Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Spoorwegmuseum krimpt collectie in door class 37
Vandaag om 20:12:29
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door henk
Vandaag om 20:07:02
C12c rijtuig door maartenvdb
Vandaag om 19:58:14
Welke decoder is dit? door 008200
Vandaag om 19:47:47
Raadplaatje door BrightonBelle
Vandaag om 19:45:52
De projecten van Ruben (NL H0) door Ruben90
Vandaag om 19:29:31
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 19:16:24
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Ruben90
Vandaag om 19:10:04
Op Zuid (NL H0) door Ruben90
Vandaag om 19:06:26
Kato ETA 515 door Casmir
Vandaag om 19:03:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 18:33:43
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Jan Bennink
Vandaag om 18:24:09
Overstap naar HTM door defender
Vandaag om 18:23:48
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door defender
Vandaag om 18:22:28
Een leuke vrachtwagen door defender
Vandaag om 18:20:53
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 18:01:34
Omgeving Frankfurt am Main door Hasenwald
Vandaag om 17:36:19
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door defender
Vandaag om 17:27:51
Terschellinger Spoor door defender
Vandaag om 17:15:47
Leubachtalbahn door Krokodil68
Vandaag om 16:59:26
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
Vandaag om 16:58:17
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Frits C
Vandaag om 16:36:08
De fabriek - Spoor 0 door g-j
Vandaag om 16:13:49
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 16:02:14
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 15:29:48
Tram reageert niet door R1954
Vandaag om 15:00:31
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 14:11:34
PB Models, ICR-rijtuigen door serie1200
Vandaag om 14:10:22
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door nighttrain1
Vandaag om 14:09:15
Nieuwe generatie spoorseinen NL door Eric B
Vandaag om 13:59:34
  

Auteur Topic: Trafo voor Delta Control  (gelezen 5052 keer)

Menl

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 8
Trafo voor Delta Control
« Gepost op: 05 May 2008, 14:51:48 »
Hoi,

Ik heb een vraagje over de voeding van de Marklin Delta control. Deze wil ik gebruiken om een N-spoor treinbaan via MrDirect te besturen. Nu ging ik er in eerste instantie vanuit dat er een gelijkstroom voeding aangesloten moest worden aangezien de trein ook gelijkstroom is (Fleischman) maar na nauwkeuriger lezen, voordat ik het ging aansluiten, zie ik dat het een wisselstroom transformator moet zijn.

Klopt dit en zet de delta control dit weer om in een gelijkspanning voor de baan?

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1455
Re: Trafo voor Delta Control
« Reactie #1 Gepost op: 05 May 2008, 14:59:42 »
Op de baan komt een digitaal signaal. Dat is geen gelijkspanning, maar een "digitale spanning".

De Delta Control wordt gevoed met een wisselspanning, en zorgt samen met de MrDirect PC dat het juiste soort signaal op de baan komt te staan.

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Trafo voor Delta Control
« Reactie #2 Gepost op: 05 May 2008, 15:27:57 »
Het is in feite geen wisselstroom maar een digitale spanning. En dat blijft het, ook op de rails en in de voeding in de loc. Pas daar wordt, door de decoder in de loc, de spanning gelijkgericht voor de moter.

Menl

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 8
Re: Trafo voor Delta Control
« Reactie #3 Gepost op: 05 May 2008, 15:42:21 »
Bedankt,

Weer een misverstand uit de wereld.


Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7819
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Trafo voor Delta Control
« Reactie #4 Gepost op: 05 May 2008, 20:20:59 »
Je sluit daar gewoon een 16V wisselspannings trafo op aan, dus een standaard Marklin trafo bijvoorbeeld, van minimaal 32VA.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Menl

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 8
Re: Trafo voor Delta Control
« Reactie #5 Gepost op: 06 May 2008, 08:46:18 »
Is de 6647 een geschikte trafo? Dit is een 32VA trafo met een draaiknop als rijregelaar. Deze knop zal dan waarschijnlijk helemaal naar rechts gedraaid moeten worden.



Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26833
    • Pagina van klaas
Re: Trafo voor Delta Control
« Reactie #6 Gepost op: 06 May 2008, 09:48:00 »
De 6647 is weliswaar een 32VA trafo, maar dat is verdeeld over twee uitgangen.
Als ik het goed heb is de treinuitgang 16VA en de lichtuitgang ook.
Je kunt het systeem wel testen met 1 trein door alleen de lichtuitgang van de trafo te gebruiken, maar als je met meer treinen gaat rijden zul je snel tekort komen aan die 16VA. Dus toch maar op zoek gaan naar een echte 32VA trafo.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Wim55

  • Offline Offline
  • Berichten: 70
Re: Trafo voor Delta Control
« Reactie #7 Gepost op: 06 May 2008, 10:51:26 »
Hallo,
als je de rijuitgang op 0 zet,
levert de lichtuitgang wel degelijk max.
2 Ampere bij 16 Volt.
de lichtuitgang en de rijuitgang zitten parallel

groeten
wim

Menl

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 8
Re: Trafo voor Delta Control
« Reactie #8 Gepost op: 06 May 2008, 11:08:34 »
@Wim,

En deze licht uitgang is ook geschikt als voeding voor de deltacontrol?

Wim55

  • Offline Offline
  • Berichten: 70
Re: Trafo voor Delta Control
« Reactie #9 Gepost op: 06 May 2008, 11:16:43 »
ja hoor,
prima zelfs..

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26833
    • Pagina van klaas
Re: Trafo voor Delta Control
« Reactie #10 Gepost op: 06 May 2008, 13:16:49 »
de lichtuitgang en de rijuitgang zitten parallel

Kun je hier wat meer "bewijs" voor leveren? Ik ben nl. niet overtuigd. Volgens mij zijn het twee aparte wikkelingen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Ing. J.A. Flory

  • Offline Offline
  • Berichten: 47
Re: Trafo voor Delta Control
« Reactie #11 Gepost op: 06 May 2008, 16:53:15 »
Men neme,

Een ohm meter, zet 1 pool op de rode aansluiting en 1 pool op de gele even wachten, want je moet de een echte DC meting doen.  Heb je een verbinding? Bruin met rood een verbinding; bruin met geel een verbinding. Als je een verbinding hebt van bruin naar geel is dit een wikkeling;
Als je een verbinding hebt van bruin naar rood is dit een wikkeling;
Geel naar rood geen verbinding dan geen 1 wikkeling maar twee. En natuurlijk de primaire maar deze staat apart van alle wikkelingen.

Veel succes

Hans

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26833
    • Pagina van klaas
Re: Trafo voor Delta Control
« Reactie #12 Gepost op: 06 May 2008, 17:10:42 »
Geel naar rood geen verbinding dan geen 1 wikkeling maar twee.

Dat is een iets te rappe conclusie. Want ik weet bijna zeker dat die twee bruine klemmen inwendig aan elkaar zitten. Dus dan moet je niet alleen meten of er verbinding is, maar moet je uit de weerstandswaarden afleiden hoe het zit.
Zelf heb ik geen Märklin trafo, maar vanavond op de club zal ik er eens eentje doorlichten.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Ing. J.A. Flory

  • Offline Offline
  • Berichten: 47
Re: Trafo voor Delta Control
« Reactie #13 Gepost op: 06 May 2008, 17:50:50 »
Je kunt natuurlijk ook gewoon de wikkeling afwikkelen heb je wat te doen.

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7819
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Trafo voor Delta Control
« Reactie #14 Gepost op: 06 May 2008, 19:31:32 »
Klaas, waar haal jij nu ineens de wijsheid vandaan, dat een het vermogen verdeeld is. Als je dit door trekt naar een 10VA trafo, dan kan er niet eens een begindoos lokje mee laten rijden, Marklin geeft zelf aan dat die ongeveer 10VA verbruiken. Want als jouw theorie klopt heb je dan maar 5VA tot je beschikking.

Dus voor de vraagsteller een 6647 is een  geschikte trafo en de trafo die Marklin zelf aangeeft om te gebruiken bij dit instap digitale systeem.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net