Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Gewoon wat busfoto's door Hans Reints
Vandaag om 10:12:38
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 10:05:06
20 jaar BNLS door Arjan6511
Vandaag om 10:02:01
Polderbaan(tje) 0,3m2 door GD
Vandaag om 09:48:41
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door ceuleer
Vandaag om 09:35:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door grossraumwagen
Vandaag om 09:11:18
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door emmenaar
Vandaag om 09:10:16
Station Roodeschool door Scratchbuilt
Vandaag om 07:20:16
Vraag: Roco loc rijdt heel traag, tips? door Ben
Vandaag om 04:36:16
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 00:31:20
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV. door Tedo
20 June 2025, 23:23:34
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door lrrw
20 June 2025, 22:33:23
Lenz Digital LF100 Functiedecoder door RICROO
20 June 2025, 22:18:35
Ventilatie (?) pukkels op dak ICM door MOVisser
20 June 2025, 22:14:13
Railcom zender bouwen door AP3737
20 June 2025, 22:01:55
Stalen D 4 deurs spoor 0 door moonlicht
20 June 2025, 21:53:32
Rails roestig verven door Sven
20 June 2025, 21:49:59
19 Toen door defender
20 June 2025, 21:49:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door puntenglijder
20 June 2025, 19:30:56
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit? door Dave.......
20 June 2025, 19:30:36
Handregelaar aan IB Basic door laurent
20 June 2025, 18:51:08
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
20 June 2025, 18:37:44
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
20 June 2025, 17:59:07
Raadplaatje door Nohome
20 June 2025, 17:50:55
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
20 June 2025, 17:19:09
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door KNed
20 June 2025, 16:41:47
YD7010 en Roco WLAN Maus koppelen door AlbertG
20 June 2025, 16:33:28
Spoorhumor door Eric B
20 June 2025, 12:21:56
? Aanleg Zuidwestboog bij Meteren door Arjan6511
20 June 2025, 11:43:27
EifelBurgenBahn door Jelmer
20 June 2025, 11:35:34

Auteur Topic: Een kantoorbaan in schaal N  (gelezen 5060 keer)

bord4kop

• Offline Offline
Een kantoorbaan in schaal N
« Gepost op: 28 January 2024, 12:02:59 »
Hallo allemaal,

Dit topic gaat over de bouw van mijn baan. Deze bevind zich in mijn (thuis-)kantoor dus is het mijn 'Kantoorbaan'.

Omdat het schaal n is, kan hij redelijk compact blijven en toch interessant zijn qua sporen. Of misschien is het andersom, omdat ik veel kwijt wil op een beperkte ruimte ben ik gedwongen tot schaal N  ???
Gelukkig kan het op deze schaal nog nét realistisch zijn en leuk qua aankleding.

Zie hier mijn baanplan.

De baan bestaat dus globaal uit twee lagen, waarbij laag 0, de basislaag het schaduwstation bevat. Hierop kunnen de treinen op elkaar wachten of geparkeerd staan.
Op het zichtbare gedeelte komen ze dan telkens tevoorschijn op bruggen en uit tunnels. Of ze staan op één van de twee "stations / werkterrein". Tenminste dat is het idee  ;D

De baan is digitaal, tijdperk is randje IV en V en het is (zoals wel vaker) een berglandschap.
Ik wil de aankleding vooral leuk en realistisch maken. Niet zozeer één op één met de werkelijkheid.. Er zullen misschien Duitse treinen met Franse wagons, of seinen staan die niet thuishoren bij de baan. Maar als het er goed en leuk uitziet voor de (semi-)leek vind ik dat eigenlijk ook best prima. Misschien niet ieders kopje thee, maar daar heb ik zelf het meeste plezier in.

NB: rails is 90% Minitrix en wissels zijn grotendeels Peco Elektrofrog
« Laatst bewerkt op: 28 January 2024, 12:45:48 door bord4kop »

Wim Vink

• Offline Offline
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Een kantoorbaan in schaal N
« Reactie #1 Gepost op: 28 January 2024, 12:05:26 »
Dat is weer eens wat nieuws.
Een N baan op je kantoor. Gaaf hoor!
Mijn baan op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=IzfDZH3_rHo

Met vriendelijke groet,
Wim

bord4kop

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 28 January 2024, 12:23:58 »
De eerste stappen zijn een tijdje terug al gezet en het schaduwstation ligt grotendeels.

Dat ziet er getekend (SCARM) zo uit:

En in werkelijkheid zo:

En dan blijkt maar weer dat een tekening niet volmaakt is. Bij het bouwen van de helix kwam ik er al vrij snel achter dat de bocht rechts nooit voor de helix zal passen. Die moet er dus onderdoor.
Dus linksboven gaat het spoor in de bocht achter al omhoog. Dat geeft bij de ingang van de helix al zo ‘n 4 cm en dan heb ik precies 5,5cm op het punt waar de bocht onder de winding van de helix door zal moeten..  ::)

De helix is overigens een takkeklus zeg!  :o  Ik heb een CNC gefreesde oplossing gekocht. En dat was wel makkelijker dan zelf maken, maar nog steeds ben je constant bezig met aanpassen. Ik had eerst alles opgemeten en vastgezet op de eerste winding. Meteen een drupje seconden lijm op de moeren zodat het zou blijven zitten. Maar dat opmeten en de werkelijkheid blijken toch twee verschillende dingen. Hij moest toch een tikkie hoger. En je raad het vast al wel; sommige moeren geen beweging meer in te kijgen.. (alles los, alle moeren, alle houtjes, alles. Toen de draadstang omgedraaid en opnieuw begonnen).
En continue testen;
1.   Rijdt het goed, ontsporen, stroom etc? < ja, is door naar stap twee, nee is aanpassen, testen totdat ‘ja’ en dan stap twee >
2.   Rijdt het soepel?  < ja, is door naar stap drie, nee is aanpassen terug naar stap 1 en testen totdat ‘ja’ en dan stap drie >
3.   Raakt het niks? < ja, is door naar stap vier, nee is aanpassen terug naar stap 1!.. etc
4.   En met een wagon?
5.   En dan met de hele sleep?

Wat een werk is dat nog! Maar het ligt nu redelijk. Ik zit op stap 4...

bord4kop

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 28 January 2024, 12:26:02 »
Dat is weer eens wat nieuws.
Een N baan op je kantoor. Gaaf hoor!

Thanks!

Ja, mijn vrouw is er ook blij mee, die wil er nu helemaal niet meer zitten ;D

Maar ik moet zeggen dat het best goed bevalt; als ik even mijn zinnen wil verzetten, dan draai ik m'n bureaustoel 90 graden en kan even 10 minuten lekker frutsen en ik kan weer door. Is eigenlijk best lekker!
« Laatst bewerkt op: 28 January 2024, 12:32:59 door bord4kop »

bord4kop

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 30 January 2024, 08:20:55 »
Qua voortgang lijkt er niet veel gebeurd:

Maar zoals zo vaak zit het meeste werk daar waar je het niet ziet. Dus in vergelijk met het plaatje hierboven is gedaan:

Rails opnieuw leggen
Blokken maken en solderen
Rails isoleren
Baanvakken van stroom voorzien / solderen
Puntstukken solderen
Ringleiding maken
Helix 60 miljoen keer opnieuw instellen
Heel, heel veel testen..

8-)

Wim Vink

• Offline Offline
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
« Reactie #5 Gepost op: 30 January 2024, 08:41:50 »
Heb je al plannen voor de scenery?
Mijn baan op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=IzfDZH3_rHo

Met vriendelijke groet,
Wim

bord4kop

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 30 January 2024, 09:35:59 »
Eigenlijk gaat het allemaal daarom draaien. Dat vind ik het leukste van de baan.

Het idee is; tja, misschien heel saai want iedereen doet dat  ;D) .. maar dat wordt een berglandschap.

Met dit plaatje:

De (grijze) sporen onder vormen een soort stationnetje of klein rangeer terrein. Dit is het laagste niveau van het zichtbare gedeelte. Hierop zullen de treinen stoppen & stilstaan & vertrekken (visueel aantrekkelijke actie)
Rechts en links verdwijnt het spoor in tunnels.

Het landschap glooit wat naar boven waar zich wat (oranje) spoor voor industrie o.i.d. bevindt (met de draaischijf). Tevens wat tunnels en bruggen. Dit niveau ligt dus wat hoger dan het 'station' vooraan. Hierop zie je dan treinen rijden en misschien stoppen (weet ik nog niet wat ik ermee ga doen).

Achter, links en rechts, vormen zicht de 'bergen' die de helix en andere sporen ver'bergen' (har har). Want het spoor stijgt hier ook weer wat zodat er een (blauw) spoor 'overheen' kan gaan op sommige plaatsen. In het midden zal een rivier de bergen doorsnijden, voor de bruggen.

Ik denk hiermee een aardig baantje te hebben waar de treinen afwisselend tevoorschijn zullen / kunnen komen. Maar dat ook voldoende ruimte biedt voor verschillende soorten aankleding zodat het er straks leuk uit zal kunnen zien. En vooral; waar ik veel scenery in kwijt kan die ik leuk vind om te maken  :angel:

Het schaduw station op basislaag 0 speelt een essentiële rol voor het eindresultaat en dienstregeling, maar is straks natuurlijk veel minder goed bereikbaar. Dat moet dus 100% in orde zijn..

« Laatst bewerkt op: 30 January 2024, 09:42:16 door bord4kop »

Hans GJ

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 30 January 2024, 12:40:55 »
als ik even mijn zinnen wil verzetten, dan draai ik m'n bureaustoel 90 graden en kan even 10 minuten lekker frutsen en ik kan weer door.

Respect voor je zelfdiscipline!  Het zou bij menigeen zo maar uitlopen tot een paar uur ipv 10 minuten...

Ik kijk uit naar het vervolg van je baan.

mvg
Hans

bord4kop

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 14 February 2024, 19:30:27 »
Het is even rustig geweest qua updates. De reden is dat de baan toch aangepast is.
Een baan van 90+ cm breed in een kantoor van 2.10 meter is toch niet zo handig  :angel:
Daarbij liep de baan ook niet heel fijn. Dus hij is ingekort.

Het resultaat is als volgt:

Zonder het bovenste spoor..

... en geheel compleet.

En in het echt ziet dat er dan toch zo uit:

De baan heeft in vrijwel alle blokken reeds de bezetmelders en de wissels zijn grotendeels voorzien van servo 's. Alles is ook ingevoerd in iTrain. Na wat hulp op het iTrain forum rijdt het hele zaakje nu ook volautomatisch.

En nu is zaak om te fine tunen en zorgen dat de hele prötel op de juiste plaatst stopt en een paar acties uitvoert op het station. Ook de rails goed leggen, vlakmaken en verbeteren waar nodig.
Dan kan ik daarna de helix integreren en het bovenste spoor (eroverheen) gaan installeren. En daarna kan er begonnen worden met de aankleding..

Er is nog veel te doen  ;D

bord4kop

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 26 February 2024, 12:15:27 »
En we zijn weer een tijdje verder. Het plan met het blauwe spoor, op hoogte, overal overheen in een mooie cirkel en weer terug, bleek in praktijk toch niet haalbaar.

Na alles opnieuw te hebben getekend, kwam dit baanplan eruit:

Links-, en rechtsachter komt aan ieder kant een 'berg'. De sporen verdwijnen dus in tunnels. In het midden wil ik een open stuk met bruggen en een watertje misschien?

Verder zie je een "station" in het zichtbare deel aan de voorkant. De treinen rijden van rechts naar links, met de klok mee. Dus uiterst rechts gestart; gaat het station van 1 naar 3 sporen.
De twee binnenste sporen, spoor 2 en 3 komen in de wissel (achter) samen, en maken vervolgens via S bochten een rondje terug om weer aan te sluiten in het station. Een vrij eenvoudig rondje dus. Maar wel de mogelijkheid om meerdere treinen afwisselend te laten rijden, daar ging het mij om  ;)

De buitenste baan, spoor 1, gaat helemaal buitenom en dan via een helix omhoog. Eenmaal op hoogte gaat hij overal overheen. Dat wordt, wegens ruimte gebrek, een twee-richting pendelbaan. Dus de trein gaat eerst naar links, en dan via hetzelfde stuk weer terug naar rechts. En dan via de  helix (binnenbaan) weer naar beneden. Eenmaal op de "begane grond" sluit deze 'terug', weer via de bochtwissel, aan op spoor 2/3.
Dit spoor is dus vooral bestemd voor een Tram, Schienenbus e.d.

Dit is de pendelbaan:
(Het blauwe spoor is dus op hoogte. En er zit dus overlap in met de tekening hierboven)

Na een hele hoop geklooi en gedoe heb ik nu de pendelbaan vrij redelijk voor elkaar. Komende dagen ga ik alles -opnieuw- netjes leggen en weer verder met testen.

En ik moet nog kiezen:
- welke besturingssoftware het gaat worden: iTrain, Koploper, JMRI, iets anders?? 
- ga ik het zichtbare spoor o.a. station ophogen op kurk o.i.d. als voorbereiding op de scenery? hmmm

WimC

• Offline Offline
  • Spoor N
« Reactie #10 Gepost op: 26 February 2024, 17:23:52 »
T.a.v. Koploper moet je er wel rekening mee houden dat het niet meer verder ontwikkeld wordt. Dus als er iets nieuws op de markt komt waar het programma niet op is voorzien, kan het er niets mee.
Grt, Wim

bord4kop

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 06 March 2024, 11:04:19 »
... en helaas   

ook het voorgaande ontwerp blijkt toch niet zo goed.  :'( :'(

Ik heb vrijwel alles overnieuw ontworpen. Dit is het basis gedeelte met het station.

Rechts loopt het spoor via een lus weer terug...

...  voorlangs en vormt zo ook weer een spoor in het station.
En daarna naar achteren en omhoog;

.. en komt het spoor weer over een brug dwars over de plaat naar links terug en met een bochtje weer naar het station:

Het totaal ziet er dan zo uit:

of in 3d:

En ik ben eigenlijk veel meer tevreden met dit ontwerp! Bovendien vermoed ik dat het een stuk attractiever is om naar te kijken straks.
Maar nu ben ik dus weer bezig om alles te leggen, aan te sluiten en te testen..  ::)

bord4kop

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 16 March 2024, 15:59:37 »
En zoals zoveel banen komt ook deze helaas niet af. (In ieder geval niet zoals eerder bedacht).

Het vorige idee had ik opgebouwd, zoals hieronder te zien:

Hier nog 'kaal' en alleen de begane grond:

En met wat de verhogingen en alle kabels aangesloten, zodat we kunnen testrijden:

Maar er zijn teveel ontsporingen en teveel fouten.  :'( :'(

Maar ik ga het nu nog één keer proberen. Een simpele baan, zonder verhogingen:

Hiermee verklein ik de foutmarge en kan ik de leercurve (omhoog) hopelijk doorzetten. Als het me lukt om treinen -zo goed als- foutloos te laten rijden op deze baan dan ga ik door. En anders gaat de hele mikmak op marktplaats  ;D

Hans GJ

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 18 March 2024, 07:45:34 »
Zeker niet opgeven, want dit is echt wel een leuk project!

Denk niet dat iedereen hier op het forum zomaar alles neerzet en dat het dan ook automatisch werkt.  Sukkelen, knoeien en vloeken maakt stilzwijgend een deel uit vd hobby.  De voldoening achteraf is echter evenredig met dat geknoei!

Hou moed!
groeten
Hans

MartinRT

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 18 March 2024, 09:48:39 »
....en gelukkig geen keerlus meer, zoals in je andere items  :)