Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door MathynK
Vandaag om 14:42:31
US Sandtower in messing Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 14:07:58
Spoor- en tramweg parafernalia door Rob Ellerman
Vandaag om 14:05:02
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 14:01:11
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 13:54:31
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 13:53:03
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 13:47:18
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 13:47:06
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
Vandaag om 13:43:46
De Projecten van RetroJack door NS264
Vandaag om 13:39:13
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 13:36:59
Locverlichting dmv micro-LEDS door Bahn-AG
Vandaag om 13:33:07
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door NS264
Vandaag om 13:28:45
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 13:24:23
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:23:26
digitaal veranderd in 15 jaar door Henk G
Vandaag om 13:10:27
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 13:02:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tijgernootje
Vandaag om 13:00:44
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0) door tijgernootje
Vandaag om 12:55:16
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 12:00:19
Piko 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 11:50:21
Aachenau West door Eric v C
Vandaag om 11:39:38
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 11:13:19
Ronald doet de Fork Challenge! door MaraNCS
Vandaag om 11:04:36
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door thevandijks
Vandaag om 10:38:13
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 07:58:41
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
Vandaag om 01:26:30
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Karst Drenth
18 July 2025, 22:55:21
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
18 July 2025, 21:43:07
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door Bahn-AG
18 July 2025, 21:21:53
  

Auteur Topic: Tachowagon  (gelezen 7671 keer)

spock

  • Offline Offline
  • Berichten: 757
Re: Tachowagon
« Reactie #45 Gepost op: 13 June 2024, 20:48:21 »
@Spock, Jan Willem heeft er een harde sluiting in zitten, dat lost een lion niet op ::)

Daar ging mijn reactie dan ook niet over. Waar het wel over gaat staat zeer duidelijk in de post.
Gewoon lezen zonder er zelf dingen bij te verzinnen, Bert.

mvg spock

Bert55

  • Online Online
  • Berichten: 886
Re: Tachowagon
« Reactie #46 Gepost op: 13 June 2024, 21:20:34 »
Dank voor de sympathieke reactie
Met vriendelijke groet, Bert
Märklin, DCCnext, ECOS
Witmoosdorf afgebroken, Witmoos 2 wordt opgestart na de verhuizing

spock

  • Offline Offline
  • Berichten: 757
Re: Tachowagon
« Reactie #47 Gepost op: 13 June 2024, 21:48:57 »
Graag gedaan  ;D

Wummeke

  • Offline Offline
  • Berichten: 426
Re: Tachowagon
« Reactie #48 Gepost op: 14 June 2024, 21:13:36 »
Hoho, een beetje vriendelijk tegen elkaar in mijn topic hè? ;)

@Bas: De DRC leverde niets op en ook de ERC zei niets over mogelijke kortsluiting :( dus ik ben wel een beetje verbaasd hoe het dan toch heeft kunnen gebeuren.

@Bert: je zou het eens moeten proberen, dat handmatig routeren! Lekker verstand op 0 en een paar avondjes lijntjes trekken. Je wordt er helemaal zen van ;D (Maar ik snap het wel hoor, klikker-die-klik en klaar is natuurlijk veel gemakkelijker!)

Eergisteravond nog een beetje zitten spelen met layers en het leek erop dat ik toch weg kom met 2 layers, als ik van de toplayer ook groundplain maak en de backplain aan de 5V knoop. Uiteindelijk zat ik heel m'n printje weer te verbouwen  ::)
Mede door de opmerking/beschreven ervaringen van Spock hierboven, ga ik toch eens kijken naar zo'n supercap oplossing, waar Aiko het een tijdje geleden over had. Een hele batterij inbouwen vind ik eigenlijk overbodig. Ik vind het schema in deze post wel duidelijk: https://www.stummiforum.de/t171549f21-RE-SuperCapLader-im-Eigenbau-Goldcaps-als-Pufferspeicher-23.html#msg2688077
@Bas, klopt mijn gevoel dat ik het onderste deel van dat schema kan vervangen met jouw 5V buck-converter uit jouw repo?
Gr,

Jan Willem

Bert55

  • Online Online
  • Berichten: 886
Re: Tachowagon
« Reactie #49 Gepost op: 14 June 2024, 21:46:30 »
Af en toe doe ik het routen wel eens handmatig bij simpele printen Jan Willem maar met de huidige kleine smd printen die ik bouw gaat dat echt niet lukken, die zitten stampvol, vele tientallen via’s, stop mijn tijd dan liever in leukere uitdagingen.
Met vriendelijke groet, Bert
Märklin, DCCnext, ECOS
Witmoosdorf afgebroken, Witmoos 2 wordt opgestart na de verhuizing

Patrick Smout

  • Offline Offline
  • Berichten: 440
Re: Tachowagon
« Reactie #50 Gepost op: 14 June 2024, 22:03:16 »
@Bas: De DRC leverde niets op en ook de ERC zei niets over mogelijke kortsluiting :( dus ik ben wel een beetje verbaasd hoe het dan toch heeft kunnen gebeuren.
De ERC controleert het schema en aangezien de fout in de PCB zit draagt dit niet zoveel bij. Ik neem aan dat je voor de gnd en +5V plane een copper pour gebruikt hebt? Zoja, dan had de software automatisch een clearance moeten maken rond de via of je nu angular rings hebt of niet. Als je geen copper pour gebruikt hebt voor de planes maar bvb gewoon een vlakje getekend hebt dan zit daar de fout. De DRC had iets moeten vinden, geen idee waarom niet.
Dit is in feite een mooie use case waarom op het bedrijf waar ik werk altijd gerber reviews gedaan worden alvorens een pcb in productie gaat, of het nu een prototype is of een release voor een serieproductie. Standaard puntje in onze workflow dat afgevinkt moet worden.
Met vriendelijk groeten,

Patrick Smout

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4971
Re: Tachowagon
« Reactie #51 Gepost op: 14 June 2024, 22:36:29 »
Citaat
De ERC controleert het schema en aangezien de fout in de PCB zit draagt dit niet zoveel bij
En als de ERC nu spot dat 5V aan GND hangt, dan draagt dat toch bij  :P

Citaat
@Bas, klopt mijn gevoel dat ik het onderste deel van dat schema kan vervangen met jouw 5V buck-converter uit jouw repo?
Ik kan niks zien kwa plaatjes op dat forum, dus ik kan er niet echt antwoord op geven. Je kan dat circuit wel aanpassen naar 3V3 als je dat nodig heb.

Citaat
De ESP32 trekt best veel stroom als er Wifi wordt gebruikt
Was dat niet ergens tussen 300mA en 500mA? Dan is een powerpack van een paar Farad geen overbodige luxe (of een batterij natuurlijk  :P)

Ik vind bij 2 laags SMD printen het makkelijk om aan top en bottom beide ground planes te doen. Dat vermakkelijkt het verbinden van SMD pads naar de onderste plane. Voor V+ trek ik kan dan een relatief dik spoor, afhankelijk van hoe groot de stromen ongeveer zullen zijn.

Ik ben wel benieuwd naar wat het is. Als je je project wilt delen, kan ik misschien helpen. Ik zou even een ongesoldeerde printplaat doormeten, kijken of je daar ook al kortsluiting in kan ontdekken. Het zou ook zoiets kunnen zijn dat je ergens een mismatch heb tussen een footprint en een symbool en dat een van je componenten kortsluiting veroorzaakt.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Wummeke

  • Offline Offline
  • Berichten: 426
Re: Tachowagon
« Reactie #52 Gepost op: 14 June 2024, 23:29:29 »
Ik heb nog eens ècht goed naar de schemas gekeken op stummis en die van jouw buck converter. En de delen die ik dacht te combineren zijn hetzelfde  :angel: , beide Stepdown/buckconverters. Het schema op stummis bestaat uit een step down converter en een stepup converter, met daar tussen de supercaps. Ik heb mijn inziens geen step up converter nodig volgens mij, als ik de supercaps achter de buck converter aan de 5V knoop (tenzij ik natuurlijk iets over het hoofd zie).

Nog even over die kortsluiting op het printje: ik heb die doorgemeten en eigenlijk op alle punten waar 5V of 3.3v zou moeten lopen was er een verbinding met gnd. Ik heb naderhand nog in het KiCAD bestand zitten knoeien (en niet netjes een "release" opzij gezet), dus ik kan de versie die ik heb laten maken door JLC niet meer (laten) analyseren. Allemaal leer puntjes wat mij betreft.

Ik wil wel gebruik maken van je aanbod om mijn project te reviewen, zodra ik mijn nieuwe versie "productie-rijp" denk te hebben. Om nieuwe teleurstelling te voorkomen  ;)
Gr,

Jan Willem

AP3737

  • Offline Offline
  • Berichten: 304
Re: Tachowagon
« Reactie #53 Gepost op: 16 June 2024, 12:21:22 »
Ik heb nog eens ècht goed naar de schemas gekeken op stummis en die van jouw buck converter. En de delen die ik dacht te combineren zijn hetzelfde  :angel: , beide Stepdown/buckconverters. Het schema op stummis bestaat uit een step down converter en een stepup converter, met daar tussen de supercaps. Ik heb mijn inziens geen step up converter nodig volgens mij, als ik de supercaps achter de buck converter aan de 5V knoop (tenzij ik natuurlijk iets over het hoofd zie).

Klopt. Je hebt op de Supercaps al precies de spanning die je nodig hebt: 5V. Dat weer verhogen is zinloos.

Je kunt de buckdown van Stummiforum overnemen; de latere versie met lade Schaltung is de mooiste. Maar als je dat niet wilt: ik vermoed dat iedere Buck down schakeling werkt. Wel even er voor zorgen dat je nog een weerstandje tussen Buck down en Supercap hangt, om de inrush stroom te beperken.

Groet, Aiko

AP3737

  • Offline Offline
  • Berichten: 304
Re: Tachowagon
« Reactie #54 Gepost op: 16 June 2024, 12:39:05 »
Eergisteravond nog een beetje zitten spelen met layers en het leek erop dat ik toch weg kom met 2 layers, als ik van de toplayer ook groundplain maak en de backplain aan de 5V knoop.

Ik wil niet vervelend zijn, maar realiseer je wel dat de Buck down maar zeker de processor met hoge frequenties werken, en dat zoiets eisen stelt aan het print ontwerp. Je kunt niet zomaar onder deze componenten allerlei andere sporen leggen. Neem daarom het liefst de PCB layout over van de datasheets van deze kritische componenten. Autorouters gebruiken kan, maar niet voor de kritische (stroom)leidingen.

Groet, Aiko

Wummeke

  • Offline Offline
  • Berichten: 426
Re: Tachowagon
« Reactie #55 Gepost op: 16 June 2024, 13:04:50 »
Ik probeer even te beredeneren wat de functie van die lade schaltung is en wat dat in mijn geval zou toevoegen?

En goed punt wat betreft die sporen onder de componenten. Dat probeer ik inderdaad te voorkomen. De ESP32 komt sowieso helemaal op het einde van de PCB te liggen en is een module op zijn eigen PCB'tje. Eventuele data lijnen lopen daar omheen en sluiten alleen via de buitenranden aan. Ook die buck converter zal ik apart houden.
Gr,

Jan Willem

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4971
Re: Tachowagon
« Reactie #56 Gepost op: 16 June 2024, 13:47:57 »
Citaat
er voor zorgen dat je nog een weerstandje tussen Buck down en Supercap hangt
Ja en een diode in sperrichting die parallel over de weerstand staat. De supercap kan dan opladen via weerstand en ontladen via diode.
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

AP3737

  • Offline Offline
  • Berichten: 304
Re: Tachowagon
« Reactie #57 Gepost op: 16 June 2024, 17:20:52 »
Ik probeer even te beredeneren wat de functie van die lade schaltung is en wat dat in mijn geval zou toevoegen?

Eigenlijk alleen de Supercap, omdat rail contact niet 100% is. Een Supercap moet wel een lage interne weerstand hebben.

Wummeke

  • Offline Offline
  • Berichten: 426
Re: Tachowagon
« Reactie #58 Gepost op: 16 June 2024, 18:29:09 »
Die snap ik even niet, wat je daar mee bedoelt?
Gr,

Jan Willem

Wummeke

  • Offline Offline
  • Berichten: 426
Re: Tachowagon
« Reactie #59 Gepost op: 16 June 2024, 20:34:38 »
Voor die inrush limiting weerstand en de diode die Bas suggereerde, moet ik zo iets hebben neem ik aan?



Als ik het goed begrijp kan ik de waarde van de weerstand berekenen met de wet van ohm (V = I*R), Alleen hoe bepaal ik de I (mA)? Ik heb een aantal datasheets van supercaps bekeken, maar daarin staat niets over een maximum inrush current?
Gr,

Jan Willem