Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko 2025 door henk
Vandaag om 15:39:22
Rocky Rail 6400 door gtw6016
Vandaag om 15:34:42
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:24:22
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 15:16:54
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Arjan6511
Vandaag om 15:03:59
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 14:48:54
Raadplaatje door Bob11
Vandaag om 14:29:45
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Railpassie
Vandaag om 14:25:29
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 14:21:07
Toon hier je (model)TRAM foto's. door spoorzeven
Vandaag om 13:59:34
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:51:12
Sikje 225 door Eric B
Vandaag om 13:49:47
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
Vandaag om 13:46:28
Locatie van foto gezocht door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:21:13
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 12:51:41
Railpro 607 door henk
Vandaag om 12:47:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door martijnhaman
Vandaag om 12:42:29
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 12:34:49
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 12:17:39
365 "Het is weekend foto's" door MOVisser
Vandaag om 12:15:59
Locverlichting dmv micro-LEDS door shay59
Vandaag om 12:07:14
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 11:52:37
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Hans Reints
Vandaag om 11:52:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 11:44:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 11:16:52
Lima IRM pimpen door Railpassie
Vandaag om 11:13:09
digitaal veranderd in 15 jaar door HeRo
Vandaag om 09:05:42
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 08:58:50
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 08:33:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Erik Mijd
Vandaag om 07:43:21

Auteur Topic: Hoe een schaduwstation automatiseren  (gelezen 23478 keer)

Dirk

• Offline Offline
Re: Hoe een schaduwstation automatiseren
« Reactie #150 Gepost op: 09 May 2024, 11:06:14 »
Zo bijzonder is dat nou ook weer niet, wat kost een oude dos-pc met mrdirect er op ?

Ja, ok, maar een centrale is toch wat anders dan een pc met een programma er op, Een centrale is voor mijn begrip: uitpakken, aansluiten en (rudimentair) rijden. Of dat mogelijk zal zijn met de creatie van Bas weet ik niet, maar volgens zijn filosofie zal het niet veel meer zijn. Ik begrijp dat hij een adept is van plug & play. En zo hoort het, zeker voor mensen met gaten in hun geheugen.

Dirk
2-rail digitaal, IB antiek, DR5000, Multimaus, Rosoft servo decoders en diverse Digikeijs spullen,Peco code 100.

Dirk

• Offline Offline
« Reactie #151 Gepost op: 25 May 2024, 13:42:38 »
Bas,

is er al enige progressie wat betreft dit project?

mvg

Dirk
2-rail digitaal, IB antiek, DR5000, Multimaus, Rosoft servo decoders en diverse Digikeijs spullen,Peco code 100.

bask185

• Offline Offline
« Reactie #152 Gepost op: 28 May 2024, 11:13:37 »
Ik ga er vanavond een paar programmeren en aan elkaar knopen om de blokwerking te bekijken. Ik weet nog niet of ik een trein kan laten remmen. Ik heb daarvoor nog geen test spoortje.
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Dirk

• Offline Offline
« Reactie #153 Gepost op: 28 May 2024, 11:31:41 »
Super, We kijken er naar uit.

Dirk

bask185

• Offline Offline
« Reactie #154 Gepost op: 28 May 2024, 22:51:07 »
Ik heb vanavond 3 printen kunnen programmeren. Ik moest nog even snel draden zetten aan de nieuwe pogopin clamp en die aan een arduino knopen, dat was een beetje een gepriegel  ::)

En ik kwam er achter dat ik nog wat vergeten was te bestellen. Dat heb ik nu gedaan. Ik verwacht de kroonsteentjes met een week of 2. Dan kan ik in de tussentijd een plankje versieren met een DCC centrale en een stukje spoor met 6 secties.  Ik wil minstens met 3 printen testen zodat ik rood, geel, groen seinbeelden ook meteen kan testen.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github

Dirk

• Offline Offline
« Reactie #155 Gepost op: 02 July 2024, 11:56:00 »
Zou hier nog iets van komen of wordt het een 'never ending' project?
mss een beetje onderschat? Het zou mooi zijn als er wat reactie komt, positief of negatief blijft eender, maar dan weten we waar we aan toe zijn, Het schaduwstation ligt klaar om uit te testen. Anders moeten we een andere oplossing zoeken.

mvg
Dirk

bask185

• Offline Offline
« Reactie #156 Gepost op: 02 July 2024, 13:51:09 »
Ik heb er 3 in elkaar gesoldeerd. Ik wil deze week de software er in schieten, en meteen testen. Dan kan jij ze zaterdag uittesten.
Train-Science.com
Train-Science github

Dirk

• Offline Offline
« Reactie #157 Gepost op: 02 July 2024, 14:43:33 »
ahaa, dat is goed nieuws, we kijken er naar uit!!

bask185

• Offline Offline
« Reactie #158 Gepost op: 04 July 2024, 13:07:57 »
Ik was eergister aan het testen en ik heb iets vervelends te melden.

Ik heb verkeerde diodes gebruikt. Ik heb SS33 diodes gebruikt maar ik heb de spannings drop niet gecheckt  :-X

Die 0.5V is misschien wel geschikt voor ABC, dan heb je een spanningsverschil van 2V. Maar voor de stroomdetecties is het ontoereikend. Daar moet ik boven de 1.25V uitkomen om de optocoupler te laten werken.

Wat ik ga doen, ik ga van de eerste 3/10 proto's deze diodes er af halen en iets van een gelijkrichter terugplaatsen. Dan werkt de stroomdetectie weer. Verder is het ontwerp aanpassen, nieuw componenten kiezen, mijn verlies pakken en doorgaan.

Ik ging wel kijken of de rest werkt. Print naar print communicatie werkt in ieder geval goed. De stroomsensors had ik bypassed met een draadje. En de relais worden ingeschakeld wanneer de stop melder bereikt is en het volgende blok moet bezet zijn. Dus dat werkt ook. De seinen en servo's heb ik niet getest maar die geloof ik wel.

Die steekbare printkroonstenen werken trouwens erg fijn  ;D

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github

bask185

• Offline Offline
« Reactie #159 Gepost op: 04 July 2024, 16:55:09 »
Dit zou beter moeten werken  ;). Vandaag of morgen bestellen

Dirk, hoeveel ga jij er nodig hebben plusminus? Mijn laatste telling was 30
Train-Science.com
Train-Science github

panto

• Offline Offline
« Reactie #160 Gepost op: 08 August 2024, 17:22:27 »
Hoi Bas

Ik vind het super wat jij allemaal kan en maakt.
Maar ik zit nu al een heel tijdje te wachten op je product en er komt geen schot in de zaak...
En om heel eerlijk te zijn denk ik ook niet dat er schot in gaat komen.

ik ga stoppen met te volgen en te wachten tot je tijd of goesting of wat dan ook hebt... en bedank je voor de moeite die je hebt gedaan.
Ik wens je veel succes in je toekomstige projecten

Mvg steve

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #161 Gepost op: 08 August 2024, 20:54:05 »
Ik vind het super wat jij allemaal kan en maakt.
Maar ik zit nu al een heel tijdje te wachten op je product en er komt geen schot in de zaak...
En om heel eerlijk te zijn denk ik ook niet dat er schot in gaat komen.

Mensen zoals Bas doen het voor de hobby. Dat betekent tussen alles door. En dan kan het zijn dat sommige projecten / (sociale) dingen belangrijker zijn. Dan kan het wat langer duren. Je zou dan bij fabrikanten kunnen kijken of die spul hebben. Dan kan je te denken aan het gebruik LocoNet. Daar kan je het ook mee doen. Mogelijk niet was Bas wil maar dat kan wel. Fabrikanten zoals Roco, LS, Piko, Märklin doen het vaak niet beter in de modelspoorwereld. Iets aankondigen en dan een paar jaar later pas uitbrengen met veel vijven en zessen. Dan mag je hopen dat alles correct is en niet dat een terugroepactie of een vervangingsactie gedaan moet worden.  Voor alle producten geldt: productontwikkeling kost gewoon (veel) tijd. De meeste tijd ben je eigenlijk kwijt met prototypes maken, testen en een begrijpelijke handleiding schrijven. Dat Bas al aan het solderen is dan ook (y)  (y)
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #162 Gepost op: 08 August 2024, 20:58:01 »
Mensen zoals Bas doen het voor de hobby. Dat betekent tussen alles door.

Klopt, maar het was wel een belofte ;)

bask185

• Offline Offline
« Reactie #163 Gepost op: 08 August 2024, 22:16:48 »
Citaat
productontwikkeling kost gewoon tijd
En geld ook. Die eerste batch kostte mij wel gewoon €100 en nu moet ik er diodes van gaan vervangen. De 2e batch is trouwens reeds besteld. Ik verwacht die binnen 2 weken. Evenals de 140 vervangende diodes die ik dan met de hand er op mag gaan solderen (I no like solderen  :-\)

Ik ga nu even de hotplate aanzetten, kijken of ik de diodes er dan van kan af plukken.

https://www.youtube.com/shorts/aU42ph7ZO7c
seems to work

Citaat
Klopt, maar het was wel een belofte
En die kom ik ook na. Het duurt alleen wat langer. Zoals mr Koerts al opmerkte. I have a life.
En de tegenslagen zijn vervelend, dat vind niemand vervelender dan ik. Elke keer als er iets misgaat (verkeerde diodes) of ik vergeet connectoren op tijd te bestellen dan ben ik alweer 2.5 week kwijt.

Ik me richt op 'perfecte', 'unieke' en 'goedkope' dingen.
Niemand van jullie kan met een rode multimaus wisselstraten stellen zonder een PC aan je baan te hangen. Ik kan daar een stickje van 3x1 cm voor maken waardoor alle multimausen dat wel kunnen. Je plugt dat stickje in de X-bus poort en voila, al je multimausen zijn zojuist betere apparaten geworden.

Naast het zelf verkopen van dingen zoals spoel, sein en servo decoders en terugmelders ed, zet ik alle ontwerpen en programma's online. Sterker nog ik heb een uitgebreide handleiding over hoe je die dingen zelf kan bestellen bij de printboer en hoe je ze moet programmeren. Als je er even voor gaat zitten, kan je dus gewoon simpele degelijke 8 voudige DCC spoeldecoders zelf (laten)bouwen en programmeren voor < €10,- per stuk. En ik hang er naast open source hardware logo geen restricties aan. Iedereen is vrij die dingen te bestellen en te doen en laten wat hij/zij/ er mee wilt. Dus als je lokale MSV significant veel decoders nodig heeft...

En een geautomatiseerd schaduwstation waarbij wisselstraten en blockmodules zich autonoom regelen, dat vind ik ook een must-have voor ons modelspoor volk. Ik heb dit hele systeem zo bedacht, dat ik die ABC modules kan vervangen door een analoge PWM variant waarbij je met dezelfde inrij- en uitrijmodules en wisselmodules een automatisch schaduwstation kan maken voor analoge treinen. Net als wat Klaas gemaakt heeft, maar dan als modulair systeem. Ik heb daarvoor en voor allerlei andere dingen al tig printplaten ontworpen, dingen getest en programma's voor gemaakt. Ik heb alleen niet de middelen, tijd en energie om alles wat ik bedenk te engineeren naar productie status.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github

MartinRT

• Offline Offline
« Reactie #164 Gepost op: 08 August 2024, 23:03:26 »
bask185, ik snap even iets niet.

Vanaf jouw eerste reactie (reactie 55) heb je het zelf over digitaal, en nu lees ik hier

dat ik die ABC modules kan vervangen door een analoge PWM variant waarbij je met dezelfde inrij- en uitrijmodules en wisselmodules een automatisch schaduwstation kan maken voor analoge treinen.

Hoezo voor analoge treinen ?  Het ging en gaat toch nog steeds om digitaal ?