Doel:€250.00
Donaties:€160.00

Per saldo:€-90.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 07-10-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rondom Charlois door hervé
Vandaag om 23:19:16
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 23:18:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door klusser
Vandaag om 23:11:25
Ronald bouwt een 2-turnout Inglenook door PeMBW
Vandaag om 23:09:22
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 22:58:40
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Basmans
Vandaag om 22:53:46
Kalkwagens van NS door Benelux795
Vandaag om 22:17:57
RC poetstrein radiografisch bestuurd in h0 door MOVisser
Vandaag om 22:13:53
Metalen hekjes Roco 2200 door Husky
Vandaag om 22:01:58
RhB H0m, Albulisch door Frank 123
Vandaag om 21:37:31
Vier maanden geen treinen tussen Goes en Vlissingen in 2029 door henk
Vandaag om 21:17:25
trix decoder door Bahn-AG
Vandaag om 20:41:26
Artitec DE1 met Esu loksound 3.5 door Ton013
Vandaag om 20:40:23
Nationaal Modelspoor Museum en de MSG/Den Bosch door Caterpillar
Vandaag om 20:15:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door basjuh1981
Vandaag om 19:45:50
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 19:45:10
Houtkaai, H0/H0e door NS264
Vandaag om 19:41:13
Pfarrerwinkel bahn door basjuh1981
Vandaag om 19:38:25
MODELSPOOR 2024 by MTD - 19 & 20 oktober 2024 in Edegem (B) door bollen neus
Vandaag om 19:11:41
The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits. door Reinout van Rees
Vandaag om 19:00:21
ECOS centrale perikelen door Bor de Wolf
Vandaag om 17:37:42
Polderbaan(tje) 0,3m2 door GD
Vandaag om 17:00:19
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Benelux795
Vandaag om 16:58:12
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 16:31:38
Piko NS 1000 door StefanNL_Plays
Vandaag om 16:27:12
Snelheid regelen decoder 611573 door Ben
Vandaag om 14:56:32
Eanos/ Eaos in model door ES44C4
Vandaag om 14:51:33
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door borotof
Vandaag om 14:46:53
Schip vaart tegen spoorbrug bij Alphen aan den Rijn, nog uren geen treinverkeer door VAM65
Vandaag om 13:23:15
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door MvGestel
Vandaag om 13:13:39

Auteur Topic: Hoe een schaduwstation automatiseren  (gelezen 18776 keer)

bask185

• Online Online
Re: Hoe een schaduwstation automatiseren
« Reactie #165 Gepost op: 08 August 2024, 23:11:19 »
Goed lezen, Martin. Ik gebruikte het woordje kan dat betekent dat het optie is.
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

MartinRT

• Offline Offline
« Reactie #166 Gepost op: 09 August 2024, 08:19:36 »
Juist, ik had die zin anders opgevat, alsof het alleen om analoog ging.
Ben weer bij de les.

bask185

• Online Online
« Reactie #167 Gepost op: 20 August 2024, 22:10:15 »
Ik heb nieuwe diodes binnen, ik probeer van de week een paar te solderen. De nieuwe printen verwacht ik ook binnenkort.
Train-Science.com
Train-Science github

bask185

• Online Online
« Reactie #168 Gepost op: 22 August 2024, 22:23:04 »
Nieuwe ABC modules zijn ook binnen gekomen vanavond. Ik maak er mn prioriteit van  :police:
Train-Science.com
Train-Science github

rjr

• Offline Offline
« Reactie #169 Gepost op: 22 August 2024, 23:23:29 »

Niemand van jullie kan met een rode multimaus wisselstraten stellen zonder een PC aan je baan te hangen. Ik kan daar een stickje van 3x1 cm voor maken waardoor alle multimausen dat wel kunnen. Je plugt dat stickje in de X-bus poort en voila, al je multimausen zijn zojuist betere apparaten geworden.

Bas

Nee hoor, de muis blijft hetzelfde apparaat wat nog precies hetzelfde kan als ervoor. Er is alleen een apparaat naast gezet die iets anders kan. Dat kun je ook via een PC regelen. Wilde deze topicstarter niet, jammer, want dan had hij maanden geleden al met een volledig automatisch schaduwstation kunnen rijden.

Zeg niet dat wat je maakt niet mooi is, heeft zeker voordelen, maar zoals je zelf ook aangeeft, je hebt ook nog een ander leven, dus dan "even" iets totaal nieuws ontwikkelen kost gewoon meer dan met bestaande oplossingen te werken. En dat is misschien wel iets waar je, bij het roepen en promoten van je te maken oplossing, ook eerlijk in moet zijn. Ook dat kan een doorslaggevende factor zijn welke kant iemand op wil.

Want, zoals eerder aangegeven, een programma als koploper leren kost ook tijd, maar na de start van dit topic heb ik iemand die 0 kennis had van besturings programma's, met ongeveer 8 uur begeleiding, zo veel kennis gegeven dat die intussen zijn gehele baan automatisch heeft rijden, en hij zelf intussen anderen helpt met hun problemen op te lossen.

Groet,

Dirk

• Offline Offline
« Reactie #170 Gepost op: 23 August 2024, 10:13:15 »
Ik kan me helemaal aansluiten bij deze reactie van rjr. Ik heb alle respect voor de ideeën van Bas, 3al mijn goede ideeën" spreekt voor zich, ze worden perfect gedeeld met schema's, geile tekeningen, uitleg, maar de praktische uitvoering blijft steken. Ik heb begrepen dat Bas steeds voor de meest gunstige oplossing gaat, en daarom steeds de goedkope componenten zoek, alle respect, maar als je als bedrijfje dingen promoot en beloofd dan verwacht de klant ook binnen afzienbare tijd een oplossing. Echter als er dan na geruime tijd een update komt dat alles weer wat later komt omdat er een onderdeeltje enkele centen goedkoper is gevonden, dan denk ik ook " die enkele centen zullen het niet maken, ik wil verder bouwen. Ja het is een hobby, maar hou het dan als hobby en beloof niks. Als je daarentegen de ambitie hebt om er een bijberoep van te maken zal je je businessplan toch even moeten bijwerken naar de realiteit. Ik ben nu even geswitcht van algemeen naar iets gerichter, maar geloof me vrij dat ik dat met de beste bedoeling doe. Mijn baan rijd met iTrain, maar de baan van mijn maat staat nog steeds in de stijgers aan het schaduw station waarvoor ik in januari dit draadje ben opgestart. Ondertussen is hij de moed verloren en zoekt naar andere mogelijke oplossingen. Jammer want ik geloof in jouw oplossing. Ik heb ondertussen begrepen dat dat iTrain ontwikkelaar denkt om een specifieke oplossing in de software in te bouwen bij V6, een soort van matrix besturing voor schaduw stations. Of die er komt weet ik ook niet, maar het wordt niet beloofd maar alleen gemeld, maar jij beloofd en stelt uit.
Hopelijk heb je binnenkort een werkende kaart en dan kan het toch nog uitgetest worden als de betrokken persoon het nog ziet zitten. Het zou zonde zijn als zo'n super idee teloor zou gaan. Anyways ikzelf zou het toch willen proberen.
Succes

mvg
2-rail digitaal, IB antiek, DR5000, Multimaus, Rosoft servo decoders en diverse Digikeijs spullen,Peco code 100.

MartinRT

• Offline Offline
« Reactie #171 Gepost op: 23 August 2024, 12:27:19 »
Voor Dirk en Panto:  toch nog eens kijken naar de mogelijkheden met de BM2 en BM3 van Lenz ?

Voor Bas en voor mezelf:  ik werk al langer met Lenz, maar ik blijf zeer benieuwd naar de (misschien uitgebreidere) mogelijkheden van de modules, die nog in ontwikkeling zijn.

Mar-Cas

• Offline Offline
  • Samen bouwen a.d. woonkamerbaan is wel zo gezellig
« Reactie #172 Gepost op: 23 August 2024, 12:57:23 »
Zomaar ter info gevraagd,

wanneer je z'n 30 treinstellen hebt staan en naar ik begrijp dat er geen besturingsprogramma aan hangt, is het dan mogelijk om met de MM met één commando al die treinstellen te activeren met een van te voren ingestelde snelheid wanneer je de baan in werking zet?
Greetz Caspar

bask185

• Online Online
« Reactie #173 Gepost op: 23 August 2024, 13:24:21 »
De nieuwe printen werken, zojuist getest.

Ik had even getest met een klein stukje spoor.
<a href="https://www.youtube.com/v/_pDlJ-pVCA4" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/_pDlJ-pVCA4</a>

Ik had 1 kleine hickup in de bedrading ontdekt. De DCC lijnen die lopen niet recht tussen de ABCs maar die moeten gekruist worden. De markering op de printen kloppen wel met de realiteit. Dus als je het niet meer weet, kan je gewoon aflezen wat wat is.

En ik ontdekte 1 klein software dingetje die eigenlijk ook wel logisch is. Als een trein voor een rood sein gewacht heeft en hij trekt op. Dan wordt dat sein meteen op rood gezet zodra de voorste as het volgende blok bereikt. En dat is ook logisch dat gebeurt in het echt ook. Alleen het ABC relais kickt ook meteen in. Als de duwende lok achter staat dan staat die daar tot het einde der tijden.

Ik ga daar zsm een oplossing voor implementeren.

Citaat
maar de baan van mijn maat staat nog steeds in de stijgers aan het schaduw station waarvoor ik in januari dit draadje ben opgestart. Ondertussen is hij de moed verloren en zoekt naar andere mogelijke oplossingen.
Het spijt me dat het allemaal zo lang duurt. Ik heb het niet goed gepland en toen kwamen er ook nog tegenslagen. Dus geef ajb mijn verontschuldiging door.

Dit project heeft nu iig top prioriteit. De elektronica lijkt te werken de software aanpassing die komt vanavond af en dan ga ik morgen doosjes vullen en m'n website updaten. Ook als niemand ze niet meer wilt, zullen ze er zijn.

Citaat
is het dan mogelijk om met de MM met één commando al die treinstellen te activeren met een van te voren ingestelde snelheid wanneer je de baan in werking zet?
Hoewel dat natuurlijk niet dit schaduwstation problematiek oplost, kan dat wel. Ik heb ooit voor Ricard (nighttrain) een programma geschreven voor een arduino. Die kon je aan XpressNet aansluiten en die arduino houdt bij van elke trein hoe hard ze aangestuurd zijn. Op het moment dat hij zijn schakelaar omzet, worden alle actieve treinen langzaam stil gezet. Hij bleef dit ook continu sturen. Als jij met je MM weg wilt rijden, word je direct overrule't. Als hij de schakelaar weer vrijgeeft, doet de arduino de laatste ingestelde snelheid sturen naar alle treinen. Die schakelaar zou je natuurlijk kunnen vervangen door een wisselinstructie. Hier staat de oorspronkelijke uitleg. Ik had dit getest met een dr5000 die aan iTrain hing. Met de maus deed ik dan 'virtuele' treinen laten rijden zodat ik ze in het iTrain scherm kon volgen.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github

rjr

• Offline Offline
« Reactie #174 Gepost op: 23 August 2024, 13:31:58 »
Zomaar ter info gevraagd,

wanneer je z'n 30 treinstellen hebt staan en naar ik begrijp dat er geen besturingsprogramma aan hangt, is het dan mogelijk om met de MM met één commando al die treinstellen te activeren met een van te voren ingestelde snelheid wanneer je de baan in werking zet?

Ook hier weer, Nee dat kan niet met de MM. Dan moet je alle treinen/treinstellen zelf weer de snelheid geven.
Zoals Bas aangeeft zijn er wel hulpmiddelen naast de MM die je daarbij kunnen helpen. Maar dan moet je even goed kijken of de mogelijkheden/beperkingen daarvan voldoen aan je eisen.

Roelco

MartinRT

• Offline Offline
« Reactie #175 Gepost op: 23 August 2024, 21:45:40 »
Nou, volgens mij kan dat wel, maar op een heel flauwe manier.  Bovendien nog afhankelijk van welke centrale je gebruikt, denk ik.

Stel je hebt iedere loc op een bepaalde snelheid staan, dus per loc een individuele snelheid.  Door de gewenste omstandigheden rijden er echter maar 1 of 2.  De andere staan (georganiseerd, bijvoorbeeld door ABC) stil.

Door een noodstop in te voeren staan alle treinen stil.  De noodstop is niet voor de op dat moment aangestuurde loc, maar geldt voor alle loc's, en de baanspanning valt weg.  Dit is op je centrale in te stellen.

Bij het opheffen van de noodstop komen alle loc's weer onder spanning en gaan al dan niet rijden.  Flauw hè.

Maar er komt nog een probleem om de hoek kijken, dat niet zo te beantwoorden is. Immers, bovenstaand is eigenlijk heel normaal, maar wat gebeurt er als de spanning van de centrale uitgeschakeld wordt, dus de 230/voedingsspanning er af gaat ?  Blijft de centrale dan op stop staan bij inschakelen en is die op de normale manier (opheffen noodstop) weer tot de orde te roepen ?  Ik weet niet hoe de verschillende centrales hier mee omgaan.

Nog iets anders is, en daarin ken ik alleen de DR5000 een beetje, dat de DR5000 sowieso "aan" gezet moest worden, dus ook een commando uit de MM (als je die gebruikt).  In principe worden dan dus ook alle loc's weer aan gezet, alleen blijven de meeste daarvan dus weer stilstaan totdat ze toestemming tot vertrek krijgen.

Dus in mijn ogen:  ja, het kan.  Maar of je dit wil ?

jandcargo

• Offline Offline
« Reactie #176 Gepost op: 24 August 2024, 00:10:01 »
hallo,

Ik heb het draadje grotendeels doorgelezen. Mij bekruipt het gevoel van megalomane plannen die moeilijk een gewoon goed rijdende trein te zien krijgen.
Ik wens je veel succes maar of dit ooit af komt????
groeten jandcargo

Ben

• Offline Offline
« Reactie #177 Gepost op: 24 August 2024, 06:04:53 »

Ondertussen is hij de moed verloren en zoekt naar andere mogelijke oplossingen.

Het is bizar, het schaduwstation in de openingspost heb ik in een namiddag virtueel ontworpen en getest en de vraagsteller is maanden na dato nog zoekende. Hij realiseert zich niet dat het leven maar kort is, voor je het weet lig je in een kist in het houtenjassenpark zonder de geneugten te hebben geproefd  :laugh:  van een werkende modelbaan (treinenbaan).

Ik heb ondertussen begrepen dat dat iTrain ontwikkelaar denkt om een specifieke oplossing in de software in te bouwen bij V6, een soort van matrix besturing voor schaduw stations. Of die er komt weet ik ook niet.....

Toe maar, het kan niet op: een matrix voor de besturing van een schaduwstation.  ;D

Gr, Ben.

MartinRT

• Offline Offline
« Reactie #178 Gepost op: 24 August 2024, 10:38:09 »
Alleen het ABC relais kickt ook meteen in. Als de duwende lok achter staat dan staat die daar tot het einde der tijden.

Ik ga daar zsm een oplossing voor implementeren.

Ik neem aan, dat je bedoelt, dat het sein weliswaar op rood gaat, maar dat de stopsectie van het voorgaande blok op "groen" = doorrijden blijft staan.
Bij de Lenz BM3 modules gebeurt dit, doordat het voorgaande blok (waaruit de trein vertrekt) pas "vrij" gegeven wordt, dus weer in neutrale stand komt, als er in het gehele baanvak geen stroom meer afgenomen wordt.  Met een kleine veiligheidsmarge om problemen door slechte contacten te voorkomen, of een (te) snelle trein niet achterop te laten lopen bij een langzame goederentrein zonder stroomafname in de wagons of sluitsein.

bask185

• Online Online
« Reactie #179 Gepost op: 25 August 2024, 21:30:11 »
Nou precies dat ben ik aan het inbouwen.

Ik had eerste wat commentaar geklopt, en 1 voor 1 de code regels toegevoegd. Ik weet dat de sensors werken, maar het ABC was nog niet ingeschakeld. Ik denk dat het een begin conditie moet zijn.

void trackLogic()
{
// wanneer moet sein op rood?
//     als van het volgende blok een melder op rood staat.
   if( nextBlockOccupied ) semaphore = red ;

// wanneer moet sein op groen?
//     Als het volgende sein groen of geel is het blok is niet bezet
    if( !nextBlockOccupied ) semaphore = green ;

// wanneer vertrekt de tein?
//     Als het volgende blok is vrij gekomen
    departing.update( nextBlockOccupied ) ; // falling trigger
    if( departing.Q ) departure = true ;

// wanneer vertrekt de trein niet meer?
//     Als de stopmelder een opgaande flank ziet EN de buffer sensor is reeds UIT
    if( stopState == RISING && bufferState == HIGH ) departure = false ;

// wanneer moet ABC aan?
//     Een neergaande flank van de stopmelder, EN de trein vertrekt niet EN het volgende blok is BEZET
    if( stopState == FALLING && departure == false && nextBlockOccupied == true )  digitalWrite( ABC, HIGH ) ;

// wanneer moet ABC uit?
//     Als het volgende blok is vrijgekomen.
    if( departing.Q ) digitalWrite( ABC, LOW ) ;
}
Train-Science.com
Train-Science github