Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 19:31:47
Fleischmann Anna ombouw. door wob
Vandaag om 19:24:13
US diorama in H0 door wob
Vandaag om 19:19:29
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 19:18:00
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 19:14:08
booster vraag door rvredebregt
Vandaag om 18:43:59
Aanpassen baanplan bestaande baan door Ferdinand Bogman
Vandaag om 17:56:46
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 17:11:39
Tams app door rvredebregt
Vandaag om 17:06:15
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 16:52:03
DDAR op basis van een Artitec DDM door Daan de leeuw
Vandaag om 16:28:45
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 16:24:01
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 16:16:18
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Merlin674
Vandaag om 15:57:00
Sfeer op je modelbaan door hervé
Vandaag om 15:40:47
EL11 NSB sound file door bellejt
Vandaag om 15:19:30
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 13:47:21
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 13:46:57
Raadplaatje door HIJ
Vandaag om 13:20:55
Trix BR94 ontspoort door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 12:41:52
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door R1954
Vandaag om 12:41:36
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 11:49:58
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 11:46:25
Edelweisz in model door sncf231e
Vandaag om 11:45:55
Interieur ideeën voor gebouwen door Martin Domburg
Vandaag om 11:39:52
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Wim Vink
Vandaag om 11:19:01
Hochdraußen van Mischa door MischaCT
Vandaag om 10:44:11
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 10:32:20
Mobadaten.info uit de lucht door Hasenwald
Vandaag om 10:17:40
Piko 1136 van AC naar DC door Automatic-rock
Vandaag om 09:40:08
  

Auteur Topic: type stroomafnemers NS  (gelezen 1644 keer)

Martijn HITV

  • Offline Offline
  • Berichten: 116
type stroomafnemers NS
« Gepost op: 14 February 2024, 12:54:47 »
ik zat naar nieuwe en oude treinen. en vroeg mij af waarom de NS is overgestapt van pantograven. weet iemand waarom dat zo is? is het nieuwe model beter? betrouwbaarder?
« Laatst bewerkt op: 16 February 2024, 11:54:50 door Martijn HITV »
-Martijn

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5378
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: pantograven wissel?
« Reactie #1 Gepost op: 14 February 2024, 13:44:12 »
Hoi Martijn,

Kun je iets duidelijker zijn? Over welke periode heb je het? NS is wel vaker overgestapt van type stroomafnemer.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Martijn HITV

  • Offline Offline
  • Berichten: 116
Re: pantograven wissel?
« Reactie #2 Gepost op: 14 February 2024, 16:53:37 »
bij de honekop bijvoorbeeld.
eerst had je deze. met 2 armen

en toen deze met een arm



-Martijn

iljitsch

  • Offline Offline
  • Berichten: 247
Re: pantograven wissel?
« Reactie #3 Gepost op: 14 February 2024, 17:03:36 »
Dezelfde evolutie vond plaats tussen oude GTLs (Gelede Tram Lang) in Den Haag vergens de laatst geresiveerde versies. Lijkt erop dat eea functioneel niet verschilt...?

Martijn HITV

  • Offline Offline
  • Berichten: 116
Re: pantograven wissel?
« Reactie #4 Gepost op: 16 February 2024, 09:20:44 »
iemand een idee?
ik zat naar nieuwe en oude treinen. en vroeg mij af waarom de NS is overgestapt van pantograven. weet iemand waarom dat zo is? is het nieuwe model beter? betrouwbaarder?
-Martijn

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2690
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: pantograven wissel?
« Reactie #5 Gepost op: 16 February 2024, 09:58:01 »
Ik weet het niet zeker, maar had dat niet te maken met luchtweerstand en dus minder geschikt voor hogere snelheden? Het enige wat ik anders kan bedenken is dat ze technisch complexer en dus duurder waren. Maar ik ben er absoluut niet zeker van.

Groeten,
Rogier

R1954

  • Offline Offline
  • Berichten: 612
Re: pantograven wissel?
« Reactie #6 Gepost op: 16 February 2024, 10:44:18 »
Hi Martijn,

Kijk hier eens: https://www.nicospilt.com/index_bovenleiding.htm.
Interessante website.

Misschien heb je meer resultaat wanneer je de titel van je draadje verandert in bv "Typen stroomafnemers N.S."
Overigens is het pantografen. ;D
« Laatst bewerkt op: 16 February 2024, 11:09:09 door R1954 »
Vrindelijke groet.

R.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26696
    • Pagina van klaas
Re: pantograven wissel?
« Reactie #7 Gepost op: 16 February 2024, 11:00:17 »
Een voordeel van de éénbeenstroomafnemer is dat die lichter is, en daardoor oneffenheden in de rijdraad makkelijker kan volgen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Montanbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 860
  • Steel is king!
Re: pantograven wissel?
« Reactie #8 Gepost op: 16 February 2024, 11:25:41 »
Iets soortgelijks is er bij de DB gedaan met de BR103. Deze zijn oorspronkelijk voorzien van een 'tweebener' en later na de nieuwbouw van de BR111 is er een pantograafwissel geweest waarbij de BR103 en de 'eenbeners' van de 111 hebben gekregen. De reden hiervoor was een stabieler gedrag van de pantograaf bij hogere snelheden. De 103 reed op een aantal trajecten 200km/u.
MB

It's weird having the same age as old people...........

bouwdraadje

iljitsch

  • Offline Offline
  • Berichten: 247
Re: type stroomafnemers NS
« Reactie #9 Gepost op: 16 February 2024, 14:28:36 »
Zou het zo kunnen zijn dat met de huidige techniek (precisie, materiaalsterkte) één-benige pantografen gewoon beter zijn dan het oude type en dat er nu alleen nog één-benige te krijgen zijn dus als vervanging nodig is krijg je automatisch die?

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 7141
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: type stroomafnemers NS
« Reactie #10 Gepost op: 16 February 2024, 15:05:20 »
Nu beter automatisch kunnen verlagen (inklappen en uitklappen)??

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 23 augustus ben ik er weer...

StefanNL_Plays

  • Offline Offline
  • Berichten: 107
  • :D
Re: type stroomafnemers NS
« Reactie #11 Gepost op: 16 February 2024, 17:52:59 »
ik zat naar nieuwe en oude treinen. en vroeg mij af waarom de NS is overgestapt van pantograven. weet iemand waarom dat zo is? is het nieuwe model beter? betrouwbaarder?

Eventjes kijkend naar de huidige tijd,

We hebben bij NS 2 soorten stroomafnemers op het huidige moment, Faively en DSA. Faively gebruikt deels veren om de stroomafnemer op te krijgen. Bij DSA word er gebruik gemaakt van een luchtbalg. Faively word langzaam uitgefaseerd omdat de DSA stroomafnemers simpeler werken en minder onderhoudsintensief is. Hopelijk maakt dit het een beetje duidelijk  samen met de rest van de informatie in dit topic (y)
« Laatst bewerkt op: 16 February 2024, 17:54:40 door StefanNL_Plays »
Uiteindelijk komt alles goed :)

Juroen

  • Offline Offline
  • Berichten: 429
Re: type stroomafnemers NS
« Reactie #12 Gepost op: 16 February 2024, 19:23:10 »
Ter aanvulling:

1) Wikipedia geeft ook aan dat de eenbenige stroomafnemer compacter en 'responsive'  is:
The most common type of pantograph today is the so-called half-pantograph (sometimes Z-shaped), which evolved to provide a more compact and responsive single-arm design at high speeds as trains got faster.
Bron:https://en.wikipedia.org/wiki/Pantograph_(transport)

2) Bij NS
SNG is uitgerust met een stroomafnemer van Schunk, type WBL.
https://www.schunk-group.com/transit-systems/en/products/detail/pantograph-heavy-rail-wbl~p4853

Het type DSA is een product van Stemmann en zit (o.a.?) op SLT.
https://www.stemmann.com/nl/products/dsa-150-200-250-350-380

Moderne panto heeft ADD (auto drop down). Als het sleepstuk versleten is ontstaat er een luchtlek en wordt de stroomafnemer neergelaten.



Groet, Juroen