Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

13 december modelspoorbeurs Houten door Ronald69
Vandaag om 17:55:08
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
Vandaag om 17:53:25
ratelende 1300 van Electrotren door Von Rondstadd
Vandaag om 17:47:41
Museumdepot Beekbergen in H0 door Joz
Vandaag om 17:47:08
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 17:46:01
ProRail kan spoor in Nederland niet langer ’toekomstklaar’ houden door prutser
Vandaag om 17:36:03
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 17:31:21
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 17:25:25
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Eric B
Vandaag om 17:17:45
Modelspoorbaan van Einte door einte
Vandaag om 16:56:20
🎅 20 december 2025 | Roosendaal in het donker 🎄 door Rsd1000
Vandaag om 16:46:41
Roco traxx 'Eurocity': suggestie 2e nummer doorgeven door the_gold
Vandaag om 15:59:26
Staion Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door Locojack
Vandaag om 15:46:06
Station Weert door LNS_047
Vandaag om 15:38:08
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door spoorijzer
Vandaag om 15:36:15
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door spoorijzer
Vandaag om 15:22:43
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:50:16
Rondom Charlois door hervé
Vandaag om 14:33:57
HTM PCC tram en wat gefrutsel er bij door Pauldg
Vandaag om 13:08:50
Onshape gebruikersgroep door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:08:13
GoVolta treindiensten naar Berlijn & Hamburg door Martijnstein
Vandaag om 12:06:03
Servo's voor de deuren van de Volmer E-lokloods. door ruudns
Vandaag om 11:54:42
Vragen over een railplan uit de RRAILHOBBY van sept. 1988 door Peter Kleton
Vandaag om 11:26:32
Rail away door henk
Vandaag om 09:49:23
Surava in modules door Boertje
Vandaag om 09:28:39
RhB H0m, Albulisch door Boertje
Vandaag om 08:34:25
3 januari NVBS oliebollenrit door FreekH
Vandaag om 00:51:31
NS 8100 in 0 door roadster36
12 December 2025, 23:18:52
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Sven
12 December 2025, 22:51:15
Pfarrerwinkel bahn door DJV
12 December 2025, 22:06:32
  

Auteur Topic: schakelen MP1 met handschakelaar en digitaal  (gelezen 4492 keer)

Peter van B

  • Offline Offline
  • Berichten: 60
schakelen MP1 met handschakelaar en digitaal
« Gepost op: 17 February 2024, 19:13:29 »
Hallo allemaal,
Ik ben herbeginnend in de modelspoor. Lang geleden een N-baan begonnen maar verder dan de opbouw van het onder frame is het toen niet gekomen, mee gestopt ivm verhuizing en geen plek , geld en tijd meer. Nu ben ik weer begonnen met een Ho baan, er ligt nu een dubbel spoor rond en rijd nu analoog met twee trafo’s , 1 samenstel linksom en de andere rechtsom. Wissels worden nog niet analoog bediend, besloten om meteen door te gaan naar digitale aansturing maar wel in kleine stapjes.  Heb daarom een mobile station 2 besteld. Nu is mijn vraag of je met deze MS 2 de wissels (Roco UF) kan schakelen met de MP 1 wisselmotor via een Yamorc YD8116 ? In de handleiding zie ik alleen maar magneetspoel staan.

Hoop dat iemand hier meer over weet.

Groeten,

Peter

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27031
    • Pagina van klaas
Re: schakelen MP1 met handschakelaar en digitaal
« Reactie #1 Gepost op: 17 February 2024, 20:43:21 »
Het aardige van de MP1 is dat je die net zo aansluit als een spoelenaandrijving. Dus de + van de 8116 aan de +(com) van de MP1 en de ene - van de 8116 aan poz1, de andere - aan poz2.

edit: ho, wacht effe. Net de handleiding van de YD8116 opgezocht en daar staat het gewoon in:
http://www.yamorc.de/downloads/YD8116.en.pdf pagina 9
« Laatst bewerkt op: 17 February 2024, 20:49:42 door Klaas Zondervan »
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 5183
Re: schakelen MP1 met handschakelaar en digitaal
« Reactie #2 Gepost op: 17 February 2024, 21:03:25 »
Peter,

Allereerst: welkom.

Citaat
besloten om meteen door te gaan naar digitale aansturing maar wel in kleine stapje
Ik wil als advies geven om in jouw geval je treinen lekker digitaal te doen, dat is gewoon makkelijk. Maar doe jezelf een plezier en hou je wissels lekker analoog.

Je zegt nu digitaal te willen, maar ik denk dat wat jij echt wilt, gebruikersgemak is. De MS2 is een prima ding om treinen aan te sturen, maar om er wissels mee aan te sturen dat is een crime. De MS2 kan dat wel maar je moet relatief veel knopjes indrukken, je moet er veel bij nadenken. Het werkt gewoon niet prettig. En ik spreek uit ervaring.

En analoog is gewoon makkelijk. Je kan met 1 druk direct een wissel omzetten, daar hoef je weinig bij na te denken. Het werkt gewoon stom simpel goed.

Mvg,

Bas


Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27031
    • Pagina van klaas
Re: schakelen MP1 met handschakelaar en digitaal
« Reactie #3 Gepost op: 17 February 2024, 21:14:42 »
In aanvulling op Bas: als je de wissels analoog aanstuurt, dan kan dat ook met schakelaars. Zie je op je bedieningspaneel meteen wat de stand is.
Met drukknoppen moet je er aan denken dat de MP1 langzamer is dan een magneetspoel. Je moet  de drukknop dus een paar seconden vasthouden. De MP1 schakelt vanzelf uit in de eindstand. En als dat niet gebeurt, dan is er nog niks aan de hand, want hij draait gewoon door, terug naar de andere stand zonder dat er iets kapot gaat.
Je moet de MP1 ook de gelegenheid geven om zijn slag helemaal af te maken. Je kunt niet halverwege van gedachten veranderen, want hij kan pas terug vanuit de eindstand.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Peter van B

  • Offline Offline
  • Berichten: 60
Re: schakelen MP1 met handschakelaar en digitaal
« Reactie #4 Gepost op: 17 February 2024, 22:02:40 »
Hallo Bas en Klaas,

Bedankt voor jullie duidelijke antwoorden. Het gaat mij inderdaad in eerste instantie er om de treinen digitaal te laten rijden , de wissels analoog houden lijkt me een goede suggestie. Kunnen jullie me helpen aan schema hoe ik dat aan moet sluiten en welke schakelaartjes zijn daar geschikt voor ?
Ik heb de voeding(+) per wissel / baanvak al op een cvl zitten , en de andere (-) niet op een cvl ivm bezetmelding in de toekomst. Wil straks met de nieuwe Yamorc centrale wel volledig automatisch gaan rijden, maar het gaat nog even duren voor die er is.

Groeten,

Peter


bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 5183
Re: schakelen MP1 met handschakelaar en digitaal
« Reactie #5 Gepost op: 17 February 2024, 22:20:25 »
Omtrent schakelaars. De MTS (miniature toggle switch) is hier handig voor. Ze bestaan in veel varianten met terugveren of niet etc, daarom heb ik een volledige uitleg op mijn website omtrent deze schakelaars.

Jij hebt in jouw geval een type On-On  / MTS102 nodig.
https://train-science.com/elektronische-schakelingen/#toggle-switches



Mvg

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27031
    • Pagina van klaas
Re: schakelen MP1 met handschakelaar en digitaal
« Reactie #6 Gepost op: 17 February 2024, 22:41:28 »
Zo'n type schakelaar wilde ik ook voorstellen. En dan de ON/ON variant.

En zo kun je het aansluiten:


Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Peter van B

  • Offline Offline
  • Berichten: 60
Re: schakelen MP1 met handschakelaar en digitaal
« Reactie #7 Gepost op: 18 February 2024, 10:07:12 »
Goedemorgen Bas en Klaas,

Bedankt wederom , het plaatje wordt steeds duidelijker , maar toch nog een paar vragen / aannames van mijn kant ;

- De + en - uit het schema sluit je aan op de baanvoeding ? En pakt dus de digitale voeding uit de MS2 ?
- de wissel krijgt dan de voeding vanuit de MP1 middels de drie andere aansluitingen inclusief die voor de polarisatie van het puntstuk ?
- schema wordt dan als in de tekening ?

Jullie snappen het wel, ook nog niet weel electro kennis…..(-;

Groeten, Peter







Frank 123

  • Online Online
  • Berichten: 6546
Re: schakelen MP1 met handschakelaar en digitaal
« Reactie #8 Gepost op: 18 February 2024, 12:17:09 »
Mm ook wel handige oplossing om de wissels op mijn module baan te schakelen (als ik deze toch niet automatisch ga laten rijden).

Bedankt
Bahnstrecke 5867
Am Ende der Strecke
Den gamla sågverket (gepland)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27031
    • Pagina van klaas
Re: schakelen MP1 met handschakelaar en digitaal
« Reactie #9 Gepost op: 18 February 2024, 13:56:01 »
Peter, de voeding voor de MP1 is een aparte gelijkstroomvoeding. Uit de MS2 komt digitale spanning, dat is geen gelijkspanning. Hoewel het misschien wel zou kunnen. Je kunt de MP1 nl. ook voeden met wisselspanning. Een diode in de MP1 zorgt ervoor dat de stroom altijd de goede kant op loopt.
Maar ik zou de digitale spanning daar niet voor gebruiken.

en ja, dat extra contact kun je gebruiken om het puntstuk om te schakelen.
« Laatst bewerkt op: 18 February 2024, 13:57:45 door Klaas Zondervan »
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Peter van B

  • Offline Offline
  • Berichten: 60
Re: schakelen MP1 met handschakelaar en digitaal
« Reactie #10 Gepost op: 18 February 2024, 18:25:34 »
Hallo Klaas,

En nou weet ik het niet meer. Ik neem aan dat alle spoor, rails en wissels, allemaal op digitale spanning moet staan. Hoe moet de MP1 dan analoog geschakeld worden en wel zodanig dat ook de polarisatie voor het puntstuk werkt ?

Groeten, Peter

Frank 123

  • Online Online
  • Berichten: 6546
Re: schakelen MP1 met handschakelaar en digitaal
« Reactie #11 Gepost op: 18 February 2024, 18:58:15 »
Via de aux 1 schakeling op de mp 1 (2 draden. Voor linker en rechter railstaaf en 1 naar hartstuk wissel)
Bahnstrecke 5867
Am Ende der Strecke
Den gamla sågverket (gepland)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27031
    • Pagina van klaas
Re: schakelen MP1 met handschakelaar en digitaal
« Reactie #12 Gepost op: 18 February 2024, 19:04:54 »
Ik neem aan dat alle spoor, rails en wissels, allemaal op digitale spanning moet staan.
Zolang het gaat om de rails, dus alles waar de wielen contact maken om stroom af te nemen voor de trein, is het inderdaad de digitale spanning. Maar het motortje van de MP1 staat daar los van.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Peter van B

  • Offline Offline
  • Berichten: 60
Re: schakelen MP1 met handschakelaar en digitaal
« Reactie #13 Gepost op: 18 February 2024, 22:06:24 »
Hoi Klaas,

Maar als de MP1 analoge spanning krijgt, bv via de wissel uitgang van een trafo , dan krijgt het hartstuk dat toch ook , en gaat dat dan wel goed als de railstaven op digitale spanning staan ? Of denk ik ergens verkeerd ?

Of regelt de MP 1 wel de polarisatie maar niet via de analoge spanning van de trafo ? Of m.a.w. poz1 +com poz2 zijn electrisch gescheiden van aux1. Als dat zo is snap ik het …. Echter dan moet er vanuit de wissel dus extra draden van de railstaven naar de cvl (+) en de min(-). (De wissel is geisoleerd in het baanvak)

Mark D.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1230
Re: schakelen MP1 met handschakelaar en digitaal
« Reactie #14 Gepost op: 18 February 2024, 22:13:12 »
bediening motor en puntstuk contacten hebben niks met elkaar te maken.   tenminste, de motor bedient die contacten, daar mee zou je ook de tuinverlichting aan kunnen zetten.
geen serieuze modelbouwer.
Het gaat om het plezier.

https://maps.app.goo.gl/FDugmb1FTxdXz7QW8