedorf voor een thuis reis van een bataljon uit oefening.

Dus is bovenstaande foto een uitzonderingssituatie, of klopt het hele bijschrift niet zeg je dat?
Dat van die Silberlinge klopt. Ik vind nu ook deze foto van dezelfde trein een jaartje eerder, met enkel Silberlinge.


eisenbahnstiftung.de

Bijschrift:
220 072 (Bw Hannover) mit E 1519 (Amsterdam - Braunschweig) bei Ibbenbüren-Laggenbeck. (07.10.1972) Foto: Bernd Kappel

Het lijkt erop dat de trein dus in vroegere jaren al met Silberlinge reed. Ik meen jou eens iets hebben horen zeggen die door UIC-X rijtuigen begin jaren '70 werden vervangen op internationale verbindingen naarmate meer UIC-X beschikbaar kwam, aangezien UIC-X comfortabeler was dan Silberlinge. Is deze trein daarop een uitzondering, of zie je eind jaren '70 ook hier UIC-X verschijnen?

Dit stammetje Silberlinge is Bn + ABn + ABn + Bn? Reed dit in Nederland wellicht met een Plan E RD? Daarvan meen ik eens eerder iets te hebben gezien. Die werd aangeduid als trein 2243 naar ik meen in 1975 en reed in Nederland tot Amersfoort als ik me goed herinner. Is dat correct, of knoop ik nu twee verschillende dingen aan elkaar?
« Laatst bewerkt op: 05 January 2024, 22:50:47 door 1200blauw. Reden: Vraagstelling verduidelijkt. »

grossraumwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1213
Re: E1519 Amsterdam - Braunschweig jaren '70
« Reactie #9 Gepost op: 05 January 2024, 22:42:37 »
Er staat mij iets bij dat deze (?) treinen in NL gecombineerd reden tot Hengelo. Hier werd de trein gesplitst in een deel naar Enschede (plan E) en een deel naar Duitsland (DB rijtuigen)...

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4052
Re: E1519 Amsterdam - Braunschweig jaren '70
« Reactie #10 Gepost op: 05 January 2024, 23:14:36 »
Dus is bovenstaande foto een uitzonderingssituatie, of klopt het hele bijschrift niet zeg je dat?
Het is volgens mij in het geheel niet de E1519. De Eisenbahnstiftung heeft wel vaker niet kloppende beschrijvingen bij foto's

IJmc

  • Offline Offline
  • Berichten: 1445
  • Take It Or Leave It
Re: E1519 Amsterdam - Braunschweig jaren '70
« Reactie #11 Gepost op: 06 January 2024, 09:07:35 »
Nu had je ook enkele gedeclasseerde A’s, maar die mochten Duitsland niet in.

Moeten ze wel een goede reden voor gehad hebben.
« Laatst bewerkt op: 06 January 2024, 17:04:57 door IJmc »

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2869
  • Twentelijn 1968-1980
Re: E1519 Amsterdam - Braunschweig jaren '70
« Reactie #12 Gepost op: 06 January 2024, 14:37:56 »
Mispoes kom er maar in! ;D

IJmc

  • Offline Offline
  • Berichten: 1445
  • Take It Or Leave It
Re: E1519 Amsterdam - Braunschweig jaren '70
« Reactie #13 Gepost op: 06 January 2024, 17:04:24 »
Zeker te maken met het verwijderen van de stoomverwarming?

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4052
Re: E1519 Amsterdam - Braunschweig jaren '70
« Reactie #14 Gepost op: 06 January 2024, 17:09:48 »
Achter een 220 is stoomverwarming wel essentieel.