Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco AC modellen door borotof
Vandaag om 01:16:59
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door Sikko
Vandaag om 01:10:13
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door EddyK
Vandaag om 01:03:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Silvolde
Vandaag om 00:17:33
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
06 December 2025, 23:22:00
Mooi weer om buiten te spelen door daan2353
06 December 2025, 23:20:07
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door NS264
06 December 2025, 23:19:24
Treinbotsing tussen Almelo en Hengelo 1972 door 1200blauw
06 December 2025, 22:35:36
Info gezocht voor vakantie Dresden 2026 door phdirk
06 December 2025, 21:42:03
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door DavidNS400 Grote sik
06 December 2025, 21:32:51
Rondom Charlois door neudalhausenstadbahn
06 December 2025, 19:47:01
hoe programmeer ik een Uhlenbrock 76150 PLUX16 decoder zonder motor door Josephes
06 December 2025, 19:39:41
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
06 December 2025, 19:32:33
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
06 December 2025, 19:24:18
Locatie van foto gezocht door dh3201
06 December 2025, 18:22:14
"Spoor op Vleugels" in H0 door Pinkelpa
06 December 2025, 18:16:45
Dodelijk ongeval Zanddijk Hooge Zwaluwe door Arjan6511
06 December 2025, 18:05:57
Probleem bij inbouw decoder door Robert vh Prutsert
06 December 2025, 17:12:38
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Wim Vink
06 December 2025, 16:59:51
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
06 December 2025, 16:32:39
Zelfgemaakt BiDiB modules door Dennis1984
06 December 2025, 15:47:01
Wat voor trein is dit? Kan nergens een afbeelding vinden. door grossraumwagen
06 December 2025, 15:36:38
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
06 December 2025, 15:12:54
Camp 3 door GD
06 December 2025, 14:50:37
Show je realistische treinsamenstelling door ES44C4
06 December 2025, 14:13:51
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
06 December 2025, 13:47:07
Modelspoorbeurs MC Spijkspoor zaterdag 6 december 2025 door R1954
06 December 2025, 12:23:48
Altburg. een analoge, opklapbare Märklinbaan door Bert V
06 December 2025, 12:12:54
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Alewijn
06 December 2025, 12:07:11
US diorama in H0 door Wim Vink
06 December 2025, 11:47:30
  

Auteur Topic: type stroomafnemers NS  (gelezen 1860 keer)

Martijn HITV

  • Offline Offline
  • Berichten: 116
type stroomafnemers NS
« Gepost op: 14 February 2024, 12:54:47 »
ik zat naar nieuwe en oude treinen. en vroeg mij af waarom de NS is overgestapt van pantograven. weet iemand waarom dat zo is? is het nieuwe model beter? betrouwbaarder?
« Laatst bewerkt op: 16 February 2024, 11:54:50 door Martijn HITV »
-Martijn

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5432
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: pantograven wissel?
« Reactie #1 Gepost op: 14 February 2024, 13:44:12 »
Hoi Martijn,

Kun je iets duidelijker zijn? Over welke periode heb je het? NS is wel vaker overgestapt van type stroomafnemer.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Martijn HITV

  • Offline Offline
  • Berichten: 116
Re: pantograven wissel?
« Reactie #2 Gepost op: 14 February 2024, 16:53:37 »
bij de honekop bijvoorbeeld.
eerst had je deze. met 2 armen

en toen deze met een arm



-Martijn

iljitsch

  • Offline Offline
  • Berichten: 247
Re: pantograven wissel?
« Reactie #3 Gepost op: 14 February 2024, 17:03:36 »
Dezelfde evolutie vond plaats tussen oude GTLs (Gelede Tram Lang) in Den Haag vergens de laatst geresiveerde versies. Lijkt erop dat eea functioneel niet verschilt...?

Martijn HITV

  • Offline Offline
  • Berichten: 116
Re: pantograven wissel?
« Reactie #4 Gepost op: 16 February 2024, 09:20:44 »
iemand een idee?
ik zat naar nieuwe en oude treinen. en vroeg mij af waarom de NS is overgestapt van pantograven. weet iemand waarom dat zo is? is het nieuwe model beter? betrouwbaarder?
-Martijn

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3230
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: pantograven wissel?
« Reactie #5 Gepost op: 16 February 2024, 09:58:01 »
Ik weet het niet zeker, maar had dat niet te maken met luchtweerstand en dus minder geschikt voor hogere snelheden? Het enige wat ik anders kan bedenken is dat ze technisch complexer en dus duurder waren. Maar ik ben er absoluut niet zeker van.

Groeten,
Rogier

R1954

  • Offline Offline
  • Berichten: 738
Re: pantograven wissel?
« Reactie #6 Gepost op: 16 February 2024, 10:44:18 »
Hi Martijn,

Kijk hier eens: https://www.nicospilt.com/index_bovenleiding.htm.
Interessante website.

Misschien heb je meer resultaat wanneer je de titel van je draadje verandert in bv "Typen stroomafnemers N.S."
Overigens is het pantografen. ;D
« Laatst bewerkt op: 16 February 2024, 11:09:09 door R1954 »
Vrindelijke groet.

R.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27016
    • Pagina van klaas
Re: pantograven wissel?
« Reactie #7 Gepost op: 16 February 2024, 11:00:17 »
Een voordeel van de éénbeenstroomafnemer is dat die lichter is, en daardoor oneffenheden in de rijdraad makkelijker kan volgen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Montanbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 947
  • Steel is king!
Re: pantograven wissel?
« Reactie #8 Gepost op: 16 February 2024, 11:25:41 »
Iets soortgelijks is er bij de DB gedaan met de BR103. Deze zijn oorspronkelijk voorzien van een 'tweebener' en later na de nieuwbouw van de BR111 is er een pantograafwissel geweest waarbij de BR103 en de 'eenbeners' van de 111 hebben gekregen. De reden hiervoor was een stabieler gedrag van de pantograaf bij hogere snelheden. De 103 reed op een aantal trajecten 200km/u.
MB

It's weird having the same age as old people...........

bouwdraadje

iljitsch

  • Offline Offline
  • Berichten: 247
Re: type stroomafnemers NS
« Reactie #9 Gepost op: 16 February 2024, 14:28:36 »
Zou het zo kunnen zijn dat met de huidige techniek (precisie, materiaalsterkte) één-benige pantografen gewoon beter zijn dan het oude type en dat er nu alleen nog één-benige te krijgen zijn dus als vervanging nodig is krijg je automatisch die?

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 7432
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: type stroomafnemers NS
« Reactie #10 Gepost op: 16 February 2024, 15:05:20 »
Nu beter automatisch kunnen verlagen (inklappen en uitklappen)??

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 15 november ben ik weer in Houten.

StefanNL_Plays

  • Offline Offline
  • Berichten: 130
  • :D
Re: type stroomafnemers NS
« Reactie #11 Gepost op: 16 February 2024, 17:52:59 »
ik zat naar nieuwe en oude treinen. en vroeg mij af waarom de NS is overgestapt van pantograven. weet iemand waarom dat zo is? is het nieuwe model beter? betrouwbaarder?

Eventjes kijkend naar de huidige tijd,

We hebben bij NS 2 soorten stroomafnemers op het huidige moment, Faively en DSA. Faively gebruikt deels veren om de stroomafnemer op te krijgen. Bij DSA word er gebruik gemaakt van een luchtbalg. Faively word langzaam uitgefaseerd omdat de DSA stroomafnemers simpeler werken en minder onderhoudsintensief is. Hopelijk maakt dit het een beetje duidelijk  samen met de rest van de informatie in dit topic (y)
« Laatst bewerkt op: 16 February 2024, 17:54:40 door StefanNL_Plays »
Uiteindelijk komt alles goed :)

Juroen

  • Offline Offline
  • Berichten: 430
Re: type stroomafnemers NS
« Reactie #12 Gepost op: 16 February 2024, 19:23:10 »
Ter aanvulling:

1) Wikipedia geeft ook aan dat de eenbenige stroomafnemer compacter en 'responsive'  is:
The most common type of pantograph today is the so-called half-pantograph (sometimes Z-shaped), which evolved to provide a more compact and responsive single-arm design at high speeds as trains got faster.
Bron:https://en.wikipedia.org/wiki/Pantograph_(transport)

2) Bij NS
SNG is uitgerust met een stroomafnemer van Schunk, type WBL.
https://www.schunk-group.com/transit-systems/en/products/detail/pantograph-heavy-rail-wbl~p4853

Het type DSA is een product van Stemmann en zit (o.a.?) op SLT.
https://www.stemmann.com/nl/products/dsa-150-200-250-350-380

Moderne panto heeft ADD (auto drop down). Als het sleepstuk versleten is ontstaat er een luchtlek en wordt de stroomafnemer neergelaten.



Groet, Juroen