Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Veevervoer ss/ ns door Rob Ellerman
Vandaag om 18:33:30
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
Vandaag om 18:27:33
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 18:14:16
Au bord de la Cèze door Chris80
Vandaag om 17:59:51
Mijn-bouw Indonesie door MOVisser
Vandaag om 17:53:05
Hoe de schuifdeuren weer te plaatsen? door Robert vh Prutsert
Vandaag om 17:25:36
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door aad52
Vandaag om 16:52:47
Baanbouw Rehausen2 door Wim Vink
Vandaag om 16:23:17
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 14:27:52
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door Jeroen95
Vandaag om 14:19:22
Nieuw boek, BE in de tijd van het derde rijk door Arjan6511
Vandaag om 13:25:51
Welke winkel voert deze merken? door Rondje_HO
Vandaag om 12:37:22
Modelspoorbaan van Einte door defender
Vandaag om 12:15:11
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 12:12:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 11:35:53
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door Eric B
Vandaag om 10:11:11
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.0 door MOVisser
Vandaag om 09:54:12
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
Vandaag om 09:10:43
44 Roco vs 44 Brawa door FransW
Vandaag om 07:59:36
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door spoorijzer
Vandaag om 07:50:56
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
07 September 2025, 23:27:50
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
07 September 2025, 22:46:42
Raadplaatje door grossraumwagen
07 September 2025, 22:16:21
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
07 September 2025, 22:00:18
Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm) door frederik19630
07 September 2025, 21:59:16
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
07 September 2025, 21:33:04
Modules van Kees Gorter (vervolg) door NS264
07 September 2025, 21:12:54
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door einte
07 September 2025, 19:38:57
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Hans Reints
07 September 2025, 19:26:41
13 en 14 september Pairi Daiza Steam Railway 10 jaar door GD
07 September 2025, 18:14:51
  

Auteur Topic: Tachowagon  (gelezen 7913 keer)

spock

  • Offline Offline
  • Berichten: 766
Re: Tachowagon
« Reactie #45 Gepost op: 13 June 2024, 20:48:21 »
@Spock, Jan Willem heeft er een harde sluiting in zitten, dat lost een lion niet op ::)

Daar ging mijn reactie dan ook niet over. Waar het wel over gaat staat zeer duidelijk in de post.
Gewoon lezen zonder er zelf dingen bij te verzinnen, Bert.

mvg spock

Bert55

  • Offline Offline
  • Berichten: 934
Re: Tachowagon
« Reactie #46 Gepost op: 13 June 2024, 21:20:34 »
Dank voor de sympathieke reactie
Met vriendelijke groet, Bert
Märklin, DCCnext, ECOS
Witmoosdorf afgebroken, Witmoos 2 wordt opgestart na de verhuizing

spock

  • Offline Offline
  • Berichten: 766
Re: Tachowagon
« Reactie #47 Gepost op: 13 June 2024, 21:48:57 »
Graag gedaan  ;D

Wummeke

  • Offline Offline
  • Berichten: 427
Re: Tachowagon
« Reactie #48 Gepost op: 14 June 2024, 21:13:36 »
Hoho, een beetje vriendelijk tegen elkaar in mijn topic hè? ;)

@Bas: De DRC leverde niets op en ook de ERC zei niets over mogelijke kortsluiting :( dus ik ben wel een beetje verbaasd hoe het dan toch heeft kunnen gebeuren.

@Bert: je zou het eens moeten proberen, dat handmatig routeren! Lekker verstand op 0 en een paar avondjes lijntjes trekken. Je wordt er helemaal zen van ;D (Maar ik snap het wel hoor, klikker-die-klik en klaar is natuurlijk veel gemakkelijker!)

Eergisteravond nog een beetje zitten spelen met layers en het leek erop dat ik toch weg kom met 2 layers, als ik van de toplayer ook groundplain maak en de backplain aan de 5V knoop. Uiteindelijk zat ik heel m'n printje weer te verbouwen  ::)
Mede door de opmerking/beschreven ervaringen van Spock hierboven, ga ik toch eens kijken naar zo'n supercap oplossing, waar Aiko het een tijdje geleden over had. Een hele batterij inbouwen vind ik eigenlijk overbodig. Ik vind het schema in deze post wel duidelijk: https://www.stummiforum.de/t171549f21-RE-SuperCapLader-im-Eigenbau-Goldcaps-als-Pufferspeicher-23.html#msg2688077
@Bas, klopt mijn gevoel dat ik het onderste deel van dat schema kan vervangen met jouw 5V buck-converter uit jouw repo?
Gr,

Jan Willem

Bert55

  • Offline Offline
  • Berichten: 934
Re: Tachowagon
« Reactie #49 Gepost op: 14 June 2024, 21:46:30 »
Af en toe doe ik het routen wel eens handmatig bij simpele printen Jan Willem maar met de huidige kleine smd printen die ik bouw gaat dat echt niet lukken, die zitten stampvol, vele tientallen via’s, stop mijn tijd dan liever in leukere uitdagingen.
Met vriendelijke groet, Bert
Märklin, DCCnext, ECOS
Witmoosdorf afgebroken, Witmoos 2 wordt opgestart na de verhuizing

Patrick Smout

  • Offline Offline
  • Berichten: 451
Re: Tachowagon
« Reactie #50 Gepost op: 14 June 2024, 22:03:16 »
@Bas: De DRC leverde niets op en ook de ERC zei niets over mogelijke kortsluiting :( dus ik ben wel een beetje verbaasd hoe het dan toch heeft kunnen gebeuren.
De ERC controleert het schema en aangezien de fout in de PCB zit draagt dit niet zoveel bij. Ik neem aan dat je voor de gnd en +5V plane een copper pour gebruikt hebt? Zoja, dan had de software automatisch een clearance moeten maken rond de via of je nu angular rings hebt of niet. Als je geen copper pour gebruikt hebt voor de planes maar bvb gewoon een vlakje getekend hebt dan zit daar de fout. De DRC had iets moeten vinden, geen idee waarom niet.
Dit is in feite een mooie use case waarom op het bedrijf waar ik werk altijd gerber reviews gedaan worden alvorens een pcb in productie gaat, of het nu een prototype is of een release voor een serieproductie. Standaard puntje in onze workflow dat afgevinkt moet worden.
Met vriendelijk groeten,

Patrick Smout

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 5028
Re: Tachowagon
« Reactie #51 Gepost op: 14 June 2024, 22:36:29 »
Citaat
De ERC controleert het schema en aangezien de fout in de PCB zit draagt dit niet zoveel bij
En als de ERC nu spot dat 5V aan GND hangt, dan draagt dat toch bij  :P

Citaat
@Bas, klopt mijn gevoel dat ik het onderste deel van dat schema kan vervangen met jouw 5V buck-converter uit jouw repo?
Ik kan niks zien kwa plaatjes op dat forum, dus ik kan er niet echt antwoord op geven. Je kan dat circuit wel aanpassen naar 3V3 als je dat nodig heb.

Citaat
De ESP32 trekt best veel stroom als er Wifi wordt gebruikt
Was dat niet ergens tussen 300mA en 500mA? Dan is een powerpack van een paar Farad geen overbodige luxe (of een batterij natuurlijk  :P)

Ik vind bij 2 laags SMD printen het makkelijk om aan top en bottom beide ground planes te doen. Dat vermakkelijkt het verbinden van SMD pads naar de onderste plane. Voor V+ trek ik kan dan een relatief dik spoor, afhankelijk van hoe groot de stromen ongeveer zullen zijn.

Ik ben wel benieuwd naar wat het is. Als je je project wilt delen, kan ik misschien helpen. Ik zou even een ongesoldeerde printplaat doormeten, kijken of je daar ook al kortsluiting in kan ontdekken. Het zou ook zoiets kunnen zijn dat je ergens een mismatch heb tussen een footprint en een symbool en dat een van je componenten kortsluiting veroorzaakt.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Wummeke

  • Offline Offline
  • Berichten: 427
Re: Tachowagon
« Reactie #52 Gepost op: 14 June 2024, 23:29:29 »
Ik heb nog eens ècht goed naar de schemas gekeken op stummis en die van jouw buck converter. En de delen die ik dacht te combineren zijn hetzelfde  :angel: , beide Stepdown/buckconverters. Het schema op stummis bestaat uit een step down converter en een stepup converter, met daar tussen de supercaps. Ik heb mijn inziens geen step up converter nodig volgens mij, als ik de supercaps achter de buck converter aan de 5V knoop (tenzij ik natuurlijk iets over het hoofd zie).

Nog even over die kortsluiting op het printje: ik heb die doorgemeten en eigenlijk op alle punten waar 5V of 3.3v zou moeten lopen was er een verbinding met gnd. Ik heb naderhand nog in het KiCAD bestand zitten knoeien (en niet netjes een "release" opzij gezet), dus ik kan de versie die ik heb laten maken door JLC niet meer (laten) analyseren. Allemaal leer puntjes wat mij betreft.

Ik wil wel gebruik maken van je aanbod om mijn project te reviewen, zodra ik mijn nieuwe versie "productie-rijp" denk te hebben. Om nieuwe teleurstelling te voorkomen  ;)
Gr,

Jan Willem

AP3737

  • Offline Offline
  • Berichten: 380
Re: Tachowagon
« Reactie #53 Gepost op: 16 June 2024, 12:21:22 »
Ik heb nog eens ècht goed naar de schemas gekeken op stummis en die van jouw buck converter. En de delen die ik dacht te combineren zijn hetzelfde  :angel: , beide Stepdown/buckconverters. Het schema op stummis bestaat uit een step down converter en een stepup converter, met daar tussen de supercaps. Ik heb mijn inziens geen step up converter nodig volgens mij, als ik de supercaps achter de buck converter aan de 5V knoop (tenzij ik natuurlijk iets over het hoofd zie).

Klopt. Je hebt op de Supercaps al precies de spanning die je nodig hebt: 5V. Dat weer verhogen is zinloos.

Je kunt de buckdown van Stummiforum overnemen; de latere versie met lade Schaltung is de mooiste. Maar als je dat niet wilt: ik vermoed dat iedere Buck down schakeling werkt. Wel even er voor zorgen dat je nog een weerstandje tussen Buck down en Supercap hangt, om de inrush stroom te beperken.

Groet, Aiko

AP3737

  • Offline Offline
  • Berichten: 380
Re: Tachowagon
« Reactie #54 Gepost op: 16 June 2024, 12:39:05 »
Eergisteravond nog een beetje zitten spelen met layers en het leek erop dat ik toch weg kom met 2 layers, als ik van de toplayer ook groundplain maak en de backplain aan de 5V knoop.

Ik wil niet vervelend zijn, maar realiseer je wel dat de Buck down maar zeker de processor met hoge frequenties werken, en dat zoiets eisen stelt aan het print ontwerp. Je kunt niet zomaar onder deze componenten allerlei andere sporen leggen. Neem daarom het liefst de PCB layout over van de datasheets van deze kritische componenten. Autorouters gebruiken kan, maar niet voor de kritische (stroom)leidingen.

Groet, Aiko

Wummeke

  • Offline Offline
  • Berichten: 427
Re: Tachowagon
« Reactie #55 Gepost op: 16 June 2024, 13:04:50 »
Ik probeer even te beredeneren wat de functie van die lade schaltung is en wat dat in mijn geval zou toevoegen?

En goed punt wat betreft die sporen onder de componenten. Dat probeer ik inderdaad te voorkomen. De ESP32 komt sowieso helemaal op het einde van de PCB te liggen en is een module op zijn eigen PCB'tje. Eventuele data lijnen lopen daar omheen en sluiten alleen via de buitenranden aan. Ook die buck converter zal ik apart houden.
Gr,

Jan Willem

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 5028
Re: Tachowagon
« Reactie #56 Gepost op: 16 June 2024, 13:47:57 »
Citaat
er voor zorgen dat je nog een weerstandje tussen Buck down en Supercap hangt
Ja en een diode in sperrichting die parallel over de weerstand staat. De supercap kan dan opladen via weerstand en ontladen via diode.
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

AP3737

  • Offline Offline
  • Berichten: 380
Re: Tachowagon
« Reactie #57 Gepost op: 16 June 2024, 17:20:52 »
Ik probeer even te beredeneren wat de functie van die lade schaltung is en wat dat in mijn geval zou toevoegen?

Eigenlijk alleen de Supercap, omdat rail contact niet 100% is. Een Supercap moet wel een lage interne weerstand hebben.

Wummeke

  • Offline Offline
  • Berichten: 427
Re: Tachowagon
« Reactie #58 Gepost op: 16 June 2024, 18:29:09 »
Die snap ik even niet, wat je daar mee bedoelt?
Gr,

Jan Willem

Wummeke

  • Offline Offline
  • Berichten: 427
Re: Tachowagon
« Reactie #59 Gepost op: 16 June 2024, 20:34:38 »
Voor die inrush limiting weerstand en de diode die Bas suggereerde, moet ik zo iets hebben neem ik aan?



Als ik het goed begrijp kan ik de waarde van de weerstand berekenen met de wet van ohm (V = I*R), Alleen hoe bepaal ik de I (mA)? Ik heb een aantal datasheets van supercaps bekeken, maar daarin staat niets over een maximum inrush current?
Gr,

Jan Willem