Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 18:11:39
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door Ben
Vandaag om 18:06:27
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit? door AlbertG
Vandaag om 17:51:42
NS 8800 in spoor 0 door BartvD
Vandaag om 17:44:39
Sfeer op je modelbaan door BartvD
Vandaag om 17:40:31
Programmeren cv door Martin Domburg
Vandaag om 17:39:44
De Projecten van RetroJack door Wim Vink
Vandaag om 17:30:36
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door MOVisser
Vandaag om 17:14:37
booster vraag door Martin Domburg
Vandaag om 17:00:04
DDAR op basis van een Artitec DDM door Sven
Vandaag om 16:59:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Dave.......
Vandaag om 16:42:50
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 16:27:14
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:59:22
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 15:55:30
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Biesje
Vandaag om 15:44:26
Zelf gebogen brug maken door FritsT
Vandaag om 15:09:52
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door martijnhaman
Vandaag om 14:19:41
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
Vandaag om 14:11:18
Site Uhlenbrock door VAM65
Vandaag om 13:58:47
Tams app door reinderlf
Vandaag om 12:55:06
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 12:28:06
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
Vandaag om 12:26:44
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door william_2
Vandaag om 12:13:44
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Arjan6511
Vandaag om 12:13:00
Heroplage Artitec Plan W? door Corné81
Vandaag om 12:12:23
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door Hans van de Burgt
Vandaag om 12:10:32
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Wim Vink
Vandaag om 11:08:47
Fleischmann Anna ombouw. door Erwin 054
Vandaag om 10:04:15
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 09:48:05
Raadplaatje door R1954
Vandaag om 08:45:09
  

Auteur Topic: Het opbouwen van meerdere niveaus  (gelezen 2160 keer)

PeterNS

  • Offline Offline
  • Berichten: 222
Het opbouwen van meerdere niveaus
« Gepost op: 07 February 2024, 18:42:12 »
Veel modelspoorders hebben een modelbaan met meerdere niveaus als je 10 cm tussen de niveaus hebt is dat mooi maar hoe bedraad je niveau 1 boven schaduwstation op niveau 0 met gereedschap wordt dat niet moeilijk werken?
Als je wisseldecoders moet monteren tussen niveau 1 en niveau 0 blijft er van die 10 cm tussenruimte minder over dan de minimale hoogte van 8 cm. Misschien zie ik erg zwart/wit
heeft iemand daar creatieve oplossingen voor gevonden?

Peter

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 6200
Re: Het opbouwen van meerdere niveaus
« Reactie #1 Gepost op: 07 February 2024, 19:02:27 »
Ik vind die 10 cm wel erg krap…. Kom je inderdaad amper bij…
Ik heb zelf overigens alle bedrading van 2e laag naar zijkant van de baan gehaald en daar aangesloten op ringleiding die helemaal buitenom de baan loopt.

PeterNS

  • Offline Offline
  • Berichten: 222
Re: Het opbouwen van meerdere niveaus
« Reactie #2 Gepost op: 07 February 2024, 19:12:44 »
Blijf je toch met de wisseldecoders zitten ik lees in de encyclopedie dat er eigenlijk 240 mm nodig is tussen de niveaus maar bij mijn baanplan lukt het me niet om het niveau 1 boven niveau 0  240 mm uit elkaar te krijgen. Ik heb een ruimte van 3,1x2,1 meter tot mijn beschikking. Naar mijn idee kun je dan maar met 1 niveau werken.

JoopSpoort

  • Offline Offline
  • Berichten: 552
  • Twentse methode: KWW Kiek’n wat ‘t wordt
    • Youtubekanaal over grote en kleine treinen
Re: Het opbouwen van meerdere niveaus
« Reactie #3 Gepost op: 07 February 2024, 19:13:10 »
Hallo Peter, om te beginnen, ik vind 10 cm tussenruimte veel te weinig. Hoe wil je een ontspoorde trein dan weer op de rails krijgen? Je krijgt je hand niet eens tussen de bovenkant van de trein en niveau 1, niet met h0 en zelfs niet met n.
Zelf heb ik 24 cm ruimte tussen niveau 0 en 1 en werk met een helix.
Begin met het schaduwstation en bedraadt de rails en zorg ervoor dat je de decoders redelijk binnen handbereik plaatst.
Bij niveau 1 heb ik een loze ruimte tussen het "plafond" van niveau 0 en de "bodem" van niveau 1. De rails liggen op een uitgezaagde rijweg en de decoders liggen op het plafond van 0. De decoders worden ook afgedekt met mdf. Bij calamiteiten hoeft ik alleen maar de huisjes er af te halen en de mdf-plaat.
Ik zal nog een paar foto's sturen.
Ik hoop dat ik je goed begrepen heb.
Hartelijke groet,
Joop ter Laak

JoopSpoort

  • Offline Offline
  • Berichten: 552
  • Twentse methode: KWW Kiek’n wat ‘t wordt
    • Youtubekanaal over grote en kleine treinen
Re: Het opbouwen van meerdere niveaus
« Reactie #4 Gepost op: 07 February 2024, 22:45:16 »
Zoals beloofd een paar foto's voor een mogelijke oplossing









Hartelijke groet,
Joop ter Laak

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5378
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Het opbouwen van meerdere niveaus
« Reactie #5 Gepost op: 08 February 2024, 07:16:59 »
Met een baanoppervlakte van 3,1 bij 2,1m is een tussenruimte van 24 cm leuk, maar een helix neemt wel veel ruimte in. Ik heb zelf 12,5cm tussenruimte. De bovenverdieping rust op balkjes die 27mm hoog zijn. Daardoor kunnen de treinen op de benedenverdieping met hun stroomafnemer omhoog er ruim onderdoor rijden. Ik drijf mijn wissels aan mett servo’s en ik heb als stelregel dat niets wat onder de bovenbaan hangt, lager mag zijn dan de dikte van de draagbalkjes. Servo’s hangen dus tussen de balkjes, net als de bedrading.

De onderbaan heb ik zo open mogelijk gemaakt, dus waar geen rails ligt, is er ook geen houten vloer. Bij ontsporing van een trein haal ik de ontspoorde bakken weg en plaats ze weer op de bovenbaan terug. Altijd ervoor zorgen dat je bij wisselstraten een open ruimte onder je baan hebt, want ontsporen doen ze meestal daar….

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1837
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: Het opbouwen van meerdere niveaus
« Reactie #6 Gepost op: 08 February 2024, 08:37:23 »
Als ik een baan ontwerp is voor mij de vuistregel dat je voor elke 10cm diepte aan handreiking, ook 10 cm hoogte aan moet houden. Rekening houdend dat je de laag erboven 5 cm vrije ruimte moet houden voor elektronica.

Wet van Murphy zegt dat de wagon ontspoort, of een storing optreed op het verste spoor, wanneer de sporen ervoor gevuld zijn. Je wil dan met je hele hand, arm of eventueel bovenlijf erin kunnen. Dat laatste is vaak in het geval van een schaduwstation.

Daarnaast houden we ook rekening met bewerkbaarheid van installatie, door laag voor laag op te bouwen en af te werken, alvorens we met de volgende laag gaan beginnen.

Daarom werken we ook graag met klimspiralen naar schaduwlagen toe.

Maar nu is dit puur een vuistregel die ik hanteer, en in de praktijk niet altijd haalbaar of wenselijk. In geval van twijfel is er maar 1 oplossing: proefopstelling maken en uitproberen :)

Groetjes
« Laatst bewerkt op: 08 February 2024, 08:40:06 door Martin Domburg »
Ik heb een mening, helaas uit ik die wel eens.  Ach ja beter een ster op je ring, dan een ring in je ster. Dan vallen je treinen om.

Hé een vogeltje! sorry waar ging het over?

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17912
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Het opbouwen van meerdere niveaus
« Reactie #7 Gepost op: 08 February 2024, 09:54:29 »
Aandrijvingen van wissels kun je ook naar de zijkant van een niveau halen, net als de bekabeling. Dus ik zie het probleem niet zo  :)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26690
    • Pagina van klaas
Re: Het opbouwen van meerdere niveaus
« Reactie #8 Gepost op: 08 February 2024, 10:05:49 »
Zelf ben ik nooit aan gelaagd bouwen begonnen, vanwege alle problemen die je daarbij tegen kan komen.
Laag voor laag opbouwen klinkt logisch, maar roept bij mij ook een vraag op. Als je aan een volgende laag begint moet je ook aan de onderkant zijn. Maar hoe kom je daar bij als er al een laag onder zit en er is maar 25 cm tussen de lagen? Om maar helemaal niet te spreken als er maar 10 cm tussen zit.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17912
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Het opbouwen van meerdere niveaus
« Reactie #9 Gepost op: 08 February 2024, 10:26:17 »
....Wet van Murphy zegt dat de wagon ontspoort, of een storing optreed op het verste spoor, wanneer de sporen ervoor gevuld zijn. Je wil dan met je hele hand, arm of eventueel bovenlijf erin kunnen. Dat laatste is vaak in het geval van een schaduwstation.


....Daarom werken we ook graag met klimspiralen naar schaduwlagen toe.


Maar in een klimspiraal is er geen 25 cm ruimte... dat zal altijd rond de 10 cm liggen bij bv H0. En daar gaat je hele lijf niet in  ;)

BrightonBelle

  • Offline Offline
  • Berichten: 1364
  • Southern....de oude dan
Re: Het opbouwen van meerdere niveaus
« Reactie #10 Gepost op: 08 February 2024, 11:34:29 »
Aandrijvingen van wissels kun je ook naar de zijkant van een niveau halen, net als de bekabeling. Dus ik zie het probleem niet zo  :)

Als de decoders/wisselaandrijvingen het probleem zouden zijn; daarvoor zijn idd legio oplossingen op het niveau zelf.

Grtz Gerard

Juroen

  • Offline Offline
  • Berichten: 429
Re: Het opbouwen van meerdere niveaus
« Reactie #11 Gepost op: 08 February 2024, 11:54:19 »

In een ander draadje is dit onderwerp ook voorbij gekomen.
Zie hieronder hoe de situatie bij mij is. Ik kan met 12 cm overal voldoende bij:
- ik kan voor en achter mijn kompakte baantje komen;
- er zijn diverse uitneembare delen in het bovenste niveau;
- langs onder kan ik bij het schaduwstation.

Ter illustratie een plaatje van de voorzijde van mijn 'kompakanlage'. Het hoogteverschil is 12 cm.
Ik kan er via onderzijde en uitneembare middenpanelen redelijk bij.



Er is één lokatie op mijn baan waar het hoogteverschil ongeveer 7 cm is (weet exacte maat niet meer).
Daar heb ik aan de onderzijde van de bovenste plaat een geleiding voor de stroomafnemers voor de sporen op het onderste niveau gemaakt.
Goed, dat speelt bij jou niet.


Groet, Juroen

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1837
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: Het opbouwen van meerdere niveaus
« Reactie #12 Gepost op: 08 February 2024, 12:18:07 »
Aandrijvingen van wissels kun je ook naar de zijkant van een niveau halen, net als de bekabeling. Dus ik zie het probleem niet zo  :)

Niet altijd en in een baanplan wil je de sporen ontwerpen en niet de installatie. Dat zien we daarna wel.

Maar in een klimspiraal is er geen 25 cm ruimte... dat zal altijd rond de 10 cm liggen bij bv H0. En daar gaat je hele lijf niet in  ;)

Nee daar is de reikwijdte van beide kanten ook maar 5 a 10 cm ver.

Zelf ben ik nooit aan gelaagd bouwen begonnen, vanwege alle problemen die je daarbij tegen kan komen.
Laag voor laag opbouwen klinkt logisch, maar roept bij mij ook een vraag op. Als je aan een volgende laag begint moet je ook aan de onderkant zijn. Maar hoe kom je daar bij als er al een laag onder zit en er is maar 25 cm tussen de lagen? Om maar helemaal niet te spreken als er maar 10 cm tussen zit.

Gelaagd werken geeft geen problemen, enkel uitdagingen. Vaak regeert de angst voor het onbekende.

Dit kan je oplossen door modulair te werken, al is de onderkant vaak beter te bereiken voor installatie dan de bovenkant als er treinen op staan.

Door genoeg ruimte te houden lossen de problemen zichzelf vaak wel op. En in situaties dat dit niet zo is , vind je altijd ook wel een oplossing voor. Denk aan haakse schroevendraaiers, bindruggen voor draden etcetera.
« Laatst bewerkt op: 08 February 2024, 12:19:38 door Martin Domburg »
Ik heb een mening, helaas uit ik die wel eens.  Ach ja beter een ster op je ring, dan een ring in je ster. Dan vallen je treinen om.

Hé een vogeltje! sorry waar ging het over?

Heiko

  • Offline Offline
  • Berichten: 51
Re: Het opbouwen van meerdere niveaus
« Reactie #13 Gepost op: 08 February 2024, 12:22:45 »
Bij een treintafel heb ik de onderste bladen met scharnieren bevestigd. Door aan een kant de pennen er uit te halen "klapt" deze naar onderen (afhankelijk van de diepte van het blad en de hoogte, blijft deze eventueel schuin staan). Op die manier kan je nog bij de onderkant van het bovenste blad.

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1837
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: Het opbouwen van meerdere niveaus
« Reactie #14 Gepost op: 08 February 2024, 12:24:22 »
Wie creatief is ziet geen problemen maar uitdagingen  (y)

Slim gedaan!
Ik heb een mening, helaas uit ik die wel eens.  Ach ja beter een ster op je ring, dan een ring in je ster. Dan vallen je treinen om.

Hé een vogeltje! sorry waar ging het over?