Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

DCM motor van Märklin demonteren. door Bahn-AG
Vandaag om 13:59:38
Ronald doet de Fork Challenge! door Martin Welberg
Vandaag om 13:48:54
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 13:46:19
Sikje 225 door DH1-3104
Vandaag om 13:45:23
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 13:41:32
Modeltreinexpress gesloten op 22juli2025 door R1954
Vandaag om 13:10:11
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Corné81
Vandaag om 12:59:21
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 12:57:55
Railpro 607 door Bob11
Vandaag om 12:53:23
Piko 2025 door Pukkie
Vandaag om 12:48:57
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dion
Vandaag om 12:45:02
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
Vandaag om 10:39:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 10:38:40
LS Models / Models World 2021 door Benelux795
Vandaag om 10:00:39
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door orientexpress
Vandaag om 09:56:00
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door R v/d Hoven
Vandaag om 09:53:55
Lima IRM pimpen door Brouwersbaan
Vandaag om 09:42:01
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door laurent
Vandaag om 08:55:50
Klein baantje 1200x1200mm door Wim Vink
16 July 2025, 23:02:19
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mar-Cas
16 July 2025, 22:21:51
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
16 July 2025, 21:47:03
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
16 July 2025, 21:44:15
Gewoon wat busfoto's door Bolramer
16 July 2025, 21:43:57
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
16 July 2025, 21:25:56
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
16 July 2025, 21:11:42
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
16 July 2025, 20:00:59
Br 41 Weinert, loop of sloop ? door puntenglijder
16 July 2025, 18:32:29
Boek over de oorsprong NS 500/600 door sneek
16 July 2025, 18:15:23
Lima plan E bankjes door klusser
16 July 2025, 18:02:28
  

Auteur Topic: Tachowagon  (gelezen 7611 keer)

Wummeke

  • Offline Offline
  • Berichten: 426
Re: Tachowagon
« Reactie #15 Gepost op: 05 February 2024, 22:38:38 »
Ja zeg, zo kom ik toch niet aan slapen toe?  ;D

Dank en aangepast! (y)
Gr,

Jan Willem

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4971
Re: Tachowagon
« Reactie #16 Gepost op: 05 February 2024, 22:49:15 »
Elke dollar telt  :P

Check wel ook even de footprints, is mijn laatste advies.. Je kan natuurlijk heel makkelijk een LCSC nummer aanpassen, maar dan ken het wel eens voorkomen dat je tijdens het bestellen tot de ontdekking komt dat je gelijkrichter opeens een paar mm kleiner of groter is. Ik had zelf wel eens 1206 weerstanden gekozen voor een 0603 footprint. ::) It doesn't work that way

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Joz

  • a.k.a. Jos
  • Offline Offline
  • Berichten: 626
  • Vaak bu'j te bange
    • Museumdepot Beekbergen in H0
Re: Tachowagon
« Reactie #17 Gepost op: 05 February 2024, 23:32:44 »
Inderdaad Jos, het idee is inderdaad dat je altijd en overal langs de baan de snelheid, hellingshoek en verkanting kunt zien!

Dat je het kunt zien is mooi, maar dat het automatisch verwerkt wordt door het treinbesturingsprogramma, die de loc binnen een minuut door alle te ijken snelheidsstappen leidt, zou het allermooiste zijn.

Ik dacht dat iTrain een dergelijke ijkfunctie had voor de Speed-Cat van de KPF Zeller rollenbank. Dat zou volgens hetzelfde principe met de metingen uit de tachowagon kunnen werken, maar daar kan ik zo even niets over terugvinden.

AP3737

  • Offline Offline
  • Berichten: 303
Re: Tachowagon
« Reactie #18 Gepost op: 06 February 2024, 08:58:56 »
Leuk project!

De stroomafnemer op een baan is niet altijd even goed. Daarom dat ik zelf eerder voor een wat grotere condensator zou kiezen, het liefst een Supercap van bv. 0,22F.  Je kunt de LDO dan ook vervangen door een Buck-down converter; in deze tijd van energietransitie misschien het overwegen waard 😉

Voor ideeën hoe je zo’n Buck down kan maken, zou je eens op het Stummiforum naar “Supercaplader Im Eigenbau” kunnen kijken. Je hoeft dan natuurlijk alleen het deel van DCD spanning naar 5V te bouwen, en kan de step-Up overslaan. Als je daarover vragen hebt, kan ik je wel helpen. Ik heb die schakeling ook ooit zelf bij JLCPCB laten assembleren; in dit forum heb ik daar wel eens een fotootje van gepost.

Succes met je leuke project!
Aiko

Wummeke

  • Offline Offline
  • Berichten: 426
Re: Tachowagon
« Reactie #19 Gepost op: 07 February 2024, 14:13:54 »
Hi Aiko,

bedoel je te zeggen dat die 470uF eigenlijk nog te krap bemeten is? en kun je eens uitleggen hoe je dat met die supercap bedoelt?
Is dat dan DCC power input -> supercap -> step-downconverter naar 5v en/of 3.3v?

Wat mij misschien nog wel interessant lijkt om te doen, is om een mogelijkheid op te nemen in mijn huidige schema en PCB om deze later uit te breiden met een supercap oplossing.
Dan denk ik dat ik dat voor de diodebrug D1 moet inbouwen, of precies daarachter?
Gr,

Jan Willem

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4971
Re: Tachowagon
« Reactie #20 Gepost op: 07 February 2024, 14:43:34 »
Super caps houden van lage spanningen. Het staat er vaak op wat ze fijn vinden.

DCC -> gelijkrichter -> step down (3V - 5V) -> supercap

Ja kan voor een step down converter deze nemen. Die kan je plat tegen een printplaat aan solderen als je op de juiste plaats solder pads maakt. Daar heb ik een footprint voor. Hij is 18mm bij 12mm groot en niet duur.

Ik heb evt ook een buck converter kicad project die je als geheel kan integreren in je project. In dat draadje waar ik een dcc servo decoder maak, kan je in het eerste filmje zien op ~3:45 hoe ik het schema importeer. En in het 2e filmpje op 1:00 minuut importeer ik het stuk bijbehorende board. Die is wel ietsie langer en het het betreft minstens 2 extended componenten.

EDIT:
Deze super cap: https://elektronica-online.nl/product/supercap-supercapacitor-10f-2292 heeft een capaciteit van 1F. Dat is pak en beet 2127x meer dan je 470uF condensator. Deze is wel wat bulky zoals je kan zien.

Mvg,

Bas
« Laatst bewerkt op: 07 February 2024, 14:46:02 door bask185 »
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

AP3737

  • Offline Offline
  • Berichten: 303
Re: Tachowagon
« Reactie #21 Gepost op: 07 February 2024, 15:13:45 »
Hi Jan Willem

Ik zeg niet dat 470uF te krap bemeten is, maar dat ik zou kiezen voor een stroomvoorziening die het op een baan met hier en daar slecht contact (bv op wissels) minimaal enige secondes blijft doen. Als je WIFI wegvalt, kost het bijvoorbeeld weer veel tijd om de verbinding te herstellen. Dat wil je niet. Je bouwt een prachtige schakeling, en die "verdient" zo iets  :)

Het printje dat Bas als voorbeeld noemt kan, maar heeft als nadeel dat de stroom richting supercap niet "geregeld" is. Op het Stummiforum heeft men aardig wat geëxperimenteerd, en daar hebben ze nu een "snellader" variant.
Zie: https://www.stummiforum.de/t171549f21-RE-SuperCapLader-im-Eigenbau-Goldcaps-als-Pufferspeicher-9.html#msg2346511
Ze gebruiken volgende schakeling: https://files.homepagemodules.de/b851973/f21t171549p2376800n3_sABlUcxb.jpg

De schakeling komt onmiddellijk NA de diodebrug, in plaats van de LM2937 (en C2/C3).

Groet, Aiko

Wummeke

  • Offline Offline
  • Berichten: 426
Re: Tachowagon
« Reactie #22 Gepost op: 07 February 2024, 21:29:50 »
Oh das grappig, dat topic op Stummis is gestart door de bedenker van een van de inspiratiebronnen van mijn tachowagon projectje :)

Ik vind het hele gebruik van een supercap wel interessant en wil er ook wel wat mee doen. Mijn gedachte gang is dat als een decoder er baat bij heeft, bij zo'n pufferspeicher, dan heeft een ESP32 dat zeker ook! Alleen wil ik eigenlijk niet meer mijn PCB-ontwerpje te veel aanpassen en zou het liefst die supercap + schnellladermodül als add on (later) toe willen voegen. Volgens mij moet dat met de schakelingetjes van Schumo99 precies dat kunnen.

Dat gezegd hebbende, wil ik nog wel even kijken of ik iets kan integregen in mijn schema, zonder dat mijn PCB heel veel groter wordt dan wat ik nu heb.
@Bas, zou jij je buckconverter projectje willen delen met me?

@Aiko, ik vind het snelladen zoals gezegd een interessante optie, maar de schakeling in je laatste link vind ik er erg verwarrend uit zien. Als C144 staat 1 condensator ingetekend maar er staat 2x 4,7uF bij. Is dat dan in serie of parallel? Het zelfde geld voor C145, daar staat dan wel expliciet bij dat zie in Serie staan (Dat impliceert dat C144 2 caps parallel zijn?). Dan staat er bij de pijl uiterst rechts SCAP, is dat dan de uitgang naar de supercaps? maar bij C145 staat 1F, dat lijkt me dan al een supercap?
Gr,

Jan Willem

AP3737

  • Offline Offline
  • Berichten: 303
Re: Tachowagon
« Reactie #23 Gepost op: 09 February 2024, 23:19:11 »
Hallo Jan Willem

Inderdaad is het schema niet helemaal helder. Waarom er staat 2x4,7uF is mij niet meteen duidelijk. Bij C145 is het antwoord gelukkig wel eenvoudig: als je Supercaps van 2,7V neemt, moet je ze beide in serie zetten, wil je ze op 5V kunnen gebruiken.

Ik denk niet dat je je eigen print heel erg moet aanpassen. Alleen voor de plus en min een soldeeraansluiting voor een externe printje, en de mogelijkheid je huidige spanningsstabilisator eruit te halen. Je zou Matthias een mailtje kunnen sturen met de vraag of hij nog wat printjes heeft. Ik dacht dat hij er iets als 6 of 7 euro voor vraagt, en dan zitten de componenten er al op.

Groet, Aiko

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4971
Re: Tachowagon
« Reactie #24 Gepost op: 09 February 2024, 23:52:41 »
Citaat
@Bas, zou jij je buckconverter projectje willen delen met me?
Ja.

Deze git repository has it all. Dit is wat Kicad werk betreft een van mijn 2 heilige gralen de ander zijnde mijn custom libraries.
https://github.com/bask185/general_schematics

Staan ook schema's in met atmega + crystal, CH340 + mini-USB, Loconet-B, Xnet, 5V buck, 12V buck, EEPROM en LDO.
Alle componenten hebben tot zover ik weet correcte LCSC nummers er in verwerkt. Als ik dan bijvoorbeeld een board wil maken met buck converter, loconet, atmega en USB dat kost me enkele minuutjes om de schema's bij elkaar te rapen en de board te 'appenden'.

Let natuurlijk wel goed op dat je niet de annotations reset. Die matchen nu namelijk met de bijbehorende boards.

Mvg,

Bas

P.S. die atmega328 heeft een 2x3 ICSP connector in 1.27mm pitch. Die wil je misschien aanpassen naar iets groters ofzo?
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Wummeke

  • Offline Offline
  • Berichten: 426
Re: Tachowagon
« Reactie #25 Gepost op: 10 February 2024, 13:50:04 »
Thanks Bas, ik ga er eens mee aan de slag :)
Gr,

Jan Willem

Wummeke

  • Offline Offline
  • Berichten: 426
Re: Tachowagon
« Reactie #26 Gepost op: 25 February 2024, 14:36:34 »
Ik heb min of meer besloten dat ik mijn ontwerpje even hou zoals het is, dus met de twee LDO's. Maar ik heb wel 2 posities toegevoegd om op een later moment iets van een supercap oplossing toe te voegen, een tussen de diode brug en de eerste LDO (die van +/- 16V 5V maakt) en een voor de 2e LDO (die van 5V 3.3V maakt). Het idee is dat op een van die twee posities dan een uitbreiding ingeprikt kan worden met een supercap. Ik kon niet helemaal filosoferen wat nou de beste plek is. Op de 5V rail is het meest logische, dan hoeft het voltage niet eerst omlag gebracht worden met en step-down om de caps te laden en daarna weer omhoog als de caps gebruikt worden. Echter weet ik niet helemaal zeker of die LDO geschikt is om die caps te laden. Ik krijg het gevoel van niet, in geen enkel schema voor supercaps wordt een LDO gebruikt. Daarom ook voor de 5V LDO een paar pinnen, zodat daar een supercap schakeling aangesloten kan worden, mocht het nodig zijn.

Nu probeer ik sinds gisteren mijn printjes te bestellen bij JLC, maar volgens mij is de site stuk? Ik krijg de geberviewer niet geopend en ook het scherm om de component posities te bekijken en evt. corrigeren werkt niet. Ben ik de enige? of is dat bij anderen ook zo?
Gr,

Jan Willem

Bert55

  • Offline Offline
  • Berichten: 886
Re: Tachowagon
« Reactie #27 Gepost op: 25 February 2024, 14:44:51 »
soms werkt dat inderdaad even niet bij jlcpcb, denk wellicht overbelast, uurtje geduld werkt vaak wel
Met vriendelijke groet, Bert
Märklin, DCCnext, ECOS
Witmoosdorf afgebroken, Witmoos 2 wordt opgestart na de verhuizing

Wummeke

  • Offline Offline
  • Berichten: 426
Re: Tachowagon
« Reactie #28 Gepost op: 25 February 2024, 14:57:03 »
Ok, dan zal het (waarschijnlijk) niet aan mijn netwerk thuis liggen. Ik wacht al sinds gistermidag  :'(
Gr,

Jan Willem

Wummeke

  • Offline Offline
  • Berichten: 426
Re: Tachowagon
« Reactie #29 Gepost op: 21 March 2024, 17:43:10 »
Vorige week vrijdag stond de DHLbode voor de deur, maar hij vergat alleen om op de deurbel te drukken  :-X Dus zaterdag opgehaald bij het DHL-servicepunt:



Nog nog even een momentje vinden om een ESP32-S3 en wat headers er op te solderen om te testen of het werkt  :)
Gr,

Jan Willem