Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Grootspoor in Frankrijk door Wouter W
Vandaag om 10:09:15
Met welke tang knip je verenstaal? door Theovh
Vandaag om 10:03:33
booster vraag door Montanbahn
Vandaag om 09:59:50
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door Karben
Vandaag om 09:57:48
Wat was jullie allereerste loc? door Montanbahn
Vandaag om 09:49:51
't Boemeltje door bask185
Vandaag om 09:41:11
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door spoorijzer
Vandaag om 09:21:34
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Montanbahn
Vandaag om 09:01:55
Bauarbeiten im gange door defender
Vandaag om 08:43:57
De fabriek - Spoor 0 door spoorijzer
Vandaag om 08:40:52
Terugverende koppeling door Trein033
Vandaag om 08:29:02
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MOVisser
Vandaag om 08:22:44
Her-(her-)beginnen door Ronaldk
Vandaag om 08:02:11
Op zoek naar ns-seinvleugels in ho door NS2408
Vandaag om 07:56:53
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Benjamin92
Vandaag om 01:36:24
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Joz
Vandaag om 00:04:18
Göhrener Viaduct door MOVisser
06 August 2025, 22:53:48
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
06 August 2025, 22:36:12
Update: baan in de tropen door Arjen52
06 August 2025, 22:21:37
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Vislijn
06 August 2025, 22:02:52
US diorama in H0 door 741230
06 August 2025, 21:07:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door 741230
06 August 2025, 21:06:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
06 August 2025, 19:21:26
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
06 August 2025, 18:38:50
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
06 August 2025, 15:46:25
LS Models CIWL LX slaapwagens door willyTEE
06 August 2025, 15:33:50
Vreemd probleem door Treintje_komt_zo
06 August 2025, 13:14:28
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
06 August 2025, 12:41:02
Aachenau West door Wim Vink
06 August 2025, 12:41:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
06 August 2025, 12:37:12

Auteur Topic: 3737 gaat niet meer rijden  (gelezen 69621 keer)

Weerd

• Offline Offline
Re:3737 gaat niet meer rijden
« Reactie #285 Gepost op: 21 March 2009, 22:00:15 »
LokoHeizer
Citaat
En er is genoeg Nederlands stoom op de baan te zien. Kijk maar bij de MBS, SHM, SGB of RTM.

Er is redelijk wat Nederlands stoom (voor de nevenbanen), maar geen Nederlands stomend hoofdspoormaterieel met fraaie bijbehorende houten vierassig rijtuiggarnituren.

Gerard

Leo_H

• Offline Offline
    • Eurospoor
« Reactie #286 Gepost op: 22 March 2009, 00:36:01 »

Hier dan de 3737 in betere tijden (copyright Spoorwegmuseum).
Deze loc kan niet op alle museumbanen rijden want ik weet dat hij niet door alle bogen kan.

De verbouwing van het Spoorwegmuseum heeft toch 50 miljoen gekost? Daarin was niet een paar ton gecalculeerd om de 3737 rijvaardig te maken?
Nou, dan ligt daar dus geen prioriteit en misschien is dat wel terecht. Want, als de ketel gerepareerd/vervangen is voor veel geld, duiken er dan binnen korte tijd geen nieuwe problemen op? Netzoals bij een slechte tweedehands auto. Na verloop van tijd heb je het aanschafbedrag nog eens betaald aan nieuwe onderdelen.

Dus is die loc wel zo bedrijfszeker na een nieuwe ketel? Heb je er lang plezier van of staat hij meer in "de garage" dan erbuiten? Of zeg ik nu wat doms?
Groeten,
leo

timtrein

• Offline Offline
« Reactie #287 Gepost op: 22 March 2009, 10:51:30 »
Met die ketel is (in principe) weinig mis, het is vooral het onderstel dat echt af is. Daar is de vorige keer weinig tot niets aan gedaan, begreep ik? Onbegrijpelijk!

Waar elke serieuze museumclub er in slaagt om stoomlocs goed en bedrijfszeker op de baan te krijgen, al dan niet met nieuwe ketel, is het bij het Spoorwegmuseum al jaren kommer en kwel. Lees de eerdere 17 pagina's van dit topic maar eens, daar staat genoeg interessants dat al je vragen beantwoordt.

Thom

• Offline Offline
« Reactie #288 Gepost op: 22 March 2009, 13:25:01 »
Het geld waarmee het NSM opgeknapt is, en dat was geen 50 miljoen, is verkregen uit subsidie en schenkingen bedoeld voor de verbouwing van het museum.

Dan kun je moeilijk ineens een half miljoen in een lok gaan stoppen...

Leo_H

• Offline Offline
    • Eurospoor
« Reactie #289 Gepost op: 22 March 2009, 14:43:15 »
Het geld waarmee het NSM opgeknapt is, en dat was geen 50 miljoen

Klopt, het was geen 50 miljoen maar 70 miljoen (bron: persdienst spoorwegmuseum)

Het geld (...) is verkregen uit subsidie en schenkingen bedoeld voor de verbouwing van het museum.

Hoe kom je daarbij want het bedrag komt "gewoon" van de Nederlandse  Spoorwegen volgens de website van het NSM.

Dan kun je moeilijk ineens een half miljoen in een lok gaan stoppen...

Nee, dat zijn zaken die in het hele ontwikkelingsplan hadden moeten worden meegenomen. Ik ken het plan niet, maar in de diverse persberichten wordt alleen maar gesproken over gebouwen die de collectie tegen weersinvloeden moeten beschermen. En het aantrekkelijk maken van het museum voor een groot publiek. Over eventuele restauraties van materieel e.d. wordt niets gezegd. Men geeft kennelijk de voorkeur aan het behoud (en niet verbetering) van de huidige status quo wat de collectie betreft. Daarbij worden alle opties voor de toekomst open gelaten. Wie weet komt er eens een gigantische schenking.....

Groeten,
Leo

Hans Reints

• हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
    • sleutelspoor
« Reactie #290 Gepost op: 22 March 2009, 14:45:28 »
Eurospoor???? ;D
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Thom

• Offline Offline
« Reactie #291 Gepost op: 22 March 2009, 20:20:12 »
Klopt, het was geen 50 miljoen maar 70 miljoen (bron: persdienst spoorwegmuseum)
Hou het maar op 32 miljoen, is duur zat...  ;)
Citaat
Hoe kom je daarbij want het bedrag komt "gewoon" van de Nederlandse  Spoorwegen volgens de website van het NSM.
Da´s toch ook schenking of zie ik dat verkeerd... ?

Op die zelfde site is trouwens ook terug te vinden dat de verbouwing 32 miljoen gekost heeft.
Citaat
Nee, dat zijn zaken die in het hele ontwikkelingsplan hadden moeten worden meegenomen. Ik ken het plan niet, maar in de diverse persberichten wordt alleen maar gesproken over gebouwen die de collectie tegen weersinvloeden moeten beschermen. En het aantrekkelijk maken van het museum voor een groot publiek. Over eventuele restauraties van materieel e.d. wordt niets gezegd. Men geeft kennelijk de voorkeur aan het behoud (en niet verbetering) van de huidige status quo wat de collectie betreft. Daarbij worden alle opties voor de toekomst open gelaten. Wie weet komt er eens een gigantische schenking.....

Groeten,
Leo
Natuurlijk neem je het restaureren van een lok niet op in ontwikkelingsplan van je huisvesting, het heeft ansich niets met mekaar te maken anders dan dat eht de collectie onderdak biedt.
Die 32 miljoen van NS was bedoeld voor de huisvesting en nogmaals, dat ga en kun je dan niet in een lok steken...

En dat er in dat ontwikkelingsplan niets gestaan heeft over de collectie ansich, geeft niets weer over de kijk van het NSM erop...
Als het nl was zoals jij nu zegt, had het NSM nooit 3 jaar werk in een restauratieplan voor de 3737 gestoken.

Luit

• Offline Offline
« Reactie #292 Gepost op: 22 March 2009, 21:00:55 »
Het gaat als ik het zo volg eigenlijk maar om twee standpunten.
De een wil een NL hoofdlijn machine rijdend zien en de ander vindt opgesteld goed.
De eerste groep ziet alleen maar buitenlands materieel rondrijden (BR 23, BR44,BR5? of een zweed).
Door de tweede groep is een vermaaks expositie het hoogst mogelijke voor de stoom liefhebbers.

Het blijft altijd moeilijk met wat er gedaan moet worden. Maar een rijvaardige lok zal ook moeten rijden en is dan niet in het NSM te vinden.
En het NSM zal zeker haar best hebben gedaan met een plan voor Meiningen maar ik heb nooit iets gelezen over acties om geld van buiten te genereren. Geeft toch het gevoel dat een rijvaardige lok niet het doel was.
Terwijl er laats nog een complete lok door dat zelfde Meiningen is gebouwd.
En ja het is allemaal handwerk (y) en dat zijn uren en maakt het duur.
Stoomliefhebbers zullen hun liefhebberij buiten dit museum moeten zien te vinden want de loopgraven zijn ondertussen erg diep geworden in het hullie en zullie gedoe. :(
PS. laats gezien hoe de oer porsche opgebouwd werd uit aluminiumplaat. Inderdaad allemaal handwerk. Heen en weer door de rollen en dan maar weer kloppen.Maar het mocht wat kosten.

robin binsbergen

• Offline Offline
« Reactie #293 Gepost op: 22 March 2009, 21:06:05 »

gekke vraag: Hoe lang kampt de 3737 al met problemen? Ik kan mij een koude winterdag in (eind?)  2002 herinneren dat ik mee geweest ben met een rit naar Tilburg om daar materialen op te halen. En volgens mij was er toen al sprake van nieuwbouwplannan voor het NSM en reed de 3737 nog vrolijk door het land...

En je wilt niet weten hoeveel er al aan geld voor behoud is uitgegeven! Ik weet niet of je het weet, maar op dit moment verblijven diverse museumstukken in het Tilburgse, afgezien van de NS-273 ivm aanrijschade. Je wilt niet weten wat het kost en wat er allemaal aan gedaan wordtm om het materieel in goede conditie te houden danwel te krijgen. En nieuwbouw is er dus een van geweest.

Dus helaas. is weer makkelijk afgeven op het NSM, maar gaat niet op....

en even voor de zekerheid, maar die 32 miljoen is gelijk aan jouw 70 miljoen in guldens...

mvg,

Robin

Leo_H

• Offline Offline
    • Eurospoor
« Reactie #294 Gepost op: 22 March 2009, 21:13:42 »
Hou het maar op 32 miljoen, is duur zat...  ;)Da´s toch ook schenking of zie ik dat verkeerd... ?

Kwestie van Nederlandse taal, als je spreekt van  subsidie en schenkingen dan is dat meervoud en suggereer je dat er meerdere partijen bij betrokken. Bij mijn weten is dat maar 1 partij.

Wat de kosten betreft lees ik op de website van het NSM lees ik bij pers-perberichten-persarchief in het persbericht van 11 april 2001 het volgende:

"Het Nederlands Spoorwegmuseum heeft in mei 2000 een bedrag van 70 miljoen gulden ontvangen van de NV Nederlandse Spoorwegen. Met dit geld moet het plan 'Het Nieuwe Museum' gerealiseerd worden. "

En Luit, je hebt gelijk, daar zit het misverstand: Hfl.70.000 is gelijk aan e.32000,-

robin binsbergen

• Offline Offline
« Reactie #295 Gepost op: 22 March 2009, 21:20:03 »
Wat de kosten betreft lees ik op de website van het NSM lees ik bij pers-perberichten-persarchief in het persbericht van 11 april 2001 het volgende:

"Het Nederlands Spoorwegmuseum heeft in mei 2000 een bedrag van 70 miljoen gulden ontvangen van de NV Nederlandse Spoorwegen. Met dit geld moet het plan 'Het Nieuwe Museum' gerealiseerd worden. "

Is gelijk het probleem opgelost waarom de 3737 niet in de 'subsidie' is meegenomen. Toen reed de lok inderdaad nog vrolijk rond...  :)

mvg,
Robin

robin binsbergen

• Offline Offline
« Reactie #296 Gepost op: 22 March 2009, 21:26:40 »
Het gaat als ik het zo volg eigenlijk maar om twee standpunten.
De een wil een NL hoofdlijn machine rijdend zien en de ander vindt opgesteld goed.
De eerste groep ziet alleen maar buitenlands materieel rondrijden (BR 23, BR44,BR5? of een zweed).
Door de tweede groep is een vermaaks expositie het hoogst mogelijke voor de stoom liefhebbers.

Het blijft altijd moeilijk met wat er gedaan moet worden. Maar een rijvaardige lok zal ook moeten rijden en is dan niet in het NSM te vinden.
En het NSM zal zeker haar best hebben gedaan met een plan voor Meiningen maar ik heb nooit iets gelezen over acties om geld van buiten te genereren. Geeft toch het gevoel dat een rijvaardige lok niet het doel was.
Terwijl er laats nog een complete lok door dat zelfde Meiningen is gebouwd.
En ja het is allemaal handwerk (y) en dat zijn uren en maakt het duur.
Stoomliefhebbers zullen hun liefhebberij buiten dit museum moeten zien te vinden want de loopgraven zijn ondertussen erg diep geworden in het hullie en zullie gedoe. :(
PS. laats gezien hoe de oer porsche opgebouwd werd uit aluminiumplaat. Inderdaad allemaal handwerk. Heen en weer door de rollen en dan maar weer kloppen.Maar het mocht wat kosten.

Wederom makkelijk afgeven. de zoveelste hierzo... Denk je nu echt dat die enkele euro's van jouw en andere hobbyisten voldoende waren om na de revisie (dat geld was er, maar ook niet meer dan dat!) de lok van te kunnen onderhouden en te laten rijden?

Tevens is het wel of niet aanwezig zijn van de lok in het NSM nooit aan de orde geweest. Dat is iets wat hier constant genoemd wordt, maar zo langzamerhand is het materieel van het NSM meer een wisselcollectie geworden. Zo verblijft de NS-41 al sinds eind november/begin november in de HTMU, inmiddels vergezeld door de blokkendoos, de 1312 en de Pec. Ook de 1202 is al geruime tijd elders onder gebracht zodat ander materieel in het NSM gestald kan worden. Dus dat de lok niet in het NSM staat als deze rijdt, is absoluut geen probleem.

En onthoud een ding nu eens een keertje: Het is absoluut ONMOGELIJK om van ALLEEN de HOBBYISTEN bijvoorbeeld elke maand de Heimwee-expres te laten rijden. Dit is helemaal niet de doelgroep. Ook de echte stoomliefhebber is de doelgroep niet. Deze zijn het ook nooit geweest. Het NSM moet het hebben van families met kinderen. Ga maar eens op een dag als vandaag kijken, en dan bijvoorbeeld vanaf een uurtje of 1 a half 2. Ook vanmiddag was het parkeerterein wederom redelijk gevuld met auto's van bezoekers. Er liepen wederom genoeg families rond, maar hobbyisten heb ik niet gezien...

En ik heb geen enkele kuil gezien wat duidt op loopgraven, dus wat je daarmee bedoeld ??? ???

mvg,
Robin

Luit

• Offline Offline
« Reactie #297 Gepost op: 22 March 2009, 21:49:25 »
@robin.
Inderdaad schuif het maar van je af.
Ik beweer gewoon "het is duur."
Maar zodra ze aan je speeltje komen ga je steigeren en zo is de tekst niet bedoeld . Maar omdat je al in je loopgraaf zit zie je de kuil niet meer
Maar voor het laten rijden zijn meer partijen nodig,zag onlangs nog een stuk over de Gotthard maar met stoom.
En vele kleintjes maken ook een grote ,bovendien als het NSM niet vist bij de stekelbaarzen en alleen kabeljauwen wil vangen komt er nooit extra geld binnen.

robin binsbergen

• Offline Offline
« Reactie #298 Gepost op: 22 March 2009, 22:14:01 »
ik ga niet steigeren omdat de 3737 mijn 'speeltje' is... integendeel! Ik verspandeer meer uren aan de NS-41, dat is 'mijn speeltje'...

En het gaat echt niet om 'vele kleintjes', maar in verhouding om 'enkele kleintjes'.

En ik zit echt niet in een loopgraaf hoor, qua mening over het NSM! (integendeel :) )

Het is meer dat er hier constant op het NSM wordt afgegeven zonder de feiten te kennen. Ook nu krijg ik die indruk weer...

mvg,
Robin

timtrein

• Offline Offline
« Reactie #299 Gepost op: 22 March 2009, 22:33:05 »
gekke vraag: Hoe lang kampt de 3737 al met problemen?
Het onderstel is bij de revisie in '96 nooit goed aangepakt, begreep ik. Daar begint het probleem al. Verder komt het volgens mij vooral door matig onderhoud.