Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door martijnhaman
Vandaag om 19:44:29
Piko 2025 door VAM65
Vandaag om 19:36:42
DCM motor van Märklin demonteren. door bellejt
Vandaag om 19:17:08
Railpro 607 door Simon Stenneberg
Vandaag om 19:10:46
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 18:59:30
Br 41 Weinert, loop of sloop ? door puntenglijder
Vandaag om 18:32:29
Boek over de oorsprong NS 500/600 door sneek
Vandaag om 18:15:23
Spoor- en tramweg parafernalia door R1954
Vandaag om 18:03:03
Lima plan E bankjes door klusser
Vandaag om 18:02:28
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 17:46:52
Locverlichting dmv micro-LEDS door Bert55
Vandaag om 17:27:18
Sikje 225 door Huup
Vandaag om 17:26:36
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorijzer
Vandaag om 16:29:42
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door FritsT
Vandaag om 16:01:15
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 15:50:59
Groningers blij verrast met opening station, maar er is ook reden voor gemopper door Jip
Vandaag om 13:58:06
Spoor 1 nem of finescale door Hirschsprung
Vandaag om 13:22:31
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door thevandijks
Vandaag om 13:22:22
Baanplan deels gebaseerd op Veluwe door Jelmer
Vandaag om 13:06:06
Klein baantje 1200x1200mm door spoorijzer
Vandaag om 12:56:42
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door robin binsbergen
Vandaag om 12:39:39
Bauarbeiten im gange door tijgernootje
Vandaag om 12:29:54
Station Roodeschool door Eric B
Vandaag om 12:17:40
Nedersaksenlijn in Nederland. door Hans Reints
Vandaag om 11:05:38
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
Vandaag om 11:03:46
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 10:19:14
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Pauldg
Vandaag om 09:53:06
Lima IRM pimpen door 008200
Vandaag om 09:45:17
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door deBult
Vandaag om 08:26:21
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 04:10:49
  

Auteur Topic: Wissels gaan niet altijd om  (gelezen 4031 keer)

Blausee-Mitholz

  • Offline Offline
  • Berichten: 1243
Re: Wissels gaan niet altijd om
« Reactie #30 Gepost op: 11 February 2024, 13:01:46 »
Ben je niet de enige zo doe ik het ook altijd Ronald

Mvg Johan

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17816
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Wissels gaan niet altijd om
« Reactie #31 Gepost op: 11 February 2024, 13:22:38 »
Ik denk dat er geen beste of slechtste methode is, ieder zijn ding. Deed 't vroeger met een aansteker  :) Gaat ook maar mijn vingers vonden het niet altijd heel fijn ;D

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26632
    • Pagina van klaas
Re: Wissels gaan niet altijd om
« Reactie #32 Gepost op: 11 February 2024, 13:37:22 »
Ik doe het altijd met de soldeerbout, want die is in zulke gevallen toch al warm. En dan niet met de stift, maar met de huls waar de stift in zit.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17816
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Wissels gaan niet altijd om
« Reactie #33 Gepost op: 11 February 2024, 14:45:02 »
Ja, dat ;) Die is heet genoeg om zonder contact de klus te klaren.

rhberk

  • Offline Offline
  • Berichten: 207
Re: Wissels gaan niet altijd om
« Reactie #34 Gepost op: 11 February 2024, 17:37:58 »
Bij die Z21 startset zit een heel klein trafootje; ik zou een zwaardere proberen vanaf 50VA of zo.......

iljitsch

  • Offline Offline
  • Berichten: 247
Re: Wissels gaan niet altijd om
« Reactie #35 Gepost op: 12 February 2024, 12:40:11 »
De voeding is 36 W, daar zou toch voldoende van over moeten blijven om een wissel om te zetten...
« Laatst bewerkt op: 12 February 2024, 14:36:13 door Reinout van Rees. Reden: Geen citaat van bericht erboven »

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22496
Re: Wissels gaan niet altijd om
« Reactie #36 Gepost op: 12 February 2024, 13:21:35 »
Als gezegd zijn de Minitrix-aandrijvingen erkende stroomvreters. Die willen gemakkelijk het hele vermogen van die voeding verbruiken.
Ik vind het een goede tip. Probeer eens een wat zwaardere externe voeding.
« Laatst bewerkt op: 12 February 2024, 15:03:16 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10474
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Wissels gaan niet altijd om
« Reactie #37 Gepost op: 12 February 2024, 14:08:09 »
... of je gebruikt een decoder die daar speciaal voor gemaakt is:

=> weinig stroomopname uit de voeding, veel power naar de spoelen :P

Grtzz,
Karst

bellejt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2224
Re: Wissels gaan niet altijd om
« Reactie #38 Gepost op: 12 February 2024, 14:10:12 »
is reeds vernoemd maar kwam geen reactie op  omdat je dat met de oude decoder kan met een power module
Greetings,salutations,groetjes,

Montanbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 818
  • Steel is king!
Re: Wissels gaan niet altijd om
« Reactie #39 Gepost op: 12 February 2024, 16:30:54 »
... of je gebruikt een decoder die daar speciaal voor gemaakt is:

en uit eigen ervaring weet ik dat dit uitstekend werkt  ;D
MB

It's weird having the same age as old people...........

bouwdraadje

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26632
    • Pagina van klaas
Re: Wissels gaan niet altijd om
« Reactie #40 Gepost op: 12 February 2024, 16:47:09 »
Als gezegd zijn de Minitrix-aandrijvingen erkende stroomvreters.
Daar zou het probleem ook kunnen liggen. in de handleiding van de Viessmann 5211 wordt aanbevolen om in serie met de spoelen van Minitrix een extra weerstand te zetten, omdat die anders te veel stroom trekt. De 5211 blokkeert als de stroom boven 2A uit komt.
Iljitsch gebruikt de ESU switchpilot, en die vermeldt in de handleiding dat hij maximaal 2,5A per uitgang kan leveren. Die blokkeert misschien ook als het te veel wordt.

Overigens wacht ik nog steeds op een verslag van Iljitsch over wat hij al heeft geprobeerd. Tot nu toe heeft hij wel vragen gesteld, maar niet verteld wat hij al heeft gedaan om dit probleem te tackelen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

iljitsch

  • Offline Offline
  • Berichten: 247
Re: Wissels gaan niet altijd om
« Reactie #41 Gepost op: 12 February 2024, 17:46:21 »
Iljitsch gebruikt de ESU switchpilot, en die vermeldt in de handleiding dat hij maximaal 2,5A per uitgang kan leveren. Die blokkeert misschien ook als het te veel wordt.

Yep, klopt, er zit een kortsluitingsbeveiliging op.

Wel las ik vandaag dat de SwitchPilot een speciale stand heeft voor het aansturen van PECO wisselmotoren. Die hebben meer stroom nodig. Dan gaat de kortsluitingbeveiliging er vanaf en wordt er meer stroom geleverd.

Dit is dus iets wat ik kan proberen, maar als mijn bedrading niet goed is blaas ik dan de SwitchPilot op... Eerst dus nog maar eens die bedrading op het hoogst mogelijke plan brengen.

Ik dacht overigens dat de Z21 3 A kon leveren, maar met een 36 W voeding op 18 V gaat dat natuurlijk niet werken. Dan hou je maximaal zo'n 2 A over. Toch vind ik het moeilijk te accepteren dat je zoveel stroom nodig hebt voor het omzetten van een wissel. Handmatig kost dit nagenoeg geen kracht.

Citaat
Overigens wacht ik nog steeds op een verslag van Iljitsch over wat hij al heeft geprobeerd. Tot nu toe heeft hij wel vragen gesteld, maar niet verteld wat hij al heeft gedaan om dit probleem te tackelen.

Ik heb sinds de originele vraag nog geen nieuwe acties ondernomen. Waar ik op hoopte was een advies over de pulslengte, dat is makkelijk aan te passen. Of een specificatie van de bedrading die ik zou moeten gebruiken.

Adviezen over solderen zijn in principe waardevol maar moet ik nog wel even voor gaan zitten. Grotere voeding vind ik niet voor de hand liggen om wat ik hier net schreef en omdat de wissels met kortere kabels geen enkel probleem hebben.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22496
Re: Wissels gaan niet altijd om
« Reactie #42 Gepost op: 12 February 2024, 17:56:58 »
Die Minitrix-aandrijvingen zijn heus wel stroomvreters. In de encyclopedie staat een overzichtje en bij 16 volt trekken de aandrijvingen kennelijk rond 2A. Bij 17,5 volt mogelijk wat minder, maar de voeding moet ook nog de z21 voeden. Het is dus net wel of net niet met die aandrijvingen.

https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Wisselaansturing_met_relais#:~:text=Er%20bestaan%20wisselspoelen%20die%20ongeveer,dan%20een%20geschikt%20reed%2Dcontact.

Extern voeden van de wissels is sowieso een goed idee als je ook nog treinen wil laten rijden met de z21.  ;D
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

iljitsch

  • Offline Offline
  • Berichten: 247
Re: Wissels gaan niet altijd om
« Reactie #43 Gepost op: 12 February 2024, 18:12:18 »
Zelfs met een loc die 12 wagons trekt heb ik de Z21 niet echt meer dan 120 mA zien rapporteren... En ook nauwelijks minder dan 100. Vreemd.

Ik heb er ook een meter tussen hangen zodat ik makkelijk met bluetooth de stroom op/van de baan kan halen en die heb ik nog nooit boven de 6 W zien komen. Maar ja, een paarhonderd milliseconden zie je natuurlijk niet echt.

Bij het aansturen van een ontkoppelaar (1 - 2 seconden) zie ik op de Z21 wel het stroomgebruik naar 500 mA gaan.

Ik heb helaas geen zware 16+ V voedingen liggen om even te proberen.

Ik had ook nog het idee om twee wissels op één uitgang van de SwitchPilot aan te sluiten om zo het aanschaffen van een tweede SwitchPilot uit te kunnen stellen... als die dingen echt zoveel stroom trekken gaat dat natuurlijk totaal niet werken.

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26632
    • Pagina van klaas
Re: Wissels gaan niet altijd om
« Reactie #44 Gepost op: 12 February 2024, 20:47:35 »
Toch vind ik het moeilijk te accepteren dat je zoveel stroom nodig hebt voor het omzetten van een wissel. Handmatig kost dit nagenoeg geen kracht.
Dat heeft te maken met afmetingen. Je kunt makkelijk een spoel maken die veel minder stroom nodig heeft en toch veel meer kracht opbrengt. En die je bovendien continu aan kunt laten staan zonder dat hij verbrandt. Dan moet je die spoel meer windingen geven, en daar wordt hij een stuk groter van. Dan wordt het een afzichtelijk groot ding wat bij H0 al nauwelijks tussen de sporen past, dus bij N al helemaal niet.

De gebruikelijke spoelen zijn klein en worden zwaar overbelast. Daarom mag je er niet lang stroom door sturen want dan verbranden ze.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.